REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co oznacza otkaznoje pismo dla przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Co oznacza otkaznoje pismo dla przedsiębiorcy
Co oznacza otkaznoje pismo dla przedsiębiorcy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podczas procesu certyfikacji nie możesz dręczy Cię brak jednolitego stanowiska organów certyfikacyjnych oraz urzędu celnego, to nie bądź zaskoczony jeżeli otrzymasz otkaznoje pismo. Czym jest ten dokument i co oznacza?

Jeśli jakiś produkt oprócz obowiązkowego certyfikatu w systemie GOST-R podlega także obowiązkowej certyfikacji w innych systemach, to najpierw musi uzyskać certyfikaty jakości (świadectwo sanitarno-epidemiologiczne i certyfikat bezpieczeństwa przeciwpożarowego) i dopiero potem starać się o certyfikat zgodności GOST-R.

REKLAMA

Aby określić, czy produkt podlega obowiązkowej certyfikacji w systemie GOST-R, czy w systemie bezpieczeństwa przeciwpożarowego, należy znać jego kod według Ogólnorosyjskiego Klasyfikatora Produkcji (OKP), ponieważ odpowiednie wykazy produktów podlegających certyfikacji obowiązkowej są tworzone właśnie w oparciu o OKP.

Przy odprawie celnej towarów także konieczne są wszystkie obowiązkowe certyfikaty. Przy tym pracownicy urzędu celnego działają według swojego wykazu towarów podlegających obowiązkowej certyfikacji, uwarunkowanego kodami Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego.

Polecamy: Jak ukształtowany jest obowiązek certyfikacji w Rosji

REKLAMA

Nie ma jednoznacznej zgodności pomiędzy kodami OKP i Nomenklatury Towarowej, dlatego czasem zdarzają się różne interpretacje, co do konieczności certyfikacji pomiędzy urzędem celnym i organami certyfikacyjnymi. W takich spornych przypadkach konieczne jest wyjaśniające pismo z Ogólnorosyjskiego Naukowo-Badawczego Instytutu Certyfikacji (WNIIS), tak zwane: otkaznoje pismo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otkaznoje pismo — jest to dokument, który zawiera informację, że produkt nie podlega certyfikacji w systemie GOST-R. Pisma te dzielą się na dwa typy — przeznaczone dla handlu i przeznaczone do urzędu celnego, czyli niezbędne dla odprawy celnej ładunku.

W zasadzie treść obu pism niczym się nie różni, ale organy celne przyjmują jako dokument obowiązujący tylko pisma wydane przez Ogólnorosyjski Naukowo-Badawczy Instytut Certyfikacji, a wyjaśniające pismo dla działalności handlowej może wydać każdy akredytowany organ certyfikacyjny.

Polecamy: serwis Firma za granicą

Lista produktów, które mogą być dopuszczone do obrotu na obszar celny FR bez okazania certyfikatów zgodności w systemie GOST-R (dana lista została ustalona przez Federalną Agencję Regulacji Technicznych i Metrologii):
• towary używane;
• towary wwożone jako części zapasowe do wcześniej importowanych na obszar celny FR certyfikowanych gotowych produktów, pod warunkiem okazania kopii certyfikatów zgodności tych produktów i potwierdzenia, że dane części zapasowe będą użyte do wytworzenia gotowych produktów i umieszczone w dokumentacji konstrukcyjnej produktu. Wymagane jest także pisemne zobowiązanie do wykorzystania części zapasowych wyłącznie do kompletowania wskazanych gotowych produktów lub do ich naprawy i obsługi technicznej;
• produkty wwożone jako próbki i wzorce w celu przeprowadzenia badań certyfikacyjnych;
• produkty wwożone przez osoby fizyczne i nie przeznaczone do działalności produkcyjnej czy komercyjnej (za wyjątkiem przypadków, gdy wartość lub ilość produktów przekracza ustalone kwoty);
• produkty przeznaczone do oficjalnego użytkowania przez przedstawicielstwa państw i międzynarodowych organizacji międzyrządowych, a także przez ich personel.

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA