REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki VAT dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Austrii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zgodnie z austriackimi przepisami o VAT wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Austrii i nieposiadające siedziby na jej terytorium mają obowiązek zarejestrować się dla potrzeb tego podatku, niezależnie od osiąganych obrotów. Jakie obowiązki rozliczeniowe musi wypełnić podatnik austriackiego VAT?


Paulina Topolska

REKLAMA

REKLAMA

konsultant podatkowy, Ernst & Young


Przepisy austriackie przewidują możliwość rejestracji dla potrzeb VAT tzw. grup podatkowych, tj. podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, w efekcie czego grupa podatkowa traktowana jest dla celów rozliczeń z tytułu VAT jak jeden podatnik. Opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie transakcje zawierane z podmiotami nienależącymi do grupy.


Częstotliwość składania deklaracji VAT jest uzależniona od wysokości obrotów osiąganych przez podatników w ciągu roku. Podatnicy, których obrót opodatkowany z ostatniego roku przekracza wartość 22 tys. euro, składają deklaracje za okresy miesięczne. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą obowiązek składania miesięcznych deklaracji VAT istnieje wówczas, gdy ich obrót w pierwszym roku działalności przekroczy wartość 22 tys. euro. W pozostałych przypadkach, tj. gdy obrót roczny nie przekracza wspomnianego progu, deklaracje mogą być składane za okresy kwartalne. Ponadto, wszyscy podatnicy, bez względu na wysokość obrotu, muszą przygotowywać deklaracje roczne.

REKLAMA


Termin na złożenie deklaracji miesięcznych i wpłatę podatku upływa 15 dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Z kolei, deklaracje kwartalne składa się do 15 dnia drugiego miesiąca od zakończenia raportowanego kwartału. Austriackie prawo podatkowe przewiduje sankcje za zbyt późne złożenie deklaracji VAT (do 10 proc. wartości należnego podatku) i zbyt późną wpłatę podatku (2 proc. wartości należnego podatku, przy czym brak wpłaty w okresie 3 miesięcy po upływie terminu wiąże się z dodatkową karą w wysokości 1 proc. wartości podatku; jeżeli wpłata nie nastąpi w okresie kolejnych trzech miesięcy od daty nałożenia drugiej kary - na podatnika nakładana jest dodatkowa kara w wysokości 1 proc. wartości należnego podatku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po przekroczeniu pewnych progów podatnicy austriaccy zawierający transakcje z podatnikami z innych krajów Unii są zobowiązani do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, osobno dla przywozów i wywozów towarów. Zarówno deklaracje Intrastat-przywóz, jak i Intrastat-wywóz są wymagane, jeżeli w danym roku kalendarzowym wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów przekracza limit 250 tys. euro. Deklaracje Intrastat powinny być składane w wersji papierowej lub elektronicznie do 10 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu raportowanym.


W Austrii nie ma obowiązku przygotowywania informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Austriacki podatnik jest natomiast zobowiązany do składania informacji podsumowujących dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc lub kwartał. Jeżeli informacje podsumowujące są składane drogą elektroniczną, wówczas termin na ich złożenie upływa 15 dnia drugiego miesiąca, licząc od końca raportowanego okresu. W przeciwnym wypadku termin ten upływa z końcem miesiąca następującego po okresie podlegającym raportowaniu. Gdy podatnik posiada dostęp do internetu, deklaracje VAT i informacje podsumowujące muszą być składane drogą elektroniczną.


(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA