REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transport pasażerski na terenie Słowenii

Adrianna Kosek
Cholewa Katarzyna

REKLAMA

Polski podatnik, który przewozi pasażerów w ramach transportu drogowego, ma obowiązek rozliczenia VAT proporcjonalnie w każdym z krajów, przez które przebiega trasa podróży. W związku z tym polskim podatnikom świadczącym tego rodzaju usługi niezbędna jest wiedza na temat rozliczeń VAT w poszczególnych krajach UE. Informujemy, jak powinno wyglądać rozliczenie tych usług w Słowenii.

Jakie usługi zaliczamy do usług transportu pasażerskiego

REKLAMA

Usługi transportu pasażerskiego są to usługi świadczone głównie na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy przewoźnik oprócz sprzedaży biletu, czyli uprawnienia do skorzystania z usług przewozu pojazdem przystosowanym do transportu osób, jest również odpowiedzialny za kierowanie pojazdem (pośrednio - wynajmując kierowców z zewnątrz, lub bezpośrednio - świadcząc usługę samodzielnie).

Ważne!

Jeżeli zatem osoba fizyczna wynajmuje pojazd lądowy - np. autokar, czy też wodny - łódź/statek, albo powietrzny, przystosowany do przewozu osób, a z czynnością tą nie wiąże się równocześnie wynajęcie kierowcy, to usługa ta nie może być nazwana usługą transportu pasażerskiego.

W związku z tym do dokumentów, jakimi powinien dysponować podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego, należą również informacje na temat kierowców pojazdów. Są nimi w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

licencja przewoźnika, pozwolenie na przewóz osób środkami transportu przystosowanymi do przewozów pasażerskich,

arkusz z danymi osobowymi kierowców razem z wykazem zaświadczeń o przebytym treningu oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdów przystosowanych do przewozu osób,

wpisy potwierdzające nadzór nad aktualizacją danych dotyczących kierowców,

wpisy świadczące o nadzorowaniu rozkładu jazdy kierowców, o możliwości nadzorowania kierowców w trasie oraz gotowości udzielenia pomocy, na wypadek gdyby jej potrzebowali,

dokument przypisujący trasę przejazdu konkretnemu środkowi transportu przewożącemu pasażerów - karta pokładowa.

Oprócz tego podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego powinien posiadać dokumenty rachunkowe, przewozowe, świadczące o przewozie osób, oraz dokumenty świadczące o stanie technicznym pojazdu przeznaczonego do przewożenia osób. Trzeba także pamiętać, że w razie przewozu pasażerów niepełnosprawnych należy również dysponować certyfikatem i zaświadczeniem uprawniającym do przewozu osób niepełnosprawnych. Za brak wymienionych dokumentów grozi kara pieniężna.

(...)

Gdzie znaleźć informacje na temat rozliczania VAT od usług transportu pasażerskiego dokonywanego na terytorium Słowenii

REKLAMA

Ogólne informacje na temat transportu pasażerów w Słowenii są zamieszczone na oficjalnej stronie rządowej słoweńskiego Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.si/slov/index.htm i na stronie administracji podatkowej w Słowenii: http://www.durs.gov.si w języku słoweńskim, a po wybraniu opcji: English, Value added tax - w języku angielskim.

Dodatkowo w linku tej strony: http://www.mf.gov.si/slov/dav_car/predpisi_zakon_ddv.htm, oprócz ważnych informacji na temat transportu osób oraz procedur z nim związanych można znaleźć także ustawę o VAT w wersji oryginalnej oraz przetłumaczonej na język angielski, Dzienniki Ustaw, instrukcje podatkowe z 2010 r. oraz przewodniki VAT - jedynie w języku słoweńskim.

Szczegółowe informacje na temat transportu pasażerskiego w Słowenii można również uzyskać:

wysyłając zapytanie pisemne w języku słoweńskim lub angielskim pocztą na adres Administracji podatkowej/Biura informacji o podatku VAT przy Ministerstwie Finansów w Słowenii:

Tax Administration of the Republic of Slovenia
Tax Division
Šmartinska 55
LJUBLJANA, SLOVENIA,

lub

Ministry of Finance
Directorate for Tax, Customs and Other Public Revenue Systems
Department for the Tax and Customs System
Župančičeva 3
LJUBLJANA, SLOVENIA

telefonując/wysyłając fax do oddziału informacyjnego dla przedsiębiorców zagranicznych pod nr: (+386) 1 478 27 84/(+386) 1 478 27 43 lub (+386) 1 369 67 10/(+386) 1 369 67 19.

Jakich czynności nie można nazwać usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT

Usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT nie są:

przewozy osób na użytek prywatny oraz te dokonywane nieodpłatnie,

przewozy osób organizowane w ramach wynajęcia samego kierowcy (bez pojazdu przystosowanego do przewozu osób) lub wypożyczenie samego pojazdu (bez kierowcy),

przewozy, które nie są dokonywane w ramach usług firmy przewozowej (np. wyszczególnione w odrębnych przepisach organizacje statutowe, organizacje charytatywne, fundacje, ośrodki pomocy niepełnosprawnym lub szkoły wynajmują autokar i przewożą osoby wyłącznie w swoim imieniu).

W jaki sposób polscy przedsiębiorcy dokonujący usług transportu pasażerskiego powinni rozliczać VAT w Słowenii

W Słowenii, tak jak i w Polsce, obowiązuje zasada dotycząca miejsca świadczenia transportu pasażerskiego, implementowana we wszystkich państwach członkowskich UE na podstawie przepisów unijnych dyrektywy 112/WE. Wynika z niej, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerskiego zależy od tego, gdzie ta usługa faktycznie jest świadczona. I tak, jeśli usługa transportu pasażerskiego jest świadczona:

• w granicach Republiki Słoweńskiej - VAT należy odprowadzić do słoweńskiego Skarbu Państwa,

• zarówno na obszarze Słowenii, jak i w innych krajach - VAT należy odprowadzić w części odpowiadającej drodze przebytej na terytorium Słowenii,

• poza terytorium Słowenii - nie podlega VAT w tym kraju.

REKLAMA

Polski podatnik powinien pamiętać, że reguła „odcinkowej” zapłaty VAT w ramach przejazdu drogowego przez różne kraje unijne nie dotyczy usługi transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego. Usługi te są bowiem opodatkowane stawką 0% przy spełnieniu określonych warunków, a miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski.

Transport pasażerski, który jest faktycznie świadczony w granicach Słowenii lub jest dokonywany w ramach transportu publicznego, podlega stawce zredukowanej 8,5% VAT. Zatem osoba, która ma zamiar świadczyć omawiane usługi w ramach prowadzenia stałej działalności gospodarczej na terytorium Słowenii, podlega obowiązkowi rejestracji do VAT w tym kraju. Stawka 8,5% obowiązuje również przy ciągłym świadczeniu usług transportu osób przez zagranicznych przewoźników przez/na terytorium Słowenii.

(...)

WAŻNE!

Zagraniczne autokarowe przejazdy tranzytowe przez terytorium Słowenii są zwolnione z VAT, lecz nie należy tego mylić z brakiem obowiązku wykupienia tzw. winiet - form opłaty drogowej szeroko upowszechnionej w Słowenii na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

 Adrianna Kosek oraz Katarzyna Cholewa

eksperci w zakresie VAT unijnego

 

Jest to fragment artykułu Transport pasażerski w krajach UE - Słowenia, którego pełną treść przeczytasz na stronach Biuletynu VAT>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA