REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transport pasażerski na terenie Słowenii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrianna Kosek
Cholewa Katarzyna

REKLAMA

Polski podatnik, który przewozi pasażerów w ramach transportu drogowego, ma obowiązek rozliczenia VAT proporcjonalnie w każdym z krajów, przez które przebiega trasa podróży. W związku z tym polskim podatnikom świadczącym tego rodzaju usługi niezbędna jest wiedza na temat rozliczeń VAT w poszczególnych krajach UE. Informujemy, jak powinno wyglądać rozliczenie tych usług w Słowenii.

Jakie usługi zaliczamy do usług transportu pasażerskiego

REKLAMA

REKLAMA

Usługi transportu pasażerskiego są to usługi świadczone głównie na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy przewoźnik oprócz sprzedaży biletu, czyli uprawnienia do skorzystania z usług przewozu pojazdem przystosowanym do transportu osób, jest również odpowiedzialny za kierowanie pojazdem (pośrednio - wynajmując kierowców z zewnątrz, lub bezpośrednio - świadcząc usługę samodzielnie).

Ważne!

Jeżeli zatem osoba fizyczna wynajmuje pojazd lądowy - np. autokar, czy też wodny - łódź/statek, albo powietrzny, przystosowany do przewozu osób, a z czynnością tą nie wiąże się równocześnie wynajęcie kierowcy, to usługa ta nie może być nazwana usługą transportu pasażerskiego.

REKLAMA

W związku z tym do dokumentów, jakimi powinien dysponować podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego, należą również informacje na temat kierowców pojazdów. Są nimi w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

licencja przewoźnika, pozwolenie na przewóz osób środkami transportu przystosowanymi do przewozów pasażerskich,

arkusz z danymi osobowymi kierowców razem z wykazem zaświadczeń o przebytym treningu oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdów przystosowanych do przewozu osób,

wpisy potwierdzające nadzór nad aktualizacją danych dotyczących kierowców,

wpisy świadczące o nadzorowaniu rozkładu jazdy kierowców, o możliwości nadzorowania kierowców w trasie oraz gotowości udzielenia pomocy, na wypadek gdyby jej potrzebowali,

dokument przypisujący trasę przejazdu konkretnemu środkowi transportu przewożącemu pasażerów - karta pokładowa.

Oprócz tego podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego powinien posiadać dokumenty rachunkowe, przewozowe, świadczące o przewozie osób, oraz dokumenty świadczące o stanie technicznym pojazdu przeznaczonego do przewożenia osób. Trzeba także pamiętać, że w razie przewozu pasażerów niepełnosprawnych należy również dysponować certyfikatem i zaświadczeniem uprawniającym do przewozu osób niepełnosprawnych. Za brak wymienionych dokumentów grozi kara pieniężna.

(...)

Gdzie znaleźć informacje na temat rozliczania VAT od usług transportu pasażerskiego dokonywanego na terytorium Słowenii

Ogólne informacje na temat transportu pasażerów w Słowenii są zamieszczone na oficjalnej stronie rządowej słoweńskiego Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.si/slov/index.htm i na stronie administracji podatkowej w Słowenii: http://www.durs.gov.si w języku słoweńskim, a po wybraniu opcji: English, Value added tax - w języku angielskim.

Dodatkowo w linku tej strony: http://www.mf.gov.si/slov/dav_car/predpisi_zakon_ddv.htm, oprócz ważnych informacji na temat transportu osób oraz procedur z nim związanych można znaleźć także ustawę o VAT w wersji oryginalnej oraz przetłumaczonej na język angielski, Dzienniki Ustaw, instrukcje podatkowe z 2010 r. oraz przewodniki VAT - jedynie w języku słoweńskim.

Szczegółowe informacje na temat transportu pasażerskiego w Słowenii można również uzyskać:

wysyłając zapytanie pisemne w języku słoweńskim lub angielskim pocztą na adres Administracji podatkowej/Biura informacji o podatku VAT przy Ministerstwie Finansów w Słowenii:

Tax Administration of the Republic of Slovenia
Tax Division
Šmartinska 55
LJUBLJANA, SLOVENIA,

lub

Ministry of Finance
Directorate for Tax, Customs and Other Public Revenue Systems
Department for the Tax and Customs System
Župančičeva 3
LJUBLJANA, SLOVENIA

telefonując/wysyłając fax do oddziału informacyjnego dla przedsiębiorców zagranicznych pod nr: (+386) 1 478 27 84/(+386) 1 478 27 43 lub (+386) 1 369 67 10/(+386) 1 369 67 19.

Jakich czynności nie można nazwać usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT

Usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT nie są:

przewozy osób na użytek prywatny oraz te dokonywane nieodpłatnie,

przewozy osób organizowane w ramach wynajęcia samego kierowcy (bez pojazdu przystosowanego do przewozu osób) lub wypożyczenie samego pojazdu (bez kierowcy),

przewozy, które nie są dokonywane w ramach usług firmy przewozowej (np. wyszczególnione w odrębnych przepisach organizacje statutowe, organizacje charytatywne, fundacje, ośrodki pomocy niepełnosprawnym lub szkoły wynajmują autokar i przewożą osoby wyłącznie w swoim imieniu).

W jaki sposób polscy przedsiębiorcy dokonujący usług transportu pasażerskiego powinni rozliczać VAT w Słowenii

W Słowenii, tak jak i w Polsce, obowiązuje zasada dotycząca miejsca świadczenia transportu pasażerskiego, implementowana we wszystkich państwach członkowskich UE na podstawie przepisów unijnych dyrektywy 112/WE. Wynika z niej, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerskiego zależy od tego, gdzie ta usługa faktycznie jest świadczona. I tak, jeśli usługa transportu pasażerskiego jest świadczona:

• w granicach Republiki Słoweńskiej - VAT należy odprowadzić do słoweńskiego Skarbu Państwa,

• zarówno na obszarze Słowenii, jak i w innych krajach - VAT należy odprowadzić w części odpowiadającej drodze przebytej na terytorium Słowenii,

• poza terytorium Słowenii - nie podlega VAT w tym kraju.

Polski podatnik powinien pamiętać, że reguła „odcinkowej” zapłaty VAT w ramach przejazdu drogowego przez różne kraje unijne nie dotyczy usługi transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego. Usługi te są bowiem opodatkowane stawką 0% przy spełnieniu określonych warunków, a miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski.

Transport pasażerski, który jest faktycznie świadczony w granicach Słowenii lub jest dokonywany w ramach transportu publicznego, podlega stawce zredukowanej 8,5% VAT. Zatem osoba, która ma zamiar świadczyć omawiane usługi w ramach prowadzenia stałej działalności gospodarczej na terytorium Słowenii, podlega obowiązkowi rejestracji do VAT w tym kraju. Stawka 8,5% obowiązuje również przy ciągłym świadczeniu usług transportu osób przez zagranicznych przewoźników przez/na terytorium Słowenii.

(...)

WAŻNE!

Zagraniczne autokarowe przejazdy tranzytowe przez terytorium Słowenii są zwolnione z VAT, lecz nie należy tego mylić z brakiem obowiązku wykupienia tzw. winiet - form opłaty drogowej szeroko upowszechnionej w Słowenii na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

 Adrianna Kosek oraz Katarzyna Cholewa

eksperci w zakresie VAT unijnego

 

Jest to fragment artykułu Transport pasażerski w krajach UE - Słowenia, którego pełną treść przeczytasz na stronach Biuletynu VAT>>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA