REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować projekt pod dotacje

Małuszyńska Ewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o składaniu wniosku powinna wynikać z identyfikacji problemów firmy i chęci ich likwidacji, a nie tylko z dostępności funduszy unijnych.

Podstawową zasadą i jednocześnie punktem wyjścia skutecznego przygotowania projektu jest zdefiniowanie problemu, który ma zostać rozwiązany (w całości lub częściowo) za pomocą funduszy unijnych. Problemem jest aktualna, niezadowalająca sytuacja, którą można określić jako:

REKLAMA

REKLAMA

• niezaspokojone potrzeby lub potrzeby, którym grozi niezaspokojenie w przyszłości;

• sytuacje bezpośrednio postrzegane jako negatywne.

Każdy problem ma swoje przyczyny, których określenie i ustalenie hierarchii pozwala na prawidłową ocenę skali i wagi 'naszego' problemu oraz uzasadnienie działania, które chcemy podjąć. Uzasadnieniem jest też określenie skutków kolejnych niezadowalających sytuacji, wynikających z problemu, którego rozwiązanie jest celem projektu. Problem wynika z analizy sytuacji obszaru (przedsiębiorstwa i jego otoczenia, regionu lub/i sektora gospodarki) bezpośrednio związanego z projektem, np.:

REKLAMA

• analizy struktury wykształcenia bezrobotnych - projekt dotyczy uruchomienia kursów języków obcych lub szkoleń zawodowych o określonym profilu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa - projekt może dotyczyć zakupu nowoczesnych maszyn produkcyjnych, zatrudnienia lepiej wykwalifikowanych pracowników, zmiany organizacji zarządzania lub informatyzacji przedsiębiorstwa;

• analizy poziomu zachorowalności kobiet na nowotwory w województwie i dostępu do specjalistycznych urządzeń - projekt dotyczy uruchomienia nowego oddziału w prywatnym szpitalu i zakupu specjalistycznych urządzeń, np. mammografu.

Analiza problemów i budowa drzewa problemów składa się z czterech kroków:

1 Identyfikacji głównego problemu. Określenie głównego problemu wynika z analizy sytuacji, do której można wykorzystać metodę SWOT (ang. Strengths and Weaknesses, Opportunities and Threats) - czyli określenia silnych i słabych stron przedsiębiorstwa (np. dobrze wyszkolona kadra, ale brak innowacyjnych produktów w ofercie) oraz szanse i zagrożenia jego rozwoju (np. możliwość wejścia na rynki zagraniczne, ale spadek konkurencyjności na rynku wewnętrznym). Można też wykorzystać analizę benchmarkingową - poszukiwanie najlepszego wzorca rozwiązania jako inspiracji do dalszych działań. Zgodnie z modelem PCM (Project Cycle Management), omówionym w pierwszej części artykułu (TB nr 2/2010), jedną z podstawowych zasad przygotowania dobrego projektu jest włączenie do analizy interesariuszy, czyli osób, grup i instytucji, będących pozytywnie lub negatywnie zainteresowanych danym przedsięwzięciem (realizacją projektu), w tym jego beneficjentów. Wnikliwa analiza dokonana przez wszystkie zainteresowane strony stanowi podstawę odpowiedniego sformułowania rzeczywistych problemów. Możliwa jest sytuacja zidentyfikowania przez poszczególnych interesariuszy różnych problemów. Wspólnie należy ustalić, rozwiązanie którego problemu przyniesie największe korzyści wszystkim. Ten problem określamy jako problem główny, problem strategiczny w odniesieniu do aktualnej sytuacji firmy.

2 Identyfikacja przyczyn pojawienia się problemu poprzez odpowiedź na pytanie: dlaczego dany problem zaistniał?

3 Identyfikacja skutków sytuacji problemowej w postaci kolejnych problemów, poprzez odpowiedź na pytanie: co z tego wynika?

4 Ustalenie związków logicznych pomiędzy poszczególnymi przyczynami i skutkami. Należy sprawdzić. czy wszystkie problemy - przyczyny wywołują wskazane problemy - skutki.

Wszystkie problemy przedstawiamy za pomocą tzw. drzewa problemów, uwzględniającego istniejące pomiędzy nimi powiązania o charakterze przyczynowo-skutkowym. Część wskazanych problemów stanowi przyczynę problemu głównego, część jest konsekwencją jego istnienia (skutkiem).

Określenie głównego problemu nie jest łatwe. Należy pamiętać, że właściwie sformułowany problem:

• nie dotyczy naturalnych utrudnień, na które nie mamy wpływu, np. brak opadów;

• jest szczegółowy

• sformułowanie nieprawidłowe: brak infrastruktury drogowej w mieście X,

• sformułowanie prawidłowe: brak utwardzonej drogi dojazdowej z punktu A do punktu B w mieście X lub brak utwardzonej ulicy Y w mieście X;

• jest wyraźnie i jasno sformułowany - określenie problemu jako słabe zarządzanie jest zbyt ogólne i może dotyczyć zarówno niewystarczającej kontroli finansowej, jak i braku przepływu informacji;

• nie powinien blokować (wykluczać) dostępnych rozwiązań. Jeżeli określimy problem jako brak ośrodka badawczego powodujący niską innowacyjność oferowanych produktów, sugerowanym pośrednio rozwiązaniem jest zorganizowanie ośrodka badawczego. Sformułowanie problemu: firma nie oferuje wystarczająco innowacyjnych produktów, pozwala na rozwiązanie tego problemu poprzez: utworzenie ośrodka badawczego, skorzystanie z usług innego ośrodka, zakup licencji itd.

Ewa Małuszyńska

Autorka jest kierownikiem Katedry Europeistyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i studiów podyplomowych z zakresu Strategii Pozyskiwania i Zarządzania Funduszami Unijnymi oraz Integracji Europejskiej.

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

REKLAMA

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA