Fundusze unijne w okresie programowania 2007-2013 a Partnerstwo Publiczno-Prywatne
REKLAMA
REKLAMA
Realizacja programu RPO
REKLAMA
Dokumenty dotyczące wydatkowania środków Unii Europejskiej nie posiadają już takich zapisów. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, skupiają się głównie na wspieraniu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Narodowa Strategia Spójności nie odnosi się bezpośrednio do idei PPP, jedynie wskazuje angażowanie środków prywatnych w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”, który przeznaczony jest na finansowanie inwestycji w przedsiębiorstwach.
REKLAMA
Natomiast program „Infrastruktura i Środowisko”, który jest głównym programem finansowania infrastruktury w Polsce również, w pierwotnej wersji pomija wszelkie zapisy dotyczące realizacji zadań publicznych w formie współpracy sektora prywatnego i publicznego w ramach PPP. Wyraźną barierą dla realizacji hybrydowych PPP jest konkretyzowanie listy beneficjentów funduszy UE, na których w ramach realizacji zadań publicznych pomija się podmioty prywatne. Kwestię tę w różny sposób ujęto w Regionalnych Programach Operacyjnych.
Przykładowo Województwo Pomorskie w ramach swojego RPO przewiduje, że we wszelkich działaniach w zakresie infrastruktury, społeczeństwa informacyjnego, transportu zbiorowego, infrastruktury węzłów transportowych czy gospodarkami odpadami beneficjentami mogą być podmioty działające w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Porównaj: Jak efektywniej wykorzystać środki unijne poprzez zastosowanie Partnerstwa Publiczno -Prywatnego
REKLAMA
W zasadach realizacji programu RPO WP 2007-2013 widnieje zapis że, „RPO WP tworzy warunki dla partnerstwa publiczno - prywatnego i publiczno-społecznego, co zwiększa efektywność wydatkowania środków publicznych.” Regionalne Programy Operacyjne dla województwa opolskiego, lubuskiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i zachodniopomorskiego, również w niektórych priorytetach definiują możliwość wystąpienia partnerstwa jako beneficjenta.
Inne wprost nie mówią o takiej możliwości, zatem zrealizowanie hybrydowego PPP może stanowić pewną trudność. Takie sytuacje mogą wskazywać na to, że niektóre instytucje zarządzające nie planują finansowania projektów zarówno w ramach PPP, jak i funduszy unijnych, z drugiej strony brak takich zapisów może wynikać z braku dogłębnej analizy przyjętych programów. Organy bądź też osoby zaangażowane w finansowanie realizacji hybrydowego PPP muszą być przekonane o korzyściach płynących z tego rozwiązania, a także o zgodności tego typu operacji z przepisami prawnymi. Niestety, trzeba się spodziewać, że hybrydowe PPP nie jest i nie będzie powszechne w okresie programowania 2007-2013. Po takie rozwiązanie zapewne sięgać będą beneficjenci w momencie realizacji dużych projektów, gdzie występuje problem z finansowaniem. Także tam, gdzie projekty odnosić się będą do podstawowych priorytetów UE, zatem będą to projekty w inwestycje drogowe lub w dziedzinie ochrony środowiska.
Polecamy serwis Umowy
Komisja Europejska jest zwolennikiem łączenia projektów w ramach PPP z funduszami unijnymi, zatem warto jest korzystać z tego typu rozwiązania. Pamiętać o tym muszą polscy ustawodawcy, ale i również instytucje zarządzające programami operacyjnymi, gdyż tylko odpowiednie zapisy prawne oraz wskazówki dotyczące hybrydowego PPP umożliwią realizację tego typu projektów.
Katarzyna Fecko Kierownik Działu Doradztwa SmartConsulting S.K.A.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.