REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki VAT dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Austrii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zgodnie z austriackimi przepisami o VAT wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Austrii i nieposiadające siedziby na jej terytorium mają obowiązek zarejestrować się dla potrzeb tego podatku, niezależnie od osiąganych obrotów. Jakie obowiązki rozliczeniowe musi wypełnić podatnik austriackiego VAT?


Paulina Topolska

REKLAMA

konsultant podatkowy, Ernst & Young

REKLAMA


Przepisy austriackie przewidują możliwość rejestracji dla potrzeb VAT tzw. grup podatkowych, tj. podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, w efekcie czego grupa podatkowa traktowana jest dla celów rozliczeń z tytułu VAT jak jeden podatnik. Opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie transakcje zawierane z podmiotami nienależącymi do grupy.


Częstotliwość składania deklaracji VAT jest uzależniona od wysokości obrotów osiąganych przez podatników w ciągu roku. Podatnicy, których obrót opodatkowany z ostatniego roku przekracza wartość 22 tys. euro, składają deklaracje za okresy miesięczne. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą obowiązek składania miesięcznych deklaracji VAT istnieje wówczas, gdy ich obrót w pierwszym roku działalności przekroczy wartość 22 tys. euro. W pozostałych przypadkach, tj. gdy obrót roczny nie przekracza wspomnianego progu, deklaracje mogą być składane za okresy kwartalne. Ponadto, wszyscy podatnicy, bez względu na wysokość obrotu, muszą przygotowywać deklaracje roczne.

REKLAMA


Termin na złożenie deklaracji miesięcznych i wpłatę podatku upływa 15 dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Z kolei, deklaracje kwartalne składa się do 15 dnia drugiego miesiąca od zakończenia raportowanego kwartału. Austriackie prawo podatkowe przewiduje sankcje za zbyt późne złożenie deklaracji VAT (do 10 proc. wartości należnego podatku) i zbyt późną wpłatę podatku (2 proc. wartości należnego podatku, przy czym brak wpłaty w okresie 3 miesięcy po upływie terminu wiąże się z dodatkową karą w wysokości 1 proc. wartości podatku; jeżeli wpłata nie nastąpi w okresie kolejnych trzech miesięcy od daty nałożenia drugiej kary - na podatnika nakładana jest dodatkowa kara w wysokości 1 proc. wartości należnego podatku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po przekroczeniu pewnych progów podatnicy austriaccy zawierający transakcje z podatnikami z innych krajów Unii są zobowiązani do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, osobno dla przywozów i wywozów towarów. Zarówno deklaracje Intrastat-przywóz, jak i Intrastat-wywóz są wymagane, jeżeli w danym roku kalendarzowym wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów przekracza limit 250 tys. euro. Deklaracje Intrastat powinny być składane w wersji papierowej lub elektronicznie do 10 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu raportowanym.


W Austrii nie ma obowiązku przygotowywania informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Austriacki podatnik jest natomiast zobowiązany do składania informacji podsumowujących dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc lub kwartał. Jeżeli informacje podsumowujące są składane drogą elektroniczną, wówczas termin na ich złożenie upływa 15 dnia drugiego miesiąca, licząc od końca raportowanego okresu. W przeciwnym wypadku termin ten upływa z końcem miesiąca następującego po okresie podlegającym raportowaniu. Gdy podatnik posiada dostęp do internetu, deklaracje VAT i informacje podsumowujące muszą być składane drogą elektroniczną.


(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA