REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej /Fot. Fotolia
Konsekwencje błędów w deklaracji podatkowej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do 30 kwietnia 2018 należy złożyć deklarację podatkowe. Najważniejsze, aby dotrzymać terminów, w razie błędów można dokonać korekty.

Co roku część zeznań dla fiskusa zawiera błędy. Jednak większość jest przez urzędy skarbowe traktowana pobłażliwie. Korekta PIT-u lub uzupełnienie danych pozwala uniknąć kary. Najwygodniejsze są rozwiązania elektroniczne ograniczające możliwość popełnienia pomyłki. Takie narzędzia oferuje m.in. Ministerstwo Finansów. Podobne programy proponują także firmy prywatne. I zwykle tego rodzaju udogodnienia wystarczają, by prawidłowo wypełnić formularz. Wciąż jednak zdarzają się podatnicy, którzy mniej lub bardziej świadomie się mylą. Jeśli działają z premedytacją, to muszą liczyć się z dotkliwymi karami. Omyłki nie są groźne dla uczciwych podatników. Urzędy skarbowe polują tylko na oszustów.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wieczne błędy

Wciąż, choć coraz rzadziej, powtarzające się nieprawidłowości dotyczą kilku segmentów. Według Marka Niczyporuka, doradcy podatkowego z Kancelarii MSDS Legal, błędy w składanych deklaracjach podatkowych możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza obejmuje formalne pomyłki, jak np. niewskazanie NIP-u czy niewypełnienie obowiązkowych pól albo niekompletność zeznania. Drugi rodzaj nieścisłości dotyczy m.in. niedołączenia odpowiednich załączników oraz błędów merytorycznych, których skutkiem bywa zaniżenie, a czasem zawyżenie kwoty zobowiązania podatkowego. Dla przykładu, może to być potrącenie zbyt wysokich kosztów uzyskania przychodów czy też skorzystanie z ulgi, do jakiej nie mamy prawa.

– Nieumyślny błąd w wypełnionej deklaracji podatkowej nie skutkuje od razu karą. Odpowiedzialność za przestępstwa i wykroczenia skarbowe ponosi się za świadome zachowania. To znaczy, że sprawca chce je popełnić albo przewiduje tę możliwość i godzi się na nią. Istotne jest również to, że realizuje znamiona czynów zabronionych, określonych w przepisach – komentuje Paweł Jurek, naczelnik Wydziału Prasowego Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Katalog pomyłek w deklaracjach podatkowych od lat pozostaje niezmienny. Są w nim m.in. źle wpisane identyfikatory, np. PESEL, a także nieaktualne dane podatnika. Należy też wymienić brak podpisu, stosowanie nieaktualnych formularzy, niewłaściwe zaokrąglenia liczb, przekroczenie limitów ulg i odliczeń. To także nieodliczenie składek ubezpieczenia społecznego czy zdrowotnego lub nieuwzględnienie dochodów podlegających wykazaniu w zeznaniu. Jednak praktycznie wszystkie tego typu błędy są traktowane dość pobłażliwie przez urzędy skarbowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podatki

– Konsekwencje pomyłek, popełnianych przez podatników, zależą przede wszystkim od ich rodzaju. Nie należy spodziewać się dotkliwych kar w przypadku błędów formalnych, które w żadnej mierze nie skutkują zaniżeniem zobowiązania podatkowego. W takiej sytuacji organ może nałożyć grzywnę, ale zwykle kończy się na pouczeniu ze strony pracowników skarbowych i na prośbie o jak najszybsze poprawienie czy uzupełnienie złożonego zeznania podatkowego – przekonuje ekspert z Kancelarii MSDS Legal.

Zdarzają się też inne nieprawidłowości. Od lat najczęściej spotykane to m.in. rozkładanie wspólnego podatku małżonków na dwa, zamiast dzielenia dochodu, a także bezprawne łączenie rozliczenia czy pomijanie drugiej osoby w załącznikach. Trzeba również wymienić błędne odliczanie wydatków na Internet. Ważne jest jednak to, że fiskus wyszukuje tylko tych, którzy z premedytacją dążą do oszustwa. Uczciwy podatnik, nawet jeśli popełni pomyłki w deklaracji podatkowej, może sam zgłosić korektę zeznania albo współpracować po otrzymaniu wezwania.

– W celu ograniczenia ryzyk związanych ze złym rozliczeniem podatków, zwłaszcza w przypadku uzyskiwania przychodów z wielu źródeł, warto zgłosić się do fachowców, w szczególności obowiązanych ustawowo do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Skorzystanie z takiej możliwości skutkuje tym, że doradca podatkowy odpowiada za ewentualne koszty zaniżenia podatku. Chodzi np. o odsetki za zwłokę. Ale usługa może także wiązać się z wykazaniem braku winy podatnika. Należność główną, czyli daninę, zawsze musi jednak zapłacić sam zainteresowany – stwierdza Marek Niczyporuk.

Zobacz: Prawo dla firm

Rozwiązania cyfrowe lepsze?

Najwięcej błędów pojawia się w dokumentach wypełnianych ręcznie. Jednak jest ich coraz mniej, ponieważ Polacy chętnie sięgają po rozwiązania elektroniczne. Ministerstwo Finansów oferuje usługi pozwalające na wypełnienie i złożenia deklaracji podatkowej w sposób elektroniczny. Umożliwia także składanie deklaracji czy wniosków opartych o deklaracje interaktywne.

– System zawiera podpowiedzi oraz pytania pomocnicze, ułatwiając tym samym proces wypełniania deklaracji. Zeznanie podatkowe można wysłać drogą elektroniczną na kilka sposobów, np. poprzez formularze online i interaktywne. Pozwalają one na uzyskanie potwierdzenia dopełnionych formalności, w postaci tzw. Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Innym sposobem jest złożenie wniosku o sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy dla dochodów z 2017 roku. Kolejna opcja to wstępnie wypełnione zeznanie, które można samodzielnie zweryfikować, np. uzupełnić o deklarację przekazania 1 proc. podatku na organizacje pożytku publicznego – wyjaśnia Paweł Jurek.

Według najnowszego raportu firmy audytorsko-doradczej KPMG pt. „Roczne zeznania podatkowe Polaków PIT 2017”, w tym roku już 56% Polaków złoży deklaracje przez Internet. Jednak z elektronicznego wniosku o przygotowanie zeznania rocznego przez fiskusa (PIT-WZ) w zeszłym roku skorzystało tylko 5% podatników. Ale resort oferuje też system informatyczny E-deklaracje, ograniczający możliwość popełnienia błędów dotyczących personaliów czy danych takich, jak PESEL. Jeżeli będą pomyłki, system zwyczajnie ich nie przyjmie.

– Jednak takie rozwiązanie na 100% nie zabezpiecza przed błędami merytorycznymi. To oznacza, że korzystanie z niego nie jest gwarantem tego, że zapłacimy do Urzędu Skarbowego tyle podatku, ile faktycznie się należy, czy też poprawnie skorzystamy z ulg oraz zwolnień. Liczbę popełnianych pomyłek może ograniczyć korzystanie z funkcjonujących na rynku od wielu lat narzędzi informatycznych. Nie są jednak one nadzorowane przez organy skarbowe, ale często tworzy się je we współpracy z uznanymi kancelariami prawnymi, zajmującymi się doradztwem podatkowym – uważa Marek Niczyporuk.

Warto pamiętać o tym, że lepiej oddać w terminie błędnie wypełniony formularz PIT, niż poprawny później. Akurat data dostarczenia tego dokumentu jest traktowana bardzo poważnie. Trzeba też zadbać o aktualność takich danych osobowych, jak numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Podatnicy indywidualni bez działalności gospodarczej mogą to zrobić, składając formularz ZAP-3. Podanie informacji kontaktowych pozwoli uniknąć poważnego stresu w przypadku pisemnego wezwania do stawienia się w urzędzie.

Źródło: MondayNews

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA