REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy chcą wierzyć w Rajd Świętego Mikołaja

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sezon świątecznych zakupów rozpoczyna się na dobre. Inwestorom giełdowym, koniec roku także kojarzy się z zakupami. Grudniowe wzrosty na giełdzie nazywane są Rajdem Świętego Mikołaja. Czy zwiększona sprzedaż przełoży się na notowania giełdowych spółek handlowych?

Z raportu firmy Deloitte, w którym przeanalizowano 18 państw, wynika, że podczas gdy w Europie Zachodniej wydatki na prezenty, żywność i spotkania towarzyskie będą nawet o kilkanaście procent niższe niż przed rokiem, w Polsce wzrosną one o 1,6 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Na same prezenty planujemy wydać o ok. 2,3 proc. więcej niż 2008 roku, co pozwala twierdzić, że nawet jeżeli kryzys gospodarczy uderza w budżety domowe, to jego wpływ, póki co, pozostaje bardziej w sferze psychologicznej niż realnej. Tego samego nie można powiedzieć o państwach, w których świąteczne budżety były najwyższe. Brytyjczycy przeznaczą na prezenty i upominki o 15 proc. mniej pieniędzy niż w ubiegłym roku, a Irlandczycy aż o 29,1 proc. mniej. Wprawdzie w ujęciu kwotowym do najzamożniejszych narodów Europy jeszcze nam daleko, ale przynajmniej na skutek kryzysu nie musimy drastycznie zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń.

Mikołaj był z nami od marca

Inwestorzy giełdowi także nie powinni w tym roku narzekać. Po rózdze, którą w otrzymali od rynku w 2008 roku, stopy zwrotu z funduszy inwestycyjnych i portfeli akcji sięgają w najlepszych przypadkach trzycyfrowych wartości. W tym kontekście zamiast, jak co roku o tej porze, zastanawiać się jaką formę przybierze tzw. rajd św. Mikołaja, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy aby nie pora powrócić do inwestowania opartego na solidniejszych fundamentach niż nieprzewidywalne emocje tłumu, nad którym nie mamy kontroli.

REKLAMA

Całkowite opuszczenie rynku w nadziei na silna korektę byłoby przy obecnych nastrojach na światowych parkietach przejściem ze skrajności w skrajność. Lepszym rozwiązaniem może być ulokowanie środków w akcjach spółek korzystających z sezonowego oblężenia sklepów przez konsumentów, zwłaszcza, że w Polsce efekt ten jeszcze nie stracił na znaczeniu pod wpływem kryzysu gospodarczego. Konsumpcja indywidualna jest, obok wykorzystania środków unijnych przez firmy, najważniejszym czynnikiem roztaczającym parasol ochronny nad naszą gospodarką. O kilka procent więcej niż przed rokiem wydajemy na sprzęt AGD, telewizory, urządzenia elektroniczne, ale także na dobra szybko zbywalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej pożądane przez Polaków prezenty świąteczne

Kosmetyki/perfumy

49 proc.

Książki

43 proc.

Gotówka

37 proc.

Ubrania/buty

31 proc.

Biżuteria/zegarek

28 proc.

Laptop

27 proc.

Źródło: Zakupy świąteczne 2009. Czy wychodzimy na prostą? Deloitte Polska;
(dane nie sumują się do 100 proc., gdyż respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź).

Praktyczne prezenty górą

Przyjrzyjmy się zatem spółkom, dla których czwarty kwartał jest z reguły okresem generującym największe zyski oraz trendom, które w tym roku przesądzą, kto zyska, a kto straci. We wspomnianym wyżej raporcie o świątecznych strategiach zakupowych czytamy m.in., że konsumenci przy wyborze prezentów w zdecydowanej większości koncentrować się będą na praktycznych upominkach (74 proc. Polaków, 68 proc. Europejczyków). Kosmetyki, perfumy i książki znalazły się na pierwszym miejscu zarówno na liście planowanych zakupów, jak i na liście życzeń w większości badanych państw. Na dalszych miejscach, w przypadku Polski, uplasowały się, słodycze, ubrania, biżuteria i komputery.

Jakie prezenty kupisz w tym roku?

Kosmetyki/perfumy

48 proc.

Książki

38 proc.

Słodycze

27 proc.

Ubrania/buty

26 proc.

Płyty/muzyka

24 proc.

Nie wiem

21 proc.

Źródło: Zakupy świąteczne 2009. Czy wychodzimy na prostą? Deloitte Polska;
(dane nie sumują się do 100 proc., gdyż respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź).

Kto zarobi na Świętach

Na potencjalnych beneficjentów świątecznej gorączki wytypowaliśmy następujące spółki:

  • Kosmetyki: NFI Empik Media & Fashion (EMF) – kontroluje m.in. następujące marki: Empik, Smyk, Hugo Boss, Esprit, Mango, Mexx, Chanel, Dior, Kenzo.
  • Książki: Wydawnictwo Muza, EMF.
  • Ubrania: LPP (Reserved, Cropp, House), Redan (marki młodzieżowe: TOP Secret, Troll), Vistula (w tym biżuteria Kruk).
  • Komputery, laptopy: Karen Notebook, Komputronik.
  • Słodycze: Mieszko, Jutrzenka.

Wszystkie powyższe spółki, chociaż działają w różnych branżach, mają ze sobą coś wspólnego – co roku czwarty kwartał jest dla nich kluczowym okresem – w tym czasie generują największą część rocznych przychodów ze sprzedaży oraz zysków netto. Przykładowo spółka Empik Media & Fashion w latach 2005-2008 systematycznie wypracowywała ok. 80 proc. rocznego zysku netto tylko w IV kw., podobnie jak Komputronik czy Wydawnictwo Muza. W przypadku spółek odzieżowych wiele zależy od powodzenia kolekcji jesienno-zimowej i wyczucia rynku, ale na przykładzie LPP widać, że ponad 40 proc. zysku netto pochodzi ze sprzedaży między wrześniem a grudniem.

Udział zysku z IV kw. w rocznym wyniku netto w latach 2005-2008

Źródło: opracowanie własne Open Finance.

Fundamenty? Niekoniecznie

Zyski spółek niekoniecznie przekładają się na zachowanie kursów spółek notowanych na GPW, o czym najlepiej mogliśmy się przekonać w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pomimo pogarszających się warunków biznesowych niemal w każdej branży, na warszawskim parkiecie wyceny papierów wartościowych podążały za nastrojami z innych rynków. Inwestorzy przestali zwracać uwagę na fundamenty poszczególnych spółek i skoncentrowali się na odzwierciedlaniu posunięć zagranicznych banków i funduszy inwestycyjnych. Tak jednak działają rynki finansowe – rola psychologii i czynnika ludzkiego jest ogromna. Podobnie z resztą było pod koniec 2007 i 2008 roku, kiedy w czwartym kwartale przestały liczyć się – wówczas całkiem niezłe – wyniki spółek, a na główną scenę wkroczyły problemy amerykańskich kredytobiorców i międzynarodowych banków.

Nie można powiedzieć, by spółki korzystające ze świątecznego boomu zakupów, poradziły sobie z najmocniejszym uderzeniem kryzysu lepiej od szerokiego rynku. Wniosek, który można wyciągnąć na tej podstawie, stawia pod znakiem zapytania sensowność powyższych dywagacji i mógłby pretendować do tytuły „banału roku”: w krótkim terminie fundamenty się nie liczą. Zakupy zakupami, wyniki wynikami – notowania spółek w większej mierze zależą od ogólnej kondycji rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA