REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej /Fot. Fotolia
Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do 30 kwietnia 2018 należy złożyć deklarację podatkowe. Najważniejsze, aby dotrzymać terminów, w razie błędów można dokonać korekty.

Co roku część zeznań dla fiskusa zawiera błędy. Jednak większość jest przez urzędy skarbowe traktowana pobłażliwie. Korekta PIT-u lub uzupełnienie danych pozwala uniknąć kary. Najwygodniejsze są rozwiązania elektroniczne ograniczające możliwość popełnienia pomyłki. Takie narzędzia oferuje m.in. Ministerstwo Finansów. Podobne programy proponują także firmy prywatne. I zwykle tego rodzaju udogodnienia wystarczają, by prawidłowo wypełnić formularz. Wciąż jednak zdarzają się podatnicy, którzy mniej lub bardziej świadomie się mylą. Jeśli działają z premedytacją, to muszą liczyć się z dotkliwymi karami. Omyłki nie są groźne dla uczciwych podatników. Urzędy skarbowe polują tylko na oszustów.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wieczne błędy

Wciąż, choć coraz rzadziej, powtarzające się nieprawidłowości dotyczą kilku segmentów. Według Marka Niczyporuka, doradcy podatkowego z Kancelarii MSDS Legal, błędy w składanych deklaracjach podatkowych możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza obejmuje formalne pomyłki, jak np. niewskazanie NIP-u czy niewypełnienie obowiązkowych pól albo niekompletność zeznania. Drugi rodzaj nieścisłości dotyczy m.in. niedołączenia odpowiednich załączników oraz błędów merytorycznych, których skutkiem bywa zaniżenie, a czasem zawyżenie kwoty zobowiązania podatkowego. Dla przykładu, może to być potrącenie zbyt wysokich kosztów uzyskania przychodów czy też skorzystanie z ulgi, do jakiej nie mamy prawa.

– Nieumyślny błąd w wypełnionej deklaracji podatkowej nie skutkuje od razu karą. Odpowiedzialność za przestępstwa i wykroczenia skarbowe ponosi się za świadome zachowania. To znaczy, że sprawca chce je popełnić albo przewiduje tę możliwość i godzi się na nią. Istotne jest również to, że realizuje znamiona czynów zabronionych, określonych w przepisach – komentuje Paweł Jurek, naczelnik Wydziału Prasowego Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Katalog pomyłek w deklaracjach podatkowych od lat pozostaje niezmienny. Są w nim m.in. źle wpisane identyfikatory, np. PESEL, a także nieaktualne dane podatnika. Należy też wymienić brak podpisu, stosowanie nieaktualnych formularzy, niewłaściwe zaokrąglenia liczb, przekroczenie limitów ulg i odliczeń. To także nieodliczenie składek ubezpieczenia społecznego czy zdrowotnego lub nieuwzględnienie dochodów podlegających wykazaniu w zeznaniu. Jednak praktycznie wszystkie tego typu błędy są traktowane dość pobłażliwie przez urzędy skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podatki

– Konsekwencje pomyłek, popełnianych przez podatników, zależą przede wszystkim od ich rodzaju. Nie należy spodziewać się dotkliwych kar w przypadku błędów formalnych, które w żadnej mierze nie skutkują zaniżeniem zobowiązania podatkowego. W takiej sytuacji organ może nałożyć grzywnę, ale zwykle kończy się na pouczeniu ze strony pracowników skarbowych i na prośbie o jak najszybsze poprawienie czy uzupełnienie złożonego zeznania podatkowego – przekonuje ekspert z Kancelarii MSDS Legal.

Zdarzają się też inne nieprawidłowości. Od lat najczęściej spotykane to m.in. rozkładanie wspólnego podatku małżonków na dwa, zamiast dzielenia dochodu, a także bezprawne łączenie rozliczenia czy pomijanie drugiej osoby w załącznikach. Trzeba również wymienić błędne odliczanie wydatków na Internet. Ważne jest jednak to, że fiskus wyszukuje tylko tych, którzy z premedytacją dążą do oszustwa. Uczciwy podatnik, nawet jeśli popełni pomyłki w deklaracji podatkowej, może sam zgłosić korektę zeznania albo współpracować po otrzymaniu wezwania.

– W celu ograniczenia ryzyk związanych ze złym rozliczeniem podatków, zwłaszcza w przypadku uzyskiwania przychodów z wielu źródeł, warto zgłosić się do fachowców, w szczególności obowiązanych ustawowo do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Skorzystanie z takiej możliwości skutkuje tym, że doradca podatkowy odpowiada za ewentualne koszty zaniżenia podatku. Chodzi np. o odsetki za zwłokę. Ale usługa może także wiązać się z wykazaniem braku winy podatnika. Należność główną, czyli daninę, zawsze musi jednak zapłacić sam zainteresowany – stwierdza Marek Niczyporuk.

Zobacz: Prawo dla firm

Rozwiązania cyfrowe lepsze?

Najwięcej błędów pojawia się w dokumentach wypełnianych ręcznie. Jednak jest ich coraz mniej, ponieważ Polacy chętnie sięgają po rozwiązania elektroniczne. Ministerstwo Finansów oferuje usługi pozwalające na wypełnienie i złożenia deklaracji podatkowej w sposób elektroniczny. Umożliwia także składanie deklaracji czy wniosków opartych o deklaracje interaktywne.

– System zawiera podpowiedzi oraz pytania pomocnicze, ułatwiając tym samym proces wypełniania deklaracji. Zeznanie podatkowe można wysłać drogą elektroniczną na kilka sposobów, np. poprzez formularze online i interaktywne. Pozwalają one na uzyskanie potwierdzenia dopełnionych formalności, w postaci tzw. Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Innym sposobem jest złożenie wniosku o sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy dla dochodów z 2017 roku. Kolejna opcja to wstępnie wypełnione zeznanie, które można samodzielnie zweryfikować, np. uzupełnić o deklarację przekazania 1 proc. podatku na organizacje pożytku publicznego – wyjaśnia Paweł Jurek.

Według najnowszego raportu firmy audytorsko-doradczej KPMG pt. „Roczne zeznania podatkowe Polaków PIT 2017”, w tym roku już 56% Polaków złoży deklaracje przez Internet. Jednak z elektronicznego wniosku o przygotowanie zeznania rocznego przez fiskusa (PIT-WZ) w zeszłym roku skorzystało tylko 5% podatników. Ale resort oferuje też system informatyczny E-deklaracje, ograniczający możliwość popełnienia błędów dotyczących personaliów czy danych takich, jak PESEL. Jeżeli będą pomyłki, system zwyczajnie ich nie przyjmie.

– Jednak takie rozwiązanie na 100% nie zabezpiecza przed błędami merytorycznymi. To oznacza, że korzystanie z niego nie jest gwarantem tego, że zapłacimy do Urzędu Skarbowego tyle podatku, ile faktycznie się należy, czy też poprawnie skorzystamy z ulg oraz zwolnień. Liczbę popełnianych pomyłek może ograniczyć korzystanie z funkcjonujących na rynku od wielu lat narzędzi informatycznych. Nie są jednak one nadzorowane przez organy skarbowe, ale często tworzy się je we współpracy z uznanymi kancelariami prawnymi, zajmującymi się doradztwem podatkowym – uważa Marek Niczyporuk.

Warto pamiętać o tym, że lepiej oddać w terminie błędnie wypełniony formularz PIT, niż poprawny później. Akurat data dostarczenia tego dokumentu jest traktowana bardzo poważnie. Trzeba też zadbać o aktualność takich danych osobowych, jak numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Podatnicy indywidualni bez działalności gospodarczej mogą to zrobić, składając formularz ZAP-3. Podanie informacji kontaktowych pozwoli uniknąć poważnego stresu w przypadku pisemnego wezwania do stawienia się w urzędzie.

Źródło: MondayNews

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA