REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking kredytów hipotecznych – kwiecień 2010

Marcin Krasoń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W najnowszym rankingu złotowych kredytów hipotecznych przygotowanym przez analityków Open Finance najwyższe oceny otrzymały produkty banku Millennium i Banku Pekao.

REKLAMA

Przygotowując najnowsze wydanie rankingu kredytów hipotecznych, przeanalizowaliśmy ofertę 27 instytucji. Tym razem jednak – po raz pierwszy w Polsce – oprócz standardowych parametrów, czyli prowizji, marży, maksymalnego LTV czy zdolności kredytowej, uwzględniliśmy rzeczywistą dostępność kredytów w danym banku. W tym celu zapytaliśmy poszczególne instytucje o wielkość sprzedaży kredytów w ostatnim kwartale 2009 roku. Celem tego zabiegu było zdeprecjonowanie wirtualnych ofert – atrakcyjnych propozycji kredytów, które mało kto może otrzymać. Niespodzianek nie było. Najwięcej punktów zdobyły (kolejność alfabetyczna) Bank Pekao, ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP. Dziesięć instytucji odmówiło odpowiedzi na to pytanie i otrzymały w tej kategorii najniższą ocenę.

REKLAMA

Kluczowym elementem oferty kredytu hipotecznego jest marża, która decyduje o oprocentowaniu i wysokości miesięcznej raty. Już w 10 instytucjach można otrzymać marżę niższą niż 2 pkt proc. Najniższą ma Bank Zachodni WBK, który osobom posiadającym jeden z prestiżowych ROR-ów może dać marżę równą 1,35. Na dodatek bank deklaruje podniesienie kwoty kredytu o 30 proc. nakładów inwestycyjnych na mieszkanie, pod warunkiem oczywiście, że zachowany zostanie maksymalny wskaźnik LTV. Wśród wad tej propozycji należałoby wymienić stosunkowo krótki maksymalny okres kredytowania (30 lat) oraz bardzo wysoką prowizję – 3,5 proc. to jedna z najwyższych wartości na rynku.

Czytaj też: PKO BP wprowadzi zamieszanie na rynku kredytów hipotecznych

REKLAMA

Jeśli chodzi o LTV, to nadal jest na rynku kilka instytucji, które wymagają od klientów wkładu własnego. Najwięcej, bo aż 20 proc., trzeba mieć w Banku BPH. Po 10 proc. jest wymagane w Banku DnB Nord, BNP Paribas Fortis, Citi Handlowym, HSBC Polska i Polbanku EFG. Po drugiej stronie tabelki jest Alior Bank, który deklaruje skredytowanie 120 proc. wartości nieruchomości. Warto jednak zwrócić uwagę, że wiele banków (m.in. Deutsche Bank, Getin Noble Bank i Kredyt Bank) za 100 proc. wartości mieszkania czy domu bierze jego przyszłą wartość – po wykończeniu, więc de facto wychodzi na to, że ponad 100 proc. wartości transakcyjnej mieszkania można dostać w wielu bankach.

Dla wielu klientów bardzo ważnym czynnikiem jest maksymalna zdolność kredytowa. Tworząc ranking przyjęliśmy, że o kredyt w wysokości 225 tys. zł stara się rodzina 2+1 o dochodach 6 tys. zł netto, która chce kupić mieszkanie o wartości 300 tys. zł (LTV równe 75 proc.). Takiej rodzinie najwięcej są w stanie pożyczyć Alior i Millennium – oba banki deklarują kwotę ponad 600 tys. złotych. Zaledwie połowę tej kwoty dostaniemy w Banku BPH, Banku Pocztowym i HSBC Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak zaznaczyć, że w ostatnim czasie sytuacja na rynku dynamicznie się zmienia. Praktycznie każdego tygodnia kilka kolejnych instytucji przygotowuje nową ofertę – najczęściej korzystniejszą od poprzedniej. Od czasu zebrania przez Open Finance danych do rankingu, kilka instytucji ulepszyło ofertę. Getin Noble Bank zmienił WIBOR 12M na atrakcyjniejszy 3M, a marże w kredytach złotowych obniżyły m.in. Bank Ochrony Środowiska, Deutsche Bank PBC, Lukas Bank i PKO BP.

Nadal większość banków wykorzystuje kredyt hipoteczny do „uproduktowienia” klienta. Aby otrzymać najatrakcyjniejszą ofertę często trzeba nie tylko założyć rachunek, ale i nabyć kartę kredytową czy zainwestować w produkt strukturyzowany. Często obniżka marży wynosi 0,5 pkt proc. lub więcej (Bank Pocztowy, Deutsche Bank PBC, Getin Noble Bank), a w ekstremalnych przypadkach nawet 2 pkt proc. (mBank i MultiBank). Popularność sprzedaży wiązanej (ang: cross-sell) odróżnia obecną sytuację od tej sprzed kryzysu. Wówczas to nie tylko łatwo było o kredyt na 120 czy 130 proc. wartości nieruchomości z marżą 1, ale nie trzeba przy tym było deklarować inwestycji w programy regularnego oszczędzania czy wykupywać kilku ubezpieczeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA