REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma kredytów na auta zabytkowe

1970 - Porsche
1970 - Porsche

REKLAMA

REKLAMA

Banki nie chcą finansować inwestycji w auta kolekcjonerskie. Samochody starsze niż 15 lat nie są wystarczającym zabezpieczeniem kredytu.

46500 zł trzeba zapłacić za wystawiony na portalu aukcyjnym Allegro samochód Cadillac Deville z roku 1959. Auto mimo zaawansowanego wieku kosztuje więc tyle, co niektóre modele nowych kompaktów i nie każdy kolekcjoner będzie w stanie kupić je za gotówkę. Niestety znalezienie banku, który zgodzi się sfinansować taką inwestycję, może okazać się trudniejsze niż samodzielne odłożenie kwoty potrzebnej na zakup pojazdu. O ile łatwo jest pożyczyć pieniądze na auto nowe czy kilkuletnie, to już zabytek na czterech kołach jest dla większości banków niewystarczająco solidnym zabezpieczeniem kredytu.

REKLAMA

Jedna oferta kredytu samochodowego

REKLAMA

Spośród instytucji udzielających celowych kredytów samochodowych (a więc przeznaczonych na zakup auta i zabezpieczonych na kredytowanym pojeździe) jedynie Idea Bank deklaruje, że samochód z żółtymi tablicami zostanie w nim potraktowany jak każde inne auto używane w wieku powyżej 8 lat (oprocentowanie będzie równe wartości wskaźnika WIBOR powiększonego o 7-10% marży banku; prowizja wyniesie 1,5%) Jako zabezpieczenia bank zażąda częściowego przewłaszczenia lub cesji praw z polisy AC.

Pewną furtkę pozostawia też Alior Bank. W standardowej ofercie tego banku maksymalny wiek kredytowanego auta wynosi 15 lat, jednak przedstawiciele tej instytucji mówią o możliwości wnioskowania o odstąpienie od tej zasady, gdy transakcja jest związana z zakupem auta zabytkowego. Wtedy wniosek klienta starającego się o finansowanie będzie rozpatrywany w indywidualnym trybie. Pozostałe instytucje finansowe udzielające kredytów samochodowych nie dają inwestorowi nawet takiej, wątłej nadziei - nie oferują celowych kredytów przeznaczonych na zakup zabytkowego auta, bo w razie problemów z obsługą zobowiązania taki pojazd byłby zbyt słabym zabezpieczeniem praw banku.

Polecamy: Jak spłacić kredyty i wyjść z pętli zadłużenia?

Pożyczka na dowolny cel droższa, ale formalności mniej

Zakup zabytkowego auta, podobnie jak każdego innego dobra konsumpcyjnego, można oczywiście sfinansować pożyczką na dowolny cel - dostępną szybko i bez rozbudowanych formalności, za to wyraźnie droższą niż kredyt celowy. W kliku bankach można też sięgnąć po produkt plasujący się pomiędzy kredytem celowym i pożyczką na dowolny cel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to kredyt na zakup auta, którego jednak nie trzeba zabezpieczać na pojeździe. Bank wymaga od kredytobiorcy tylko tyle, by w określonym czasie przedstawił w banku fakturę zakupu lub umowę kupna-sprzedaży auta - ma to być potwierdzeniem, że rzeczywiście przeznaczył pożyczone pieniądze na ten cel.

Polecamy: Porównaj kredyt w koncie, kredyt gotówkowy i kartę kredytową

Co prawo mówi o samochodach zabytkowych:

  • Status zabytku może uzyskać pojazd wyprodukowany przed 25 laty lub wcześniej, pod warunkiem, że posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły). Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.
  • Niekiedy za zabytek może być uznany młodszy pojazd, jednak pod warunkiem, że jest egzemplarzem unikalnym: np. ma szczególnie oryginalne rozwiązania konstrukcyjne, należał do wyjątkowo ważnej osoby lub ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi.
  • Jeżeli auto ma status zabytku, dla właściciela oznacza to pewne korzyści. Po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu pojazd jest zwolniony z okresowych badań technicznych. Jeżeli auto nie jest użytkowane przez cały rok, jego właściciel może wykupić obowiązkowe OC tylko na część roku, np. na sezon letni, gdy pojazd bierze udział w historycznych rajdach. Status zabytku pozwala także uzyskać znaczące zniżki na całoroczną polisę OC u niektórych ubezpieczycieli.
  • Opieka konserwatora oznacza też dodatkowe obowiązki i ograniczenia. Właściciel pojazdu zabytkowego musi utrzymywać go w jak najlepszym stanie, uzyskiwać zgodę na wprowadzenie jakichkolwiek zmian, a nawet na wyjazd takim autem za granicę.

Piotr Ceregra, Idea Expert

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

REKLAMA

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

REKLAMA