REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC prawidłowego wydawania pieniędzy z funduszy unijnych

Sonntag Joanna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie decyzji o przyznaniu dofinansowania projektu to dopiero początek drogi do unijnych pieniędzy. Zgodnie z zasadą dystrybucji środków pomocowych, najpierw należy zrealizować projekt ze środków własnych (w tym również ze źródeł zewnętrznych, takich jak np. kredyt bankowy), a dopiero wówczas można występować o refundację poniesionych wydatków.


REKLAMA

REKLAMA

Co robić, a czego nie, aby nie narazić się na ryzyko odmowy wypłaty dotacji bądź konieczność zwrotu unijnego wsparcia?

A jak absolutna konieczność realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie,
czyli... Dekalog Beneficjenta:

I Nie rozpoczynaj realizacji projektu wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie/ podpisaniu umowy o dofinansowanie (określone w regulacjach dot. Programu i Działania, w ramach którego otrzymałeś dofinansowanie). W przeciwnym wypadku wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną uznane za niekwalifikowane, co w dalszej kolejności oznacza odmowę wypłaty wsparcia oraz wypowiedzenie umowy.


II Nie dokonuj zmian/ modyfikacji w trakcie realizacji projektu, które miałyby bezpośredni wpływ na jego realizację lub osiągnięcie jego celów bez uprzedniego poinformowania i otrzymania akceptacji ze strony właściwych instytucji (nie dot. przesunięć między poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikowanych do określonego w regulacjach programowych poziomu).

III
Wypełniaj obowiązki sprawozdawcze względem Instytucji Wdrażającej (składaj prawidłowe sprawozdania okresowe i końcowe).

IV Przestrzegaj procedur związanych z zamówieniami publicznymi, jeśli Ciebie obowiązują.

V
Przy wykorzystywaniu środków pomocowych nie naruszaj obowiązujących przepisów dot. finansów publicznych.

VI
Przy realizacji dostaw, usług lub robót budowlanych w ramach projektu, wybieraj i udzielaj zamówień w oparciu o najbardziej korzystną ekonomicznie ofertę z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji oraz dołóż wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów.

VII
Wypełnij prawidłowo wszystkie warunki wypłaty dotacji określone w umowie o dofinansowanie.

VIII Przechowuj całą dokumentację związaną z realizowanym projektem zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, nie krócej jednak niż to zostało określone w umowie o dofinansowanie.

IX
Informuj opinię publiczną o tym, że projekt jest współfinansowany ze środków unijnych.

REKLAMA


X Osiągnij założone cele projektu i zapewnij trwałość jego efektów!

B
jak bankowy rachunek projektowy. Umowa o dofinansowanie zobowiązuje beneficjenta również do rozliczenia projektu zgodnie z zasadami i w terminach w niej określonych, w tym do dokonywania płatności za wykonane usługi, dostawy bądź roboty budowlane za pośrednictwem rachunku bankowego. Wygodnym rozwiązaniem w tym zakresie jest otwarcie wyodrębnionego rachunku bankowego przeznaczonego wyłącznie do obsługi i rozliczenia dotacji oraz samej inwestycji. Wyciąg z takiego rachunku gwarantuje właściwe udokumentowanie poniesionych nakładów, co jest kluczowe z punktu widzenia kwalifikowalności wydatków. Jednocześnie koszty - zarówno otwarcia jak i prowadzenia takiego rachunku oraz opłaty pobierane od dokonywanych transakcji finansowych związanych z projektem - kwalifikują się do refundacji.

C
jak czynności kontrolne podejmowane przez upoważnione do tego krajowe i unijne instytucje, których celem jest wykrywanie wszelkich nieprawidłowości pojawiających się w związku z realizacją i rozliczeniem projektów współfinansowanych ze środków pomocowych. Przez nieprawidłowości należy ogólnie rozumieć wszelkie naruszenie przez beneficjenta prawa krajowego dot. pomocy ze środków unijnych bądź prawa wspólnotowego skutkujące narażeniem na szkody budżetu Unii Europejskiej. Jako najczęstsze nieprawidłowości wymieniane są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przedstawianie do refundacji kosztów niekwalifikowanych,

- posługiwanie się dokumentami sfałszowanymi i potwierdzającymi nieprawdę.


Warto pamiętać, że dopuszczenie się nieprawidłowości oraz nieusunięcie ich przyczyn i skutków stanowi kolejną podstawę do rozwiązania umowy o dofinansowanie, a co za tym idzie - nieotrzymanie dofinansowania bądź konieczność jego zwrotu.


Należy więc postępować zgodnie z umową o dofinansowanie, zapewnić płynność finansową i prawidłowe rozliczenie projektu oraz nie dopuścić do nieprawidłowości. Wówczas dotacja zostanie wypłacona. Warto pamiętać, że w wielu tych kwestiach może pomóc bank.


Joanna Sonntag

departament kredytów klientów korporacyjnych ING Bank Śląski

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA