REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce ruszy nabór wniosków o dofinansowanie dla osób planujących rozpocząć działalność gospodarczą przy współudziale środków unijnych. Osoby zainteresowane otrzymaniem takiego wsparcia powinny zwrócić szczególną uwagę na zakres kwalifikowalności wydatków w ramach realizowanego projektu.

Wszystkie wydatki, które nie zostały wymienione w dokumentach programowych będą mogły zostać uznane za niekwalifikowane, czyli nie będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych. W takiej sytuacji takie wydatki będą musiały zostać pokryte ze środków własnych wnioskodawcy.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że informacje przytoczone w artykule mają charakter wyłącznie pomocniczy i nie zwalniają potencjalnego wnioskodawcy z obowiązku starannego zaznajomienia się z dokumentacją programową, konkursową oraz wytycznymi.

Zapoznaj się także Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej w województwie opolskim

Po pierwsze - okres kwalifikowalności

REKLAMA

Musimy pamiętać, że okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się w dniu zarejestrowania przez beneficjenta działalności gospodarczej. Czyli tylko koszty poniesione od dnia zarejestrowania działalności będą mogły zostać uznane za kwalifikowane i będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych.

Jeżeli zakupiliśmy komputer na potrzeby przyszłej działalności gospodarczej, przy czym zakup ten nastąpił przed dniem zarejestrowania działalności, w całości należy uznać go za wydatek niekwalifikowany, który nie może zostać odzyskany ze środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Zakładam firmę

Po drugie – kategorie wydatków kwalifikowanych

Do wydatków kwalifikowanych, czyli o zwrot, których będziemy mogli wnioskować podczas realizacji projektu należą wydatki związane z realizacją projektu oraz wydatki na usługi finansowe i zabezpieczenia.

Szczegółowy wykaz kosztów kwalifikowanych dla projektów realizowanych w ramach poddziałania 1.1.2 zawiera Załącznik nr 6 do Szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WO 2007-2013. Podczas przygotowywania dokumentacji na potrzeby aplikowania w danym konkursie należy bazować na aktualnych dokumentach. Znajdują się one pod adresem strony internetowej http://rpo.opolskie.pl oraz http://ocrg.opolskie.pl

Do wydatków związanych z realizacją projektu zaliczamy m.in.

  • zakup nieruchomości niezabudowanej/zabudowanej,
  • zakup środków trwałych wraz z ich instalacją i uruchomieniem, jeżeli środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy,
  • zakup sprzętu/wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej, nierozerwalnie związanego z prowadzeniem inwestycji,
  • roboty budowlane odpowiadające zakresowi przedmiotowemu inwestycji, 
  • prace budowlano-montażowe,
  • prace instalacyjne,
  • prace wykończeniowe w obiektach budowlanych,
  • usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem,
  • usługi doradcze (mogą stanowić maksymalnie 5 % wartości kosztów kwalifikowanych).

Osoba fizyczna chce złożyć wniosek o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach poddziałania 1.1.2. Działalność taka będzie polegała na skupowaniu i sprzedaży nowych oraz używanych telefonów komórkowych oraz akcesoriów GSM. Od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej planuje ponieść koszty związane z adaptacją pomieszczenia na potrzeby sklepu oraz zakupem wyposażenia niezbędnego do jego funkcjonowania. Wydatki te będą mogły zostać pokryte ze środków unijnych w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA