REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z fakturami przesyłanymi e-mailem?

Subskrybuj nas na Youtube
Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury.
Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury sporządzane i wysyłane elektronicznie oraz drukowane przez strony transakcji przyspieszają obrót gospodarczy i dają spore oszczędności. Ich legalność jest jednak podważana. Dlaczego?

W Polsce obowiązują dwa rodzaje faktur: papierowe- wysyłane tradycyjną pocztą lub kurierem oraz e-faktury - z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Istnieją jeszcze trzecie: faktury sporządzane i wysyłane drogą mailową, drukowane i przechowywane przez strony transakcji, bez wymaganego e-podpisu. Te ostatnie zdaniem Ministerstwa Finansów są niezgodne z przepisami. Przeciwnie uważa minister gospodarki, Waldemar Pawlak, popierający przedsiębiorców walczących o dopuszczenie ich do obiegu. Takie faktury znacznie przyspieszają obrót gospodarczy i pozwalają zaoszczędzić spore sumy. Przesyłka drogą mailową nic nie kosztuje w porównaniu do tradycyjnych usług.

REKLAMA

REKLAMA

Przełom w fakturach

Wyrokiem z 20.05.2010 roku, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w świetle prawa wspólnotowego, powinna być zagwarantowana możliwość przygotowywania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich w tej samej postaci.

Po tym, jak odbiorca wydrukuje taki dokument - można odliczyć podatek naliczony na podstawie takiej faktury. Ten sposób przekazywania dokumentów księgowych jest w pełni legalny. Wyrok NSA oznacza, że faktury można przesłać e-mailem nawet bez e-podpisu.

Zobacz koniecznie Jak skorygować błędne faktury VAT?

REKLAMA

Wspomniany wyrok jest respektowany przez resort finansów, co nie oznacza, że ministerstwo się z nim zgadza. Dlatego zastosowało go tylko wobec firmy, która wygrała proces. W swoim uzasadnieniu powołuje się na art. 233 przedmiotowej dyrektywy unijnej dotyczący zasad zabezpieczania faktur elektronicznych. Brzmi on następująco : „ (…)Państwa członkowskie akceptują faktury przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną, pod warunkiem że autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści zagwarantowano przy użyciu jednej z następujących metod: za pomocą zaawansowanego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych (EDI) (…)”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak dla e-faktur

Wprowadzona w lipcu 2010 roku nowelizacja tego przepisu zrównuje faktury elektroniczne z papierowymi, ale na niekorzyść płatnika. Brzmi on następująco: „ Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury, niezależnie od tego czy wystawiono ją w formie papierowej czy elektronicznej, zapewnia się od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu jej przechowywania.”

Nowa regulacja nakazuje przedsiębiorcom określenie sposobu zapewnienia owej autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności. Oznacza to, że firmy będą musiały stworzyć odpowiednie procedury, które będą mogły podlegać kontroli urzędów. Ich spełnienie potwierdzi odpowiedni, płatny audyt.

Polecamy serwis Koszty

Wnioski przez internet

Wprowadzenie systemu elektronicznego zastosowano również w przypadku zwrotu podatku VAT. Dnia 1 stycznia 2010 roku weszła w życie dyrektywa unijna, dzięki której podatnicy mogą uzyskać zwrot VAT za wydatki poniesione z tytułu działalności gospodarczej w państwie UE, w którym nie posiadają swojej siedziby. Wprowadzony system elektroniczny umożliwia podatnikowi złożenie wniosku o zwrot podatku poprzez portal internetowy zaprojektowany przez państwo członkowskie, w którym ma on swoją siedzibę. Jego celem jest uproszczenie procesu i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Niestety, proces uruchomienia takich witryn znacznie się wydłużył i został przesunięty z 1 stycznia 2010 roku na marzec 2011 r.

Nowa dyrektywa w sprawie podatku VAT pozwala wybrać trzeci sposób sporządzania i przesyłania faktur drogą elektroniczną. Czy znajdzie zastosowanie w krajowych przepisach?

Źródło: Wfirma.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA