REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady tworzenia projektów inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Pęcherz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już dziś wiadomo, że dla przedsiębiorców będą wkrótce dostępne unijne dotacje w ramach kilku programów operacyjnych przygotowanych na lata 2007-2013. W zależności od rodzaju planowanych do przeprowadzenia inwestycji oraz od ich wartości i lokalizacji firmy będą aplikować do Regionalnych Programów Operacyjnych opracowanych oddzielnie dla każdego województwa, do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Tylko projekty doskonale przygotowane pozwolą na skuteczną aplikację i prawidłowe rozliczenie, a więc zasilenie konta przedsiębiorstwa z zewnętrznego źródła finansowania.

REKLAMA

REKLAMA

Merytorycznie ogół przygotowań do realizacji inwestycji podzielić można na trzy fazy:

1. Etap koncepcyjny projektu.

2. Etap zbierania informacji.

REKLAMA

3. Etap przygotowania dokumentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak aby doszło do przygotowania konkretnego projektu, niezbędne jest spełnienie jeszcze dwóch warunków podstawowych: musi zaistnieć pomysł inwestycyjny i musi zostać powołany zespół projektowy. Należy pamiętać, że wypełnianie formularza wniosku o dotację z programów UE jest ostatnim etapem naszej pracy. Projekt tworzy się podczas pracy zespołowej, analizując wewnętrzne możliwości organizacji i potrzeby zewnętrzne otoczenia, w jakim działa nasza firma.

Zespół projektowy

Wszelkie prace nad przygotowaniem projektu inwestycyjnego należy rozpocząć od powołania zespołu projektowego. Zespół taki powinien składać się z kilku osób: przede wszystkim z menedżera projektu, którym będzie jakiś przywódca (decydent albo wyznaczona przez niego osoba z talentem przywódczym), osoba odpowiedzialna za finanse albo mająca w nich bieżącą orientację oraz „wykonawcy”, czyli realizatorzy. Podstawą pracy nad projektem jest dobre współdziałanie tych trzech komórek. Łatwiej osiągnąć sukces inwestycji, kiedy efektywnie będzie prowadzona polityka informacyjna, w której zawczasu określi się:

1) wewnętrzne kanały informacyjne w trakcie przygotowania i realizacji projektu,

2) zakres informacji prezentowanych na zewnątrz firmy oraz

3) zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za koordynację przepływu informacji.

Etap koncepcyjny projektu

Ten właśnie etap projektu uważam za najważniejszy i decydujący o powodzeniu w późniejszym wnioskowaniu o unijne fundusze. Polega on głównie na:

1. Określeniu celów do zrealizowania - odpowiedzeniu sobie na pytanie, po co realizujemy ten projekt, jakie korzyści ma to przynieść dla rozwoju przedsiębiorstwa, czy na przykład będziemy wkraczać na nowe rynki zbytu, czy zaoferujemy nowy produkt, czy też zmienimy technologię, aby podnieść jakość lub obniżyć koszty produkcji.

2. Określeniu, poprzez jakie działania będziemy te cele realizować - wybór konkretnych czynności, które potrzebne będą do zrealizowania wyżej określonych celów, np. udział w targach zagranicznych, stworzenie nowego działu produkcji czy też zmiany w organizacji pracy.

3. Określeniu, jakie są niezbędne nakłady inwestycyjne i dlaczego właśnie takie - czy do wykonania wyznaczonych sobie zadań potrzebny jest nam zakup maszyn i urządzeń, czy także postawienie hali produkcyjnej, czy może zainwestowanie w wartości niematerialne. Na tym etapie należy także dokonać wyboru technologii, która będzie wdrożona.

4. Oszacowaniu koniecznych nakładów finansowych.

5. Przygotowaniu koncepcji organizacji zespołu ludzkiego realizującego projekt - potrzebne jest dokonanie analizy kapitału ludzkiego pod kątem możliwości wykorzystania go w przyszłym projekcie, dokonanie oceny, ile osób i jakiej specjalizacji koniecznie trzeba będzie zatrudnić, a które z obecnie pracujących obciążyć innymi obowiązkami.

6. Szacowaniu ryzyka inwestycyjnego - tj. przeprowadzeniu analizy progu rentowności, oceny jakości oraz stopy zwrotu z inwestycji, skalkulowaniu zwrotu z inwestycji, możliwości kontroli kosztów.

7. Przygotowaniu planu realizacji inwestycji - wyznaczeniu czasu realizacji poszczególnych etapów realizacji inwestycji, czasu minimalnego i maksymalnego.

Etap zbierania informacji

Etap ten polega na przygotowaniu z wszelkich możliwych dostępnych źródeł i baz danych jak najdokładniejszych informacji dotyczących następujących zagadnień:

1. Sytuacji w branży, w której działa przedsiębiorstwo, i w branży, której dotyczy projekt inwestycyjny, jeśli jest inna. Cenne będą wszelkie dane o dotychczasowym kształtowaniu się popytu i podaży i prognozy na przyszłość.

2. Konkurencji - zarówno dotychczasowej, jak i tej, która będzie naszą konkurencją w wyniku realizacji projektu. Ważne jest porównanie pod względem: jakości, ceny i np. wydatków na reklamę.

3. Technologii - wszystkich, które możliwe są do wykorzystania w realizacji projektu, i szczegółowe dane dotyczące tej, którą wybraliśmy. Potrzebne będzie porównanie pod względem zalet i wad oraz wiedza o czasie stosowania tej technologii w Polsce i na świecie.

4. Kapitału ludzkiego - którym dysponuje przedsiębiorstwo i tym, którym nie dysponuje, a który musi pozyskać. Potrzebne będą CV pracowników z firmy, którzy uczestniczyć będą w realizacji projektu i zagwarantują jego trwałość, a także informacje z rynku pracy o kadrach, których szukamy (możliwość zatrudnienia, oszacowanie oczekiwanych wynagrodzeń). Niezbędne będą także dane o zatrudnieniu w firmie w ciągu ostatnich 3 lat (liczba etatów, udział kobiet i niepełnosprawnych, formy zatrudnienia).

5. Zasobów technicznych - jakimi dysponuje teraz firma, w tym: nieruchomości (powierzchnia, infrastruktura, własność) i ruchomości (rok produkcji, wartość, amortyzacja, rodzaj technologii itp.), pomieszczenia, maszyny i urządzenia, certyfikaty, licencje, patenty.

6. Zasobów finansowych - zdolność kredytowa, zaciągnięte zobowiązania, płynność finansowa, zyski w ostatnich latach itp.

7. Doświadczenia w realizacji innych projektów - wiedza o tym, czego firma już dokonała, historia działalności, skrócony opis zrealizowanych projektów, osiągniętych celów i wskaźników.

8. Analizy zewnętrznej i wewnętrznej firmy - wystarczające będzie wykorzystanie dwóch podstawowych narzędzi do wykonania takiej analizy, tj. analizy SWOT i analizy benchmarkingowej.

Analiza SWOT - to schematyczna analiza sytuacyjna przedsiębiorstwa, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna. Pierwsza to analiza nabywców, konkurencji i pozostałych elementów otoczenia, które są od nas niezależne, ale mają na naszą firmę wpływ - dotyczą tego co „tam” i „jutro”. Druga odnosi się do określenia wartości posiadanych w firmie zasobów, które zależą bezpośrednio od nas, jako zarządzających - dotyczy tego co „tu” i „teraz”.

S (Strengths) - mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu, odnosi się do analizy wewnętrznej,

W (Weaknesses) - słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu, odnosi się do analizy wewnętrznej,

O (Opportunities) - szanse: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany, odnosi się do analizy zewnętrznej,

T (Threats) - zagrożenia: wszystko to, co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej, odnosi się do analizy zewnętrznej.

Przeprowadzając analizę SWOT należy zasadniczo uwzględnić następujące obszary:

1) do analizy wewnętrznej:

- uwarunkowania geograficzne,

- wyposażenie techniczne,

- kierownictwo firmy,

- ocenę systemu zarządzania,

- zasoby ludzkie,

- stopień wykorzystania potencjału,

- produkt,

- marketing,

2) do analizy zewnętrznej:

- pozycję rynkową firmy,

- ocenę rynku,

- zdolności handlowe,

- ocenę ryzyka działalności,

- potencjał wzrostu efektywności.

Przykłady relacji SWOT:

Mocna strona: atrakcyjne usytuowanie lokalu w zabytkowym centrum miasta

Szansa rozwoju: sektor turystyki.

Słaba strona: brak wykwalifikowanej kadry.

Zagrożenie: mała konkurencyjność na rynku.

Analiza benchmarkingowa - to poszukiwanie najlepszego wzorca rozwiązania (best practice, „twórcze naśladownictwo”) - jako swoistej inspiracji dla naszych działań. Istotą tej analizy jest zebranie danych o wdrożonych wcześniej projektach, rozwiązujących problemy podobne do tych, na których skupia się nasz projekt, a następnie analiza zastosowanych tam rozwiązań i wybór najlepszego z nich („twórcze naśladownictwo”). Uwaga: benchmarking jest metodą legalną, nienaruszającą praw autorskich, realizowaną za zgodą autorów rozwiązań.

Etap przygotowania dokumentacji

Etap ten podzielić możemy zasadniczo na dwa działania, które realizowane są równocześnie: A - opracowanie biznesplanu inwestycji i wniosku aplikacyjnego, B - zdobycie wszelkich niezbędnych załączników. Przygotowanie dokumentacji w zakresie działania A może być wykonywane przez zespół projektowy albo też zlecone zewnętrznej firmie zajmującej się tym specjalistycznie i profesjonalnie. Dobrze opracowany biznesplan jest kluczem w skutecznym pozyskiwaniu dofinansowania zarówno z unijnych funduszy, jak i bankowych kredytów i innych instrumentów rynku. Zakres działania B jest ściśle uzależniony od wymagań konkretnego programu dotacji, ale zasadniczo trzeba być przygotowanym na zdobycie dokumentów typu:

1) pozwolenie na budowę, zgłoszenie modernizacji czy przebudowy,

2) zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS,

3) zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami,

4) zaświadczenie o niekaralności właścicieli (w przypadku spółek z o.o. i akcyjnych - o niekaralności członków zarządu i rad nadzorczych),

5) zaświadczenie o czasie stosowania technologii (wydawane przez instytuty naukowe) i o jej innowacyjności (jeśli jest to związane z projektem),

6) promesa kredytowa, leasingowa,

7) dokumentacja księgowa o przychodach i kosztach za poprzednie 3 lata,

8) zaświadczenie od specjalisty bhp o wpływie projektu na bezpieczeństwo i higienę pracy w naszym przedsiębiorstwie,

9) zaświadczenie o wpływie inwestycji na środowisko,

10) zaświadczenie od właściciela używanego sprzętu (maszyn i urządzeń, które chcemy kupić), że nie był on kupiony z udziałem żadnej dotacji ani środków publicznych w ciągu ostatnich 7 lat.

Ponieważ zebranie wskazanych załączników wymaga często specjalnych zabiegów i długiego czasu oczekiwania, warto je wcześniej mieć na uwadze i absolutnie nie bagatelizować tego etapu przygotowania, gdyż może on znacząco zaważyć na odrzuceniu wniosku o dotację.

Trudności na etapie realizacji projektu

Planując realizację projektu z udziałem środków finansowych pochodzących z zewnętrznego źródła, warto także wcześniej zastanowić się nad mogącymi pojawić się trudnościami, które są w stanie uniemożliwić rozliczenie dotacji i wpłatę oczekiwanych pieniędzy na konto firmy. Oto kilka przykładów:

1. Niedotrzymywanie terminów finalizacji poszczególnych etapów budowy, dostaw i instalacji maszyn - należy założyć zawsze pesymistyczny wariant długości realizacji poszczególnych etapów w harmonogramie rzeczowo-finansowym inwestycji, bo później grozi to koniecznością starania się o aneksowanie umowy dotacji.

2. Nieprzewidziane prace dodatkowe - jeśli nawet mieszczą się w realizacji danego projektu, to nie zostaną sfinansowane z programu dotacji, jeśli nie były ujęte we wniosku.

3. Wzrost kosztów realizacji projektu - warto wcześniej dobrze zbadać ceny na rynku, bowiem nie ma możliwości zwiększenia poziomu dotacji określonego kwotowo w umowie dotacji, nigdy nie podlega to aneksowaniu mimo najlepszego nawet uzasadnienia. Jedyna możliwość to przesunięcie (w zależności od programu dotacji od 10 do 15 proc.) z kategorii kosztu niewykorzystanego do kategorii kosztu, w którym budżet został przekroczony.

4. Spory pomiędzy stronami zaangażowanymi w budowę, dostawę maszyn - czasem okazuje się, że dostawca usług budowlanych lub też maszyn i urządzeń, wybrany w drodze przetargu lub wyboru najlepszej oferty, nie jest jednak w stanie sprostać naszym oczekiwaniom. Wówczas możliwa jest zmiana wykonawcy/dostawcy, ale może się to wiązać ze stratą już poniesionych kosztów bądź wydłużeniem czasu realizacji projektu. Pewnym zabezpieczeniem będą właściwie dokonane wybory ofert i dobrze spisane umowy.

5. Wykrywanie wad i drogi ich likwidacji - jeśli wady w realizacji projektu zostaną usunięte z koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów finansowych, niestety nie zostaną one w żaden sposób włączone do dofinansowania w ramach dotacji. Zabezpieczeniem przed tego typu kosztami są oczywiście dobrze skonstruowane umowy.

6. Pojawiające się nowe rozwiązania - może się zdarzyć, że w wyniku trwającej kilka miesięcy procedury oceny wniosków o dotację na rynku pojawią się nowe rozwiązania techniczne lub technologiczne, które bardziej odpowiadają potrzebom firmy. Niestety nie będą Państwo mieli możliwości zmiany technologii na nową, zamiast tej opisanej we wniosku, wszystkie złożone dokumenty zostały bowiem poddane skrupulatnej ocenie komisji, która przyznała odpowiednią liczbę punktów w odpowiednich kategoriach oceny na podstawie opisów, które otrzymała we wniosku i załącznikach. Tak więc każda zmiana zakresu rzeczowego projektu musi się wiązać z wycofaniem starego projektu i ponownym złożeniem dokumentacji na nowy projekt.

Partnerstwo strategiczne

Wiele programów wspólnotowych zakłada udział tzw. konsorcjów lub grup partnerów. Planując takie konsorcjum projektowe należy uwzględnić wszystkich jego „aktorów” (z ang. to act - działać), czyli inne firmy i organizacje zaangażowane w projekt, na zasadach dobrowolności - i przydzielić im odpowiednie role. Ogólna struktura takiego partnerstwa to podział na: promotora (lidera projektu, koordynatora projektu, zazwyczaj wnioskodawcę) i partnerów (w programach wspólnotowych to nawet do 7 organizacji). Poszukiwanie partnera do projektu należy zacząć od sporządzenia konspektu projektu, zawierającego jego założenia, opis warunków, powody, dlaczego warto go realizować, wynikające z tego korzyści i zagrożenia, harmonogram działań. Kiedy już konspekt będzie gotowy, stanowi on załącznik do oferty składanej potencjalnym partnerom zagranicznym i krajowym z pytaniem/propozycją o przystąpienie do projektu. Konsorcja występują bardzo często w projektach, w których przedsiębiorca inwestuje w nową technologię i potrzebuje wielu wspólników, którzy dysponują potencjałem, którego nie ma. I tak, w skład takiego konsorcjum powinna wejść instytucja naukowo-badawcza, która umożliwi dostosowanie technologii do potrzeb lidera projektu, firma, która wyniki badań wykorzysta do produkcji, i firma, która produkt umieści na rynku. Konsorcja publiczno-prywatne (nie mylić z partnerstwem publiczno-prywatnym) ułatwiają podmiotom udział w przetargach i konkursach ogłaszanych przez Unię Europejską.

Przedsiębiorco! pamiętaj, że...

1. Na samym początku musisz sprawdzić, czy Twój projekt pasuje do celów i priorytetów ogłoszonego programu dotacji.

2. Musisz mieć pewność, że Twoja firma posiada odpowiedni potencjał i zasoby do realizacji projektu.

3. Dopiero po procesie analizy i planowania Twój zespół projektowy może przystąpić do pracy nad wnioskiem (formularzem) o dofinansowanie z programów UE.

4. Im więcej pracy poświęcisz na etapie planowania, tym łatwiej będzie przebiegać praca nad samym wnioskiem i tym mniej będzie zagrożeń na etapie realizacji projektu.

5. Nie pracuj sam! Naprawdę potrzebujesz wsparcia i kompetencji zespołu projektowego, a później, być może, profesjonalnej firmy doradczej.

6. Praca nad projektem i nad wnioskiem będzie uzależniona od zmian w otoczeniu (zewnętrznym i w Twojej organizacji) - bądź elastyczny, kontroluj i koryguj wprowadzane zmiany i modyfikacje.

Edyta Pęcherz

Centrum Funduszy Europejskich

www.fundusze-europejskie.com

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA