REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura uszlachetniania biernego

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Procedura uszlachetniania biernego/fot.Fotolia
Procedura uszlachetniania biernego/fot.Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 145 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, procedura uszlachetniania biernego stanowi gospodarczą procedurę celną umożliwiającą czasowy wywóz dóbr posiadających status wspólnotowy poza obszar celny Unii Europejskiej w celu poddania ich procesom uszlachetniania a następnie ponowny ich przywóz i dopuszczenie do obrotu na obszarze celnym Wspólnoty towarów powstałych w wyniku poddania ich wspomnianym procesom.

Towary takie zgodnie z nomenklaturą WKC noszą nazwę towarów kompensacyjnych i przy zastosowaniu procedury uszlachetniania biernego ich przywóz może być częściowo lub całkowicie zwolniony z przywozowych należności celnych.

REKLAMA

REKLAMA

Powołany powyżej przepis WKC wskazuje jednakże, że wywóz towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego nie jest zwolniony z należności celnych wywozowych, środków polityki handlowej (np. bartery, kontyngenty, subwencje, etc.). Warto zaznaczyć, że wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty nie jest również zwolniony z formalności celnych wywozowych.

Przepisy WKC precyzują katalog procesów, który może mieć zastosowanie w przypadku procedury uszlachetniania biernego. Należy podkreślić, że w myśl art. 114 ust 2 lit. c WKC są nimi: obróbka towarów, włączając ich montaż, składanie, instalowanie w innych towarach; przetwarzanie towarów; naprawa towarów, w tym ich odnawianie i porządkowanie.

Realizacja procedury

Wspólnotowe przepisy celne przewidują dwa szczególne sposoby realizowania uszlachetniania biernego:

REKLAMA

a) system standardowej wymiany, który polega na przywozie towaru zamiennego w stosunku do towaru wywiezionego. Sposób ten obarczony jest spełnieniem następujących warunków odnośnie towaru zamiennego, który powinien:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiadać identyczną klasyfikację taryfową jak towar wywieziony;

- mieć taką samą jakość handlową i parametry techniczne jak towar wywieziony.

Odstąpienie od powyższych wymogów może wystąpić w sytuacji, gdy towar zamienny został wydany nieodpłatnie w ramach zobowiązania gwarancyjnego lub w przypadku zaistnienia wady fabrycznej towaru wywiezionego.

b) uprzedni przywóz towaru zamiennego polegający na przywozie towaru zamiennego przed faktycznym wywozem towaru przeznaczonego do procesów uszlachetniania poza obszar celny Wspólnoty. Warunkiem koniecznym do zastosowania tego rodzaju uszlachetniania jest wywóz towaru przeznaczonego do procesu uszlachetniania w terminie dwóch miesięcy licząc od daty przyjęcia przez dany organ celny zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu towarów zamiennych.

Pozwolenie na stosowanie procedury uszlachetniania biernego

Przedsiębiorca posiadający siedzibę na terenie Wspólnoty i chcący zastosować procedurę uszlachetniania biernego powinien w pierwszej kolejności uzyskać od właściwego organu celnego pozwolenie.

Pozwolenie wydawane jest na wniosek zainteresowanego podmiotu, a wzór pozwolenia określają przepisy celne. Co należy podkreślić, wniosek o stosowanie procedury może zostać skierowany do dowolnego urzędu celnego, który posiada uprawnienia do obejmowania towarów procedurą uszlachetniania biernego i może mieć w określonych okolicznościach uproszczoną formę zawartą w zgłoszeniu celnym.

Przepisy celne precyzują kryteria, którymi dany organ kieruje się w procesie wydawania pozwolenia. Jest to między innymi status celny towarów. W tym miejscu należy zaznaczyć, że pozwolenie może obejmować, pod pewnymi warunkami, towary o statusie niewspólnotowym.

Istotnymi elementami są również (i.) możliwość bezsprzecznego ustalenia przez organy celne, że towary powstałe po zastosowaniu procesów uszlachetniania powstały w wyniku użycia towarów wywiezionych oraz (ii.) spełnienie określonych warunków ekonomicznych.

Udzielenie pozwolenia poprzedzone jest analizami organów celnych, które dotyczą wpływu skorzystania z procedury przez dany podmiot na możliwość naruszenia istotnych interesów przetwórców unijnych, dlatego też organy badają możliwość dokonania przetworzenia towarów we Wspólnocie.

 

Pozwolenie na zastosowanie procedury uszlachetniania biernego nie zostanie udzielone w przypadku, gdy wniosek dotyczy towarów wspólnotowych, z wywozem których wiąże się zwrot lub umorzenie należności celnych przywozowych, uprzednio dopuszczonych do obrotu z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych ze względu na ich przeznaczenie.

Organ celny również odmówi udzielenia pozwolenia na procedurę uszlachetniania biernego w przypadku towarów, których wywóz wiąże się z przyznaniem zwrotów wywozowych lub innych ulg finansowych stosowanych w ramach wspólnej polityki rolnej.

Wydane przez organ celny pozwolenie w sposób szczegółowy określa sposoby ustalenia czy towary kompensacyjne są faktycznie efektem uszlachetniania towarów, które zostały czasowo wywiezione poza obszar celny Wspólnoty. Ponadto, pozwolenie może zawierać także metody ustalania spełnienia warunków zastosowania standardowego systemu wymiany.

Z punktu widzenia podmiotu wykorzystującego tą procedurę, istotne może okazać się także odpowiednie zabezpieczenie możliwości identyfikacji tożsamości towaru. Ma to swoje szczególne uzasadnienie w przypadku, gdy procesy uszlachetniania nie umożliwiają ustalenia w sposób bezsprzeczny faktu, że towary kompensacyjne powstały z towarów uprzednio wywiezionych.

W takiej sytuacji, przepisy celne przewidują możliwość wydania pozwolenia, jednak pod warunkiem przedstawienia przez wnioskodawcę dostatecznych argumentów oraz gwarancji, że towary powstałe w wyniku uszlachetniania mają ten sam kod CN (8-cyfrowy), tą sama wartość handlową i te same opisy techniczne, co towary uprzednio wywiezione.

Elementami, które mogą pomóc w identyfikacji towaru, mogą być na przykład: symbole, numery fabryczne, szczegółowy opis towarów, fotografie, opisy i specyfikacje techniczne, umowa zawarta z kontrahentem czy korespondencja z kooperantem, która jednoznacznie wskazuje na wytworzenie towarów kompensacyjnych z towarów wywożonych

Pozwolenie na korzystanie z procedury, czyli możliwość zgłaszania towaru do procedury uszlachetniania biernego, ważne jest od dnia jego wydania do dnia określonego w tym pozwoleniu. Co do zasady, ważność wydanego pozwolenia nie przekracza 36 miesięcy, jednakże w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać wydłużony.

 

Mimo że termin przywozu produktu kompensacyjnego jest określony w pozwoleniu, nie stanowi on żadnego zobowiązania ciążącego na wnioskodawcy. Procedura uszlachetniania biernego nie jest bowiem rodzajem procedury zawieszającej wymagającej swojego zakończenia w określonej dacie. Kończy się ona z chwilą wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty.

 Zachowanie terminu wskazanego w pozwoleniu jest jedynie konieczne w przypadku, gdy wnioskodawca chce skorzystać z możliwości całkowitego lub częściowego zwolnienia z należności przywozowych.

W takim przypadku, produkty kompensacyjne powinny być przywiezione na obszar celny Wspólnoty i zgłoszone na przykład do procedury dopuszczenia do obrotu przed upływem tego terminu.

 

Posiadacz pozwolenia nie ma również obowiązku zgłoszenia powrotnie przywiezionego produktu kompensacyjnego do procedury dopuszczenia do obrotu. Produkty te może złożyć w składzie celnym albo w wolnym obszarze celnym lub objąć procedurą uszlachetniania czynnego lub też procedurą odprawy czasowej. Jeżeli po tych procedurach posiadacz pozwolenia uzna, że jednak zgłosi produkt kompensacyjny do procedury dopuszczenia do obrotu, to oczywiście może to zrobić, o ile był zachowany termin powrotnego przywozu określony w pozwoleniu (należy pamiętać, że przepisy celne zezwalają na przedłużenie tego terminu nawet po jego upływie) i o ile można potwierdzić tożsamość towarów wywiezionych czasowo i produktów kompensacyjnych zgłaszanych do procedury dopuszczenia do obrotu.

Należy pamiętać, że dniem powrotnego przywozu produktów kompensacyjnych jest dzień przyjęcia przez organ celny zgłoszenia celnego o dopuszczenie do obrotu, o objęcie inną procedurą, np. procedurą składu celnego, uszlachetniania czynnego, odprawy czasowej albo złożenia w wolnym obszarze celnym.

Zobacz: Zwrot towaru

Całkowite lub częściowe zwolnienie z przywozowych należności celnych

Całkowite zwolnienie z należności celnych może mieć zastosowanie jedynie w przypadku nieodpłatnej naprawy towaru. Fakt ten jednak musi zostać odpowiednio udokumentowany, w szczególności organy celne nie powinny mieć wątpliwości, że naprawy wynikają ze zobowiązania gwarancyjnego wynikającego z umowy lub przepisów prawa lub też są rezultatem istnienia wady fabrycznej wywiezionego towaru. W przypadku odpłatnej naprawy towaru, należności celne obliczane są w oparciu o wartość celną równą kwocie kosztów naprawy.

Natomiast, jeśli towar poddany był obróbce lub przetworzeniu, należności celne będą kalkulowane poprzez odliczenie od kwoty należności celnych przywozowych za produkty kompensacyjne, kwoty należności przywozowych, które miałyby zastosowanie w tym samym dniu do towarów wywiezionych poza obszar celny Wspólnoty.

Przepisy celne przewidują w takim przypadku również opcję pozwalającą na kalkulację należności przywozowych w oparciu o wartość celną równą kwocie kosztów obróbki lub przetworzenia.

Podsumowując, należy podkreślić, że procedura uszlachetniania biernego jest bardzo efektywną metodą uzyskiwania zwolnień z przywozowych należności celnych. Zwolnienia mają zastosowanie do towarów importowanych z krajów spoza UE, które zostały wyprodukowane/przetworzone z wcześniej wywiezionych towarów unijnych.

Procedura pozwala firmom skorzystać z tańszych kosztów pracy poza UE, zachęcając jednocześnie do korzystania ze wspólnotowych surowców do produkcji wyrobów gotowych. Surowce takie mogą być czasowo wywiezione poza obszar celny Wspólnoty w celu poddania ich procesom niedostępnym w ramach UE.

Procedura pozwala również na zwrot wadliwego towaru do kraju spoza UE do naprawy lub wymiany na towary kompensacyjne w ramach systemu standardowej wymiany.

Uzyskanie pozwolenia na korzystanie z procedury oraz w niektórych przypadkach jej połączenie z innymi procedurami celnymi może w sposób znaczący wpłynąć na zwiększenie efektywności przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa.

Zobacz: Reklamacja towaru

Źródło: Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE.L.1992.302.1 ze zmianami, dalej: „WKC”).

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Wigilia 2025 ustawowo wolna od pracy. Czy dla wszystkich? Czy sklepy będą otwarte w Wigilię?

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA