REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2014 - koniec zwolnienia dla towarów używanych

Subskrybuj nas na Youtube
VAT 2014, towary używane
VAT 2014, towary używane

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o VAT wprowadzą niemałą rewolucję. Przedsiębiorcy chcący dokonać wyboru rozwiązań jak najkorzystniejszych dla swojej firmy, już dziś powinni wiedzieć, co zmieni się od 2014 roku w kwestii podatku od towarów i usług. Znajomość przyszłych, znowelizowanych przepisów może zaowocować większą ilością pieniędzy pozostających w kieszeni przedsiębiorcy, a nie fiskusa.

Koniec zwolnienia dla towarów używanych!

Z ustawy o podatku od towarów i usług zniknie pojęcie “towar używany” oraz - co ważniejsze - zmieni się zapis art. 43 ust. 2 mówiący dotychczas o zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT dostawy właśnie towarów używanych. Od nowego roku ze zwolnienia będą mogli korzystać jedynie podatnicy dokonujący dostawy towarów, którzy wykorzystywali je wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku pod warunkiem, że z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało im prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zniknie zatem czasowy okres użytkowania w firmie rzeczy (wyposażenia i środków trwałych), których sprzedaż mogłaby korzystać ze zwolnienia. Przy czym należy również pamiętać, że ograniczone zostaną podmioty uprawnione do jego stosowania na rzecz wyłącznie tych, które prowadzą działalność zwolnioną i dla jej celów te rzeczy wykorzystywali.

REKLAMA

Wcześniejsze wystawianie faktur już w 2014 roku - za i przeciw

Sprzedaj środki trwałe i wyposażenie jeszcze w tym roku!

Przedsiębiorca, który planuje sprzedaż używanych w firmie rzeczy, przy których nabyciu nie był uprawiony do odliczenia VAT bowiem nabył je np:

  • na rachunek od podatnika zwolnionego z VAT,
  • na fakturę VAT marżę, która nie daje prawa do odliczenia VAT,
  • na umowę sprzedaży od prywatnej osoby fizycznej,
  • w postaci wniesionego prywatnego majątku,

powinien rozważyć ich sprzedaż przed końcem 2013 roku. Dlaczego? Właśnie z powodu zmian w przepisach wchodzących w życie od 1 stycznia 2014 roku. Obecnie, jeżeli dana rzecz (przy której zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT) była wykorzystywana w firmie przez okres co najmniej 6 miesięcy, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT może  zastosować zwolnienie przy jej sprzedaży. Sprzedaż tej samej rzeczy w styczniu 2014 roku będzie już podlegała opodatkowaniu stawką właściwą dla danego towaru (upraszczając - zwykle 23%). Przedsiębiorca pomimo tego, że nie miał prawa do odliczenia VAT przy nabyciu danej rzeczy, przy jej sprzedaży zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT należnego (zwykle nieco ponad ⅕ wartości rzeczy).

Czy warto być płatnikiem VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na optymalizację podatkową sprzedaży należałoby więc dokonać jeszcze w roku bieżącym (2013) - wówczas przedsiębiorca uniknie płacenia podatku od zbytych rzeczy używanych w firmie przez okres co najmniej 6 miesięcy, przy których nabyciu nie przysługiwało mu  odliczenie VAT. Ta sama sprzedaż dokonana w roku 2014 będzie już opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Darowizna żywności bez VAT

Autor: Ewa Szpytko


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA