REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z fakturami przesyłanymi e-mailem?

Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury.
Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury sporządzane i wysyłane elektronicznie oraz drukowane przez strony transakcji przyspieszają obrót gospodarczy i dają spore oszczędności. Ich legalność jest jednak podważana. Dlaczego?

W Polsce obowiązują dwa rodzaje faktur: papierowe- wysyłane tradycyjną pocztą lub kurierem oraz e-faktury - z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Istnieją jeszcze trzecie: faktury sporządzane i wysyłane drogą mailową, drukowane i przechowywane przez strony transakcji, bez wymaganego e-podpisu. Te ostatnie zdaniem Ministerstwa Finansów są niezgodne z przepisami. Przeciwnie uważa minister gospodarki, Waldemar Pawlak, popierający przedsiębiorców walczących o dopuszczenie ich do obiegu. Takie faktury znacznie przyspieszają obrót gospodarczy i pozwalają zaoszczędzić spore sumy. Przesyłka drogą mailową nic nie kosztuje w porównaniu do tradycyjnych usług.

REKLAMA

REKLAMA

Przełom w fakturach

Wyrokiem z 20.05.2010 roku, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w świetle prawa wspólnotowego, powinna być zagwarantowana możliwość przygotowywania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich w tej samej postaci.

Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury. Ten sposób przekazywania dokumentów księgowych jest w pełni legalny. Wyrok NSA oznacza, że faktury można przesłać e-mailem nawet bez e-podpisu.

Zobacz koniecznie Jak skorygować błędne faktury VAT?

REKLAMA

Wspomniany wyrok jest respektowany przez resort finansów, co nie oznacza, że ministerstwo się z nim zgadza. Dlatego zastosowało go tylko wobec firmy, która wygrała proces. W swoim uzasadnieniu powołuje się na art. 233 przedmiotowej dyrektywy unijnej dotyczący zasad zabezpieczania faktur elektronicznych. Brzmi on następująco : „ (…)Państwa członkowskie akceptują faktury przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną, pod warunkiem że autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści zagwarantowano przy użyciu jednej z następujących metod: za pomocą zaawansowanego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI) (…)”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak dla e-faktur

Wprowadzona w lipcu 2010 roku nowelizacja tego przepisu zrównuje faktury elektroniczne z papierowymi, ale na niekorzyść płatnika. Brzmi on następująco: „ Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury, niezależnie od tego czy wystawiono ją w formie papierowej czy elektronicznej, zapewnia się od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania.”

Nowa regulacja nakazuje przedsiębiorcom określenie sposobu zapewnienia owej autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności. Oznacza to, że firmy będą musiały stworzyć odpowiednie procedury, które będą mogły podlegać kontroli urzędów. Ich spełnienie potwierdzi odpowiedni, płatny audyt.

Polecamy serwis Koszty

Wnioski przez internet

Wprowadzenie systemu elektronicznego zastosowano również w przypadku zwrotu podatku VAT. Dnia 1 stycznia 2010 roku weszła w życie dyrektywa unijna, dzięki której podatnicy mogą uzyskać zwrot VAT za wydatki poniesione z tytułu działalności gospodarczej w państwie UE, w którym nie posiadają swojej siedziby. Wprowadzony system elektroniczny umożliwia podatnikowi złożenie wniosku o zwrot podatku poprzez portal internetowy zaprojektowany przez państwo członkowskie, w którym ma on swoją siedzibę. Jego celem jest uproszczenie procesu i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Niestety, proces uruchomienia takich witryn znacznie się wydłużył i został przesunięty z 1 stycznia 2010 roku na marzec 2011 r.

Nowa dyrektywa w sprawie podatku VAT pozwala wybrać trzeci sposób sporządzania i przesyłania faktur drogą elektroniczną. Czy znajdzie zastosowanie w krajowych przepisach?

Źródło: Wfirma.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA