REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma, która kupiła olej napędowy od fikcyjnego podmiotu, musi zapłacić akcyzę

Subskrybuj nas na Youtube
Czy firma, która kupiła olej napędowy od fikcyjnego podmiotu, musi zapłacić akcyzę /fot.Shutterstock
Czy firma, która kupiła olej napędowy od fikcyjnego podmiotu, musi zapłacić akcyzę /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli doszło do nabycia oleju napędowego od fikcyjnego podmiotu i podatnikowi nie udało się udowodnić, że akcyza została zapłacona od tego wyrobu na poprzednim etapie obrotu, wówczas na kupującym spoczywa obowiązek uiszczenia zarówno akcyzy, jak i opłaty paliwowej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej może zdarzyć się, że nieświadomie kupimy towar od podmiotu, który faktycznie nie istnieje. W związku z tym pojawia się wiele problemów, w tym konieczność uiszczenia zaległych danin lub brak możliwości rozliczenia faktur dokumentujących takie transakcje. Jedną z takich sytuacji jest zakup paliwa (najczęściej oleju napędowego) od podmiotu, który w późniejszym okresie okazuje się podmiotem nieistniejącym. W takim wypadku musimy liczyć się z tym, że urząd skarbowy właściwy do spraw akcyzy lub urząd celno-skarbowy wezwie nas do złożenia zaległej deklaracji akcyzowej i informacji o opłacie paliwowej oraz do zapłaty tych danin wraz z odsetkami.

REKLAMA

REKLAMA

1. Dlaczego musimy zapłacić akcyzę i opłatę paliwową

Uiszczanie opłaty paliwowej jest ściśle powiązane z obowiązkiem zapłaty akcyzy. Akcyza, w przeciwieństwie np. do VAT, jest podatkiem jednofazowym. Oznacza to, że płaci się ją tylko na jednym etapie obrotu i żaden z kolejnych podmiotów dokonujących obrotu wyrobami, od których zapłacono akcyzę, nie musi już jej płacić. Co do zasady płaci bowiem ten, kto wyprowadza wyroby akcyzowe z tzw. procedury zawieszenia poboru akcyzy (wprowadza je do wolnego obrotu), lub przywozi te wyroby do Polski poza tą procedurą.

Ustawa o akcyzie określa jednak wiele różnych innych sytuacji, kiedy któryś z kolejnych podmiotów w łańcuchu dostaw musi zapłacić pełną akcyzę lub dopłacić jej brakującą część, jeżeli zaistnieje stan faktyczny lub będzie dokonana pewna ściśle określona czynność.

Zobacz: Prawo dla firm

REKLAMA

W przypadku omawianego przez nas obecnie problemu, tj. zakupu oleju napędowego od nieistniejącego podmiotu, zastosowanie ma przepis art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy o akcyzie, w myśl którego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli zatem okaże się, że nasz dostawca oleju napędowego w rzeczywistości jest nieistniejącym (fikcyjnym) podmiotem, to zachodzi mocno uzasadnione podejrzenie, że to, co nam sprzedał, pochodzi z nielegalnych źródeł i nie zostało opodatkowane akcyzą. Być może nawet nie jest to pełnowartościowe paliwo, jak mogłoby wynikać z dokumentów, które nam przedstawiał przy sprzedaży (np. atestów).

Jeżeli nie potrafimy w żaden sposób udowodnić, że od oleju napędowego, który faktycznie kupiliśmy od tego nieuczciwego sprzedawcy, ktoś kiedykolwiek zapłacił akcyzę, to niestety jesteśmy zmuszeni do jej zapłaty. Przy czym nie musimy z tym czekać do momentu, aż właściwy organ (naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego) przeprowadzi u nas kontrolę w tym zakresie lub przeprowadzi postępowanie podatkowe i wyda decyzję. Wcześniejsze złożenie deklaracji i wpłata zaległej akcyzy to niższe odsetki od zaległości podatkowych. A gdy w ciągu 5 lat od wejścia w posiadanie tego oleju uda nam się uzyskać dokumenty potwierdzające, że jednak była przez kogoś zapłacona akcyza, to złożymy wtedy korektę deklaracji i odzyskamy wpłacone pieniądze (które będą wtedy traktowane jako nadpłata).

1.1. Obowiązek podatkowy w akcyzie - moment powstania

W przypadku nabycia oleju pochodzącego z niewiadomego źródła, od którego nie uiszczono należnej akcyzy, obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o akcyzie) powstaje z dniem, w którym dokonaliśmy nabycia tego oleju. Oznacza to, że korygujemy lub składamy deklarację za ten miesiąc, w którym dokonaliśmy zakupu.

1.2. Obowiązek podatkowy w opłacie paliwowej - moment uiszczenia

Jeżeli chodzi o opłatę paliwową, to zgodnie z art. 37k ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym obowiązek jej zapłaty powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych (w tym oleju napędowego). Opłatę paliwową również deklaruje się i uiszcza za takie same okresy i w takich samych terminach jak akcyzę. Skoro zatem nie ma żadnych dowodów na to, że zapłacono akcyzę od naszego oleju napędowego, to automatycznie w oparciu o te same dowody udowadnia się również brak zapłaty opłaty paliwowej, co skutkuje koniecznością jej uiszczenia.

Przy założeniu, że kupiliśmy olej 10 stycznia 2018 r., składamy deklarację podatkową za styczeń 2018 r. Również moment powstania obowiązku w opłacie paliwowej będzie przypadał na 10 stycznia 2018 r., ponieważ rozpoznaje się go z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych (w tym oleju napędowego).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Czy firma, która kupiła olej napędowy od fikcyjnego podmiotu, musi zapłacić akcyzę

W artykule przedstawiono również czy podatnik może nie płacić akcyzy, jeżeli nabył olej w dobrej wierze?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

REKLAMA

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

REKLAMA