REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki VAT dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Austrii

EM

REKLAMA

Zgodnie z austriackimi przepisami o VAT wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Austrii i nieposiadające siedziby na jej terytorium mają obowiązek zarejestrować się dla potrzeb tego podatku, niezależnie od osiąganych obrotów. Jakie obowiązki rozliczeniowe musi wypełnić podatnik austriackiego VAT?


Paulina Topolska

REKLAMA

REKLAMA

konsultant podatkowy, Ernst & Young


Przepisy austriackie przewidują możliwość rejestracji dla potrzeb VAT tzw. grup podatkowych, tj. podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, w efekcie czego grupa podatkowa traktowana jest dla celów rozliczeń z tytułu VAT jak jeden podatnik. Opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie transakcje zawierane z podmiotami nienależącymi do grupy.


Częstotliwość składania deklaracji VAT jest uzależniona od wysokości obrotów osiąganych przez podatników w ciągu roku. Podatnicy, których obrót opodatkowany z ostatniego roku przekracza wartość 22 tys. euro, składają deklaracje za okresy miesięczne. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą obowiązek składania miesięcznych deklaracji VAT istnieje wówczas, gdy ich obrót w pierwszym roku działalności przekroczy wartość 22 tys. euro. W pozostałych przypadkach, tj. gdy obrót roczny nie przekracza wspomnianego progu, deklaracje mogą być składane za okresy kwartalne. Ponadto, wszyscy podatnicy, bez względu na wysokość obrotu, muszą przygotowywać deklaracje roczne.

REKLAMA


Termin na złożenie deklaracji miesięcznych i wpłatę podatku upływa 15 dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Z kolei, deklaracje kwartalne składa się do 15 dnia drugiego miesiąca od zakończenia raportowanego kwartału. Austriackie prawo podatkowe przewiduje sankcje za zbyt późne złożenie deklaracji VAT (do 10 proc. wartości należnego podatku) i zbyt późną wpłatę podatku (2 proc. wartości należnego podatku, przy czym brak wpłaty w okresie 3 miesięcy po upływie terminu wiąże się z dodatkową karą w wysokości 1 proc. wartości podatku; jeżeli wpłata nie nastąpi w okresie kolejnych trzech miesięcy od daty nałożenia drugiej kary - na podatnika nakładana jest dodatkowa kara w wysokości 1 proc. wartości należnego podatku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po przekroczeniu pewnych progów podatnicy austriaccy zawierający transakcje z podatnikami z innych krajów Unii są zobowiązani do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, osobno dla przywozów i wywozów towarów. Zarówno deklaracje Intrastat-przywóz, jak i Intrastat-wywóz są wymagane, jeżeli w danym roku kalendarzowym wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów przekracza limit 250 tys. euro. Deklaracje Intrastat powinny być składane w wersji papierowej lub elektronicznie do 10 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu raportowanym.


W Austrii nie ma obowiązku przygotowywania informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Austriacki podatnik jest natomiast zobowiązany do składania informacji podsumowujących dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc lub kwartał. Jeżeli informacje podsumowujące są składane drogą elektroniczną, wówczas termin na ich złożenie upływa 15 dnia drugiego miesiąca, licząc od końca raportowanego okresu. W przeciwnym wypadku termin ten upływa z końcem miesiąca następującego po okresie podlegającym raportowaniu. Gdy podatnik posiada dostęp do internetu, deklaracje VAT i informacje podsumowujące muszą być składane drogą elektroniczną.


(EM)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA