REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK - przegląd zmian dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
JPK_VAT - przegląd zmian dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysyłka danych w ramach wszystkich struktur JPK na wezwanie skarbówki to od tego roku obowiązek wszystkich firm rozliczających VAT. Można spodziewać się kolejnych zmian. Ministerstwo Finansów szykuje bowiem nową strukturę JPK, która wyeliminuje deklaracje VAT.

Jednolity plik kontrolny obowiązuje już od 2016 roku. Dużych przedsiębiorców zmiany dotknęły w pierwszej kolejności – ustawodawca objął ich nie tylko obowiązkiem wysyłki JPK_VAT, ale także raportowania wszystkich danych w ramach JPK na żądanie skarbówki. Rok później do comiesięcznej wysyłki JPK_VAT zostały zobligowane firmy z sektora MSP, które wraz z mikroprzedsiębiorcami od lipca tego roku raportują fiskusowi na jego wezwanie dane w ramach wszystkich struktur.

REKLAMA

JPK na żądanie

Skarbówka w toku kontroli podatkowej, czynności sprawdzających czy postępowania podatkowego może upomnieć się o dane w ramach wszystkich struktur JPK. Mowa o księgach rachunkowych, wyciągach bankowych, obrocie magazynowym, ewidencji zakupu i sprzedaży, faktur, podatkowych księgach rozchodów i przychodów czy ewidencji przychodów. Danych z tego zakresu fiskus może zażądać zarówno od podatnika, jak i jego kontrahenta (jeśli prowadzi on księgi podatkowe w formie elektronicznej. O ile JPK_VAT przesyłany jest przez wszystkich podatników VAT wyłącznie drogą elektroniczną, to informacje w ramach pozostałych struktur mogą być przekazywane także na nośniku danych np. płycie CD. Podatnicy mogą przekazywać niektóre dane także za pośrednictwem udostępnianych przez MF aplikacji tj. e-mikrofirma czy Klient 2.0.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Najnowsza wersja aplikacji e-mikrofirma: Ministerstwo Finansów ponformowało o nowej wersji aplikacji e-mikrofirma. Co się zmieniło? Dzięki aktualizacji można teraz wskazać kierunek automatycznego obliczania kwot na fakturze (netto->brutto albo brutto->netto), anulować fakturę sprzedaży i tworzyć kopię zapasową danych. Ponadto, dodany został nowy pakiet zarządzania zależnymi bibliotekami. Powstał także szereg nowych modułów: „zagregowany zakup”, „inna sprzedaż/lista”, „inny zakup/lista” i „o programie”. Użytkownik ma także możliwość zmiany wartości sekwencji dla numerów faktur.

Koniec deklaracji VAT

REKLAMA

„Resort będzie wdrażał nowe rozwiązania upraszczające system podatkowy, w tym ograniczające zakres obowiązków spoczywających z tego tytułu na podatnikach. Jednym z takich rozwiązań, które zostaną wdrożone w 2019 r., jest zniesienie obowiązku składania deklaracji VAT i jego zastąpienie przez plik JPK_VDEK” – informuje wiceszef KAS, Paweł Cybulski, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z założeniami resortu, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT nie będzie musiał, tak jak ma to miejsce obecnie, składać deklaracji VAT oraz informacji o ewidencji JPK_VAT, ale złoży jedną informację JPK_VDEK. Będzie to podstawa rozliczenia podatkowego, a zarazem wystarczająca informacja dla fiskusa w zakresie ewidencji VAT. Choć nie znane są jeszcze szczegóły dotyczące nowej struktury JPK, resort zapewnia o korzyściach zarówno dla skarbówki, jak i podatników. Zgromadzenie wszystkich danych w formie JPK ma usprawnić czynności sprawdzające i skrócić czas potrzebny na wypełnienie obowiązków podatkowych przez przedsiębiorców.

Zobacz: Podatki

Autor: Katarzyna Witwicka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA