REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co można zaliczyć do kosztów jednoosobowej firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
PIT, koszty jednoosobowej firmy
PIT, koszty jednoosobowej firmy

REKLAMA

REKLAMA

W jednoosobowej firmie możemy obniżyć swoje podatki pomniejszając przychody o koszty poniesione na ich uzyskanie. Jeśli prowadzimy działalność gospodarczą w mieszkaniu, kosztami takimi mogą być opłaty eksploatacyjne. Co jeszcze możemy odliczyć od podatku?

Koszty podatkowe

Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty podatkowe to te, które przedsiębiorca poniósł, żeby osiągnąć przychody, albo zachować lub zabezpieczyć źródło przychodów. Należy jednak pamiętać, że niektóre koszty, wymienione wyczerpująco w artykule 23 ustawy, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu, jak na przykład wydatki na nabycie gruntów.

REKLAMA

REKLAMA

Aby dany nakład finansowy uznano za koszt uzyskania przychodu, podatnik musi wykazać związek tego wydatku z określoną działalnością i z powstaniem określonego przychodu. Dzięki temu podatek zostanie obniżony, ponieważ opodatkowaniu będzie podlegać kwota, od której odliczono koszty uzyskania przychodu. Im wyższe koszty, tym niższy podatek.

Polecane: Nowe obowiązki dla prowadzących księgę przychodów i rozchodów

Pan Jan jest krawcem i kupił nową maszynę do szycia. Zapłaci więc podatek od dochodu pomniejszonego o koszt maszyny, która jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Działalność w mieszkaniu

Często zdarza się, że miejscem wykonywania działalności gospodarczej prywatnego przedsiębiorcy jest jego własne mieszkanie. W tej sytuacji można przyjąć, że pomieszczenie takie jest środkiem trwałym i podlega amortyzacji. Jeżeli do prowadzenia działalności gospodarczej jest wykorzystywana tylko część nieruchomości, to, zgodnie z art. 22f ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu, odpowiadającej stosunkowi powierzchni wykorzystywanej na potrzeby firmy do całkowitej powierzchni pomieszczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Dodatkowe opłaty

Co więcej, jeśli prowadzimy firmę w domu, od podatku będziemy mogli odliczyć także koszty eksploatacyjne, takie jak czynsz, opłaty za wywóz śmieci, energię czy wodę. Aby to zrobić, musimy przeznaczyć określone pomieszczenie tylko i wyłącznie na naszą działalność gospodarczą.

 Pan Jan prowadzi zakład krawiecki w piwnicy swojego domu.

Firma w mieszkaniu a koszty uzyskania przychodu

Koszty kształcenia

W kosztach podatkowych można też uwzględnić wydatki na dokształcanie się i podnoszenie kwalifikacji, na przykład szkolenia, kursy, studia podyplomowe, ale tylko wtedy, gdy kierunek kształcenia jest  ściśle związany z prowadzoną działalnością i gdy nakłady na edukację zostały poniesione już po rozpoczęciu działalności pod własną firmą.

Czy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na studia?

Podróże służbowe

Indywidualni przedsiębiorcy mogą też zaliczyć w poczet kosztów podatkowych wartość diet związanych z ich wyjazdami służbowymi, ale tylko w granicach limitu ustalonego w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej (z dnia 29 stycznia 2013, poz. 167), to znaczy do wysokości diet przysługujących pracownikom. Nie ma znaczenia ani rodzaj, ani miejsce wykonywania czynności, należy jednak pamiętać, że podróż służbową definiuje się jako bezpośrednie wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą poza siedzibą firmy – w Polsce lub za granicą.

Czy podróż służbową wlicza się do czasu pracy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA