REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki VAT dla przedsiębiorców prowadzących działalność w Austrii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zgodnie z austriackimi przepisami o VAT wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Austrii i nieposiadające siedziby na jej terytorium mają obowiązek zarejestrować się dla potrzeb tego podatku, niezależnie od osiąganych obrotów. Jakie obowiązki rozliczeniowe musi wypełnić podatnik austriackiego VAT?


Paulina Topolska

REKLAMA

REKLAMA

konsultant podatkowy, Ernst & Young


Przepisy austriackie przewidują możliwość rejestracji dla potrzeb VAT tzw. grup podatkowych, tj. podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, w efekcie czego grupa podatkowa traktowana jest dla celów rozliczeń z tytułu VAT jak jeden podatnik. Opodatkowaniu VAT podlegają wyłącznie transakcje zawierane z podmiotami nienależącymi do grupy.


Częstotliwość składania deklaracji VAT jest uzależniona od wysokości obrotów osiąganych przez podatników w ciągu roku. Podatnicy, których obrót opodatkowany z ostatniego roku przekracza wartość 22 tys. euro, składają deklaracje za okresy miesięczne. W przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą obowiązek składania miesięcznych deklaracji VAT istnieje wówczas, gdy ich obrót w pierwszym roku działalności przekroczy wartość 22 tys. euro. W pozostałych przypadkach, tj. gdy obrót roczny nie przekracza wspomnianego progu, deklaracje mogą być składane za okresy kwartalne. Ponadto, wszyscy podatnicy, bez względu na wysokość obrotu, muszą przygotowywać deklaracje roczne.

REKLAMA


Termin na złożenie deklaracji miesięcznych i wpłatę podatku upływa 15 dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, za który składana jest deklaracja. Z kolei, deklaracje kwartalne składa się do 15 dnia drugiego miesiąca od zakończenia raportowanego kwartału. Austriackie prawo podatkowe przewiduje sankcje za zbyt późne złożenie deklaracji VAT (do 10 proc. wartości należnego podatku) i zbyt późną wpłatę podatku (2 proc. wartości należnego podatku, przy czym brak wpłaty w okresie 3 miesięcy po upływie terminu wiąże się z dodatkową karą w wysokości 1 proc. wartości podatku; jeżeli wpłata nie nastąpi w okresie kolejnych trzech miesięcy od daty nałożenia drugiej kary - na podatnika nakładana jest dodatkowa kara w wysokości 1 proc. wartości należnego podatku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po przekroczeniu pewnych progów podatnicy austriaccy zawierający transakcje z podatnikami z innych krajów Unii są zobowiązani do składania miesięcznych deklaracji Intrastat, osobno dla przywozów i wywozów towarów. Zarówno deklaracje Intrastat-przywóz, jak i Intrastat-wywóz są wymagane, jeżeli w danym roku kalendarzowym wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów przekracza limit 250 tys. euro. Deklaracje Intrastat powinny być składane w wersji papierowej lub elektronicznie do 10 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu raportowanym.


W Austrii nie ma obowiązku przygotowywania informacji podsumowujących dla dokonywanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Austriacki podatnik jest natomiast zobowiązany do składania informacji podsumowujących dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc lub kwartał. Jeżeli informacje podsumowujące są składane drogą elektroniczną, wówczas termin na ich złożenie upływa 15 dnia drugiego miesiąca, licząc od końca raportowanego okresu. W przeciwnym wypadku termin ten upływa z końcem miesiąca następującego po okresie podlegającym raportowaniu. Gdy podatnik posiada dostęp do internetu, deklaracje VAT i informacje podsumowujące muszą być składane drogą elektroniczną.


(EM)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA