REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze unijne w okresie programowania 2007-2013 a Partnerstwo Publiczno-Prywatne

SmartConsulting S.K.A.
SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Partnerstwo Publiczno-Prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 określa, że realizacja strategii finansowana pochodzić będzie zarówno ze źródeł krajowych, jak i zagranicznych. Przy czym konkretyzuje, iż na środki krajowe składają się źródła publiczne oraz prywatne i mówi wręcz, że coraz większe znaczenie powinno mieć upowszechnianie mechanizmów i form partnerstwa publiczno-prywatnego.

Realizacja programu RPO

Dokumenty dotyczące wydatkowania środków Unii Europejskiej nie posiadają już takich zapisów. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, skupiają się głównie na wspieraniu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Narodowa Strategia Spójności nie odnosi się bezpośrednio do idei PPP, jedynie wskazuje angażowanie środków prywatnych w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”, który przeznaczony jest na finansowanie inwestycji w przedsiębiorstwach.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast program „Infrastruktura i Środowisko”, który jest głównym programem finansowania infrastruktury w Polsce również, w pierwotnej wersji pomija wszelkie zapisy dotyczące realizacji zadań publicznych w formie współpracy sektora prywatnego i publicznego w ramach PPP. Wyraźną barierą dla realizacji hybrydowych PPP jest konkretyzowanie listy beneficjentów funduszy UE, na których w ramach realizacji zadań publicznych pomija się podmioty prywatne. Kwestię tę w różny sposób ujęto w Regionalnych Programach Operacyjnych.

Przykładowo Województwo Pomorskie w ramach swojego RPO przewiduje, że we wszelkich działaniach w zakresie infrastruktury, społeczeństwa informacyjnego, transportu zbiorowego, infrastruktury węzłów transportowych czy gospodarkami odpadami beneficjentami mogą być podmioty działające w oparciu o umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Porównaj: Jak efektywniej wykorzystać środki unijne poprzez zastosowanie Partnerstwa Publiczno -Prywatnego

REKLAMA

W zasadach realizacji programu RPO WP 2007-2013 widnieje zapis że, „RPO WP tworzy warunki dla partnerstwa publiczno - prywatnego i publiczno-społecznego, co zwiększa efektywność wydatkowania środków publicznych.” Regionalne Programy Operacyjne dla województwa opolskiego, lubuskiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego i zachodniopomorskiego, również w niektórych priorytetach definiują możliwość wystąpienia partnerstwa jako beneficjenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne wprost nie mówią o takiej możliwości, zatem zrealizowanie hybrydowego PPP może stanowić pewną trudność. Takie sytuacje mogą wskazywać na to, że niektóre instytucje zarządzające nie planują finansowania projektów zarówno w ramach PPP, jak i funduszy unijnych, z drugiej strony brak takich zapisów może wynikać z braku dogłębnej analizy przyjętych programów. Organy bądź też osoby zaangażowane w finansowanie realizacji hybrydowego PPP muszą być przekonane o korzyściach płynących z tego rozwiązania, a także o zgodności tego typu operacji z przepisami prawnymi. Niestety, trzeba się spodziewać, że hybrydowe PPP nie jest i nie będzie powszechne w okresie programowania 2007-2013. Po takie rozwiązanie zapewne sięgać będą beneficjenci w momencie realizacji dużych projektów, gdzie występuje problem z finansowaniem. Także tam, gdzie projekty odnosić się będą do podstawowych priorytetów UE, zatem będą to projekty w inwestycje drogowe lub w dziedzinie ochrony środowiska. 

Polecamy serwis Umowy

Komisja Europejska jest zwolennikiem łączenia projektów w ramach PPP z funduszami unijnymi, zatem warto jest korzystać z tego typu rozwiązania. Pamiętać o tym muszą polscy ustawodawcy, ale i również instytucje zarządzające programami operacyjnymi, gdyż tylko odpowiednie zapisy prawne oraz wskazówki dotyczące hybrydowego PPP umożliwią realizację tego typu projektów. 

Katarzyna Fecko Kierownik Działu Doradztwa SmartConsulting S.K.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA