REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby podjąć działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dróżdż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielem restauracji w centrum Warszawy. Chciałbym otworzyć następny lokal w Manchesterze. Wymagałoby to ode mnie zatrudnienia tam kilku pracowników. Czy muszę zakładać odrębną działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii? Jakie są ewentualne formalności niezbędne do podjęcia takiej działalności?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Najkorzystniejszym dla Pana rozwiązaniem byłoby podjęcie działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii. Może Pan zarejestrować się jako osoba samozatrudniona i jednocześnie zatrudniać pracowników. Gdyby chciał Pan prowadzić działalność ze wspólnikiem, to dobrym rozwiązaniem jest spółka zwykła.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Pierwszą formalnością, jaką musi dopełnić każdy nowo przybyły do Wielkiej Brytanii obcokrajowiec, jest złożenie podania o nadanie Numeru Ubezpieczenia Społecznego czyli National Insurance Number. Taki obowiązek ma każda osoba fizyczna, która nie przyjeżdża do tego kraju w celach turystycznych, ale chce aktywnie uczestniczyć w życiu gospodarczym (zarówno jako pracownik, jak i przedsiębiorca).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Aby uzyskać National Insurance Number należy zwrócić się do brytyjskiego urzędu zatrudnienia, tzw. Jobcentre Plus, w celu bezpłatnego, telefonicznego umówienia się na osobistą rozmowę z urzędnikiem. Terminy są zawsze wyznaczane na konkretny dzień i godzinę. Rozmowa ma charakter wywiadu środowiskowego o stanie zdrowia, wykształceniu i sytuacji życiowej osoby, która stara się o nadanie National Insurance Number. Procedura trwa zazwyczaj około miesiąca i kończy się uzyskaniem Numeru Ubezpieczenia Społecznego.


WAŻNE!

W rozmowie z urzędnikiem Jobcentre Plus może uczestniczyć polski tłumacz, jeżeli osoba ubiegająca się o Numer Ubezpieczenia Społecznego wystąpi o to w trakcie rozmowy telefonicznej.


Jeżeli przyszły przedsiębiorca ma wyznaczone spotkanie z urzędnikiem w sprawie przyznania National Insurance Number, może rozpocząć procedurę rejestracji firmy. W Wielkiej Brytanii można wyróżnić 3 główne formy organizacyjne dla działalności gospodarczej:

- samozatrudnienie, tzw. self employment (lub tzw. sole trade),

- spółki przypominające organizacją i charakterem prawnym osobowe spółki prawa handlowego w Polsce, tzw. partnerships,

- spółki korporacyjne, przypominające organizacją i charakterem prawnym kapitałową spółkę prawa handlowego w Polsce, tzw. companies:

              - spółka „limited” (Ltd), przypominająca organizacją i charakterem prawnym spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,

                - spółka „public limited” (PLC), przypominająca organizacją i charakterem prawnym spółkę akcyjną.


Samozatrudnienie jest najbardziej rozpowszechnioną formą działalności, a zarazem najprostszą. Nie ma ustawowej definicji samozatrudnienia, nie ma też wprost określonej różnicy między osobami samozatrudniającymi się, czyli tzw. sole traders, a osobami zatrudnionymi, tzw. employees.


Samozatrudnienie zostało ostatecznie ukształtowane przez orzecznictwo sądów brytyjskich. Jest to działalność przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia mniejszych przedsiębiorstw. Samozatrudniony nie ma osobowości prawnej, ale może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę. Jest to działalność na własny rachunek, a samozatrudniający się odpowiada własnym majątkiem za wszelkie powodzenia i niepowodzenia związane z działalnością. W orzecznictwie brytyjskim ukształtowała się także definicja osoby zatrudnionej. Jest nią osoba pracująca pod kontrolą i nadzorem innej osoby, która nie odpowiada za żadne powodzenia czy niepowodzenia firmy.


Samozatrudnienie jest najlepszą formą prowadzenia restauracji. Powodów jest kilka:

- założenie jest proste, trwa ok. 30 min.,

- może Pan zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę,

- jest korzystne dla Pana ze względów podatkowych.


Działalność gospodarczą w formie samozatrudnienia należy zarejestrować w lokalnym oddziale brytyjskiego urzędu podatkowego, tzw. Her Majesty Revenue and Customs, w terminie 3 miesięcy od daty jej rozpoczęcia. Jeżeli przedsiębiorca nie złożył wcześniej wypełnionego formularza P86 (o wypełnianiu formularza P86 pisaliśmy w MP nr 16/2007), może to zrobić razem z rejestracją działalności.


WAŻNE!

Karą za niedotrzymanie 3-miesięcznego terminu rejestracji działalności jest grzywna w wysokości 100 funtów nakładana przez urzędy podatkowe.


Jeżeli miałby Pan wspólnika w Wielkiej Brytanii, który również jest zarejestrowany jako samozatrudniony, ma Pan możliwość prowadzenia działalności w formie spółki zwykłej, tzw. partnership. Nie podlega ona obowiązkowi oddzielnej rejestracji, wystarczy rejestracja każdego ze wspólników w Her Majesty Revenue and Customs. Partnership nie ma osobowości prawnej. W takim przypadku w formularzu służącym rejestracji samozatrudnienia należy dodatkowo podać nazwisko wspólnika oraz jego Numer Ubezpieczenia Społecznego.


W momencie dopełnienia tych wszystkich formalności Pańska restauracja stałaby się pełnoprawnym podmiotem gospodarczym w Wielkiej Brytanii.


Tomasz Dróżdż

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: www.hmrc.gov.uk

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA