REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie drobne kłamsta zawierają ogłoszenia sprzedaży mieszkań

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Zawyżony metraż, upiększony opis okolicy lub zaniżony czas przejazdu do centrum – to tylko nieliczne przykłady nieprawdziwych informacji, które można znaleźć w ofertach sprzedaży. Sprzedający mieszkania chcą w ten sposób podnieść atrakcyjność lokali. Dlatego przed zakupem mieszkania należy wszystkie dane dokładnie sprawdzić.

Najczęściej pojawiającą się niezgodnością w ogłoszeniach o sprzedaży nieruchomości jest stan techniczny – wskazują doświadczenia doradców Home Broker. Błędne informacje uniemożliwiają kupującemu ocenę tego czy mieszkanie wymaga remontu i jak duży powinien być jego zakres. Częstą praktyką jest na przykład podawanie przez sprzedających informacji, że mieszkanie jest świeżo po remoncie. Tymczasem po obejrzeniu lokalu okazuje się, że wymaga ono odświeżenia, bo remont był, ale kilka lat temu. Efekt? Osoba szukająca lokalu, do którego mogłaby się wprowadzić się od zaraz, po prostu traci czas.

REKLAMA

Cegła zamiast wielkiej płyty

REKLAMA

Kolejne nadużycie dotyczy technologii budowy. Wiedząc, że wielka płyta kojarzy się z niskim standardem, sprzedający podają w ogłoszeniach, że budynek wykonany jest w technologii ramy H, która uważana jest za wyższy standard. – Są nawet takie przypadki, że wielka płyta staje się budownictwem z cegły – mówi Monika Kieller-Borkowska, doradca Home Broker z Warszawy.

W błąd mogą też wprowadzić kupującego zawarte w ogłoszeniach o sprzedaży mieszkań informacje o stanie technicznym budynku, na przykład takie, że w bloku przeprowadzono remont, w ramach którego wymieniono instalację elektryczną, gazową czy grzewczą. Wystarczy jednak wizyta w spółdzielni, aby dowiedzieć się, że zakres remontu był znacznie mniejszy, na przykład wymieniono tylko termostaty na grzejnikach.

Najczęściej spotykane informacje w ogłoszeniach sprzedaży nieruchomości, które mogą wprowadzić w błąd kupującego

Elementy opisu nieruchomości

1

Zawyżony stan techniczny

2

Brak istotnych informacji

3

Zawyżony metraż

4

Mniejsza odległość od centrum, więcej terenów zielonych

5

Zaniżone opłaty eksploatacyjne

6

Zdjęcia, które nie oddają rzeczywistego wyglądu lokalu

Słabe strony pomijamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następną grupę nieprawidłowości w ogłoszeniach o sprzedaży można określić pomijaniem istotnych informacji o mieszkaniu. Mogą one dotyczyć lokalizacji, typu budownictwa, piętra czy stron świata, na jakie wychodzą okna. Takie informacje są często pomijane w sytuacji, gdy nie są mocną stroną lokalu. Przykładem może być niepodawanie informacji o okolicy, w jakiej stoi budynek, gdy jest ona nieatrakcyjna (np. otoczenie budynków przemysłowych), niepodawanie informacji, że mieszkanie jest na parterze lub na wysokim piętrze w bloku bez windy czy wreszcie brak informacji o usytuowaniu mieszkaniu w budynku, gdy wszystkie okna wychodzą na północ i i lokal jest po prostu ciemny.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Treść ogłoszenia a rzeczywistość

Fragment ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości

Uwagi

"Nieruchomość położona w cichej okolicy oferuje imponujący widok z okna."

Z okna widoczna jest nowopowstająca inwestycja

"Mieszkanie dwupokojowe o powierzchni 47,5 m kw."

Samo mieszkanie ma powierzchnię 39 m kw. Pozostałe 8,5 m kw. to balkon i piwnica

"Domofon, winda, drzwi antywłamaniowe, panele, glazura, terakota, ogrzewanie miejskie, umeblowane, szafa wnękowa, prysznic, wanna, lodówka, kuchnia aneks, bez pralki, piwnica, spokojna okolica, policja, apteka, poczta, tramwaj, autobus, szkoła, ambasady."

Przykład kompletnego chaosu w opisie nieruchomości

"Mieszkanie znajduje się na drugim piętrze w czteropiętrowej kamienicy"

Budynek został wzniesiony 13 lat temu

"Ciche mieszkanie, łazienka z dużym oknem, dużo zieleni, zamknięte podwórko - bramofon, domofon, interkom. Duża piwnica. Cegła, 1938r. Bardzo mili sąsiedzi"

Brak informacji o standardzie, ale wiemy jacy są sąsiedzi

Ogłoszenia z humorem

REKLAMA

Ponieważ ogłoszenie trzeba wypełnić jakąś treścią, w zamian pojawiają się parametry znacznie mniej istotne, na przykład o przyjemnej klatce schodowej. Bywa, że ogłoszenia są po prostu komiczne. – Czytałem kiedyś ogłoszenie o sprzedaży domu, w którym zwarta była informacja, że w ogródku rosną dwa arbuzy i owocują, co miało być dowodem na świetną jakość ziemi – wspomina Maciej Bydłowski, doradca Home Broker z Poznania.

Nie zawsze dobór parametrów lokalu zawartych w ogłoszeniu jest spowodowany złymi intencjami sprzedającego. Czasem wynika po prostu ze skłonności do barwnych opisów czy po prostu z braku doświadczenia w sprzedaży nieruchomości. Takie błędy najczęściej spotykane są w przypadku portali ogłoszeniowych, które nie posiadają szablonu opisu nieruchomości i nie wymagają wypełnienia określonych pól.

Dodatkowe kilka metrów

Na trzecim miejscu wśród najczęściej pojawiających się błędów w ogłoszeniach są w ocenie doradców Home Broker dane dotyczące powierzchni. Mogą one wynikać z błędów przy pomiarze bądź po prostu z celowego zawyżania metrażu. Najbardziej niebezpieczne jest, gdy sprzedający określają go na podstawie rubryki „obszar” z księgi wieczystej, w której zawarta jest zsumowana powierzchnia mieszkania oraz pomieszczeń przynależnych, czyli np. piwnicy czy miejsca parkingowego. W przypadku istnienia skosów częstym nadużyciem jest podawanie metrażu liczonego po podłodze, przez co zawyżana jest powierzchnia użytkowania mieszkania. – W takim przypadku cena metra kwadratowego znacznie spada, na przykład z 9 do 7 tys. zł, a oferta wygląda na okazjonalną – podkreśla Barbara Samborska, doradca z Warszawy. Na tym nie koniec. – Czasem zdarza się, że wystawiający ogłoszenie po prostu dorzuca 2-3 metry, żeby oferta prezentowała się lepiej i przyciągnęła oglądających – dodaje Dawid Płociński, doradca z Bydgoszczy.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Daleko = blisko

Z lektury ogłoszeń o sprzedaży mieszkań wynika ponadto, że większość lokali położona jest w zielonym otoczeniu, blisko parku i ma dobry dostęp do komunikacji publicznej. Powszechne jest zmniejszanie odległości od centrum, na przykład przez podanie tej odległości w linii prostej czy też czasu jej pokonania, który w praktyce jest po prostu nierealny (np. ze względu na korki). Kolejny problem dotyczy stopnia natężenia hałasu. Gdy mieszkanie jest opisywane jako „bardzo ciche” można spodziewać się, że poziom hałasu nie jest większym problemem, a gdy jest „dosyć ciche”, to okazuje się po prostu głośne.

Następnym nadużyciem jest zaniżanie opłat związanych z korzystaniem z lokalu, np. czynszu czy kosztów ogrzewania. – Sprzedający liczą na to, że w ten sposób zwiększą powodzenie oferty – ocenia Iwona Szczotek-Głowacka, doradca z Torunia. Nadużycie tłumaczą później większą liczbą osób w rodzinie czy wyjątkowo mroźną zimą.

Informacje podawane przez sprzedających trzeba zweryfikować

Większość nieprawdziwych informacji można łatwo zweryfikować oglądając mieszkanie. Niektóre, w szczególności dotyczące opłat czy przeprowadzonych remontów w budynku, najlepiej zweryfikować w spółdzielni czy wspólnocie. Spółdzielnia może też być pomocna jeśli chodzi o ustalenie powierzchni lokalu. W tym przypadku warto też zajrzeć do dokumentu potwierdzającego nabycie mieszkania przez obecnego właściciela, czyli np. do aktu notarialnego. Może się jednak zdarzyć, że różne źródła będą zawierać inne dane. W takim wypadku pozostaje pomiar.

Zdjęcia jakby z innego lokalu

Dziś standardem jest dołączanie zdjęć do ogłoszeń, w szczególności publikowanych w internecie. Zdjęcia te pozostawiają jednak wiele do życzenia. Często ich jakość jest po prostu fatalna. Nie musi to wynikać ze złej woli tylko nieumiejętności fotografowania. – Często zdarza się jednak, że zdjęcia mają na celu stworzyć błędne wrażenie, że standard mieszkania jest wyższy. Dlatego trzeba być szczególnie uczulonym, gdy widać na nich na przykład tylko mały fragment salonu czy kawałek ściany – ostrzega Maciej Bydłowski, doradca z Poznania.

Jak czytać ogłoszenia i weryfikować zawarte w nich informacje:
• Remonty budynku oraz informacje o wymianach instalacji potwierdź w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej,
• Nie ufaj opisowi stanu technicznego dopóki nie zobaczysz mieszkania na własne oczy,
• Powierzchnię mieszkania potwierdź we wspólnocie lub spółdzielni mieszkaniowej, alternatywnym źródłem może być podstawa prawna nabycia,
• Przed obejrzeniem nieruchomości skorzystaj z internetowych map satelitarnych obrazujących okolicę nieruchomości,
• Odwiedź wieczorem osiedla kilka razy, aby ocenić sąsiedztwo,
• Pokonaj drogę do centrum w godzinach szczytu, aby poznać faktyczny czas przejazdu,
• Pamiętaj, że sprzedający stopniują przymiotniki na wyrost - ogłoszeniowy stan „bardzo dobry” jest zwykle „dobry”,
• Deklarowane opłaty czynszowe porównaj z ostatnimi wyciągami ze spółdzielni lub wspólnoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA