REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana projektu nie oznacza utraty dotacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Becla
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wśród przedsiębiorców realizujących projekty finansowane z funduszy UE często można usłyszeć opinię, iż niedotrzymanie warunków umowy o dofinansowanie oznacza jego utratę. Na szczęście nie zawsze tak jest.


Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie. W przypadku zmian w zakresie projektu objętym umową, należy o tym powiadomić instytucję wdrażającą nie później niż w ciągu 14 dni od momentu ich zaistnienia. Należy pamiętać, że wiele modyfikacji w projekcie wymaga zaakceptowania w formie aneksu do umowy. Ponadto nie wszystkie zmiany mogą zostać uznane przez instytucję wdrażającą.

REKLAMA

REKLAMA


Harmonogram projektu


W przypadku planowania zmian harmonogramu projektu po podpisaniu umowy, niezbędne jest uprzednie zgłoszenie tego faktu, wraz z uzasadnieniem do instytucji wdrażającej. Jedynie pisemnie udzielona zgoda wyrażona w formie aneksu do umowy pozwala beneficjentowi skrócić lub wydłużyć termin realizacji projektu. Umowa wyznacza termin złożenia ostatniego wniosku o płatność, jednakże termin ten nie może przekroczyć dnia 31 października 2008 r. W wyjątkowej sytuacji, w okresie pomiędzy datą złożenia wniosku a datą podpisania umowy, możliwe jest wprowadzenie w projekcie jedynie takich zmian, które nie powodowałyby konieczności podpisywania aneksu do umowy.


Zakres rzeczowy

REKLAMA


W przypadku zmian rzeczowych należy przeanalizować, jaki wpływ zmiana będzie miała na zachowanie celów projektu. Umowa określa, że: „zmiany zakresu rzeczowego Projektu lub modyfikacje..., prowadzące do zmiany celu Projektu są niedopuszczalne i stanowią podstawę do rozwiązania Umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia”. Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministerstwa Gospodarki, z dnia 27 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach SPO WKP w ciągu pięciu lat od zakończenia projektu nie mogą nastąpić modyfikacje projektu, które mogłyby „wpływać na jego charakter lub warunki jego wykonania...”

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Istnieje jednak jeden rodzaj zmian, który jest dopuszczalny i nie wymaga podpisywania aneksu do umowy. Dotyczy on poziomu rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych na poszczególne kategorie wydatków w budżecie. Zakres tych zmian precyzuje artykuł umowy, który stanowi, że „w trakcie realizacji Projektu możliwe są przesunięcia pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikowanych, ..., do 15 proc. kwoty wydatku, z którego następuje przesunięcie, bez względu na poziom wzrostu wydatku, do którego następuje przesunięcie”. Proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów kwalifikowanych zmniejsza się wartość dofinansowania. Jeżeli natomiast w ciągu realizacji projektu poniesione koszty kwalifikowane będą większe niż deklarowane we wniosku o dofinansowanie, wartość dofinansowania nie zwiększy się.


Wskaźnik realizacji


Zmiana w zakresie wskaźnika realizacji projektu także jest możliwa, jednak akceptacja zależy od przyczyn wystąpienia zmiany. Należy jednak pamiętać, że jeśli firma otrzymała dofinansowanie i przedstawiła we wniosku wskaźniki powiązane z kryteriami merytorycznymi oceny projektów, np. liczbę nowych miejsc pracy, to taki zadeklarowany wskaźnik miał bezpośredni wpływ na fakt uzyskania dotacji i musi zostać osiągnięty. W przypadku gdy jednym ze wskaźników był np. pozytywny wpływ na ochronę środowiska (np. zmniejszenie energochłonności), a przedsiębiorca nie osiągnął tego celu, to należy sprawdzić, czy firma uzyskałaby dofinansowanie bez przedstawienia tego wskaźnika we wniosku. Być może nieosiągnięcie wskaźnika ekologicznego wynika z winy dostawcy, który zapewniał, że urządzenie osiągnie określone parametry, a faktycznie tak się nie stało. W takim przypadku należy dokładnie opisać zdarzenie, dowodząc, iż beneficjent nie mógł takiej sytuacji przewidzieć.


Forma organizacyjnoprawna


Często w trakcie realizacji projektu firma ulega przekształceniom, np. spółka cywilna zmienia formę na spółkę z o.o. W sytuacji takiej zmiany należy także zadbać o poinformowanie instytucji wdrażającej. Brak dochowania tego wymogu może stanowić podstawę do rozwiązania umowy

MICHAŁ BECLA

konsultant w biurze PNO Consultants w Krakowie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA