Współpraca uczelni z biznesem
Prawo o szkolnictwie wyższym przewiduje systemowo współpracę uczelni z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym. Współpraca ta może się odbywać w formie komercjalizacji bezpośredniej lub pośredniej. Ustawa wskazuje, iż przez komercjalizację bezpośrednią należy rozumieć sprzedaż wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami albo oddawanie do używania tych wyników lub know-how, w szczególności na podstawie umowy licencyjnej, najmu oraz dzierżawy. Z kolei komercjalizacja pośrednia polega na obejmowaniu lub nabywaniu udziałów lub akcji w spółkach w celu wdrożenia lub przygotowania do wdrożenia wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami. Jedną z ciekawszych form komercjalizacji pośredniej jest powołanie spółki celowej, jednakże spółka taka musi być spółką kapitałową i nie może mieć za wspólników podmioty inne, niż uczelnie publiczne lub niepubliczne. Warto w tym kontekście podkreślić jednak, iż współpraca tego typu posiadać może aspekt komercyjny, gdyż w szczególności uczelnie niepubliczne są silnie związane ze swoim otoczeniem biznesowym. Z kolei tego typu uczelnie często nastawione są na praktyczne podejście do tematów i nie posiadają kadry, ani infrastruktury naukowej – współpraca badawczo-rozwojowa z uczelnią publiczną może prowadzić do stworzenia jakościowo nowych, cennych dla biznesu rozwiązań.
reklama
reklama
Fundusze unijne w obszarze ochrony zdrowia
Inni adresaci
Adresatami dotacji mogą być również instytucje otoczenia biznesu, takie jak parki naukowo-technologiczne, czy centra transferu technologii. W tym zakresie również istnieje pole dla rozwoju biznesowego tego typu modelu prowadzenia badań w zakresie innowacyjności.
Autor: Aleksandra Błaszczyńska, radca prawny z krakowskiego oddziału Kancelarii Chałas i Wspólnicy