REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody z praw autorskich w ramach firmy - jak rozliczać?

Subskrybuj nas na Youtube
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczanie autorskich praw majątkowych w ramach prowadzonej firmy od kilku lat sprawiało przedsiębiorcom problemy. Organy podatkowe zajmowały w tej kwestii rozbieżne stanowiska nie mogąc zdecydować się, jak zakwalifikować to źródło przychodów. Na szczęście niedawno Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w tej kwestii, kończąc ostatecznie wieloletnie spory. Warto wiedzieć, jak prawidłowo rozliczać tzw. twórcze przychody.

Autor: Sebastian Bobrowski, InFakt.pl

REKLAMA

Którzy przedsiębiorcy sprzedają autorskie prawa majątkowe?

Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wiążą się z koniecznością rozliczania przychodów z tytułu autorskich praw majątkowych. Dotyczy to tych przedsiębiorców, którzy świadczą usługi lub wytwarzają towary o charakterze twórczym, wymagającym indywidualnego talentu lub umiejętności wykonawcy. Zazwyczaj sprzedaż takiego towaru lub usługi wiąże się z przekazaniem nabywcy praw autorskich zezwalających na korzystanie, czy rozpowszechnianie przekazanego dzieła.

 „Twórcze przychody” mogą osiągać m.in. jednoosobowi przedsiębiorcy będący:

- programistami,

- dziennikarzami,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- tłumaczami,

- architektami,

- naukowcami,

- grafikami,

- copywriterami,

- fotografami.

Powyższe zawody można również wykonywać w ramach tzw. działalności wykonywanej osobiście bez konieczności rejestracji firmy. Wtedy rozliczenia następują na podstawie umów o dzieło.

Posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej może jednak ułatwić nawiązywanie współpracy z innymi firmami, które nie zawsze chcą dokonywać rozliczeń za wykonawcę. Twórca-przedsiębiorca ma bowiem możliwość wystawiania faktur za wykonane dzieła, zaś nabywca nie ma wobec niego żadnych obowiązków, gdyż przedsiębiorca sam płaci swój podatek dochodowy i ew. składki ZUS.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Kontrowersyjne interpretacje organów podatkowych…

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera żadnych unormowań, które wykluczałyby możliwość uzyskiwania przychodów z praw autorskich w ramach działalności gospodarczej. Mimo tego w ciągu ostatnich kilku lat organy podatkowe wydały kilka postanowień i interpretacji podatkowych, w których zabraniały przedsiębiorcom wytwarzającym twórcze towary lub usługi rozliczania w ramach działalności przychodów uzyskiwanych z praw autorskich (m.in. wynagrodzeń, honorariów, opłat licencyjnych, tantiem).

Ich zdaniem powinny one być rozliczane jako przychody z praw majątkowych opodatkowanych na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zakwalifikowanie autorskich zysków do tego źródła, oznacza że uzyskany przez twórcę przychód powinien być wykazywany w zeznaniu rocznym jako przychód z praw autorskich i innych praw.

Odtwarzanie muzyki w firmie. Co z prawami autorskimi?

Zapisz się na nasz newsletter

…i związane z nimi problemy

Taka interpretacja zrodziła szereg problemów. Przedsiębiorcy uzyskujący część przychodów o charakterze twórczym, a cześć przychodów o innym charakterze mieli problem z odpowiednim kluczem podziału takich przychodów i kwalifikacją kosztów podatkowych.

REKLAMA

Na przykład fotograf wykonujący zarówno fotografie artystyczne (o charakterze autorskim), jak i zwykłe zdjęcia nieobjęte prawami autorskimi (np. legitymacyjne, paszportowe), mógł mieć wątpliwości jak rozliczyć podatkowo zakupiony na potrzeby działalności sprzęt fotograficzny.

Nie było jasne, czy nabyty aparat stanowi koszt uzyskania przychodu związany ze źródłem jakim jest działalność gospodarcza, czy też nie. Takie rozwiązanie podatkowe było również kłopotliwe dla zamawiających autorskie dzieła, gdyż wiązało się ono z koniecznością odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy za wykonawcę.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Twórcy mogą rozliczać przychody w ramach firmy

Na szczęście w marcu br. Ministerstwo Finansów ostatecznie ukróciło kontrowersyjne praktyki organów podatkowych jednoznacznie rozstrzygając, że twórcy uzyskujący przychody autorskie mogą rozliczać je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tak więc obecnie twórca prowadzący jednoosobową firmę:

- Ma możliwość wyboru sposobu opodatkowania swojej działalności, na takich samych zasadach jak inni przedsiębiorcy. Może m.in. rozliczać się według skali podatkowej na poziomie 18% lub 32% lub płacić podatek liniowy.

- Może zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodów wszelkie wydatki związane z wytwarzanymi usługami lub towarami o autorskim charakterze (m.in. wydatki na sprzęt komputerowy, oprogramowanie, lokal, materiały biurowe itp.).

- Nie musi korygować deklaracji rocznych PIT za ubiegłe lata, w przypadku gdy zaliczał przychody z autorskich praw majątkowych do przychodów z działalności gospodarczej. Korekt nie muszą dokonywać również klienci twórcy, którzy kupowali od niego utwory.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło także, że do przychodów uzyskiwanych z majątkowych praw autorskich w ramach firmy, nie mają zastosowania zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów (koszty te dotyczą rozliczeń na podstawie umowy o dzieło zawartej pomiędzy klientem, a twórcą jako osoba fizyczną).

Sebastian Bobrowski, InFakt.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA