REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce ruszy nabór wniosków o dofinansowanie dla osób planujących rozpocząć działalność gospodarczą przy współudziale środków unijnych. Osoby zainteresowane otrzymaniem takiego wsparcia powinny zwrócić szczególną uwagę na zakres kwalifikowalności wydatków w ramach realizowanego projektu.

Wszystkie wydatki, które nie zostały wymienione w dokumentach programowych będą mogły zostać uznane za niekwalifikowane, czyli nie będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych. W takiej sytuacji takie wydatki będą musiały zostać pokryte ze środków własnych wnioskodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Warto przypomnieć, że informacje przytoczone w artykule mają charakter wyłącznie pomocniczy i nie zwalniają potencjalnego wnioskodawcy z obowiązku starannego zaznajomienia się z dokumentacją programową, konkursową oraz wytycznymi.

Zapoznaj się także Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej w województwie opolskim

Po pierwsze - okres kwalifikowalności

Musimy pamiętać, że okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się w dniu zarejestrowania przez beneficjenta działalności gospodarczej. Czyli tylko koszty poniesione od dnia zarejestrowania działalności będą mogły zostać uznane za kwalifikowane i będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych.

REKLAMA

Jeżeli zakupiliśmy komputer na potrzeby przyszłej działalności gospodarczej, przy czym zakup ten nastąpił przed dniem zarejestrowania działalności, w całości należy uznać go za wydatek niekwalifikowany, który nie może zostać odzyskany ze środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Zakładam firmę

Po drugie – kategorie wydatków kwalifikowanych

Do wydatków kwalifikowanych, czyli o zwrot, których będziemy mogli wnioskować podczas realizacji projektu należą wydatki związane z realizacją projektu oraz wydatki na usługi finansowe i zabezpieczenia.

Szczegółowy wykaz kosztów kwalifikowanych dla projektów realizowanych w ramach poddziałania 1.1.2 zawiera Załącznik nr 6 do Szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WO 2007-2013. Podczas przygotowywania dokumentacji na potrzeby aplikowania w danym konkursie należy bazować na aktualnych dokumentach. Znajdują się one pod adresem strony internetowej http://rpo.opolskie.pl oraz http://ocrg.opolskie.pl

Do wydatków związanych z realizacją projektu zaliczamy m.in.

  • zakup nieruchomości niezabudowanej/zabudowanej,
  • zakup środków trwałych wraz z ich instalacją i uruchomieniem, jeżeli środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy,
  • zakup sprzętu/wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej, nierozerwalnie związanego z prowadzeniem inwestycji,
  • roboty budowlane odpowiadające zakresowi przedmiotowemu inwestycji, 
  • prace budowlano-montażowe,
  • prace instalacyjne,
  • prace wykończeniowe w obiektach budowlanych,
  • usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem,
  • usługi doradcze (mogą stanowić maksymalnie 5 % wartości kosztów kwalifikowanych).

Osoba fizyczna chce złożyć wniosek o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach poddziałania 1.1.2. Działalność taka będzie polegała na skupowaniu i sprzedaży nowych oraz używanych telefonów komórkowych oraz akcesoriów GSM. Od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej planuje ponieść koszty związane z adaptacją pomieszczenia na potrzeby sklepu oraz zakupem wyposażenia niezbędnego do jego funkcjonowania. Wydatki te będą mogły zostać pokryte ze środków unijnych w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA