REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiany w imporcie towarów do UE będą korzystne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Przywozowe deklaracje skrócone, uproszczona konstrukcja objęcia procedurą celną oraz zgłoszenia elektroniczne to najważniejsze zmiany w imporcie towarów do UE. Jakie działania należy podjąć, aby dostosować się do zmian?


Jednym z celów nowych przepisów jest usprawnienie przepływu towarów pomiędzy UE a resztą świata przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów związanych z bezpieczeństwem obrotu. Aby możliwa była realizacja tych celów, konieczne jest oparcie przeprowadzanych kontroli celnych na analizie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości. Analiza taka powinna być dokonana przed przywozem towarów. Jednak jej dokonanie będzie możliwe, tylko gdy przed przywozem towaru importerzy przedstawią niezbędne dane w przywozowej deklaracji skróconej. Z jednej strony, nałożone zostaną na nich dodatkowe obowiązki związane nie tylko z samym wypełnianiem i składaniem deklaracji skróconych, ale przede wszystkich z gromadzeniem niezbędnych danych (często szczegółowych). W związku z tym importerzy powinni już teraz zastanowić się, w jaki sposób zebrać na czas wszystkie wymagane dane (w skrajnych przypadkach nawet 26 pozycji). Często może to wymagać wprowadzenia nowej procedury wewnętrznej obejmującej nie tylko osoby odpowiedzialne za formalności celne, ale również osoby z działów zakupów czy produkcji. Z drugiej jednak strony, nowe obowiązki powinny zostać zrekompensowane szybszą odprawą celną, a w efekcie szybszą dostawą towaru na miejsce. Zwiększenie szybkości obrotu wynikać będzie z tego, że organy celne powinny kontrolować tylko te przesyłki, które rodzą ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Konsekwentnie, tak zwane bezpieczne przesyłki nie powinny podlegać kontroli, a w związku z tym powinny one sprawnie docierać do miejsca przeznaczenia w UE. Ma to szczególne znaczenie teraz przy konieczności ograniczania zbędnych kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Również przedstawione uproszczenie konstrukcji prawnej związanej z objęciem towarów procedurą celną powinno być korzystne dla importerów. Im bowiem prostsze przepisy i procedury, tym łatwiejsze jest ich zastosowanie, a co więcej, trudniej popełnić błąd. Jednak, aby w pełni korzystać z uproszczonych przepisów celnych, konieczne jest szczegółowe zapoznanie się z postanowieniami ZKC oraz bieżąca analiza projektowanych przepisów wykonawczych.

Wreszcie wprowadzenie elektronicznych zgłoszeń celnych w imporcie powinno znacznie ułatwić życie polskim importerom. Nie tylko uwolni ich ono od zbędnej dokumentacji celnej (SAD), ale również zapewni sprawne rozliczenie importowego VAT. Teraz konieczne jest gromadzenie dokumentów SAD dla celów potwierdzenia prawa do odliczenia VAT. Po wejściu w życie elektronicznych zgłoszeń przywozowych dokumenty papierowe zostaną zastąpione komunikatami elektronicznymi. Zmiana ta, jeżeli zostanie prawidłowo przygotowana od strony technicznej, powinna istotnie uprościć celno-VAT-owskie aspekty importu towarów. Już teraz można obserwować, jak elektroniczne zgłoszenia wywozowe uprościły eksport, m.in. dla celów 0-proc. VAT. Chociaż należy pamiętać, że w zakresie VAT istotne uproszczenia będą możliwe już od 1 grudnia 2008 r., kiedy VAT importowy będzie można rozliczać przez deklarację VAT. Jednak korzystanie z tych uproszczeń będzie ściśle związane ze stosowaniem uproszczonych procedur celnych. Tak więc już teraz warto sprawdzić, czy spełniamy warunki, aby korzystać z bezgotówkowego rozliczania importowego VAT.

REKLAMA

SZYMON PARULSKI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young

(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA