REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola PIP?

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do przeprowadzenia kontroli w firmie jest legitymacja służbowa oraz – gdy kontrolowany jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – upoważnienie wydane przez głównego lub okręgowego inspektora pracy lub ich zastępców.

Inspektor PIP może:

REKLAMA

REKLAMA

  • swobodnie wejść na teren obiektów i pomieszczeń kontrolowanego,
  • przeprowadzać oględziny obiektów, stanowisk pracy, urządzeń,
  • żądać udzielania ustnych i pisemnych informacji w sprawach objętych kontrolą, a także wezwać i przesłuchać wszelkie osoby zatrudnione w kontrolowanej firmie,
  • domagać się okazania dokumentów, zestawień i obliczeń.

Inspektor może także skorzystać ze środków dyscyplinujących :
a) nakaz – w formie pisemnej decyzji z podaniem podstawy prawnej, terminu oraz pouczeniu o przysługujących środkach odwoławczych. Nakaz może dotyczyć usunięcia stwierdzonych uchybień, wstrzymania prac zagrażającego życiu i zdrowiu, pracowników, czy wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę.
b) sprzeciw – wobec uruchomienia wybudowanego zakładu z powodu nieuwzględnienia wymagań bhp, grożącego życiu i zdrowiu, wystąpienie do pracodawcy lub organu nadzorującego o usunięcie uchybień i wyciagnięcie konsekwencji w stosunku do winnych.

Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji. 

Przed podjęciem czynności kontrolnych inspektor powinien zgłosić swoją obecność kontrolowanemu pracodawcy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której inspektor uzna, że takie zawiadomienie może wpłynąć na obiektywny wynik kontroli. Inspektorzy zobowiązani są do zachowania w tajemnicy prowadzonej przez kontrolowanych działalności – także po zakończeniu pracy w PIP.

REKLAMA

Zobacz także: Jaki jest zakres działania Państwowej Inspekcji Pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca ma prawo żądać od kontrolującego okazania dokumentów upoważniających do rozpoczęcia kontroli. Ma prawo uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym poprzez składanie wniosków i wyjaśnień. Pracodawca może pilnować, aby kontrola przebiegała w zgodzie z przepisami prawa oraz zasadami BHP obowiązującymi w firmie. 

Ważnym uprawnieniem jest możliwość wniesienia (w ciągu 7 dni) zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontrolnym. Pracodawcy przysługują również środki odwoławcze od decyzji wydanych w wyniku kontroli.

Po zakończeniu swoich czynności inspektor pracy powinien umieścić wpis w książce kontroli, do posiadania której zobowiązany jest każdy przedsiębiorca.  Jeśli po zakończeniu kontroli nie zostaną wydane żadne decyzje, inspektor sporządza notatkę służbową, w innym przypadku konieczne jest przygotowanie protokołu.

Polecamy serwis Urząd Skarbowy

W razie niewykonania przez pracodawcę nakazów inspektorów pracy, PIP jest upoważniona do wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Jest to jednak możliwe dopiero 7 dni po doręczeniu pracodawcy pisemnego upomnienia inspektora pracy, w którym nakłada się obowiązek wykonania nakazu. 

Autor: Anna Jeleńska, Joanna Polańska- Solarz. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma - jak założyć i prowadzić. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA