REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VDEK to nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego, którą przedsiębiorcy złożą w przyszłym roku fiskusowi.

Ministerstwo Finansów zastrzegło w odpowiedzi na pytanie DGP, że nazwa JPK_VDEK jest robocza i może się zmienić. Nie zmieni się natomiast założenie – nowy plik zastąpi dzisiejszy JPK_VAT oraz deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K. Obecnie trzeba składać jedne i drugie.

REKLAMA

Nowy plik ma zostać wprowadzony w 2019 r. Ministerstwo nie precyzuje jeszcze, czy nastąpi to już w lutym (JPK za styczeń), czy później.

Dzisiejszy JPK_VAT nie może zastąpić deklaracji, bo nie zawiera informacji potrzebnych przedsiębiorcy do rozliczenia się z urzędem skarbowym. Nie wynika z niego np., jaką kwotę podatku naliczonego podatnik przenosi do odliczenia na następny miesiąc, albo o jaki zwrot VAT zamierza wystąpić.

Z jednej strony więc JPK_VDEK stanie się podstawą do rozliczenia się przedsiębiorcy z urzędem, a z drugiej – pozwoli spełnić obowiązek dotyczący przekazania fiskusowi ewidencji VAT.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,7 mln plików

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wielokrotnie już zapowiadało, że planuje w 2019 r. zlikwidować wymóg składania deklaracji VAT. Już dziś bowiem dane z JPK_VAT obejmują większy zakres informacji i są bardziej szczegółowe od tych, które fiskus otrzymuje w deklaracjach W dłuższej perspektywie więc dublowanie – przynajmniej częściowe – obowiązków i przekazywanych informacji nie ma większego sensu.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2018 r. JPK_VAT, czyli ewidencję zakupów i sprzedaży w formacie elektronicznym, składają wszyscy czynni podatnicy VAT (największe, średnie, małe i mikrofirmy). Ponad 1,5 mln firm składa w ten sposób co miesiąc prawie 1,7 mln plików.

Dzięki temu fiskus otrzymuje ogromną ilość informacji nie tylko o pojedynczych transakcjach, ale też o przepływach finansowych w przedsiębiorstwie. Po analizie tych danych jest w stanie szybko zidentyfikować nieprawidłowości (np. handel z podmiotami niezarejestrowanymi dla celów VAT) i prosić przedsiębiorców o wyjaśnienia. To przekłada się na mniejszą liczbę kontroli, za to większą ich skuteczność. Przedsiębiorcy też zyskują, bo dostają szybciej zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

– W 2017 r. przeciętnie zajmowało to 37,2 dnia, podczas gdy rok wcześniej ponad 40 dni (ustawowy termin to 60 dni) – poinformował Paweł Cybulski, wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Zobacz: Podatki

Mniej deklaracji

Pomysł zastąpienia JPK_VAT i deklaracji podatkowych nową strukturą elektronicznego pliku podoba się ekspertom.

– Resort powinien pójść dalej i zrezygnować z większej liczby deklaracji – uważa Marcin Sidelnik, partner w PwC, lider zespołu doradztwa podatkowego IT (ITBC).

REKLAMA

Przypomina, że obecnie podatnicy muszą składać nie tylko podstawową deklarację VAT-7 (kwartalną VAT-7K), ale również informacje o transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE) oraz o krajowych transakcjach objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (VAT-27).

– Zastąpienie ich jednym plikiem JPK_VDEK z pewnością zwolniłoby podatników z czasochłonnego przygotowania, weryfikowania oraz wysyłki tych deklaracji. I co równie ważne, przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów związanych z wypełnianiem tych obowiązków – wskazuje Marcin Sidelnik.

Marcin Madej, doradca podatkowy z nip-inspektor.pl, zwraca uwagę, że zakres danych w obecnej strukturze JPK_VAT pokrywa się z VAT-7, VAT-UE i VAT-27, a więc fiskus, gdyby tylko chciał, sam mógłby określić kwotę zobowiązania podatkowego.

– Czas więc, aby po ostatnich, mniej korzystnych informacjach dla przedsiębiorców (takich jak np. brak wiążącej listy przesłanek należytej staranności), Ministerstwo Finansów zaproponowało też marchewkę i odejście od niepotrzebnej biurokracji – mówi ekspert.

Zobacz: Księgowość dla firm

Schema w rozporządzeniu

Wprowadzenie JPK_VDEK wymaga zmian w ustawie o VAT i w ordynacji podatkowej.

Obecne przepisy nakazują bowiem składać co miesiąc elektroniczną ewidencję VAT w formacie JPK (art. 109 ust. 8a ustawy o VAT i art. 82 ust. 1b ordynacji podatkowej) oraz deklarację (art. 99–100 ustawy o VAT).

Dodatkowo Ministerstwo Finansów przewiduje wydanie rozporządzenia do ustawy, które będzie określało schemę (standard służący do definiowania struktury dokumentu xml), według którego będą przygotowywane i przesyłane pliki przez podatników – poinformował resort w odpowiedzi na pytanie DGP.

Zdaniem Marcina Sidelnika, przydałoby się też określić, które błędne dane w JPK można korygować, a których nie trzeba.

Potrzebny czas na dostosowanie

Marcin Madej zwraca uwagę na terminy.

– Jeśli mówimy o nowym wzorze JPK, który zastąpiłby JPK_VAT, to dajmy czas podatnikom na dostosowanie swoich systemów IT – uważa. Jego zdaniem, jeśli założyć, że JPK_VDEK miałby zostać po raz pierwszy przesłany do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w lutym 2019 za styczeń, to wzór nowego szablonu xml powinien być opublikowany najpóźniej we wrześniu.

– Zmiana systemu IT nie zajmuje 5 minut, a JPK_VDEK nie może być traktowany jako nowa wersja formularza deklaracji, którą zwykło się publikować z miesięcznym wyprzedzeniem – podsumowuje ekspert. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA