REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego. / fot. Fotolia
Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego. / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest przekazać pracownikowi informację PIT-11 z tytułu świadczonej pracy. Jeżeli jednak nie prześle pracownikowi tego druku, należy mimo wszystko rozliczyć się z fiskusem. W tym przypadku przydadzą się rachunki, umowy czy wyciągi bankowe stanowiące tzw. paski wynagrodzeń.

Jeśli w ubiegłym roku byliśmy zatrudnieni na umowę o pracę lub wykonywaliśmy umowę o dzieło czy zlecenie, do rozliczenia z fiskusem potrzebujemy druków PIT-11 przygotowanych przez pracodawców (jednego w przypadku zatrudnienia tylko w jednej firmie lub kilku, jeśli wykonywaliśmy w ciągu roku prace dla różnych firm). Co jednak w sytuacji, gdy brakuje PIT-11?

REKLAMA

REKLAMA

Termin na przesłanie podatnikom informacji PIT-11 za 2013 r. minął 28 lutego tego roku. Formularz mógł dotrzeć także do pracownika już w ubiegłym roku, jeśli obowiązek poboru przez płatnika zaliczek ustał w ciągu 2013 r., a podatnik złożył wniosek o wcześniejsze wystawienie PIT-11.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rozliczenie z zagranicznych usług online

REKLAMA

Brak PIT-11 należy wyjaśnić

Na początku warto dowiedzieć się od pracodawcy, czemu nie otrzymaliśmy PIT-11. Jeśli okaże się, że druk został wysłany, ale poczta zwróciła list ze względu na błędny adres, bądź też przesyłka zaginęła na poczcie, możemy poprosić pracodawcę o duplikat (także w sytuacji, gdy formularz otrzymaliśmy, ale zaginął gdzieś w domu). Jeżeli natomiast pracodawca nie wysłał PIT-11, mamy prawo upomnieć pracodawcę na piśmie, a także zawiadomić o opóźnieniu fiskusa (ten może nałożyć na spóźnialskiego pracodawcę karę grzywny za wykroczenie skarbowe).

Samodzielne zebranie informacji

Na druku PIT-11 pracodawca podaje m.in. wysokość dochodu ze stosunku pracy, wartość potrąconych w ciągu roku składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz należne i pobrane zaliczki na podatek dochodowy. Gdy nie mamy PIT-11, powyższe dane musimy ustalić sami. Brak informacji PIT-11 nie zwalnia nas bowiem od złożenia rocznej deklaracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile może nie być problemu z ustaleniem wysokości własnego wynagrodzenia (np. na podstawie treści umowy o pracę), o tyle informacji o kwotach pobranych i odprowadzonych składek społecznych i zdrowotnych ZUS udzieli jedynie w swoim oddziale, i to na podstawie wcześniej złożonego przez nas wniosku. Jeśli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę, mogą wystarczyć miesięczne druki ZUS RMUA czy tzw. paski wynagrodzeń, które zawierają takie informacje o wysokości wynagrodzenia brutto, wynagrodzenia do wypłaty, zastosowanych kosztach uzyskania przychodu, a także wysokości zaliczek na podatek dochodowy.

Nie warto wypełniać rocznego zeznania „na oko”. Niezłożenie rocznego PIT do 30 kwietnia, a także złożenie zeznania zawierającego błędne informacje, przez które wykazana w nim kwota podatku jest zaniżona, może zakończyć się karą za wykroczenie skarbowe. Wysokość ewentualnej kary zależeć będzie od kilku czynników, m.in. od dochodów podatnika, liczby osób na jego utrzymaniu oraz od znaczenia samego uchybienia, np. wartości uszczuplonego podatku.

Przy składaniu PIT na podstawie własnych wyliczeń warto załączyć informacje o braku PIT-11, wskazując, na jakiej podstawie zostały przyjęte wskazane w zeznaniu wartości.

Do końca kwietnia rozlicz się z fiskusem

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA