REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstępny szacunek produktu krajowego brutto w III kwartale 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Produkt krajowy brutto w III kwartale 2012 r.
Produkt krajowy brutto w III kwartale 2012 r.

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny przedstawił wstępny szacunek produktu krajowego brutto w III kwartale 2012 roku. Co wynika z przedstawionych danych?

REKLAMA

W III kwartale 2012 r. PKB wyrównany sezonowo (w cenach stałych przy roku odniesienia 2005) wzrósł realnie o 0,4 % w porównaniu z poprzednim kwartałem i był wyższy niż przed rokiem o 1,9 %. PKB niewyrównany sezonowo (w cenach stałych średniorocznych roku poprzedniego) wzrósł realnie o 1,4% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wobec wzrostu odpowiednio o 3,6 % i 2,3 % w I i II kwartale br.

REKLAMA

Na spowolnienie tempa wzrostu PKB wpłynęło, podobnie jak w II kw. br., znaczne osłabienie dynamiki spożycia ogółem oraz spadek akumulacji, a w rezultacie – obniżenie o 0,7 % popytu krajowego w skali roku (w II kw. br. spadek popytu krajowego wyniósł 0,4 %.). Wpływ popytu krajowego na wzrost PKB był negatywny i wyniósł -0,7 pkt. proc., w tym – dodatni wpływ spożycia ogółem wyniósł 0,1 pkt. proc. (wyłącznie z tytułu nieznacznego wzrostu spożycia indywidualnego, przy neutralnym wpływie spożycia publicznego). Zmiana akumulacji miała negatywny wpływ na tempo wzrostu PKB (-0,8 pkt. proc.), na co złożyła się ujemna kontrybucja przyrostu rzeczowych środków obrotowych -0,5 pkt. proc. oraz ujemny wpływ popytu inwestycyjnego -0,3 pkt. proc.

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Utrzymał się pozytywny wpływ eksportu netto na tempo wzrostu gospodarczego (+2,1 pkt.), co było efektem dalszego spadku importu, przy wyraźnie wolniejszym niż w poprzednich kwartałach wzroście eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Produkt krajowy brutto wyrównany sezonowo (kwartał poprzedni =100, ceny stałe przy roku odniesienia 2005)

W porównaniu z poprzednim kwartałem, w III kwartale 2012 r. PKB wyrównany sezonowo wzrósł realnie o 0,4 %.

Wartość dodana brutto w gospodarce narodowej w III kwartale 2012 r. wzrosła realnie o 0,7 %.

W przemyśle wartość dodana brutto w III kwartale 2012 r. wzrosła realnie o 1,2 %.

Wartość dodana brutto w budownictwie w III kwartale 2012 r. spadła realnie o 2,1 %.

Wartość dodana brutto w handlu i naprawach wzrosła realnie o 0,6 %, w transporcie i gospodarce magazynowej wzrosła o 4,3 %, a w działalności finansowej i ubezpieczeniowej - o 1,0 %.

Zobacz: Koszt podatkowy organizatora balu sylwestrowego – rozliczany w grudniu, czy w styczniu?

Wartość dodana w administracji publicznej i obronie narodowej, obowiązkowych zabezpieczeniach społecznych, edukacji, opiece zdrowotnej i pomocy społecznej łącznie w III kwartale 2012 r. wzrosła o 0,3 %.

Popyt krajowy w III kwartale 2012 r. spadł realnie o 0,2 %.

Spożycie ogółem w III kwartale 2012 r. pozostało na niezmienionym poziomie, natomiast zanotowano spadek realny spożycia indywidualnego o 0,1 %.

Nakłady brutto na środki trwałe w III kwartale 2012 r. spadły realnie o 0,8 %.

W załączonych tablicach 1 i 2 przedstawiono wskaźniki dynamiki realnej przy podstawach odpowiednio: kwartał poprzedni = 100 oraz analogiczny kwartał roku poprzedniego = 100, w cenach stałych przy roku odniesienia 2005, dla szeregów czasowych PKB i wybranych zmiennych, dla danych surowych, wyrównanych sezonowo i trendu.


Produkt krajowy brutto niewyrównany sezonowo (ceny stałe średnioroczne roku poprzedniego)

Według wstępnego szacunku produkt krajowy brutto (PKB) w III kwartale 2012 r. był realnie wyższy o 1,4% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Wartość dodana brutto w gospodarce narodowej w III kwartale 2012 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, była wyższa o 1,4 %.
Wartość dodana brutto w przemyśle wzrosła o 0,9 % w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, natomiast w budownictwie spadła odpowiednio o 5,8 %.
Wartość dodana brutto w handlu i naprawach wzrosła o 1,1 %, a w transporcie i gospodarce magazynowej o 9,7 %. W III kwartale 2012 r. zanotowano wzrost wartości dodanej brutto w działalności finansowej i ubezpieczeniowej, w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, o 3,0 %.
Wartość dodana brutto w administracji publicznej i obronie narodowej, obowiązkowych zabezpieczeniach społecznych, edukacji, opiece zdrowotnej i pomocy społecznej w III kwartale 2012 r. łącznie wzrosła o 1,8 %.
Popyt krajowy w III kwartale 2012 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, był niższy
o 0,7 %.
Spożycie ogółem w III kwartale 2012 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, wzrosło o 0,1 %, w tym wzrost spożycia indywidualnego wyniósł 0,1% i spożycia publicznego 0,2 %.
Po raz pierwszy od II kwartału 2010 r. zanotowano spadek nakładów brutto na środki trwałe o 1,5 % w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, wobec wzrostu o 1,3 % w II kwartale br. i 9,0% przed rokiem. Stopa inwestycji (relacja nakładów brutto na środki trwałe do produktu krajowego brutto w cenach bieżących) wyniosła 18,8 % wobec 19,7 % przed rokiem.

Zobacz serwis: Firma

Źródło: GUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA