REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja na rynku sprzyja zakładaniu działalności gospodarczej

Sytuacja na rynku sprzyja zakładaniu działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Sytuacja na rynku sprzyja zakładaniu działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rośnie liczba nowych firm, a rynek zaczyna się stabilizować. W październiku powstało o 7 proc. więcej firm niż we wrześniu. Z drugiej strony sporo przedsiębiorców zdecydowało się na zamknięcie działalności. Mimo statystyk, sytuacja na rynku sprzyja zakładaniu działalności gospodarczej.

Z jednej strony owe 25 277 nowych działalności gospodarczych, jakie pojawiły się w ubiegłym miesiącu w rejestrze Regon, to najwyższa liczba od trzech miesięcy. Ale biorąc pod uwagę cały rok, nie jest to wynik oszałamiający. Najwięcej nowych rejestracji było w czerwcu, kiedy ich liczba przekroczyła 27 tys. Tak naprawdę więc liczba rejestracji w październiku pokazuje, że sytuacja pod względem tempa tworzenia nowych firm zaczyna się stabilizować.

REKLAMA

Średnia roczna

Widać to zwłaszcza w danych uśrednionych. W październiku średnia 12-miesięczna liczba nowych rejestracji wyniosła 24 063. To wprawdzie mniej niż we wrześniu, kiedy ten wskaźnik wynosił 24 110, ale ta zniżka jest śladowa. Od trzech miesięcy zmiany tego wskaźnika pozostają minimalne.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Firm ubywa wolniej

REKLAMA

Jednak o tym, ile na rynku funkcjonuje mikrofirm, decydują nie tylko nowe rejestracje, ale także to, ile działalności gospodarczych jest zamykanych. W październiku decyzję o zakończeniu przygody z biznesem podjęło 25 166 osób. To także najwyższa wartość od trzech miesięcy – we wrześniu na wyrejestrowanie firmy zdecydowało się 24 380 osób, a w sierpniu – 23 785.

Tylko, że jeśli przyjrzeć się tym danym dokładniej, okazuje się, że wynik październikowy jest całkiem niezły. Przede wszystkim po raz pierwszy od czterech miesięcy liczba powstających firm jest większa niż zamykanych. Na przykład we wrześniu firm zlikwidowanych było o ponad 750 więcej niż zarejestrowanych, zaś w sierpniu i lipcu ta różnica przekraczała 2 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo w październiku prawie nie było widać zjawiska masowego zamykania firm po zakończeniu kwartału. Na przykład w lipcu właściciele zdecydowali się na zamknięcie blisko 28,6 tys. działalności – o prawie 3 tysiące więcej niż w czerwcu czy sierpniu. Równie wyraźny przyrost miał miejsce w kwietniu (ponad 33 tys. wyrejestrowań, różnica w stosunku do sąsiednich miesięcy przekraczała 10 tys.) czy w styczniu (31 tys. firm zniknęło, o blisko 9 tys. więcej niż w grudniu i aż o 12 tys. więcej niż w lutym). W tej sytuacji zanotowany w październiku wzrost liczby zamknięć o niespełna 800 wydaje się niewielki.

Zobacz również: Rejestracja działalności w CEIDG od 2015 r.

Nadal 2,956 mln zarejestrowanych działalności

REKLAMA

Liczba zarejestrowanych w bazie Regon działalności gospodarczych na koniec października wyniosła 2 956 128. W stosunku do września oznacza to – znowu – niewielki spadek o nieco ponad 470 mikrofirm. Wprawdzie wobec najlepszego w tym roku czerwca liczba zarejestrowanych firm jest mniejsza o ok. 8 tys., ale także pod tym względem widać stabilizację.

Powodów stabilizacji jest kilka – lepsze wyniki gospodarki przekładają się z jednej strony na nieco większy popyt na pracę, toteż osoby zmuszone kiedyś do przejścia na działalność i nieczujące się dobrze we własnym biznesie łatwiej mogą znaleźć zatrudnienie. Ale jednocześnie całkiem przyzwoity wzrost gospodarki pozytywnie wpływa na wyniki najmniejszych przedsiębiorstw, więc po prostu ubywa powodów do rezygnacji z własnej działalności. Jeżeli ta kombinacja – przyzwoitego wzrostu PKB i niewielkiego wzrostu zatrudnienia – się utrzyma, to będziemy mieli dobrą z punktu widzenia gospodarki sytuację, w której firmy otwierają ludzie rzeczywiście zainteresowani prowadzeniem własnego biznesu i mający na niego pomysł. Za to ci, którzy boją się przejścia na „swoje”, będą mogli znaleźć pracę najemną.

Zobacz: Jak zarejestrować firmę online?

Autor: Marek Siudaj

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA