REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie na rzecz finansującego a podatek VAT

Marta Szafarowska
Marta Szafarowska
Związek Polskiego Leasingu

REKLAMA

Umowa leasingu może się wiązać z koniecznością wypłaty odszkodowania na rzecz finansującego – chociażby w związku z niewywiązywaniem się przez korzystającego z obowiązków wynikających z umowy. Czy odszkodowanie na rzecz finansującego jest opodatkowane podatkiem VAT?

Opodatkowanie odszkodowania na rzecz finansującego

Czynności, które skutkują koniecznością wypłaty odszkodowania przez korzystającego, nie stanowią ani dostawy towarów, ani świadczenia usług. Wraz z wypowiedzeniem umowy korzystający jest bowiem zobowiązany dokonać zwrotu przedmiotu tej umowy – zapłata odszkodowania na rzecz finansującego nie wiąże się więc z jakimkolwiek świadczeniem zwrotnym ze strony finansującego. Odszkodowanie to nie podlega więc opodatkowaniu VAT, nawet jeśli odpowiada ono kwotowo niezapłaconym, przyszłym ratom leasingowym.

REKLAMA

Stanowisko to było dość powszechnie  prezentowane przez organy podatkowe (np. w interpretacji Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 12.07.2006 r., sygn. 1471/NTR2/443-146/06/MŻ, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9.11.2009 r., nr IPPP3/443-775/09-3/MM).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

W świetle wydawanych przez organy podatkowe interpretacji, w przypadku gdy kwoty należne do zapłaty na rzecz finansującego wynikają z wykonanych już usług, podlegają opodatkowaniu VAT. Jeśli natomiast kwoty te odpowiadają wysokości rat leasingowych, ale są wynikiem rozwiązania umowy leasingu, stanowią odszkodowanie niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie prezentują również sądy administracyjne, wskazując, że otrzymanie odszkodowania (jak i kary umownej) jest neutralne dla rozliczenia w VAT, ponieważ nie można go traktować jak wynagrodzenia za usługę (na przykład wyrok WSA w Warszawie z 1.04.2008 roku, sygn. akt III SA/Wa 2166/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak, od kilku lat obserwuje się w tym zakresie istotne rozbieżności wśród organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 28.01.2010 (IPPP3/443-1180/09-2/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż korzystający jest uprawniony by odliczenia podatku naliczonego VAT od opłaty za przedwczesne rozwiązanie umowy leasingu, gdyż opłata ta jest elementem świadczonej usługi leasingu. Tym samym, co do zasady opłatę taką organ uznał za podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zobacz: Leasing operacyjny a leasing finansowy


Natomiast w odniesieniu do leasingu finansowego, panuje dość powszechne stanowisko, iż szkoda całkowita bądź utrata przedmiotu umowy leasingu, nie dają podstaw do skorygowania pierwotnej faktury, za pomocą której finansujący udokumentował wydanie rzeczy. Mimo iż kwoty należne od korzystającego w związku z tymi zdarzeniami mają charakter odszkodowawczy i nie są wynagrodzeniem z tytułu dalszego używania przedmiotu umowy leasingu, zarówno sądy administracyjne, jak i organy podatkowe uznają, iż brak jest podstaw do skorygowania pierwotnej faktury VAT i stosownego pomniejszenia podstawy opodatkowania do poziomu obrotu osiągniętego z tytułu używania rzeczy przez korzystającego. Takie stanowisko zawarł chociażby Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 08.04.2011

Zobacz: Opłata początkowa przy umowie leasingu

(ILPP1/443-34/11-4/BD), zgodnie z którą „kwoty przekazane na rzecz leasingodawcy po wygaśnięciu umowy z tytułu utraty, zniszczenia lub nienaprawialnego uszkodzenia przedmiotu leasingu, stanowią zwykłą płatność, będącą elementem zawartej umowy leasingu finansowego (dostawy towaru), która została jednorazowo objęta opodatkowaniem w chwili wydania towaru (przedmiotu leasingu) i pomimo wygaśnięcia umowy leasingu na podstawie ww. sytuacji, kwoty te stanowią kwotę należną z tytułu dokonania dostawy. Przedmiotowe kwoty w momencie ich wpłaty nie mają wpływu na wcześniejsze rozliczenie dokonanej dostawy, w tym na wysokość podstawy opodatkowania i kwoty podatku. (…) W związku z wygaśnięciem umowy leasingu na skutek przedstawionych w stanie faktycznym zdarzeń, Spółka nie powinna dokonać korekty obrotu wykazanego w fakturze VAT dokumentującej dostawę przedmiotu leasingu do kwoty rat leasingowych faktycznie otrzymanych od korzystającego w czasie trwania umowy leasingu, z wyjątkiem sytuacji, w której wystąpi zmiana charakteru czynności z dostawy towaru, na świadczenie usług.”

Zobacz: Amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA