REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie drobne kłamsta zawierają ogłoszenia sprzedaży mieszkań

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Zawyżony metraż, upiększony opis okolicy lub zaniżony czas przejazdu do centrum – to tylko nieliczne przykłady nieprawdziwych informacji, które można znaleźć w ofertach sprzedaży. Sprzedający mieszkania chcą w ten sposób podnieść atrakcyjność lokali. Dlatego przed zakupem mieszkania należy wszystkie dane dokładnie sprawdzić.

Najczęściej pojawiającą się niezgodnością w ogłoszeniach o sprzedaży nieruchomości jest stan techniczny – wskazują doświadczenia doradców Home Broker. Błędne informacje uniemożliwiają kupującemu ocenę tego czy mieszkanie wymaga remontu i jak duży powinien być jego zakres. Częstą praktyką jest na przykład podawanie przez sprzedających informacji, że mieszkanie jest świeżo po remoncie. Tymczasem po obejrzeniu lokalu okazuje się, że wymaga ono odświeżenia, bo remont był, ale kilka lat temu. Efekt? Osoba szukająca lokalu, do którego mogłaby się wprowadzić się od zaraz, po prostu traci czas.

REKLAMA

Cegła zamiast wielkiej płyty

REKLAMA

Kolejne nadużycie dotyczy technologii budowy. Wiedząc, że wielka płyta kojarzy się z niskim standardem, sprzedający podają w ogłoszeniach, że budynek wykonany jest w technologii ramy H, która uważana jest za wyższy standard. – Są nawet takie przypadki, że wielka płyta staje się budownictwem z cegły – mówi Monika Kieller-Borkowska, doradca Home Broker z Warszawy.

W błąd mogą też wprowadzić kupującego zawarte w ogłoszeniach o sprzedaży mieszkań informacje o stanie technicznym budynku, na przykład takie, że w bloku przeprowadzono remont, w ramach którego wymieniono instalację elektryczną, gazową czy grzewczą. Wystarczy jednak wizyta w spółdzielni, aby dowiedzieć się, że zakres remontu był znacznie mniejszy, na przykład wymieniono tylko termostaty na grzejnikach.

Najczęściej spotykane informacje w ogłoszeniach sprzedaży nieruchomości, które mogą wprowadzić w błąd kupującego

Elementy opisu nieruchomości

1

Zawyżony stan techniczny

2

Brak istotnych informacji

3

Zawyżony metraż

4

Mniejsza odległość od centrum, więcej terenów zielonych

5

Zaniżone opłaty eksploatacyjne

6

Zdjęcia, które nie oddają rzeczywistego wyglądu lokalu

Słabe strony pomijamy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następną grupę nieprawidłowości w ogłoszeniach o sprzedaży można określić pomijaniem istotnych informacji o mieszkaniu. Mogą one dotyczyć lokalizacji, typu budownictwa, piętra czy stron świata, na jakie wychodzą okna. Takie informacje są często pomijane w sytuacji, gdy nie są mocną stroną lokalu. Przykładem może być niepodawanie informacji o okolicy, w jakiej stoi budynek, gdy jest ona nieatrakcyjna (np. otoczenie budynków przemysłowych), niepodawanie informacji, że mieszkanie jest na parterze lub na wysokim piętrze w bloku bez windy czy wreszcie brak informacji o usytuowaniu mieszkaniu w budynku, gdy wszystkie okna wychodzą na północ i i lokal jest po prostu ciemny.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Treść ogłoszenia a rzeczywistość

Fragment ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości

Uwagi

"Nieruchomość położona w cichej okolicy oferuje imponujący widok z okna."

Z okna widoczna jest nowopowstająca inwestycja

"Mieszkanie dwupokojowe o powierzchni 47,5 m kw."

Samo mieszkanie ma powierzchnię 39 m kw. Pozostałe 8,5 m kw. to balkon i piwnica

"Domofon, winda, drzwi antywłamaniowe, panele, glazura, terakota, ogrzewanie miejskie, umeblowane, szafa wnękowa, prysznic, wanna, lodówka, kuchnia aneks, bez pralki, piwnica, spokojna okolica, policja, apteka, poczta, tramwaj, autobus, szkoła, ambasady."

Przykład kompletnego chaosu w opisie nieruchomości

"Mieszkanie znajduje się na drugim piętrze w czteropiętrowej kamienicy"

Budynek został wzniesiony 13 lat temu

"Ciche mieszkanie, łazienka z dużym oknem, dużo zieleni, zamknięte podwórko - bramofon, domofon, interkom. Duża piwnica. Cegła, 1938r. Bardzo mili sąsiedzi"

Brak informacji o standardzie, ale wiemy jacy są sąsiedzi

Ogłoszenia z humorem

REKLAMA

Ponieważ ogłoszenie trzeba wypełnić jakąś treścią, w zamian pojawiają się parametry znacznie mniej istotne, na przykład o przyjemnej klatce schodowej. Bywa, że ogłoszenia są po prostu komiczne. – Czytałem kiedyś ogłoszenie o sprzedaży domu, w którym zwarta była informacja, że w ogródku rosną dwa arbuzy i owocują, co miało być dowodem na świetną jakość ziemi – wspomina Maciej Bydłowski, doradca Home Broker z Poznania.

Nie zawsze dobór parametrów lokalu zawartych w ogłoszeniu jest spowodowany złymi intencjami sprzedającego. Czasem wynika po prostu ze skłonności do barwnych opisów czy po prostu z braku doświadczenia w sprzedaży nieruchomości. Takie błędy najczęściej spotykane są w przypadku portali ogłoszeniowych, które nie posiadają szablonu opisu nieruchomości i nie wymagają wypełnienia określonych pól.

Dodatkowe kilka metrów

Na trzecim miejscu wśród najczęściej pojawiających się błędów w ogłoszeniach są w ocenie doradców Home Broker dane dotyczące powierzchni. Mogą one wynikać z błędów przy pomiarze bądź po prostu z celowego zawyżania metrażu. Najbardziej niebezpieczne jest, gdy sprzedający określają go na podstawie rubryki „obszar” z księgi wieczystej, w której zawarta jest zsumowana powierzchnia mieszkania oraz pomieszczeń przynależnych, czyli np. piwnicy czy miejsca parkingowego. W przypadku istnienia skosów częstym nadużyciem jest podawanie metrażu liczonego po podłodze, przez co zawyżana jest powierzchnia użytkowania mieszkania. – W takim przypadku cena metra kwadratowego znacznie spada, na przykład z 9 do 7 tys. zł, a oferta wygląda na okazjonalną – podkreśla Barbara Samborska, doradca z Warszawy. Na tym nie koniec. – Czasem zdarza się, że wystawiający ogłoszenie po prostu dorzuca 2-3 metry, żeby oferta prezentowała się lepiej i przyciągnęła oglądających – dodaje Dawid Płociński, doradca z Bydgoszczy.

Zobacz także: Kalkulator kosztów zakupu nieruchomości

Daleko = blisko

Z lektury ogłoszeń o sprzedaży mieszkań wynika ponadto, że większość lokali położona jest w zielonym otoczeniu, blisko parku i ma dobry dostęp do komunikacji publicznej. Powszechne jest zmniejszanie odległości od centrum, na przykład przez podanie tej odległości w linii prostej czy też czasu jej pokonania, który w praktyce jest po prostu nierealny (np. ze względu na korki). Kolejny problem dotyczy stopnia natężenia hałasu. Gdy mieszkanie jest opisywane jako „bardzo ciche” można spodziewać się, że poziom hałasu nie jest większym problemem, a gdy jest „dosyć ciche”, to okazuje się po prostu głośne.

Następnym nadużyciem jest zaniżanie opłat związanych z korzystaniem z lokalu, np. czynszu czy kosztów ogrzewania. – Sprzedający liczą na to, że w ten sposób zwiększą powodzenie oferty – ocenia Iwona Szczotek-Głowacka, doradca z Torunia. Nadużycie tłumaczą później większą liczbą osób w rodzinie czy wyjątkowo mroźną zimą.

Informacje podawane przez sprzedających trzeba zweryfikować

Większość nieprawdziwych informacji można łatwo zweryfikować oglądając mieszkanie. Niektóre, w szczególności dotyczące opłat czy przeprowadzonych remontów w budynku, najlepiej zweryfikować w spółdzielni czy wspólnocie. Spółdzielnia może też być pomocna jeśli chodzi o ustalenie powierzchni lokalu. W tym przypadku warto też zajrzeć do dokumentu potwierdzającego nabycie mieszkania przez obecnego właściciela, czyli np. do aktu notarialnego. Może się jednak zdarzyć, że różne źródła będą zawierać inne dane. W takim wypadku pozostaje pomiar.

Zdjęcia jakby z innego lokalu

Dziś standardem jest dołączanie zdjęć do ogłoszeń, w szczególności publikowanych w internecie. Zdjęcia te pozostawiają jednak wiele do życzenia. Często ich jakość jest po prostu fatalna. Nie musi to wynikać ze złej woli tylko nieumiejętności fotografowania. – Często zdarza się jednak, że zdjęcia mają na celu stworzyć błędne wrażenie, że standard mieszkania jest wyższy. Dlatego trzeba być szczególnie uczulonym, gdy widać na nich na przykład tylko mały fragment salonu czy kawałek ściany – ostrzega Maciej Bydłowski, doradca z Poznania.

Jak czytać ogłoszenia i weryfikować zawarte w nich informacje:
• Remonty budynku oraz informacje o wymianach instalacji potwierdź w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej,
• Nie ufaj opisowi stanu technicznego dopóki nie zobaczysz mieszkania na własne oczy,
• Powierzchnię mieszkania potwierdź we wspólnocie lub spółdzielni mieszkaniowej, alternatywnym źródłem może być podstawa prawna nabycia,
• Przed obejrzeniem nieruchomości skorzystaj z internetowych map satelitarnych obrazujących okolicę nieruchomości,
• Odwiedź wieczorem osiedla kilka razy, aby ocenić sąsiedztwo,
• Pokonaj drogę do centrum w godzinach szczytu, aby poznać faktyczny czas przejazdu,
• Pamiętaj, że sprzedający stopniują przymiotniki na wyrost - ogłoszeniowy stan „bardzo dobry” jest zwykle „dobry”,
• Deklarowane opłaty czynszowe porównaj z ostatnimi wyciągami ze spółdzielni lub wspólnoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA