REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiany w imporcie towarów do UE będą korzystne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Przywozowe deklaracje skrócone, uproszczona konstrukcja objęcia procedurą celną oraz zgłoszenia elektroniczne to najważniejsze zmiany w imporcie towarów do UE. Jakie działania należy podjąć, aby dostosować się do zmian?


REKLAMA

Jednym z celów nowych przepisów jest usprawnienie przepływu towarów pomiędzy UE a resztą świata przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów związanych z bezpieczeństwem obrotu. Aby możliwa była realizacja tych celów, konieczne jest oparcie przeprowadzanych kontroli celnych na analizie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości. Analiza taka powinna być dokonana przed przywozem towarów. Jednak jej dokonanie będzie możliwe, tylko gdy przed przywozem towaru importerzy przedstawią niezbędne dane w przywozowej deklaracji skróconej. Z jednej strony, nałożone zostaną na nich dodatkowe obowiązki związane nie tylko z samym wypełnianiem i składaniem deklaracji skróconych, ale przede wszystkich z gromadzeniem niezbędnych danych (często szczegółowych). W związku z tym importerzy powinni już teraz zastanowić się, w jaki sposób zebrać na czas wszystkie wymagane dane (w skrajnych przypadkach nawet 26 pozycji). Często może to wymagać wprowadzenia nowej procedury wewnętrznej obejmującej nie tylko osoby odpowiedzialne za formalności celne, ale również osoby z działów zakupów czy produkcji. Z drugiej jednak strony, nowe obowiązki powinny zostać zrekompensowane szybszą odprawą celną, a w efekcie szybszą dostawą towaru na miejsce. Zwiększenie szybkości obrotu wynikać będzie z tego, że organy celne powinny kontrolować tylko te przesyłki, które rodzą ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Konsekwentnie, tak zwane bezpieczne przesyłki nie powinny podlegać kontroli, a w związku z tym powinny one sprawnie docierać do miejsca przeznaczenia w UE. Ma to szczególne znaczenie teraz przy konieczności ograniczania zbędnych kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Również przedstawione uproszczenie konstrukcji prawnej związanej z objęciem towarów procedurą celną powinno być korzystne dla importerów. Im bowiem prostsze przepisy i procedury, tym łatwiejsze jest ich zastosowanie, a co więcej, trudniej popełnić błąd. Jednak, aby w pełni korzystać z uproszczonych przepisów celnych, konieczne jest szczegółowe zapoznanie się z postanowieniami ZKC oraz bieżąca analiza projektowanych przepisów wykonawczych.

Wreszcie wprowadzenie elektronicznych zgłoszeń celnych w imporcie powinno znacznie ułatwić życie polskim importerom. Nie tylko uwolni ich ono od zbędnej dokumentacji celnej (SAD), ale również zapewni sprawne rozliczenie importowego VAT. Teraz konieczne jest gromadzenie dokumentów SAD dla celów potwierdzenia prawa do odliczenia VAT. Po wejściu w życie elektronicznych zgłoszeń przywozowych dokumenty papierowe zostaną zastąpione komunikatami elektronicznymi. Zmiana ta, jeżeli zostanie prawidłowo przygotowana od strony technicznej, powinna istotnie uprościć celno-VAT-owskie aspekty importu towarów. Już teraz można obserwować, jak elektroniczne zgłoszenia wywozowe uprościły eksport, m.in. dla celów 0-proc. VAT. Chociaż należy pamiętać, że w zakresie VAT istotne uproszczenia będą możliwe już od 1 grudnia 2008 r., kiedy VAT importowy będzie można rozliczać przez deklarację VAT. Jednak korzystanie z tych uproszczeń będzie ściśle związane ze stosowaniem uproszczonych procedur celnych. Tak więc już teraz warto sprawdzić, czy spełniamy warunki, aby korzystać z bezgotówkowego rozliczania importowego VAT.

SZYMON PARULSKI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young

(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA