REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim
Wydatki kwalifikowane w projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej w opolskim

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce ruszy nabór wniosków o dofinansowanie dla osób planujących rozpocząć działalność gospodarczą przy współudziale środków unijnych. Osoby zainteresowane otrzymaniem takiego wsparcia powinny zwrócić szczególną uwagę na zakres kwalifikowalności wydatków w ramach realizowanego projektu.

Wszystkie wydatki, które nie zostały wymienione w dokumentach programowych będą mogły zostać uznane za niekwalifikowane, czyli nie będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych. W takiej sytuacji takie wydatki będą musiały zostać pokryte ze środków własnych wnioskodawcy.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że informacje przytoczone w artykule mają charakter wyłącznie pomocniczy i nie zwalniają potencjalnego wnioskodawcy z obowiązku starannego zaznajomienia się z dokumentacją programową, konkursową oraz wytycznymi.

Zapoznaj się także Dotacje unijne na rozpoczęcie działalności gospodarczej w województwie opolskim

Po pierwsze - okres kwalifikowalności

REKLAMA

Musimy pamiętać, że okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się w dniu zarejestrowania przez beneficjenta działalności gospodarczej. Czyli tylko koszty poniesione od dnia zarejestrowania działalności będą mogły zostać uznane za kwalifikowane i będą mogły podlegać zwrotowi ze środków unijnych.

Jeżeli zakupiliśmy komputer na potrzeby przyszłej działalności gospodarczej, przy czym zakup ten nastąpił przed dniem zarejestrowania działalności, w całości należy uznać go za wydatek niekwalifikowany, który nie może zostać odzyskany ze środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Zakładam firmę

Po drugie – kategorie wydatków kwalifikowanych

Do wydatków kwalifikowanych, czyli o zwrot, których będziemy mogli wnioskować podczas realizacji projektu należą wydatki związane z realizacją projektu oraz wydatki na usługi finansowe i zabezpieczenia.

Szczegółowy wykaz kosztów kwalifikowanych dla projektów realizowanych w ramach poddziałania 1.1.2 zawiera Załącznik nr 6 do Szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WO 2007-2013. Podczas przygotowywania dokumentacji na potrzeby aplikowania w danym konkursie należy bazować na aktualnych dokumentach. Znajdują się one pod adresem strony internetowej http://rpo.opolskie.pl oraz http://ocrg.opolskie.pl

Do wydatków związanych z realizacją projektu zaliczamy m.in.

  • zakup nieruchomości niezabudowanej/zabudowanej,
  • zakup środków trwałych wraz z ich instalacją i uruchomieniem, jeżeli środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy,
  • zakup sprzętu/wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej, nierozerwalnie związanego z prowadzeniem inwestycji,
  • roboty budowlane odpowiadające zakresowi przedmiotowemu inwestycji, 
  • prace budowlano-montażowe,
  • prace instalacyjne,
  • prace wykończeniowe w obiektach budowlanych,
  • usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem,
  • usługi doradcze (mogą stanowić maksymalnie 5 % wartości kosztów kwalifikowanych).

Osoba fizyczna chce złożyć wniosek o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach poddziałania 1.1.2. Działalność taka będzie polegała na skupowaniu i sprzedaży nowych oraz używanych telefonów komórkowych oraz akcesoriów GSM. Od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej planuje ponieść koszty związane z adaptacją pomieszczenia na potrzeby sklepu oraz zakupem wyposażenia niezbędnego do jego funkcjonowania. Wydatki te będą mogły zostać pokryte ze środków unijnych w wysokości do 85% kosztów kwalifikowanych w projekcie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA