REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transport pasażerski na terenie Słowenii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrianna Kosek
Cholewa Katarzyna

REKLAMA

Polski podatnik, który przewozi pasażerów w ramach transportu drogowego, ma obowiązek rozliczenia VAT proporcjonalnie w każdym z krajów, przez które przebiega trasa podróży. W związku z tym polskim podatnikom świadczącym tego rodzaju usługi niezbędna jest wiedza na temat rozliczeń VAT w poszczególnych krajach UE. Informujemy, jak powinno wyglądać rozliczenie tych usług w Słowenii.

Jakie usługi zaliczamy do usług transportu pasażerskiego

REKLAMA

Usługi transportu pasażerskiego są to usługi świadczone głównie na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy przewoźnik oprócz sprzedaży biletu, czyli uprawnienia do skorzystania z usług przewozu pojazdem przystosowanym do transportu osób, jest również odpowiedzialny za kierowanie pojazdem (pośrednio - wynajmując kierowców z zewnątrz, lub bezpośrednio - świadcząc usługę samodzielnie).

Ważne!

Jeżeli zatem osoba fizyczna wynajmuje pojazd lądowy - np. autokar, czy też wodny - łódź/statek, albo powietrzny, przystosowany do przewozu osób, a z czynnością tą nie wiąże się równocześnie wynajęcie kierowcy, to usługa ta nie może być nazwana usługą transportu pasażerskiego.

W związku z tym do dokumentów, jakimi powinien dysponować podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego, należą również informacje na temat kierowców pojazdów. Są nimi w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

licencja przewoźnika, pozwolenie na przewóz osób środkami transportu przystosowanymi do przewozów pasażerskich,

arkusz z danymi osobowymi kierowców razem z wykazem zaświadczeń o przebytym treningu oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdów przystosowanych do przewozu osób,

wpisy potwierdzające nadzór nad aktualizacją danych dotyczących kierowców,

wpisy świadczące o nadzorowaniu rozkładu jazdy kierowców, o możliwości nadzorowania kierowców w trasie oraz gotowości udzielenia pomocy, na wypadek gdyby jej potrzebowali,

dokument przypisujący trasę przejazdu konkretnemu środkowi transportu przewożącemu pasażerów - karta pokładowa.

Oprócz tego podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego powinien posiadać dokumenty rachunkowe, przewozowe, świadczące o przewozie osób, oraz dokumenty świadczące o stanie technicznym pojazdu przeznaczonego do przewożenia osób. Trzeba także pamiętać, że w razie przewozu pasażerów niepełnosprawnych należy również dysponować certyfikatem i zaświadczeniem uprawniającym do przewozu osób niepełnosprawnych. Za brak wymienionych dokumentów grozi kara pieniężna.

(...)

Gdzie znaleźć informacje na temat rozliczania VAT od usług transportu pasażerskiego dokonywanego na terytorium Słowenii

REKLAMA

Ogólne informacje na temat transportu pasażerów w Słowenii są zamieszczone na oficjalnej stronie rządowej słoweńskiego Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.si/slov/index.htm i na stronie administracji podatkowej w Słowenii: http://www.durs.gov.si w języku słoweńskim, a po wybraniu opcji: English, Value added tax - w języku angielskim.

Dodatkowo w linku tej strony: http://www.mf.gov.si/slov/dav_car/predpisi_zakon_ddv.htm, oprócz ważnych informacji na temat transportu osób oraz procedur z nim związanych można znaleźć także ustawę o VAT w wersji oryginalnej oraz przetłumaczonej na język angielski, Dzienniki Ustaw, instrukcje podatkowe z 2010 r. oraz przewodniki VAT - jedynie w języku słoweńskim.

Szczegółowe informacje na temat transportu pasażerskiego w Słowenii można również uzyskać:

wysyłając zapytanie pisemne w języku słoweńskim lub angielskim pocztą na adres Administracji podatkowej/Biura informacji o podatku VAT przy Ministerstwie Finansów w Słowenii:

Tax Administration of the Republic of Slovenia
Tax Division
Šmartinska 55
LJUBLJANA, SLOVENIA,

lub

Ministry of Finance
Directorate for Tax, Customs and Other Public Revenue Systems
Department for the Tax and Customs System
Župančičeva 3
LJUBLJANA, SLOVENIA

telefonując/wysyłając fax do oddziału informacyjnego dla przedsiębiorców zagranicznych pod nr: (+386) 1 478 27 84/(+386) 1 478 27 43 lub (+386) 1 369 67 10/(+386) 1 369 67 19.

Jakich czynności nie można nazwać usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT

Usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT nie są:

przewozy osób na użytek prywatny oraz te dokonywane nieodpłatnie,

przewozy osób organizowane w ramach wynajęcia samego kierowcy (bez pojazdu przystosowanego do przewozu osób) lub wypożyczenie samego pojazdu (bez kierowcy),

przewozy, które nie są dokonywane w ramach usług firmy przewozowej (np. wyszczególnione w odrębnych przepisach organizacje statutowe, organizacje charytatywne, fundacje, ośrodki pomocy niepełnosprawnym lub szkoły wynajmują autokar i przewożą osoby wyłącznie w swoim imieniu).

W jaki sposób polscy przedsiębiorcy dokonujący usług transportu pasażerskiego powinni rozliczać VAT w Słowenii

W Słowenii, tak jak i w Polsce, obowiązuje zasada dotycząca miejsca świadczenia transportu pasażerskiego, implementowana we wszystkich państwach członkowskich UE na podstawie przepisów unijnych dyrektywy 112/WE. Wynika z niej, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerskiego zależy od tego, gdzie ta usługa faktycznie jest świadczona. I tak, jeśli usługa transportu pasażerskiego jest świadczona:

• w granicach Republiki Słoweńskiej - VAT należy odprowadzić do słoweńskiego Skarbu Państwa,

• zarówno na obszarze Słowenii, jak i w innych krajach - VAT należy odprowadzić w części odpowiadającej drodze przebytej na terytorium Słowenii,

• poza terytorium Słowenii - nie podlega VAT w tym kraju.

REKLAMA

Polski podatnik powinien pamiętać, że reguła „odcinkowej” zapłaty VAT w ramach przejazdu drogowego przez różne kraje unijne nie dotyczy usługi transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego. Usługi te są bowiem opodatkowane stawką 0% przy spełnieniu określonych warunków, a miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski.

Transport pasażerski, który jest faktycznie świadczony w granicach Słowenii lub jest dokonywany w ramach transportu publicznego, podlega stawce zredukowanej 8,5% VAT. Zatem osoba, która ma zamiar świadczyć omawiane usługi w ramach prowadzenia stałej działalności gospodarczej na terytorium Słowenii, podlega obowiązkowi rejestracji do VAT w tym kraju. Stawka 8,5% obowiązuje również przy ciągłym świadczeniu usług transportu osób przez zagranicznych przewoźników przez/na terytorium Słowenii.

(...)

WAŻNE!

Zagraniczne autokarowe przejazdy tranzytowe przez terytorium Słowenii są zwolnione z VAT, lecz nie należy tego mylić z brakiem obowiązku wykupienia tzw. winiet - form opłaty drogowej szeroko upowszechnionej w Słowenii na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

 Adrianna Kosek oraz Katarzyna Cholewa

eksperci w zakresie VAT unijnego

 

Jest to fragment artykułu Transport pasażerski w krajach UE - Słowenia, którego pełną treść przeczytasz na stronach Biuletynu VAT>>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA