REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 dotacji na badania

Lila
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor zespołu badań i rozwoju PARP podpowiada, jakich błędów powinni się wystrzegać przedsiębiorcy, którzy w kolejnej rundzie będą się ubiegali o finansowanie prac badawczo-rozwojowych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaakceptowała 200 projektów przedsiębiorców, które opiewają na ok. 720 mln zł. To na nie zostaną przeznaczone unijne dotacje związane z pracami badawczo-rozwojowymi oraz inwestycjami dotyczącymi ich wdrożenia.

REKLAMA

Na co te pieniądze?

Na dofinansowanie mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy prowadzą tzw. projekty celowe. Takie, które polegają na prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych, a następnie na wdrożeniu ich wyników w działalności gospodarczej.

Ile można otrzymać?

Dotacja dla jednego przedsiębiorcy na prace badawcze i rozwojowe nie może przekroczyć 31 mln zł (równowartość 7,5 mln euro). Z kolei na wdrożenie wyników prac - 20 mln zł. Łączna pula środków na oba działania w latach 2007-2013 wynosi 780 mln euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze pochodzą z unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG).

Liczni beneficjenci?

Dyrektor zespołu badań i rozwoju w PARP, Izabela Wójtowicz, poinformowała, że ten wynik (200 przyjętych wniosków) świadczy o wysokiej jakości złożonych projektów, ponieważ dofinansowanie otrzymał co drugi złożony przez przedsiębiorców wniosek. Czy jednak 200 przyjętych wniosków to dużo, skoro do Agencji trafiło niemal dwa razy tyle? Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy. Izabela Wójtowicz wymieniła ich sporo.

Typowe błędy formalne

- Są dość oczywiste, niemniej jednak nadal liczne - powiedziała - i popełniają je wszyscy, niezależnie od tego, na co wnioskują o dofinansowanie. Najczęściej zdarzają się:

• błędnie określony kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności wnioskodawcy oraz działalności, której dotyczy projekt, różnice w podanych kodach pomiędzy wnioskiem, biznesplanem a załącznikami;

• wskaźniki produktu oraz rezultatu są nieprawidłowo określone - wskaźniki produktu nie odzwierciedlają dokonywanych zakupów w ramach projektu, wskaźniki rezultatu nie wynikają z projektu;

• błędy rachunkowe we wniosku - różnice w kwotach pomiędzy wnioskiem a harmonogramem i budżetem projektu.

Jak informuje dyrektor Wójtowicz, powyższe błędy nie skutkują odrzuceniem projektu, Wnioskodawcy mogą je poprawić. Wnioski odrzucane są tylko w przypadkach, kiedy ich w ogóle nie skorygują lub zrobią to po wyznaczonym terminie.

Potknięcia merytoryczne

Tu kaliber jest cięższy. Wnioskodawcy mają najczęściej problem z następującymi kwestiami:

• wydatki kwalifikowane nie są opisane (często nawet nie są szczegółowo wskazane) oraz uzasadnione - nie można określić, co będzie przedmiotem dofinansowania i jaki jest związek danego wydatku z projektem;

REKLAMA

• wnioskodawcy popełniają rażące błędy w tabelach finansowych, na których podstawie oceniana jest zdolność do sfinansowania projektu; sporządzane tabele często nie są wypełniane zgodnie z ustawą o rachunkowości, co powoduje, że nie jest możliwa ocena sytuacji finansowej;

• rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie/biznesplanu, co prowadzi do negatywnej oceny w odniesieniu do odpowiedniego kryterium merytorycznego (szczegółowość opisów nie jest sprawdzana na etapie oceny formalnej); wnioskodawcy stosują ogólnikowe sformułowania, niewnoszące żadnej wartości merytorycznej.

Dyrektor Wójtowicz podkreśla, że błędy świadczą o tym, że wnioskodawcy nie zapoznali się z instrukcjami dotyczącymi wypełniania wniosków o dofinansowanie lub zrobili to pobieżnie albo nie stosują się do zapisów. Tymczasem postępowanie zgodnie z instrukcjami jest gwarancją uniknięcia wielu potknięć, które skutkują oceną negatywną.

Tendencja akceptowania wniosków

W ramach rundy aplikacyjnej ogłoszonej dla MSP w 2008 r., złożono 105 wniosków. Po dokonaniu oceny formalnej, do oceny merytorycznej trafiły już tylko 74 wnioski. Pozytywnie oceniono 37 (łącznie z pozytywnie rozpatrzonymi środkami odwoławczymi).

W ramach I rundy aplikacyjnej w 2009 r. złożono 424 wnioski. Po dokonaniu oceny formalnej, do merytorycznej trafiło 328 wniosków. Pozytywnie oceniono 206.

REKLAMA

Oznacza to, że przyjętych aplikacji jest więcej niż w ub.r. - 77% przeszło etap oceny formalnej (w 2008 r. tylko 70%). Wzrósł również procentowy udział aplikacji pozytywnie ocenionych pod kątem merytorycznym - 62%, w 2008 r. tylko połowa uzyskała wynik pozytywny.

Wnioskodawcy są więc coraz lepiej przygotowani do aplikowania o fundusze w zakresie badań i rozwoju, także ich projekty jakościowo są coraz lepsze. Prawdopodobnie przyczyną jest fakt, że w 2009 r. o wsparcie mogły aplikować również duże firmy, które stać na wynajęcie fachowców.

oprac. Lila

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA