REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VDEK to nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego, którą przedsiębiorcy złożą w przyszłym roku fiskusowi.

Ministerstwo Finansów zastrzegło w odpowiedzi na pytanie DGP, że nazwa JPK_VDEK jest robocza i może się zmienić. Nie zmieni się natomiast założenie – nowy plik zastąpi dzisiejszy JPK_VAT oraz deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K. Obecnie trzeba składać jedne i drugie.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik ma zostać wprowadzony w 2019 r. Ministerstwo nie precyzuje jeszcze, czy nastąpi to już w lutym (JPK za styczeń), czy później.

Dzisiejszy JPK_VAT nie może zastąpić deklaracji, bo nie zawiera informacji potrzebnych przedsiębiorcy do rozliczenia się z urzędem skarbowym. Nie wynika z niego np., jaką kwotę podatku naliczonego podatnik przenosi do odliczenia na następny miesiąc, albo o jaki zwrot VAT zamierza wystąpić.

Z jednej strony więc JPK_VDEK stanie się podstawą do rozliczenia się przedsiębiorcy z urzędem, a z drugiej – pozwoli spełnić obowiązek dotyczący przekazania fiskusowi ewidencji VAT.

REKLAMA

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,7 mln plików

Ministerstwo Finansów wielokrotnie już zapowiadało, że planuje w 2019 r. zlikwidować wymóg składania deklaracji VAT. Już dziś bowiem dane z JPK_VAT obejmują większy zakres informacji i są bardziej szczegółowe od tych, które fiskus otrzymuje w deklaracjach W dłuższej perspektywie więc dublowanie – przynajmniej częściowe – obowiązków i przekazywanych informacji nie ma większego sensu.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2018 r. JPK_VAT, czyli ewidencję zakupów i sprzedaży w formacie elektronicznym, składają wszyscy czynni podatnicy VAT (największe, średnie, małe i mikrofirmy). Ponad 1,5 mln firm składa w ten sposób co miesiąc prawie 1,7 mln plików.

Dzięki temu fiskus otrzymuje ogromną ilość informacji nie tylko o pojedynczych transakcjach, ale też o przepływach finansowych w przedsiębiorstwie. Po analizie tych danych jest w stanie szybko zidentyfikować nieprawidłowości (np. handel z podmiotami niezarejestrowanymi dla celów VAT) i prosić przedsiębiorców o wyjaśnienia. To przekłada się na mniejszą liczbę kontroli, za to większą ich skuteczność. Przedsiębiorcy też zyskują, bo dostają szybciej zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

– W 2017 r. przeciętnie zajmowało to 37,2 dnia, podczas gdy rok wcześniej ponad 40 dni (ustawowy termin to 60 dni) – poinformował Paweł Cybulski, wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Zobacz: Podatki

Mniej deklaracji

Pomysł zastąpienia JPK_VAT i deklaracji podatkowych nową strukturą elektronicznego pliku podoba się ekspertom.

– Resort powinien pójść dalej i zrezygnować z większej liczby deklaracji – uważa Marcin Sidelnik, partner w PwC, lider zespołu doradztwa podatkowego IT (ITBC).

Przypomina, że obecnie podatnicy muszą składać nie tylko podstawową deklarację VAT-7 (kwartalną VAT-7K), ale również informacje o transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE) oraz o krajowych transakcjach objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (VAT-27).

– Zastąpienie ich jednym plikiem JPK_VDEK z pewnością zwolniłoby podatników z czasochłonnego przygotowania, weryfikowania oraz wysyłki tych deklaracji. I co równie ważne, przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów związanych z wypełnianiem tych obowiązków – wskazuje Marcin Sidelnik.

Marcin Madej, doradca podatkowy z nip-inspektor.pl, zwraca uwagę, że zakres danych w obecnej strukturze JPK_VAT pokrywa się z VAT-7, VAT-UE i VAT-27, a więc fiskus, gdyby tylko chciał, sam mógłby określić kwotę zobowiązania podatkowego.

– Czas więc, aby po ostatnich, mniej korzystnych informacjach dla przedsiębiorców (takich jak np. brak wiążącej listy przesłanek należytej staranności), Ministerstwo Finansów zaproponowało też marchewkę i odejście od niepotrzebnej biurokracji – mówi ekspert.

Zobacz: Księgowość dla firm

Schema w rozporządzeniu

Wprowadzenie JPK_VDEK wymaga zmian w ustawie o VAT i w ordynacji podatkowej.

Obecne przepisy nakazują bowiem składać co miesiąc elektroniczną ewidencję VAT w formacie JPK (art. 109 ust. 8a ustawy o VAT i art. 82 ust. 1b ordynacji podatkowej) oraz deklarację (art. 99–100 ustawy o VAT).

Dodatkowo Ministerstwo Finansów przewiduje wydanie rozporządzenia do ustawy, które będzie określało schemę (standard służący do definiowania struktury dokumentu xml), według którego będą przygotowywane i przesyłane pliki przez podatników – poinformował resort w odpowiedzi na pytanie DGP.

Zdaniem Marcina Sidelnika, przydałoby się też określić, które błędne dane w JPK można korygować, a których nie trzeba.

Potrzebny czas na dostosowanie

Marcin Madej zwraca uwagę na terminy.

– Jeśli mówimy o nowym wzorze JPK, który zastąpiłby JPK_VAT, to dajmy czas podatnikom na dostosowanie swoich systemów IT – uważa. Jego zdaniem, jeśli założyć, że JPK_VDEK miałby zostać po raz pierwszy przesłany do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w lutym 2019 za styczeń, to wzór nowego szablonu xml powinien być opublikowany najpóźniej we wrześniu.

– Zmiana systemu IT nie zajmuje 5 minut, a JPK_VDEK nie może być traktowany jako nowa wersja formularza deklaracji, którą zwykło się publikować z miesięcznym wyprzedzeniem – podsumowuje ekspert. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA