REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie w Polsce bez zezwolenia

REKLAMA

Obowiązujące przepisy pozwalają Białorusinom, Rosjanom i Ukraińcom podejmować w Polsce pracę bez zezwolenia. Mogą oni zatrudniać się u polskich przedsiębiorców dwa razy w roku na trzymiesięczne okresy.
Znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz.U. Nr 156, poz. 1116 z późn.zm.) obowiązuje od 20 lipca br. Od tego dnia - zgodnie ze zmienionym § 2 pkt 27 rozporządzenia - możliwe jest wykonywanie pracy przez cudzoziemców - obywateli państw sąsiadujących z Polską (dotyczy to Białorusi, Rosji i Ukrainy) bez zezwolenia na pracę.

 

REKLAMA

REKLAMA

Oświadczenie pracodawcy

Obywatele Białorusi, Rosji i Ukrainy mogą podejmować pracę w Polsce bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę w okresie do trzech miesięcy w ciągu kolejnych sześciu miesięcy, pod warunkiem posiadania przez nich oświadczenia polskiego pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy. Oświadczenie to jest rejestrowane w powiatowym urzędzie pracy (PUP), właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy. Oznacza to, że nie jest stosowana kosztowna i długotrwała procedura uzyskania zezwolenia na pracę. Zgodnie z intencjami rządu rozwiązanie to ma ułatwić cudzoziemcom podejmowanie legalnej pracy oraz pomóc sektorom o wyjątkowo wysokim zapotrzebowaniu na pracowników sezonowych, np. w budownictwie i rolnictwie.

Warunkiem wykonywania legalnej pracy na zasadach określonych w rozporządzeniu jest posiadanie wizy w celu wykonywania pracy. Należy dodać, że z powyższych uprawnień korzystać mogą także obywatele Białorusi, Rosji i Ukrainy przebywający już w Polsce na podstawie wizy w celu wykonywania pracy lub zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony. Oświadczenie pracodawcy jest rejestrowane w celu przedłożenia przez cudzoziemca ubiegającego się o wydanie wymaganej wizy w polskiej placówce dyplomatyczno-konsularnej w miejscu stałego zamieszkania.

REKLAMA

Wzór oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi - obywatelowi Białorusi, Rosji lub Ukrainy - dostępny jest na stronie internetowej www.mpips.gov.pl oraz w powiatowych urzędach pracy. Oświadczenie musi zawierać dane jednoznacznie identyfikujące pracodawcę, cudzoziemca oraz wyrażać zamiar zatrudnienia w określonym czasie na warunkach określonych w § 2 pkt 27 ww. rozporządzenia. W oświadczeniu należy zatem podać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dane pracodawcy, tj. imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania (ewentualnie nazwę i siedzibę);

- dane kandydata do pracy, tj. imię, nazwisko, adres, data urodzenia, numer paszportu oraz obywatelstwo;

- oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia pracy w określonym terminie i w określonym charakterze.

Ponadto, pracodawca powinien określić, komu wydaje oświadczenie, a więc cudzoziemcowi, który będzie składał wniosek o wydanie wizy w celu wykonywania pracy bądź cudzoziemcowi przebywającemu w Polsce na podstawie wizy w celu wykonywania pracy albo na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony.

Pracodawca powinien wypełnić takie oświadczenie, zarejestrować je w powiatowym urzędzie pracy (w tym celu należy je dostarczyć do PUP wraz z kopią; urząd zachowuje kopię w ewidencji) i przekazać je potencjalnemu pracownikowi. Oświadczenie służyć będzie jako załącznik do wniosku wizowego - pracownik powinien uzyskać wizę w celu wykonywania pracy. Pracownik powinien posiadać oświadczenie w czasie przekraczania granicy i pracy w Polsce. Należy zwrócić uwagę na to, że potencjalny pracownik, przebywający w Polsce na podstawie wizy nie uprawniającej do wykonywania pracy (np. turystycznej lub w celu odwiedzin), powinien powrócić do swojego kraju i złożyć w konsulacie właściwym ze względu na miejsce swojego zamieszkania za granicą wniosek o nową wizę - w celu wykonywania pracy.

Wykonywanie pracy przez osobę przebywającą na podstawie np. wizy turystycznej jest uznawane za pobyt niezgodny z deklarowanym celem.

Należy jeszcze wspomnieć o osobach, które podjęły pracę w Polsce w sektorze rolnym na podstawie oświadczeń wystawionych zgodnie z przepisem sprzed nowelizacji. Otóż sytuacja tych osób nie uległa zmianie i nadal mogą one korzystać ze swoich uprawnień do upływu ważności wizy lub zakończenia pracy.

Znowelizowany przepis § 2 pkt 27 rozporządzenia ma charakter pilotażowy i obowiązywać będzie do 31 grudnia 2009 r.

Zatrudnienie

Przy zatrudnianiu pracowników-cudzoziemców podstawowym pytaniem jest zakres praw i obowiązków pracowników i pracodawców. Otóż - co należy podkreślić - prawa i obowiązki są takie same jak w przypadku zatrudnienia obywateli polskich. Cudzoziemcy podlegają prawu pracy i ubezpieczeniom społecznym na tych samych warunkach, co Polacy. Nie jest prawnie dopuszczalna jakakolwiek dyskryminacja pracowników-cudzoziemców w zakresie wysokości wynagrodzeń czy warunków pracy. Cudzoziemcy mogą świadczyć pracę na podstawie każdej, dopuszczalnej w danej sytuacji umowy: może to być zarówno umowa o pracę, jak i umowa cywilnoprawna. Pracownicy mogą również zmieniać pracodawcę, jednakże pod warunkiem uzyskania od nowego pracodawcy nowego, zarejestrowanego w powiatowym urzędzie pracy oświadczenia oraz w zakresie terminów ważności wizy.

Zapewne często będzie się zdarzało, że zadowolony pracodawca chciałby przedłużyć zatrudnienie cudzoziemca ponad trzy miesiące. Co należy czynić w takiej sytuacji? Zgodnie z przepisami w celu przedłużenia zatrudnienia ponad dopuszczalny okres należy uzyskać zezwolenie na pracę, które wydaje wojewoda, a w województwie mazowieckim - Wojewódzki Urząd Pracy.

Ważną kwestią są warunki opodatkowania tymczasowych pracowników zagranicznych. Otóż w przypadku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę znajdują zastosowanie zasady ogólne, wynikające z przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). Płatnikiem (art. 31 ustawy o p.d.o.f.) są pracodawcy, również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Obliczają oni i pobierają zaliczki (art. 32), odprowadzają podatek (art. 38), do połowy miesiąca po ostatnim miesiącu, gdy pobierali zaliczki, wystawiają PIT-11 dla pracownika i dla urzędu skarbowego.

W przypadku umów cywilnoprawnych z osobami, które w świetle umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz polskiego ustawodawstwa podatkowego nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Polski (zasadniczo: mieszkają tu poniżej 183 dni w roku) - zgodnie z art. 29 ustawy o p.d.o.f. - od ich przychodów z umów pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 20 proc. przychodu. Jeżeli powierzającym wykonywanie pracy są osoby prawne i ich jednostki organizacyjne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, to te podmioty zobowiązane są do obliczenia i pobrania podatku. Jeśli powierzającym wykonywanie pracy jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej (np. rolnik indywidualny), do obliczenia i zapłacenia podatków obowiązany jest sam podatnik (art. 44 ust. 1b ustawy o p.d.o.f.).

Praktyki zawodowe

Nowe przepisy, zawarte w § 2 pkt 28 i 29 rozporządzenia, umożliwiają wykonywanie pracy bez zezwolenia w ramach praktyk zawodowych cudzoziemcom - uczniom i studentom. Przepisy są nieco odmienne w przypadku uczniów i studentów szkół w Polsce i innych krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, a szkół w tzw. państwach trzecich. W tym drugim przypadku praktyki powinny być zorganizowane na podstawie zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy umowy pomiędzy pracodawcą a zagraniczną szkołą lub uczelnią. We wszystkich przypadkach szkoła lub uczelnia jest instytucją kierującą ucznia lub studenta na praktyki. Przepis ten daje pracodawcom możliwość pozyskania nowych kadr, w stosunku do których może później wnioskować o zezwolenie na pracę, natomiast uczniom lub studentom zagranicznym daje możliwość poznania warunków pracy i życia w Polsce. Rozwiązanie to może stanowić atrakcyjną opcję dla młodych, wykształconych cudzoziemców, którzy rozważają możliwość budowy swojej kariery zawodowej np. w naszym kraju.

Należy zauważyć, że w stosunku do uczniów i studentów, obywateli państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii, nie ma wymogu uzyskania zezwolenia na pracę niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy.

W wyniku nowelizacji rozporządzenia do § 2 dodano także pkt 30, który dotyczy programów wymiany kulturalnej lub edukacyjnej, programów pomocy humanitarnej lub programów wakacyjnej pracy studentów, zorganizowanych w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Kwestia ta może wydawać się marginalna, jednakże we współczesnej wymianie międzynarodowej coraz większą rolę odgrywają zorganizowane programy o charakterze wymiany kulturowej lub edukacyjnej, jak też programy pracy wakacyjnej - dotyczące w szczególności ludzi młodych. Programy tego rodzaju z powodzeniem prowadzi większość państw wysoko rozwiniętych - najbardziej znane są przykłady amerykańskie. Specyfiką programów o tym charakterze jest powiązanie pobytu z możliwością wykonywania pracy. W powszechnie stosowanych przez inne kraje rozwiązaniach uczestnicy programów nie są zobligowani do uzyskiwania zezwoleń na wykonywanie pracy. Organizatorami programów mogą być zarówno instytucje publiczne, jak i podmioty niepubliczne, działające w porozumieniu z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.

W Polsce dotychczas nie były prowadzone programy skierowane do cudzoziemców. W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost zainteresowania, czego dowodem są negocjowane obecnie umowy przewidujące funkcjonowanie takich programów m.in. z Kanadą i Nową Zelandią. Ponadto, pojawiają się sygnały od podmiotów polskich o zainteresowaniu organizacją tego rodzaju programów dla cudzoziemców. Programy takie, na co wskazują przykłady państw je stosujących, w znaczący sposób przyczyniają się do poszerzania wiedzy o kraju przyjmującym, promocji jego kultury i wspomagają rozwój ruchu turystycznego, równocześnie odgrywając pozytywną rolę na rynku pracy - szczególnie w sektorach o wysokim sezonowym zapotrzebowaniu na pracowników.

Ponadto, z uwagi na zgłaszane zapotrzebowanie społeczne, przepis umożliwia pracę osobom uczestniczącym w programach pomocy humanitarnej, które mogą mieć charakter wsparcia dla osób zagrożonych represjami albo pochodzących z państw lub regionów dotkniętych klęskami żywiołowymi, konfliktami zbrojnymi lub niepokojami społecznymi.

Przepis może służyć także innym społecznie użytecznym inicjatywom, mającym na celu organizację np. staży zawodowych dla osób z dotkniętych klęskami regionów świata lub też wykonywanie pracy na terytorium Polski (np. w charakterze koordynatora akcji pomocy w polskiej organizacji humanitarnej) przez obywatela państwa dotkniętego klęską.

Podstawa prawna:

rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz.U. Nr 156, poz. 1116 z późn.zm.).

Obywatele Białorusi, Rosji i Ukrainy mogą podejmować pracę w Polsce bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę w okresie do trzech miesięcy w ciągu kolejnych sześciu miesięcy pod warunkiem posiadania oświadczenia polskiego pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy oraz wizy w celu wykonywania pracy. Wykonywanie pracy przez osobę przebywającą na podstawie np. wizy turystycznej jest uznawane za pobyt niezgodny z deklarowanym celem.

Renata Malinowska-Kaczmarek

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA