REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma kredytów na auta zabytkowe

Subskrybuj nas na Youtube
1970 - Porsche
1970 - Porsche

REKLAMA

REKLAMA

Banki nie chcą finansować inwestycji w auta kolekcjonerskie. Samochody starsze niż 15 lat nie są wystarczającym zabezpieczeniem kredytu.

46500 zł trzeba zapłacić za wystawiony na portalu aukcyjnym Allegro samochód Cadillac Deville z roku 1959. Auto mimo zaawansowanego wieku kosztuje więc tyle, co niektóre modele nowych kompaktów i nie każdy kolekcjoner będzie w stanie kupić je za gotówkę. Niestety znalezienie banku, który zgodzi się sfinansować taką inwestycję, może okazać się trudniejsze niż samodzielne odłożenie kwoty potrzebnej na zakup pojazdu. O ile łatwo jest pożyczyć pieniądze na auto nowe czy kilkuletnie, to już zabytek na czterech kołach jest dla większości banków niewystarczająco solidnym zabezpieczeniem kredytu.

REKLAMA

Jedna oferta kredytu samochodowego

REKLAMA

Spośród instytucji udzielających celowych kredytów samochodowych (a więc przeznaczonych na zakup auta i zabezpieczonych na kredytowanym pojeździe) jedynie Idea Bank deklaruje, że samochód z żółtymi tablicami zostanie w nim potraktowany jak każde inne auto używane w wieku powyżej 8 lat (oprocentowanie będzie równe wartości wskaźnika WIBOR powiększonego o 7-10% marży banku; prowizja wyniesie 1,5%) Jako zabezpieczenia bank zażąda częściowego przewłaszczenia lub cesji praw z polisy AC.

Pewną furtkę pozostawia też Alior Bank. W standardowej ofercie tego banku maksymalny wiek kredytowanego auta wynosi 15 lat, jednak przedstawiciele tej instytucji mówią o możliwości wnioskowania o odstąpienie od tej zasady, gdy transakcja jest związana z zakupem auta zabytkowego. Wtedy wniosek klienta starającego się o finansowanie będzie rozpatrywany w indywidualnym trybie. Pozostałe instytucje finansowe udzielające kredytów samochodowych nie dają inwestorowi nawet takiej, wątłej nadziei - nie oferują celowych kredytów przeznaczonych na zakup zabytkowego auta, bo w razie problemów z obsługą zobowiązania taki pojazd byłby zbyt słabym zabezpieczeniem praw banku.

Polecamy: Jak spłacić kredyty i wyjść z pętli zadłużenia?

Pożyczka na dowolny cel droższa, ale formalności mniej

Zakup zabytkowego auta, podobnie jak każdego innego dobra konsumpcyjnego, można oczywiście sfinansować pożyczką na dowolny cel - dostępną szybko i bez rozbudowanych formalności, za to wyraźnie droższą niż kredyt celowy. W kliku bankach można też sięgnąć po produkt plasujący się pomiędzy kredytem celowym i pożyczką na dowolny cel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to kredyt na zakup auta, którego jednak nie trzeba zabezpieczać na pojeździe. Bank wymaga od kredytobiorcy tylko tyle, by w określonym czasie przedstawił w banku fakturę zakupu lub umowę kupna-sprzedaży auta - ma to być potwierdzeniem, że rzeczywiście przeznaczył pożyczone pieniądze na ten cel.

Polecamy: Porównaj kredyt w koncie, kredyt gotówkowy i kartę kredytową

Co prawo mówi o samochodach zabytkowych:

  • Status zabytku może uzyskać pojazd wyprodukowany przed 25 laty lub wcześniej, pod warunkiem, że posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły). Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.
  • Niekiedy za zabytek może być uznany młodszy pojazd, jednak pod warunkiem, że jest egzemplarzem unikalnym: np. ma szczególnie oryginalne rozwiązania konstrukcyjne, należał do wyjątkowo ważnej osoby lub ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi.
  • Jeżeli auto ma status zabytku, dla właściciela oznacza to pewne korzyści. Po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu pojazd jest zwolniony z okresowych badań technicznych. Jeżeli auto nie jest użytkowane przez cały rok, jego właściciel może wykupić obowiązkowe OC tylko na część roku, np. na sezon letni, gdy pojazd bierze udział w historycznych rajdach. Status zabytku pozwala także uzyskać znaczące zniżki na całoroczną polisę OC u niektórych ubezpieczycieli.
  • Opieka konserwatora oznacza też dodatkowe obowiązki i ograniczenia. Właściciel pojazdu zabytkowego musi utrzymywać go w jak najlepszym stanie, uzyskiwać zgodę na wprowadzenie jakichkolwiek zmian, a nawet na wyjazd takim autem za granicę.

Piotr Ceregra, Idea Expert

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA