reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych realizowanych przez firmy

Wsparcie projektów badawczo-rozwojowych realizowanych przez firmy

Jednym z priorytetowych obszarów wsparcia pochodzącego ze środków strukturalnych, a w szczególności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będzie działalność badawczo-rozwojowa (B+R) realizowana przez przedsiębiorców.


Jednym z ciekawszych źródeł finansowania prac R+B będą dwa działania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) - Działanie 1.4 Wsparcie projektów celowych oraz 4.1 Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R). Ich wspólny budżet wyniesie prawie 600 mln euro. Przedsiębiorca będzie składał jeden wniosek. Projekty mogą być realizowane samodzielnie przez przedsiębiorców, jeżeli posiadają niezbędne zasoby ludzkie oraz techniczne, lub zlecone jednostce naukowej. W ramach pierwszego etapu będzie można zrealizować projekty celowe obejmujące badania stosowane i eksperymentalne prace rozwojowe.

 

 


Badania stosowane to badania planowane lub krytyczne, mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzenie ich znaczących ulepszeń, a także niezbędne do badań przemysłowych z wyłączeniem prototypów. Eksperymentalne prace rozwojowe oznaczają natomiast nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i biznesu oraz innej stosownej wiedzy i umiejętności na potrzeby planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów czy usług.

Projekty obejmujące rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku nie kwalifikują się do wsparcia,
nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Jeżeli po zakończeniu i rozliczeniu części badawczej warunki ekonomiczne nadal zapewnią efektywną realizację celów projektu, wówczas otrzymamy wsparcie na część wdrożeniową już w ramach Działania 4.1 PO IG. Jeśli przedsiębiorca nie uzyska właściwego efektu z części badawczej, część wdrożeniowa nie zostanie podjęta, przy czym nie będzie obowiązku zwrotu dotacji uzyskanej w ramach pierwszego etapu. Wielkość wsparcia uzależniona jest od rodzaju prowadzonych badań oraz od wielkości przedsiębiorstwa.


Dodatkowe wsparcie otrzymamy, jeżeli w ramach projektu stworzymy trwałą i skuteczną współpracę co najmniej z jednym niepowiązanym z nami małym lub średnim przedsiębiorstwem, lub działalność B+R będzie prowadzona jeszcze w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Premiowane będzie także nawiązanie trwałej współpracy z jednostką badawczo-rozwojową (w każdym przypadku z wyłączeniem podwykonawstwa).


Katalog możliwych kosztów kwalifikowanych różni się w zależności od etapu projektu. W przypadku części badawczej (tj. 1.4 PO IG) podstawowe koszty to wynagrodzenia osób realizujących projekt, amortyzacja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, nieruchomości wykorzystywanych w ramach projektu czy też koszty związane z promocją lub ochroną patentową, natomiast przy części związanej z wdrożeniem wyników prac B+R, przedsiębiorca może zaplanować twarde wydatki inwestycyjne. Warto dodać, że jedynie małe lub średnie przedsiębiorstwa mają możliwość nabywania używanych środków trwałych oraz niezbędne usługi doradcze związane z realizacją projektu B+R.


Bogusława Mazurek

starszy konsultant w zespole doradztwa europejskiego, Accreo Taxand

 
reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama