Karty w systemie motywacyjnym firmy
REKLAMA
REKLAMA
W odniesieniu do kart określanych mianem firmowych najczęstszym przypadkiem jest taki, w którym posiadaczem karty jest przedsiębiorca, który zawierając umowę o kartę płatniczą wskazuje użytkowników, na rzecz których zostaną wydane karty dodatkowe. Karty te mogą zostać wydane również w trakcie trwania umowy, przy zastrzeżeniu, iż umowa z wydawcą dopuszcza tego rodzaju możliwość, jak również istnieje wola wystąpienia z tego rodzaju wnioskiem po stronie posiadacza karty. W przypadku dodatkowych kart firmowych możemy wyodrębnić co najmniej dwie kategorie tych kart.
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszą można określić jako karty uniwersalne, drugą grupę jako karty profilowane czy też o wąskim zastosowaniu. Pierwszą z grup najłatwiej scharakteryzować na przykładzie kart wydawanych dla osób będących upoważnionymi do reprezentowania ogólnych interesów przedsiębiorców. Najczęściej będą to osoby zasiadające w organach osób prawnych.
Obecnie powszechną praktyką jest wydawanie takim osobom kart płatniczych w celu ułatwienia prowadzenia rozliczeń z tytułu wydatków reprezentacyjnych, związanych z podróżami służbowymi czy też rozliczaniem innych doraźnych zobowiązań przedsiębiorcy.
REKLAMA
Do drugiej grupy kart firmowych - kart, które nazwaliśmy profilowanymi, zaliczamy te, które wydawane są pracownikom, którzy w związku z wypełnianiem obowiązków służbowych są zobowiązani do prowadzenia rozliczeń w imieniu reprezentowanej firmy. Najczęściej są to pracownicy zatrudnieni w przedsiębiorstwach spedycyjnych i transportowych, którzy dzięki kartom płatniczym są w stanie w formie bezgotówkowej pokrywać koszty zakupu paliwa czy korzystania z autostrad. Szczególnie ważne jest to w przypadku firm oferujących usługi w skali międzynarodowej, gdyż w ten sposób pracownik nie musi posiadać gotówki w walucie różnych krajów.
Jako drugą przykładową kategorię pracowników, dla których możliwość korzystania z karty płatniczej stanowi znaczne ułatwienie w prowadzeniu rozliczeń, są pracownicy odpowiedzialni za zaopatrzenie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy możliwość wydawania karty dla pracowników i przyznawanie im statusu użytkowników kart ma również niewątpliwe zalety. Jako przykładowe podać można wzrost bezpieczeństwa pracowników, poprzez brak konieczności posiadania przez nich znaczących nierzadko ilości gotówki oraz ułatwienie i przyspieszenie kontroli wydatków dokonywanych przez pracowników.
Karty podarunkowe
Przy okazji kart wydawanych na rzecz pracowników można wspomnieć również o możliwości wykorzystania, innych niż karty, elektronicznych instrumentów płatniczych - kart przedpłaconych, nazywanych również podarunkowymi.
Warto wiedzieć, że te elektroniczne instrumenty płatnicze mogą stanowić interesujący element w zakresie motywacji pracowników. Należy jednak podkreślić, iż w tym przypadku nie mamy do czynienia z kartami płatniczymi, a więc w chwili przekazania tego typu karty do dyspozycji pracownika nie staje się on jej użytkownikiem ani posiadaczem, z punktu widzenia przepisów ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.
Porównaj oferyt banków
REKLAMA
REKLAMA