REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie ma kredytów na auta zabytkowe

Subskrybuj nas na Youtube
1970 - Porsche
1970 - Porsche

REKLAMA

REKLAMA

Banki nie chcą finansować inwestycji w auta kolekcjonerskie. Samochody starsze niż 15 lat nie są wystarczającym zabezpieczeniem kredytu.

46500 zł trzeba zapłacić za wystawiony na portalu aukcyjnym Allegro samochód Cadillac Deville z roku 1959. Auto mimo zaawansowanego wieku kosztuje więc tyle, co niektóre modele nowych kompaktów i nie każdy kolekcjoner będzie w stanie kupić je za gotówkę. Niestety znalezienie banku, który zgodzi się sfinansować taką inwestycję, może okazać się trudniejsze niż samodzielne odłożenie kwoty potrzebnej na zakup pojazdu. O ile łatwo jest pożyczyć pieniądze na auto nowe czy kilkuletnie, to już zabytek na czterech kołach jest dla większości banków niewystarczająco solidnym zabezpieczeniem kredytu.

REKLAMA

REKLAMA

Jedna oferta kredytu samochodowego

Spośród instytucji udzielających celowych kredytów samochodowych (a więc przeznaczonych na zakup auta i zabezpieczonych na kredytowanym pojeździe) jedynie Idea Bank deklaruje, że samochód z żółtymi tablicami zostanie w nim potraktowany jak każde inne auto używane w wieku powyżej 8 lat (oprocentowanie będzie równe wartości wskaźnika WIBOR powiększonego o 7-10% marży banku; prowizja wyniesie 1,5%) Jako zabezpieczenia bank zażąda częściowego przewłaszczenia lub cesji praw z polisy AC.

Pewną furtkę pozostawia też Alior Bank. W standardowej ofercie tego banku maksymalny wiek kredytowanego auta wynosi 15 lat, jednak przedstawiciele tej instytucji mówią o możliwości wnioskowania o odstąpienie od tej zasady, gdy transakcja jest związana z zakupem auta zabytkowego. Wtedy wniosek klienta starającego się o finansowanie będzie rozpatrywany w indywidualnym trybie. Pozostałe instytucje finansowe udzielające kredytów samochodowych nie dają inwestorowi nawet takiej, wątłej nadziei - nie oferują celowych kredytów przeznaczonych na zakup zabytkowego auta, bo w razie problemów z obsługą zobowiązania taki pojazd byłby zbyt słabym zabezpieczeniem praw banku.

Polecamy: Jak spłacić kredyty i wyjść z pętli zadłużenia?

REKLAMA

Pożyczka na dowolny cel droższa, ale formalności mniej

Zakup zabytkowego auta, podobnie jak każdego innego dobra konsumpcyjnego, można oczywiście sfinansować pożyczką na dowolny cel - dostępną szybko i bez rozbudowanych formalności, za to wyraźnie droższą niż kredyt celowy. W kliku bankach można też sięgnąć po produkt plasujący się pomiędzy kredytem celowym i pożyczką na dowolny cel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to kredyt na zakup auta, którego jednak nie trzeba zabezpieczać na pojeździe. Bank wymaga od kredytobiorcy tylko tyle, by w określonym czasie przedstawił w banku fakturę zakupu lub umowę kupna-sprzedaży auta - ma to być potwierdzeniem, że rzeczywiście przeznaczył pożyczone pieniądze na ten cel.

Polecamy: Porównaj kredyt w koncie, kredyt gotówkowy i kartę kredytową

Co prawo mówi o samochodach zabytkowych:

  • Status zabytku może uzyskać pojazd wyprodukowany przed 25 laty lub wcześniej, pod warunkiem, że posiada większość oryginalnych części (minimum 75%, w tym główne podzespoły). Dodatkowo dany model samochodu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.
  • Niekiedy za zabytek może być uznany młodszy pojazd, jednak pod warunkiem, że jest egzemplarzem unikalnym: np. ma szczególnie oryginalne rozwiązania konstrukcyjne, należał do wyjątkowo ważnej osoby lub ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi.
  • Jeżeli auto ma status zabytku, dla właściciela oznacza to pewne korzyści. Po pierwszym badaniu technicznym dopuszczającym do ruchu pojazd jest zwolniony z okresowych badań technicznych. Jeżeli auto nie jest użytkowane przez cały rok, jego właściciel może wykupić obowiązkowe OC tylko na część roku, np. na sezon letni, gdy pojazd bierze udział w historycznych rajdach. Status zabytku pozwala także uzyskać znaczące zniżki na całoroczną polisę OC u niektórych ubezpieczycieli.
  • Opieka konserwatora oznacza też dodatkowe obowiązki i ograniczenia. Właściciel pojazdu zabytkowego musi utrzymywać go w jak najlepszym stanie, uzyskiwać zgodę na wprowadzenie jakichkolwiek zmian, a nawet na wyjazd takim autem za granicę.

Piotr Ceregra, Idea Expert

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA