REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola PIP?

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do przeprowadzenia kontroli w firmie jest legitymacja służbowa oraz – gdy kontrolowany jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – upoważnienie wydane przez głównego lub okręgowego inspektora pracy lub ich zastępców.

Inspektor PIP może:

REKLAMA

REKLAMA

  • swobodnie wejść na teren obiektów i pomieszczeń kontrolowanego,
  • przeprowadzać oględziny obiektów, stanowisk pracy, urządzeń,
  • żądać udzielania ustnych i pisemnych informacji w sprawach objętych kontrolą, a także wezwać i przesłuchać wszelkie osoby zatrudnione w kontrolowanej firmie,
  • domagać się okazania dokumentów, zestawień i obliczeń.

Inspektor może także skorzystać ze środków dyscyplinujących :
a) nakaz – w formie pisemnej decyzji z podaniem podstawy prawnej, terminu oraz pouczeniu o przysługujących środkach odwoławczych. Nakaz może dotyczyć usunięcia stwierdzonych uchybień, wstrzymania prac zagrażającego życiu i zdrowiu, pracowników, czy wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę.
b) sprzeciw – wobec uruchomienia wybudowanego zakładu z powodu nieuwzględnienia wymagań bhp, grożącego życiu i zdrowiu, wystąpienie do pracodawcy lub organu nadzorującego o usunięcie uchybień i wyciagnięcie konsekwencji w stosunku do winnych.

Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji. 

Przed podjęciem czynności kontrolnych inspektor powinien zgłosić swoją obecność kontrolowanemu pracodawcy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której inspektor uzna, że takie zawiadomienie może wpłynąć na obiektywny wynik kontroli. Inspektorzy zobowiązani są do zachowania w tajemnicy prowadzonej przez kontrolowanych działalności – także po zakończeniu pracy w PIP.

REKLAMA

Zobacz także: Jaki jest zakres działania Państwowej Inspekcji Pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca ma prawo żądać od kontrolującego okazania dokumentów upoważniających do rozpoczęcia kontroli. Ma prawo uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym poprzez składanie wniosków i wyjaśnień. Pracodawca może pilnować, aby kontrola przebiegała w zgodzie z przepisami prawa oraz zasadami BHP obowiązującymi w firmie. 

Ważnym uprawnieniem jest możliwość wniesienia (w ciągu 7 dni) zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontrolnym. Pracodawcy przysługują również środki odwoławcze od decyzji wydanych w wyniku kontroli.

Po zakończeniu swoich czynności inspektor pracy powinien umieścić wpis w książce kontroli, do posiadania której zobowiązany jest każdy przedsiębiorca.  Jeśli po zakończeniu kontroli nie zostaną wydane żadne decyzje, inspektor sporządza notatkę służbową, w innym przypadku konieczne jest przygotowanie protokołu.

Polecamy serwis Urząd Skarbowy

W razie niewykonania przez pracodawcę nakazów inspektorów pracy, PIP jest upoważniona do wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Jest to jednak możliwe dopiero 7 dni po doręczeniu pracodawcy pisemnego upomnienia inspektora pracy, w którym nakłada się obowiązek wykonania nakazu. 

Autor: Anna Jeleńska, Joanna Polańska- Solarz. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma - jak założyć i prowadzić. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA