REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 dotacji na badania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lila
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor zespołu badań i rozwoju PARP podpowiada, jakich błędów powinni się wystrzegać przedsiębiorcy, którzy w kolejnej rundzie będą się ubiegali o finansowanie prac badawczo-rozwojowych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaakceptowała 200 projektów przedsiębiorców, które opiewają na ok. 720 mln zł. To na nie zostaną przeznaczone unijne dotacje związane z pracami badawczo-rozwojowymi oraz inwestycjami dotyczącymi ich wdrożenia.

REKLAMA

Na co te pieniądze?

Na dofinansowanie mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy prowadzą tzw. projekty celowe. Takie, które polegają na prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych, a następnie na wdrożeniu ich wyników w działalności gospodarczej.

Ile można otrzymać?

Dotacja dla jednego przedsiębiorcy na prace badawcze i rozwojowe nie może przekroczyć 31 mln zł (równowartość 7,5 mln euro). Z kolei na wdrożenie wyników prac - 20 mln zł. Łączna pula środków na oba działania w latach 2007-2013 wynosi 780 mln euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze pochodzą z unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG).

Liczni beneficjenci?

Dyrektor zespołu badań i rozwoju w PARP, Izabela Wójtowicz, poinformowała, że ten wynik (200 przyjętych wniosków) świadczy o wysokiej jakości złożonych projektów, ponieważ dofinansowanie otrzymał co drugi złożony przez przedsiębiorców wniosek. Czy jednak 200 przyjętych wniosków to dużo, skoro do Agencji trafiło niemal dwa razy tyle? Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy. Izabela Wójtowicz wymieniła ich sporo.

Typowe błędy formalne

- Są dość oczywiste, niemniej jednak nadal liczne - powiedziała - i popełniają je wszyscy, niezależnie od tego, na co wnioskują o dofinansowanie. Najczęściej zdarzają się:

• błędnie określony kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności wnioskodawcy oraz działalności, której dotyczy projekt, różnice w podanych kodach pomiędzy wnioskiem, biznesplanem a załącznikami;

• wskaźniki produktu oraz rezultatu są nieprawidłowo określone - wskaźniki produktu nie odzwierciedlają dokonywanych zakupów w ramach projektu, wskaźniki rezultatu nie wynikają z projektu;

• błędy rachunkowe we wniosku - różnice w kwotach pomiędzy wnioskiem a harmonogramem i budżetem projektu.

Jak informuje dyrektor Wójtowicz, powyższe błędy nie skutkują odrzuceniem projektu, Wnioskodawcy mogą je poprawić. Wnioski odrzucane są tylko w przypadkach, kiedy ich w ogóle nie skorygują lub zrobią to po wyznaczonym terminie.

Potknięcia merytoryczne

Tu kaliber jest cięższy. Wnioskodawcy mają najczęściej problem z następującymi kwestiami:

• wydatki kwalifikowane nie są opisane (często nawet nie są szczegółowo wskazane) oraz uzasadnione - nie można określić, co będzie przedmiotem dofinansowania i jaki jest związek danego wydatku z projektem;

REKLAMA

• wnioskodawcy popełniają rażące błędy w tabelach finansowych, na których podstawie oceniana jest zdolność do sfinansowania projektu; sporządzane tabele często nie są wypełniane zgodnie z ustawą o rachunkowości, co powoduje, że nie jest możliwa ocena sytuacji finansowej;

• rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie/biznesplanu, co prowadzi do negatywnej oceny w odniesieniu do odpowiedniego kryterium merytorycznego (szczegółowość opisów nie jest sprawdzana na etapie oceny formalnej); wnioskodawcy stosują ogólnikowe sformułowania, niewnoszące żadnej wartości merytorycznej.

Dyrektor Wójtowicz podkreśla, że błędy świadczą o tym, że wnioskodawcy nie zapoznali się z instrukcjami dotyczącymi wypełniania wniosków o dofinansowanie lub zrobili to pobieżnie albo nie stosują się do zapisów. Tymczasem postępowanie zgodnie z instrukcjami jest gwarancją uniknięcia wielu potknięć, które skutkują oceną negatywną.

Tendencja akceptowania wniosków

W ramach rundy aplikacyjnej ogłoszonej dla MSP w 2008 r., złożono 105 wniosków. Po dokonaniu oceny formalnej, do oceny merytorycznej trafiły już tylko 74 wnioski. Pozytywnie oceniono 37 (łącznie z pozytywnie rozpatrzonymi środkami odwoławczymi).

W ramach I rundy aplikacyjnej w 2009 r. złożono 424 wnioski. Po dokonaniu oceny formalnej, do merytorycznej trafiło 328 wniosków. Pozytywnie oceniono 206.

REKLAMA

Oznacza to, że przyjętych aplikacji jest więcej niż w ub.r. - 77% przeszło etap oceny formalnej (w 2008 r. tylko 70%). Wzrósł również procentowy udział aplikacji pozytywnie ocenionych pod kątem merytorycznym - 62%, w 2008 r. tylko połowa uzyskała wynik pozytywny.

Wnioskodawcy są więc coraz lepiej przygotowani do aplikowania o fundusze w zakresie badań i rozwoju, także ich projekty jakościowo są coraz lepsze. Prawdopodobnie przyczyną jest fakt, że w 2009 r. o wsparcie mogły aplikować również duże firmy, które stać na wynajęcie fachowców.

oprac. Lila

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA