REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby podjąć działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii

Tomasz Dróżdż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielem restauracji w centrum Warszawy. Chciałbym otworzyć następny lokal w Manchesterze. Wymagałoby to ode mnie zatrudnienia tam kilku pracowników. Czy muszę zakładać odrębną działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii? Jakie są ewentualne formalności niezbędne do podjęcia takiej działalności?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Najkorzystniejszym dla Pana rozwiązaniem byłoby podjęcie działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii. Może Pan zarejestrować się jako osoba samozatrudniona i jednocześnie zatrudniać pracowników. Gdyby chciał Pan prowadzić działalność ze wspólnikiem, to dobrym rozwiązaniem jest spółka zwykła.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Pierwszą formalnością, jaką musi dopełnić każdy nowo przybyły do Wielkiej Brytanii obcokrajowiec, jest złożenie podania o nadanie Numeru Ubezpieczenia Społecznego czyli National Insurance Number. Taki obowiązek ma każda osoba fizyczna, która nie przyjeżdża do tego kraju w celach turystycznych, ale chce aktywnie uczestniczyć w życiu gospodarczym (zarówno jako pracownik, jak i przedsiębiorca).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Aby uzyskać National Insurance Number należy zwrócić się do brytyjskiego urzędu zatrudnienia, tzw. Jobcentre Plus, w celu bezpłatnego, telefonicznego umówienia się na osobistą rozmowę z urzędnikiem. Terminy są zawsze wyznaczane na konkretny dzień i godzinę. Rozmowa ma charakter wywiadu środowiskowego o stanie zdrowia, wykształceniu i sytuacji życiowej osoby, która stara się o nadanie National Insurance Number. Procedura trwa zazwyczaj około miesiąca i kończy się uzyskaniem Numeru Ubezpieczenia Społecznego.


WAŻNE!

W rozmowie z urzędnikiem Jobcentre Plus może uczestniczyć polski tłumacz, jeżeli osoba ubiegająca się o Numer Ubezpieczenia Społecznego wystąpi o to w trakcie rozmowy telefonicznej.


Jeżeli przyszły przedsiębiorca ma wyznaczone spotkanie z urzędnikiem w sprawie przyznania National Insurance Number, może rozpocząć procedurę rejestracji firmy. W Wielkiej Brytanii można wyróżnić 3 główne formy organizacyjne dla działalności gospodarczej:

- samozatrudnienie, tzw. self employment (lub tzw. sole trade),

- spółki przypominające organizacją i charakterem prawnym osobowe spółki prawa handlowego w Polsce, tzw. partnerships,

- spółki korporacyjne, przypominające organizacją i charakterem prawnym kapitałową spółkę prawa handlowego w Polsce, tzw. companies:

              - spółka „limited” (Ltd), przypominająca organizacją i charakterem prawnym spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,

                - spółka „public limited” (PLC), przypominająca organizacją i charakterem prawnym spółkę akcyjną.


Samozatrudnienie jest najbardziej rozpowszechnioną formą działalności, a zarazem najprostszą. Nie ma ustawowej definicji samozatrudnienia, nie ma też wprost określonej różnicy między osobami samozatrudniającymi się, czyli tzw. sole traders, a osobami zatrudnionymi, tzw. employees.


Samozatrudnienie zostało ostatecznie ukształtowane przez orzecznictwo sądów brytyjskich. Jest to działalność przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia mniejszych przedsiębiorstw. Samozatrudniony nie ma osobowości prawnej, ale może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę. Jest to działalność na własny rachunek, a samozatrudniający się odpowiada własnym majątkiem za wszelkie powodzenia i niepowodzenia związane z działalnością. W orzecznictwie brytyjskim ukształtowała się także definicja osoby zatrudnionej. Jest nią osoba pracująca pod kontrolą i nadzorem innej osoby, która nie odpowiada za żadne powodzenia czy niepowodzenia firmy.


Samozatrudnienie jest najlepszą formą prowadzenia restauracji. Powodów jest kilka:

- założenie jest proste, trwa ok. 30 min.,

- może Pan zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę,

- jest korzystne dla Pana ze względów podatkowych.


Działalność gospodarczą w formie samozatrudnienia należy zarejestrować w lokalnym oddziale brytyjskiego urzędu podatkowego, tzw. Her Majesty Revenue and Customs, w terminie 3 miesięcy od daty jej rozpoczęcia. Jeżeli przedsiębiorca nie złożył wcześniej wypełnionego formularza P86 (o wypełnianiu formularza P86 pisaliśmy w MP nr 16/2007), może to zrobić razem z rejestracją działalności.


WAŻNE!

Karą za niedotrzymanie 3-miesięcznego terminu rejestracji działalności jest grzywna w wysokości 100 funtów nakładana przez urzędy podatkowe.


Jeżeli miałby Pan wspólnika w Wielkiej Brytanii, który również jest zarejestrowany jako samozatrudniony, ma Pan możliwość prowadzenia działalności w formie spółki zwykłej, tzw. partnership. Nie podlega ona obowiązkowi oddzielnej rejestracji, wystarczy rejestracja każdego ze wspólników w Her Majesty Revenue and Customs. Partnership nie ma osobowości prawnej. W takim przypadku w formularzu służącym rejestracji samozatrudnienia należy dodatkowo podać nazwisko wspólnika oraz jego Numer Ubezpieczenia Społecznego.


W momencie dopełnienia tych wszystkich formalności Pańska restauracja stałaby się pełnoprawnym podmiotem gospodarczym w Wielkiej Brytanii.


Tomasz Dróżdż

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: www.hmrc.gov.uk

 
Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA