REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak JEREMIE może pomóc małym przedsiębiorcom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skomska Bogusława
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa z sektora MSP mają ograniczony dostęp do kapitału. Jest to jedna z barier rozwoju gospodarki. W Programach Operacyjnych na lata 2007-2013 przewidziano środki służące poprawie sytuacji w tej sferze.


Pomocny będzie program JEREMIE, który jest wspólną inicjatywą Komisji Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Skrót pochodzi od angielskiej nazwy Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - wspólne europejskie zasoby dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

REKLAMA

 

REKLAMA


Ideą tej inicjatywy jest podnoszenie konkurencyjności gospodarki europejskiej na rynku światowym. W ramach JEREMIE Europejski Fundusz Inwestycyjny oferuje pomoc przy tworzeniu bądź ulepszaniu systemu finansowania działalności oraz rozwoju MSP poprzez zastosowanie instrumentów finansowych, takich jak pożyczki czy poręczenia. Instrumenty te będą mogły być używane w sposób ciągły i odnawialny, w przeciwieństwie do pomocy w formie grantu, która może zostać użyta tylko raz. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli mieć dostęp do środków wsparcia także po roku 2013. Zastosowana formuła przyniesie znaczący efekt dźwigni. Szacuje się, że każde 100 mln euro przeznaczone na działania realizowane w ramach inicjatywy JEREMI przyniesie zwiększenie dostępnego dla sektora MSP kapitału wahające się od 200 mln do nawet 1 mld euro.

JEREMIE zakłada stworzenie funduszu finansującego pełny zakres instrumentów finansowych dla MSP - tzw. Holding Fund.
Środki tego funduszu będą pochodzić z programów operacyjnych, o czym może zdecydować instytucja zarządzająca programem (np. urząd marszałkowski). EBI może również zapewnić pożyczkę na ten cel umożliwiając transfer całości środków już przy tworzeniu funduszu.


Instytucja zarządzająca będzie odpowiedzialna za organizację procedury przetargowej w celu wyłonienia odpowiedniego zarządcy Holding Fund. Następnie wraz z zarządcą funduszu przeprowadzi otwarty nabór ofert na dystrybucję środków, adresowany do wszystkich pośredników finansowych, takich jak fundusze pożyczkowe lub poręczeniowe. Zarządca formalnie akredytuje pośredników finansowych. Akredytacja ta będzie przedmiotem okresowej weryfikacji. Wyłonieni w ten sposób pośrednicy będą mogli otrzymywać kapitały służące udzielaniu pożyczek lub poręczeń przedsiębiorcom z sektora MSP. Pośrednicy finansowi będą prowadzić działalność na warunkach konkurencyjnych, uzgodnionych z instytucją zarządzającą i zarządcą funduszu. W pierwszej kolejności pośrednicy finansowi będą finansować przedsięwzięcia innowacyjne, związane ze wspieraniem transferu technologii oraz przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność. Pośrednicy finansowi będą mogli również korzystać z pomocy technicznej w okresie programowania. O udostępnieniu pośrednikowi środków pomocy technicznej w ramach danego programu operacyjnego będzie decydować instytucja zarządzająca, zgodnie z zasadami operacyjnymi uzgodnionymi z zarządcą funduszu.


Pośrednicy finansowi w ramach JEREMIE będą mogli być wsparci dodatkowymi środkami z EFI i innych międzynarodowych instytucji finansowych, a także środkami pochodzącymi z sektora prywatnego. Pozwoli to na zwiększenie zakresu instrumentów finansowych dostępnych dla przedsiębiorstw oraz realnego budżetu przeznaczonego na ich finansowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na poziomie regionalnym część instytucji zarządzających Regionalnymi Programami Operacyjnymi zamierza skorzystać z oferowanych przez JEREMIE instrumentów. Na szczeblu krajowym, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, podobne działania realizować będzie Krajowy Fundusz Kapitałowy.


BOGUSŁAWA SKOMSKA

zastępca dyrektora departamentu wspierania przedsiębiorczości, Bank Gospodarstwa Krajowego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA