REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować projekt pod dotacje

Małuszyńska Ewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o składaniu wniosku powinna wynikać z identyfikacji problemów firmy i chęci ich likwidacji, a nie tylko z dostępności funduszy unijnych.

Podstawową zasadą i jednocześnie punktem wyjścia skutecznego przygotowania projektu jest zdefiniowanie problemu, który ma zostać rozwiązany (w całości lub częściowo) za pomocą funduszy unijnych. Problemem jest aktualna, niezadowalająca sytuacja, którą można określić jako:

REKLAMA

REKLAMA

• niezaspokojone potrzeby lub potrzeby, którym grozi niezaspokojenie w przyszłości;

• sytuacje bezpośrednio postrzegane jako negatywne.

Każdy problem ma swoje przyczyny, których określenie i ustalenie hierarchii pozwala na prawidłową ocenę skali i wagi 'naszego' problemu oraz uzasadnienie działania, które chcemy podjąć. Uzasadnieniem jest też określenie skutków kolejnych niezadowalających sytuacji, wynikających z problemu, którego rozwiązanie jest celem projektu. Problem wynika z analizy sytuacji obszaru (przedsiębiorstwa i jego otoczenia, regionu lub/i sektora gospodarki) bezpośrednio związanego z projektem, np.:

REKLAMA

• analizy struktury wykształcenia bezrobotnych - projekt dotyczy uruchomienia kursów języków obcych lub szkoleń zawodowych o określonym profilu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa - projekt może dotyczyć zakupu nowoczesnych maszyn produkcyjnych, zatrudnienia lepiej wykwalifikowanych pracowników, zmiany organizacji zarządzania lub informatyzacji przedsiębiorstwa;

• analizy poziomu zachorowalności kobiet na nowotwory w województwie i dostępu do specjalistycznych urządzeń - projekt dotyczy uruchomienia nowego oddziału w prywatnym szpitalu i zakupu specjalistycznych urządzeń, np. mammografu.

Analiza problemów i budowa drzewa problemów składa się z czterech kroków:

1 Identyfikacji głównego problemu. Określenie głównego problemu wynika z analizy sytuacji, do której można wykorzystać metodę SWOT (ang. Strengths and Weaknesses, Opportunities and Threats) - czyli określenia silnych i słabych stron przedsiębiorstwa (np. dobrze wyszkolona kadra, ale brak innowacyjnych produktów w ofercie) oraz szanse i zagrożenia jego rozwoju (np. możliwość wejścia na rynki zagraniczne, ale spadek konkurencyjności na rynku wewnętrznym). Można też wykorzystać analizę benchmarkingową - poszukiwanie najlepszego wzorca rozwiązania jako inspiracji do dalszych działań. Zgodnie z modelem PCM (Project Cycle Management), omówionym w pierwszej części artykułu (TB nr 2/2010), jedną z podstawowych zasad przygotowania dobrego projektu jest włączenie do analizy interesariuszy, czyli osób, grup i instytucji, będących pozytywnie lub negatywnie zainteresowanych danym przedsięwzięciem (realizacją projektu), w tym jego beneficjentów. Wnikliwa analiza dokonana przez wszystkie zainteresowane strony stanowi podstawę odpowiedniego sformułowania rzeczywistych problemów. Możliwa jest sytuacja zidentyfikowania przez poszczególnych interesariuszy różnych problemów. Wspólnie należy ustalić, rozwiązanie którego problemu przyniesie największe korzyści wszystkim. Ten problem określamy jako problem główny, problem strategiczny w odniesieniu do aktualnej sytuacji firmy.

2 Identyfikacja przyczyn pojawienia się problemu poprzez odpowiedź na pytanie: dlaczego dany problem zaistniał?

3 Identyfikacja skutków sytuacji problemowej w postaci kolejnych problemów, poprzez odpowiedź na pytanie: co z tego wynika?

4 Ustalenie związków logicznych pomiędzy poszczególnymi przyczynami i skutkami. Należy sprawdzić. czy wszystkie problemy - przyczyny wywołują wskazane problemy - skutki.

Wszystkie problemy przedstawiamy za pomocą tzw. drzewa problemów, uwzględniającego istniejące pomiędzy nimi powiązania o charakterze przyczynowo-skutkowym. Część wskazanych problemów stanowi przyczynę problemu głównego, część jest konsekwencją jego istnienia (skutkiem).

Określenie głównego problemu nie jest łatwe. Należy pamiętać, że właściwie sformułowany problem:

• nie dotyczy naturalnych utrudnień, na które nie mamy wpływu, np. brak opadów;

• jest szczegółowy

• sformułowanie nieprawidłowe: brak infrastruktury drogowej w mieście X,

• sformułowanie prawidłowe: brak utwardzonej drogi dojazdowej z punktu A do punktu B w mieście X lub brak utwardzonej ulicy Y w mieście X;

• jest wyraźnie i jasno sformułowany - określenie problemu jako słabe zarządzanie jest zbyt ogólne i może dotyczyć zarówno niewystarczającej kontroli finansowej, jak i braku przepływu informacji;

• nie powinien blokować (wykluczać) dostępnych rozwiązań. Jeżeli określimy problem jako brak ośrodka badawczego powodujący niską innowacyjność oferowanych produktów, sugerowanym pośrednio rozwiązaniem jest zorganizowanie ośrodka badawczego. Sformułowanie problemu: firma nie oferuje wystarczająco innowacyjnych produktów, pozwala na rozwiązanie tego problemu poprzez: utworzenie ośrodka badawczego, skorzystanie z usług innego ośrodka, zakup licencji itd.

Ewa Małuszyńska

Autorka jest kierownikiem Katedry Europeistyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i studiów podyplomowych z zakresu Strategii Pozyskiwania i Zarządzania Funduszami Unijnymi oraz Integracji Europejskiej.

 

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

REKLAMA

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA