REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co z podatkami dochodowymi przy leasingu samochodu osobowego?

Arkadiusz Dudkiewicz
Doradca podatkowy, agent celny, prawnik
Co z podatkami przy leasingu?
Co z podatkami przy leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu, która przez długi czas pozostawała nienazwaną, sprawiała wiele problemów praktycznych oraz interpretacyjnych. Dotyczy to również podatków dochodowych.

W toku normalnej ewolucji norm prawnych i ich przystosowywania do praktyki życia gospodarczego, od dnia 9 grudnia 2000 roku wprowadzono do k.c. tytuł XVII1 – umowa leasingu. Umowa ta zatem od dnia 9 grudnia 2000 roku jest umową nazwaną, dla której szczegółowej podstawy prawnej należy poszukiwać w treści właśnie tytułu XVII1 k.c., czyli art. 7091 i następnych k.c.

REKLAMA

Leasing według kodeksu cywilnego

Zgodnie z treścią art. 7091 k.c. – „Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”.

Polecamy: Kalkulator leasing czy kredyt na samochód

Umowa leasingu powinna być zawarta na piśmie pod rygorem nieważności (art. 7092 k.c.). Określone zdarzenia gospodarcze zazwyczaj mają swoje implikacje w prawie podatkowym. Dotyczy to także umów leasingu.

Leasing - definicje autonomiczne

REKLAMA

Ustawy o podatkach dochodowym mają jednak swoje, autonomiczne definicje umowy leasingu. Są to definicje szersze, niż zawarta w art. 7091 k.c. Definicje „dochodowe” wskazują bowiem, że umowa leasingu to umowa nazwana w k.c., a także każda inna umowa, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla podatków dochodowych najważniejszą kwestią jest zawsze możliwość (lub jej brak) zaliczenia danego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów albo konieczność (lub jej brak) rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie inaczej jest w przypadku umów leasingu.

Dany wydatek może być kosztem uzyskania przychodów w przypadku, gdy spełnia określone wymogi. Musi być on zatem:

- poniesiony faktycznie,
- poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie może być on wymieniony w katalogu tzw. wydatków niepotrącalnych (niestanowiących kosztów uzyskania przychodów).

Polecamy: Jak oceniać oferty leasingowe?

REKLAMA

Podstawową zasadą – w przypadku samochodów osobowych – jest potrącalność tylko takich wydatków, które dotyczą używania auta wprowadzonego do ewidencji środków trwałych. Wydatki, które dotyczą pozostałych samochodów osobowych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów inaczej jak tylko poprzez tzw. ewidencję przebiegu pojazdu (więcej w artykule: „używanie samochodu prywatnego dla celów prowadzenia działalności gospodarczej”).

Nie należy jednak zapominać o szczególnych regulacjach ustaw o podatkach dochodowych w przypadku umów leasingu. Powyższe obostrzenia nie dotyczą bowiem używania samochodów osobowych na podstawie umów leasingu, o których mowa w stosownych przepisach ustaw o podatkach dochodowych.

Jeżeli zatem umowa leasingu:

  • została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  • suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

to opłaty ustalone w takiej umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego .

Zatem, dany podatnik może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zarówno wydatki związane z ratami leasingowymi jak i bieżącą eksploatacją samochodu, pod warunkiem, że spełniona jest zasada ogólna potrącalności danego wydatku.

Ustawodawca wprowadził jednak pewne ograniczenie w zakresie uznania wydatków za koszty uzyskania przychodu przy leasingu samochodu osobowego w zakresie składek na ubezpieczenie samochodu osobowego (np. art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT).

Bardzo ważna uwaga – powyższe wyjaśnienia zawierają rozwiązania zgodne z prawem w przypadku, gdy finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu nie korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie (art. 23a ust. 2 ustawy o PIT).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA