REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki VAT dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Austrii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zgodnie z austriackimi przepisami o VAT wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Austrii i nieposiadające siedziby na jej terytorium mają obowiązek zarejestrować się dla potrzeb tego podatku, niezależnie od osiąganych obrotów. Jakie obowiązki rozliczeniowe musi wypełnić podatnik austriackiego VAT?


Paulina Topolska

REKLAMA

konsultant podatkowy, Ernst & Young

REKLAMA


Przepisy austriackie przewidują możliwość rejestracji dla potrzeb VAT tzw. grup podatkowych, tj. podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, w efekcie czego grupa podatkowa traktowana jest dla celów rozliczeń z tytułu VAT jak jeden podatnik. Opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie transakcje zawierane z podmiotami nienależącymi do grupy.


Częstotliwość składania deklaracji VAT jest uzależniona od wysokości obrotów osiąganych przez podatników w ciągu roku. Podatnicy, których obrót opodatkowany z ostatniego roku przekracza wartość 22 tys. euro, składają deklaracje za okresy miesięczne. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą obowiązek składania miesięcznych deklaracji VAT istnieje wówczas, gdy ich obrót w pierwszym roku działalności przekroczy wartość 22 tys. euro. W pozostałych przypadkach, tj. gdy obrót roczny nie przekracza wspomnianego progu, deklaracje mogą być składane za okresy kwartalne. Ponadto, wszyscy podatnicy, bez względu na wysokość obrotu, muszą przygotowywać deklaracje roczne.

REKLAMA


Termin na złożenie deklaracji miesięcznych i wpłatę podatku upływa 15 dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Z kolei, deklaracje kwartalne składa się do 15 dnia drugiego miesiąca od zakończenia raportowanego kwartału. Austriackie prawo podatkowe przewiduje sankcje za zbyt późne złożenie deklaracji VAT (do 10 proc. wartości należnego podatku) i zbyt późną wpłatę podatku (2 proc. wartości należnego podatku, przy czym brak wpłaty w okresie 3 miesięcy po upływie terminu wiąże się z dodatkową karą w wysokości 1 proc. wartości podatku; jeżeli wpłata nie nastąpi w okresie kolejnych trzech miesięcy od daty nałożenia drugiej kary - na podatnika nakładana jest dodatkowa kara w wysokości 1 proc. wartości należnego podatku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po przekroczeniu pewnych progów podatnicy austriaccy zawierający transakcje z podatnikami z innych krajów Unii są zobowiązani do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, osobno dla przywozów i wywozów towarów. Zarówno deklaracje Intrastat-przywóz, jak i Intrastat-wywóz są wymagane, jeżeli w danym roku kalendarzowym wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów przekracza limit 250 tys. euro. Deklaracje Intrastat powinny być składane w wersji papierowej lub elektronicznie do 10 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu raportowanym.


W Austrii nie ma obowiązku przygotowywania informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Austriacki podatnik jest natomiast zobowiązany do składania informacji podsumowujących dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc lub kwartał. Jeżeli informacje podsumowujące są składane drogą elektroniczną, wówczas termin na ich złożenie upływa 15 dnia drugiego miesiąca, licząc od końca raportowanego okresu. W przeciwnym wypadku termin ten upływa z końcem miesiąca następującego po okresie podlegającym raportowaniu. Gdy podatnik posiada dostęp do internetu, deklaracje VAT i informacje podsumowujące muszą być składane drogą elektroniczną.


(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA