REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transport pasażerski na terenie Słowenii

Adrianna Kosek
Cholewa Katarzyna

REKLAMA

Polski podatnik, który przewozi pasażerów w ramach transportu drogowego, ma obowiązek rozliczenia VAT proporcjonalnie w każdym z krajów, przez które przebiega trasa podróży. W związku z tym polskim podatnikom świadczącym tego rodzaju usługi niezbędna jest wiedza na temat rozliczeń VAT w poszczególnych krajach UE. Informujemy, jak powinno wyglądać rozliczenie tych usług w Słowenii.

Jakie usługi zaliczamy do usług transportu pasażerskiego

REKLAMA

REKLAMA

Usługi transportu pasażerskiego są to usługi świadczone głównie na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy przewoźnik oprócz sprzedaży biletu, czyli uprawnienia do skorzystania z usług przewozu pojazdem przystosowanym do transportu osób, jest również odpowiedzialny za kierowanie pojazdem (pośrednio - wynajmując kierowców z zewnątrz, lub bezpośrednio - świadcząc usługę samodzielnie).

Ważne!

Jeżeli zatem osoba fizyczna wynajmuje pojazd lądowy - np. autokar, czy też wodny - łódź/statek, albo powietrzny, przystosowany do przewozu osób, a z czynnością tą nie wiąże się równocześnie wynajęcie kierowcy, to usługa ta nie może być nazwana usługą transportu pasażerskiego.

REKLAMA

W związku z tym do dokumentów, jakimi powinien dysponować podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego, należą również informacje na temat kierowców pojazdów. Są nimi w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

licencja przewoźnika, pozwolenie na przewóz osób środkami transportu przystosowanymi do przewozów pasażerskich,

arkusz z danymi osobowymi kierowców razem z wykazem zaświadczeń o przebytym treningu oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdów przystosowanych do przewozu osób,

wpisy potwierdzające nadzór nad aktualizacją danych dotyczących kierowców,

wpisy świadczące o nadzorowaniu rozkładu jazdy kierowców, o możliwości nadzorowania kierowców w trasie oraz gotowości udzielenia pomocy, na wypadek gdyby jej potrzebowali,

dokument przypisujący trasę przejazdu konkretnemu środkowi transportu przewożącemu pasażerów - karta pokładowa.

Oprócz tego podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego powinien posiadać dokumenty rachunkowe, przewozowe, świadczące o przewozie osób, oraz dokumenty świadczące o stanie technicznym pojazdu przeznaczonego do przewożenia osób. Trzeba także pamiętać, że w razie przewozu pasażerów niepełnosprawnych należy również dysponować certyfikatem i zaświadczeniem uprawniającym do przewozu osób niepełnosprawnych. Za brak wymienionych dokumentów grozi kara pieniężna.

(...)

Gdzie znaleźć informacje na temat rozliczania VAT od usług transportu pasażerskiego dokonywanego na terytorium Słowenii

Ogólne informacje na temat transportu pasażerów w Słowenii są zamieszczone na oficjalnej stronie rządowej słoweńskiego Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.si/slov/index.htm i na stronie administracji podatkowej w Słowenii: http://www.durs.gov.si w języku słoweńskim, a po wybraniu opcji: English, Value added tax - w języku angielskim.

Dodatkowo w linku tej strony: http://www.mf.gov.si/slov/dav_car/predpisi_zakon_ddv.htm, oprócz ważnych informacji na temat transportu osób oraz procedur z nim związanych można znaleźć także ustawę o VAT w wersji oryginalnej oraz przetłumaczonej na język angielski, Dzienniki Ustaw, instrukcje podatkowe z 2010 r. oraz przewodniki VAT - jedynie w języku słoweńskim.

Szczegółowe informacje na temat transportu pasażerskiego w Słowenii można również uzyskać:

wysyłając zapytanie pisemne w języku słoweńskim lub angielskim pocztą na adres Administracji podatkowej/Biura informacji o podatku VAT przy Ministerstwie Finansów w Słowenii:

Tax Administration of the Republic of Slovenia
Tax Division
Šmartinska 55
LJUBLJANA, SLOVENIA,

lub

Ministry of Finance
Directorate for Tax, Customs and Other Public Revenue Systems
Department for the Tax and Customs System
Župančičeva 3
LJUBLJANA, SLOVENIA

telefonując/wysyłając fax do oddziału informacyjnego dla przedsiębiorców zagranicznych pod nr: (+386) 1 478 27 84/(+386) 1 478 27 43 lub (+386) 1 369 67 10/(+386) 1 369 67 19.

Jakich czynności nie można nazwać usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT

Usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT nie są:

przewozy osób na użytek prywatny oraz te dokonywane nieodpłatnie,

przewozy osób organizowane w ramach wynajęcia samego kierowcy (bez pojazdu przystosowanego do przewozu osób) lub wypożyczenie samego pojazdu (bez kierowcy),

przewozy, które nie są dokonywane w ramach usług firmy przewozowej (np. wyszczególnione w odrębnych przepisach organizacje statutowe, organizacje charytatywne, fundacje, ośrodki pomocy niepełnosprawnym lub szkoły wynajmują autokar i przewożą osoby wyłącznie w swoim imieniu).

W jaki sposób polscy przedsiębiorcy dokonujący usług transportu pasażerskiego powinni rozliczać VAT w Słowenii

W Słowenii, tak jak i w Polsce, obowiązuje zasada dotycząca miejsca świadczenia transportu pasażerskiego, implementowana we wszystkich państwach członkowskich UE na podstawie przepisów unijnych dyrektywy 112/WE. Wynika z niej, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerskiego zależy od tego, gdzie ta usługa faktycznie jest świadczona. I tak, jeśli usługa transportu pasażerskiego jest świadczona:

• w granicach Republiki Słoweńskiej - VAT należy odprowadzić do słoweńskiego Skarbu Państwa,

• zarówno na obszarze Słowenii, jak i w innych krajach - VAT należy odprowadzić w części odpowiadającej drodze przebytej na terytorium Słowenii,

• poza terytorium Słowenii - nie podlega VAT w tym kraju.

Polski podatnik powinien pamiętać, że reguła „odcinkowej” zapłaty VAT w ramach przejazdu drogowego przez różne kraje unijne nie dotyczy usługi transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego. Usługi te są bowiem opodatkowane stawką 0% przy spełnieniu określonych warunków, a miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski.

Transport pasażerski, który jest faktycznie świadczony w granicach Słowenii lub jest dokonywany w ramach transportu publicznego, podlega stawce zredukowanej 8,5% VAT. Zatem osoba, która ma zamiar świadczyć omawiane usługi w ramach prowadzenia stałej działalności gospodarczej na terytorium Słowenii, podlega obowiązkowi rejestracji do VAT w tym kraju. Stawka 8,5% obowiązuje również przy ciągłym świadczeniu usług transportu osób przez zagranicznych przewoźników przez/na terytorium Słowenii.

(...)

WAŻNE!

Zagraniczne autokarowe przejazdy tranzytowe przez terytorium Słowenii są zwolnione z VAT, lecz nie należy tego mylić z brakiem obowiązku wykupienia tzw. winiet - form opłaty drogowej szeroko upowszechnionej w Słowenii na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

 Adrianna Kosek oraz Katarzyna Cholewa

eksperci w zakresie VAT unijnego

 

Jest to fragment artykułu Transport pasażerski w krajach UE - Słowenia, którego pełną treść przeczytasz na stronach Biuletynu VAT>>

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA