REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie informacje przedsiębiorcy muszą udostępniać unijnym usługobiorcom?

Jakie informacje przedsiębiorcy muszą udostępniać unijnym usługobiorcom?
Jakie informacje przedsiębiorcy muszą udostępniać unijnym usługobiorcom?

REKLAMA

REKLAMA

Artykuł 22 dyrektywy usługowej przewiduje dwie grupy informacji, które mają być udostępniane usługobiorcom. Pierwsza grupa to informacje niezbędne, które powinny być udostępniane zawsze, natomiast druga obejmuje informacje udostępniane dopiero na wniosek.

Informacje mają być jasne i jednoznaczne, a także powinny być dostarczane przed zawarciem umowy, a jeżeli nie zawiera się pisemnej umowy, powinny być udostępnione przed świadczeniem usługi.

REKLAMA

Dyrektywa nie przewiduje natomiast określonego sposobu udostępniania informacji przez usługodawcę, pozostawiając mu w tej kwestii swobodny wybór. Jednakże informacje obowiązkowe mają być udostępniane z uwzględnieniem preferencji usługodawcy, na następujące sposoby:

  • są dostarczane z inicjatywy usługodawcy;
  • są łatwo dostępne dla usługobiorcy w miejscu, w którym świadczona jest usługa lub zawierana jest umowa;
  • są łatwo dostępne dla usługobiorcy w formie elektronicznej pod adresem dostarczanym przez usługodawcę;
  • są zawarte we wszystkich dokumentach informacyjnych dostarczanych usługobiorcy przez usługodawcę, przedstawiających szczegółowy opis usług, które świadczy.

Do informacji podawanych obowiązkowo należą podstawowe informacje umożliwiające identyfikację usługodawcy, takie jak nazwa usługodawcy, dane dotyczące jego statusu prawnego i formy prawnej, adres pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, nazwa właściwego rejestru i numer rejestracji, numer identyfikacji podatkowej, a także jego dane kontaktowe. 

Polecamy: Jakie bariery dla przedsiębiorcy w Unii Europejskiej?

Jeżeli działalność podlega systemowi zezwoleń, należy także podać szczegółowe dane dotyczące właściwych organów lub pojedynczego punktu kontaktowego, natomiast w przypadku zawodów regulowanych należy wskazać zrzeszenia zawodowe lub podobne instytucje, w których usługodawca jest zarejestrowany, tytuł zawodowy oraz państwo członkowskie, w którym przyznano ten tytuł. Inne informacje, które należy podać dotyczą już samej usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 22 zawiera także wykaz informacji, które udostępniane są usługobiorcy dopiero na jego wniosek.

REKLAMA

Wykaz ten obejmuje cenę danej usługi, jeśli nie została wcześniej ustalona, a jeśli nie można podać precyzyjnej ceny, sposób jej ustalenia, działalności wielodyscyplinarnej i spółek powiązanych z daną usługą, środków podjętych w celu uniknięcia konfliktu interesów, a także kodeksów postępowania, którym podlega usługodawca.

Należy także zauważyć, że wymogi dotyczące informacji, określone w dyrektywie usługowej, stanowią jedynie uzupełnienie wymogów już przewidzianych w prawie wspólnotowym (np. dyrektywa o handlu elektronicznym czy dyrektywa w sprawie umów zawieranych na odległość), nie pozbawiają też państw członkowskich możliwości nakładania dodatkowych wymogów odnośnie do informacji udzielanych przez usługodawców prowadzących działalność na ich terytorium.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Artykuł jest fragmentem publikacji "Świadczenie usług w Unii Europejskiej" autorstwa Justyny Kulawik oraz Bartosza Jankowskiego. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA