REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować projekt pod dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małuszyńska Ewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o składaniu wniosku powinna wynikać z identyfikacji problemów firmy i chęci ich likwidacji, a nie tylko z dostępności funduszy unijnych.

Podstawową zasadą i jednocześnie punktem wyjścia skutecznego przygotowania projektu jest zdefiniowanie problemu, który ma zostać rozwiązany (w całości lub częściowo) za pomocą funduszy unijnych. Problemem jest aktualna, niezadowalająca sytuacja, którą można określić jako:

REKLAMA

REKLAMA

• niezaspokojone potrzeby lub potrzeby, którym grozi niezaspokojenie w przyszłości;

• sytuacje bezpośrednio postrzegane jako negatywne.

Każdy problem ma swoje przyczyny, których określenie i ustalenie hierarchii pozwala na prawidłową ocenę skali i wagi 'naszego' problemu oraz uzasadnienie działania, które chcemy podjąć. Uzasadnieniem jest też określenie skutków kolejnych niezadowalających sytuacji, wynikających z problemu, którego rozwiązanie jest celem projektu. Problem wynika z analizy sytuacji obszaru (przedsiębiorstwa i jego otoczenia, regionu lub/i sektora gospodarki) bezpośrednio związanego z projektem, np.:

REKLAMA

• analizy struktury wykształcenia bezrobotnych - projekt dotyczy uruchomienia kursów języków obcych lub szkoleń zawodowych o określonym profilu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa - projekt może dotyczyć zakupu nowoczesnych maszyn produkcyjnych, zatrudnienia lepiej wykwalifikowanych pracowników, zmiany organizacji zarządzania lub informatyzacji przedsiębiorstwa;

• analizy poziomu zachorowalności kobiet na nowotwory w województwie i dostępu do specjalistycznych urządzeń - projekt dotyczy uruchomienia nowego oddziału w prywatnym szpitalu i zakupu specjalistycznych urządzeń, np. mammografu.

Analiza problemów i budowa drzewa problemów składa się z czterech kroków:

1 Identyfikacji głównego problemu. Określenie głównego problemu wynika z analizy sytuacji, do której można wykorzystać metodę SWOT (ang. Strengths and Weaknesses, Opportunities and Threats) - czyli określenia silnych i słabych stron przedsiębiorstwa (np. dobrze wyszkolona kadra, ale brak innowacyjnych produktów w ofercie) oraz szanse i zagrożenia jego rozwoju (np. możliwość wejścia na rynki zagraniczne, ale spadek konkurencyjności na rynku wewnętrznym). Można też wykorzystać analizę benchmarkingową - poszukiwanie najlepszego wzorca rozwiązania jako inspiracji do dalszych działań. Zgodnie z modelem PCM (Project Cycle Management), omówionym w pierwszej części artykułu (TB nr 2/2010), jedną z podstawowych zasad przygotowania dobrego projektu jest włączenie do analizy interesariuszy, czyli osób, grup i instytucji, będących pozytywnie lub negatywnie zainteresowanych danym przedsięwzięciem (realizacją projektu), w tym jego beneficjentów. Wnikliwa analiza dokonana przez wszystkie zainteresowane strony stanowi podstawę odpowiedniego sformułowania rzeczywistych problemów. Możliwa jest sytuacja zidentyfikowania przez poszczególnych interesariuszy różnych problemów. Wspólnie należy ustalić, rozwiązanie którego problemu przyniesie największe korzyści wszystkim. Ten problem określamy jako problem główny, problem strategiczny w odniesieniu do aktualnej sytuacji firmy.

2 Identyfikacja przyczyn pojawienia się problemu poprzez odpowiedź na pytanie: dlaczego dany problem zaistniał?

3 Identyfikacja skutków sytuacji problemowej w postaci kolejnych problemów, poprzez odpowiedź na pytanie: co z tego wynika?

4 Ustalenie związków logicznych pomiędzy poszczególnymi przyczynami i skutkami. Należy sprawdzić. czy wszystkie problemy - przyczyny wywołują wskazane problemy - skutki.

Wszystkie problemy przedstawiamy za pomocą tzw. drzewa problemów, uwzględniającego istniejące pomiędzy nimi powiązania o charakterze przyczynowo-skutkowym. Część wskazanych problemów stanowi przyczynę problemu głównego, część jest konsekwencją jego istnienia (skutkiem).

Określenie głównego problemu nie jest łatwe. Należy pamiętać, że właściwie sformułowany problem:

• nie dotyczy naturalnych utrudnień, na które nie mamy wpływu, np. brak opadów;

• jest szczegółowy

• sformułowanie nieprawidłowe: brak infrastruktury drogowej w mieście X,

• sformułowanie prawidłowe: brak utwardzonej drogi dojazdowej z punktu A do punktu B w mieście X lub brak utwardzonej ulicy Y w mieście X;

• jest wyraźnie i jasno sformułowany - określenie problemu jako słabe zarządzanie jest zbyt ogólne i może dotyczyć zarówno niewystarczającej kontroli finansowej, jak i braku przepływu informacji;

• nie powinien blokować (wykluczać) dostępnych rozwiązań. Jeżeli określimy problem jako brak ośrodka badawczego powodujący niską innowacyjność oferowanych produktów, sugerowanym pośrednio rozwiązaniem jest zorganizowanie ośrodka badawczego. Sformułowanie problemu: firma nie oferuje wystarczająco innowacyjnych produktów, pozwala na rozwiązanie tego problemu poprzez: utworzenie ośrodka badawczego, skorzystanie z usług innego ośrodka, zakup licencji itd.

Ewa Małuszyńska

Autorka jest kierownikiem Katedry Europeistyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i studiów podyplomowych z zakresu Strategii Pozyskiwania i Zarządzania Funduszami Unijnymi oraz Integracji Europejskiej.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA