REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać transport pasażerski na terenie Słowenii

Adrianna Kosek
Cholewa Katarzyna

REKLAMA

Polski podatnik, który przewozi pasażerów w ramach transportu drogowego, ma obowiązek rozliczenia VAT proporcjonalnie w każdym z krajów, przez które przebiega trasa podróży. W związku z tym polskim podatnikom świadczącym tego rodzaju usługi niezbędna jest wiedza na temat rozliczeń VAT w poszczególnych krajach UE. Informujemy, jak powinno wyglądać rozliczenie tych usług w Słowenii.

Jakie usługi zaliczamy do usług transportu pasażerskiego

REKLAMA

Usługi transportu pasażerskiego są to usługi świadczone głównie na rzecz osób fizycznych, w przypadku gdy przewoźnik oprócz sprzedaży biletu, czyli uprawnienia do skorzystania z usług przewozu pojazdem przystosowanym do transportu osób, jest również odpowiedzialny za kierowanie pojazdem (pośrednio - wynajmując kierowców z zewnątrz, lub bezpośrednio - świadcząc usługę samodzielnie).

Ważne!

Jeżeli zatem osoba fizyczna wynajmuje pojazd lądowy - np. autokar, czy też wodny - łódź/statek, albo powietrzny, przystosowany do przewozu osób, a z czynnością tą nie wiąże się równocześnie wynajęcie kierowcy, to usługa ta nie może być nazwana usługą transportu pasażerskiego.

W związku z tym do dokumentów, jakimi powinien dysponować podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego, należą również informacje na temat kierowców pojazdów. Są nimi w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

licencja przewoźnika, pozwolenie na przewóz osób środkami transportu przystosowanymi do przewozów pasażerskich,

arkusz z danymi osobowymi kierowców razem z wykazem zaświadczeń o przebytym treningu oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdów przystosowanych do przewozu osób,

wpisy potwierdzające nadzór nad aktualizacją danych dotyczących kierowców,

wpisy świadczące o nadzorowaniu rozkładu jazdy kierowców, o możliwości nadzorowania kierowców w trasie oraz gotowości udzielenia pomocy, na wypadek gdyby jej potrzebowali,

dokument przypisujący trasę przejazdu konkretnemu środkowi transportu przewożącemu pasażerów - karta pokładowa.

Oprócz tego podmiot świadczący usługi transportu pasażerskiego powinien posiadać dokumenty rachunkowe, przewozowe, świadczące o przewozie osób, oraz dokumenty świadczące o stanie technicznym pojazdu przeznaczonego do przewożenia osób. Trzeba także pamiętać, że w razie przewozu pasażerów niepełnosprawnych należy również dysponować certyfikatem i zaświadczeniem uprawniającym do przewozu osób niepełnosprawnych. Za brak wymienionych dokumentów grozi kara pieniężna.

(...)

Gdzie znaleźć informacje na temat rozliczania VAT od usług transportu pasażerskiego dokonywanego na terytorium Słowenii

REKLAMA

Ogólne informacje na temat transportu pasażerów w Słowenii są zamieszczone na oficjalnej stronie rządowej słoweńskiego Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.si/slov/index.htm i na stronie administracji podatkowej w Słowenii: http://www.durs.gov.si w języku słoweńskim, a po wybraniu opcji: English, Value added tax - w języku angielskim.

Dodatkowo w linku tej strony: http://www.mf.gov.si/slov/dav_car/predpisi_zakon_ddv.htm, oprócz ważnych informacji na temat transportu osób oraz procedur z nim związanych można znaleźć także ustawę o VAT w wersji oryginalnej oraz przetłumaczonej na język angielski, Dzienniki Ustaw, instrukcje podatkowe z 2010 r. oraz przewodniki VAT - jedynie w języku słoweńskim.

Szczegółowe informacje na temat transportu pasażerskiego w Słowenii można również uzyskać:

wysyłając zapytanie pisemne w języku słoweńskim lub angielskim pocztą na adres Administracji podatkowej/Biura informacji o podatku VAT przy Ministerstwie Finansów w Słowenii:

Tax Administration of the Republic of Slovenia
Tax Division
Šmartinska 55
LJUBLJANA, SLOVENIA,

lub

Ministry of Finance
Directorate for Tax, Customs and Other Public Revenue Systems
Department for the Tax and Customs System
Župančičeva 3
LJUBLJANA, SLOVENIA

telefonując/wysyłając fax do oddziału informacyjnego dla przedsiębiorców zagranicznych pod nr: (+386) 1 478 27 84/(+386) 1 478 27 43 lub (+386) 1 369 67 10/(+386) 1 369 67 19.

Jakich czynności nie można nazwać usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT

Usługami transportu pasażerskiego według słoweńskiej ustawy o VAT nie są:

przewozy osób na użytek prywatny oraz te dokonywane nieodpłatnie,

przewozy osób organizowane w ramach wynajęcia samego kierowcy (bez pojazdu przystosowanego do przewozu osób) lub wypożyczenie samego pojazdu (bez kierowcy),

przewozy, które nie są dokonywane w ramach usług firmy przewozowej (np. wyszczególnione w odrębnych przepisach organizacje statutowe, organizacje charytatywne, fundacje, ośrodki pomocy niepełnosprawnym lub szkoły wynajmują autokar i przewożą osoby wyłącznie w swoim imieniu).

W jaki sposób polscy przedsiębiorcy dokonujący usług transportu pasażerskiego powinni rozliczać VAT w Słowenii

W Słowenii, tak jak i w Polsce, obowiązuje zasada dotycząca miejsca świadczenia transportu pasażerskiego, implementowana we wszystkich państwach członkowskich UE na podstawie przepisów unijnych dyrektywy 112/WE. Wynika z niej, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerskiego zależy od tego, gdzie ta usługa faktycznie jest świadczona. I tak, jeśli usługa transportu pasażerskiego jest świadczona:

• w granicach Republiki Słoweńskiej - VAT należy odprowadzić do słoweńskiego Skarbu Państwa,

• zarówno na obszarze Słowenii, jak i w innych krajach - VAT należy odprowadzić w części odpowiadającej drodze przebytej na terytorium Słowenii,

• poza terytorium Słowenii - nie podlega VAT w tym kraju.

REKLAMA

Polski podatnik powinien pamiętać, że reguła „odcinkowej” zapłaty VAT w ramach przejazdu drogowego przez różne kraje unijne nie dotyczy usługi transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego. Usługi te są bowiem opodatkowane stawką 0% przy spełnieniu określonych warunków, a miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Polski.

Transport pasażerski, który jest faktycznie świadczony w granicach Słowenii lub jest dokonywany w ramach transportu publicznego, podlega stawce zredukowanej 8,5% VAT. Zatem osoba, która ma zamiar świadczyć omawiane usługi w ramach prowadzenia stałej działalności gospodarczej na terytorium Słowenii, podlega obowiązkowi rejestracji do VAT w tym kraju. Stawka 8,5% obowiązuje również przy ciągłym świadczeniu usług transportu osób przez zagranicznych przewoźników przez/na terytorium Słowenii.

(...)

WAŻNE!

Zagraniczne autokarowe przejazdy tranzytowe przez terytorium Słowenii są zwolnione z VAT, lecz nie należy tego mylić z brakiem obowiązku wykupienia tzw. winiet - form opłaty drogowej szeroko upowszechnionej w Słowenii na trasach szybkiego ruchu i autostradach.

 Adrianna Kosek oraz Katarzyna Cholewa

eksperci w zakresie VAT unijnego

 

Jest to fragment artykułu Transport pasażerski w krajach UE - Słowenia, którego pełną treść przeczytasz na stronach Biuletynu VAT>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od dziś ważna zmiana w prawie transportowym: taksówkarz i kurier muszą mieć polskie prawo jazdy. Będzie paraliż tych usług

Taksówkarz i kurier od dziś tylko z polskim prawem jazdy. Dziś, w poniedziałek 17 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, w myśl której wszyscy kierowcy oferujący odpłatny przejazd w ramach wszystkich dostępnych aplikacji będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Jak wpłynie to na branżę i naszą codzienną rzeczywistość?

Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

REKLAMA

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

REKLAMA

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

REKLAMA