REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiany w imporcie towarów do UE będą korzystne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Przywozowe deklaracje skrócone, uproszczona konstrukcja objęcia procedurą celną oraz zgłoszenia elektroniczne to najważniejsze zmiany w imporcie towarów do UE. Jakie działania należy podjąć, aby dostosować się do zmian?


REKLAMA

Jednym z celów nowych przepisów jest usprawnienie przepływu towarów pomiędzy UE a resztą świata przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów związanych z bezpieczeństwem obrotu. Aby możliwa była realizacja tych celów, konieczne jest oparcie przeprowadzanych kontroli celnych na analizie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości. Analiza taka powinna być dokonana przed przywozem towarów. Jednak jej dokonanie będzie możliwe, tylko gdy przed przywozem towaru importerzy przedstawią niezbędne dane w przywozowej deklaracji skróconej. Z jednej strony, nałożone zostaną na nich dodatkowe obowiązki związane nie tylko z samym wypełnianiem i składaniem deklaracji skróconych, ale przede wszystkich z gromadzeniem niezbędnych danych (często szczegółowych). W związku z tym importerzy powinni już teraz zastanowić się, w jaki sposób zebrać na czas wszystkie wymagane dane (w skrajnych przypadkach nawet 26 pozycji). Często może to wymagać wprowadzenia nowej procedury wewnętrznej obejmującej nie tylko osoby odpowiedzialne za formalności celne, ale również osoby z działów zakupów czy produkcji. Z drugiej jednak strony, nowe obowiązki powinny zostać zrekompensowane szybszą odprawą celną, a w efekcie szybszą dostawą towaru na miejsce. Zwiększenie szybkości obrotu wynikać będzie z tego, że organy celne powinny kontrolować tylko te przesyłki, które rodzą ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Konsekwentnie, tak zwane bezpieczne przesyłki nie powinny podlegać kontroli, a w związku z tym powinny one sprawnie docierać do miejsca przeznaczenia w UE. Ma to szczególne znaczenie teraz przy konieczności ograniczania zbędnych kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Również przedstawione uproszczenie konstrukcji prawnej związanej z objęciem towarów procedurą celną powinno być korzystne dla importerów. Im bowiem prostsze przepisy i procedury, tym łatwiejsze jest ich zastosowanie, a co więcej, trudniej popełnić błąd. Jednak, aby w pełni korzystać z uproszczonych przepisów celnych, konieczne jest szczegółowe zapoznanie się z postanowieniami ZKC oraz bieżąca analiza projektowanych przepisów wykonawczych.

Wreszcie wprowadzenie elektronicznych zgłoszeń celnych w imporcie powinno znacznie ułatwić życie polskim importerom. Nie tylko uwolni ich ono od zbędnej dokumentacji celnej (SAD), ale również zapewni sprawne rozliczenie importowego VAT. Teraz konieczne jest gromadzenie dokumentów SAD dla celów potwierdzenia prawa do odliczenia VAT. Po wejściu w życie elektronicznych zgłoszeń przywozowych dokumenty papierowe zostaną zastąpione komunikatami elektronicznymi. Zmiana ta, jeżeli zostanie prawidłowo przygotowana od strony technicznej, powinna istotnie uprościć celno-VAT-owskie aspekty importu towarów. Już teraz można obserwować, jak elektroniczne zgłoszenia wywozowe uprościły eksport, m.in. dla celów 0-proc. VAT. Chociaż należy pamiętać, że w zakresie VAT istotne uproszczenia będą możliwe już od 1 grudnia 2008 r., kiedy VAT importowy będzie można rozliczać przez deklarację VAT. Jednak korzystanie z tych uproszczeń będzie ściśle związane ze stosowaniem uproszczonych procedur celnych. Tak więc już teraz warto sprawdzić, czy spełniamy warunki, aby korzystać z bezgotówkowego rozliczania importowego VAT.

SZYMON PARULSKI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young

(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA