REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wodór. Zielony sposób na dekarbonizację transportu

ekologia - paliwo - wodór 3
ekologia - paliwo - wodór 3
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wodór jest najlepszym źródłem energii - o możliwych zastosowaniach tego surowca, koniecznych inwestycjach i przewagach nie tylko nad paliwem kopalnym, ale także prądem elektrycznym przekonywali uczestnicy panelu „Czy wodór jest przyszłością elektromobilności”, który odbył się w ramach kongresu Impact’21 w Poznaniu.

Elektromobilność nie jedno ma imię

Rewolucja elektromobilności, która ma obecnie miejsce, musi obejmować nie tylko „drugą elektryfikację”. Równolegle powinny być prowadzone prace nad wykorzystaniem paliwa wodorowego, które w wielu zastosowaniach nie ustępuje energii elektrycznej, a w niektórych ją nawet przewyższa.

REKLAMA

„Chcemy promować gospodarkę wodorową jako sposób myślenia o przyszłości polskiej gospodarki. Polska ma wszelkie szanse do tego, aby w przyszłości stać się europejskim zagłębiem zielonego, ekologicznego wodoru” – powiedział Andrzej Ziółkowski, prezes Urzędu Dozoru Technicznego (UDT).

14 października br. z inicjatywy Ministerstwa Klimatu i Środowiska 140 podmiotów związanych z elektromobilnością (przedstawiciele administracji rządowej, jednostek otoczenia biznesu, nauki oraz przedsiębiorcy reprezentujący niemal wszystkie branże) podpisali „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce”.

Strategia Wodorowa dla neutralnej klimatycznie Europy

REKLAMA

Po ogłoszeniu w lipcu 2020 roku przez Komisję Europejską „Strategii Wodorowej dla neutralnej klimatycznie Europy”, Polska jest pierwszym krajem, w którym taka umowa między podmiotami z wielu sektorów gospodarki, łączących siły w celu osiągnięcia wspólnej wartości, została zawarta.

Do przeprowadzenia rewolucji wodorowej konieczne są innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wodór jest niebezpiecznym paliwem, kilkadziesiąt razy bardziej wybuchowym niż wykorzystywany powszechnie metan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z czołowych dostawców rozwiązań technologicznych związanych z tego typu paliwem jest japońska Toyota. W ostatnim czasie koncern wprowadził do domeny publicznej 5,5 tys. patentów związanych z napędem wodorowym i 24 tys. z hybrydowym.

„Chcemy być ambasadorami rewolucji wodorowej w Polsce” – zapewnił podczas dyskusji Andrzej Szałek z Toyota Motor Poland.

Marcin Parchomiuk, reprezentujący Sieć Badawczą Łukasiewicz przypomniał, że Polska zajmuje trzecie w Unii Europejskiej i piąte na świecie miejsce pod względem wielkości produkcji wodoru. W większości nie jest to jednak ekologiczny wariant tego paliwa (zielony), bo w procesie wytwarzania używana jest ropa naftowa, gaz oraz innego rodzaju paliwa (stąd oznaczenie kolorem szarym, lub niebieskim).

„Polska ma szanse stać się europejskim, może nawet światowym liderem produkcji i zastosowania zielonego, całkowicie opartego o odnawialne źródła energii (OZE) wodoru” – stwierdził Marcin Parchomiuk.

Symbolem opartej o paliwo wodorowe gospodarki, jak przekonywał Andrzej Szałek, może być prezentowana na konferencji Toyota Mirai zbudowana na płycie podłogowej Lexusa.

Jednostka napędowa tego samochodu została w całości oparta o paliwo wodorowe. Zalety takiego pojazdu są niekwestionowane: tankowanie wodorem, w odróżnieniu od ładowania baterii w samochodzie elektrycznym, trwa mniej więcej tyle, co tankowanie benzyny, a podawany przez producenta zasięg na pełnym baku wynosi około 800 kilometrów.

Bezpieczeństwo priorytetem w pracach nad wykorzystaniem wodoru

REKLAMA

Jako, że wodór jest bardzo niebezpieczny, do produkcji samochodu zostały wykorzystane rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo nawet w ekstremalnych warunkach. Na przykład bak, w którym paliwo  przechowuje się pod ciśnieniem 700 barów jest iście „pancerny”, nie przebije go nawet pocisk wystrzelony z bliskiej odległości.

„Sto lat temu pierwsze samochody były napędzane wodorem i prądem elektrycznym. Dopiero potem, głównie ze względu na łatwość tankowania, standardem stała się ropa naftowa. Obecnie historia zatoczyła koło i wracamy do tego, od czego wszystko się zaczęło” – zauważył Andrzej Szałek.

Elektrykiem do miasta, zbiorkom i logistyka na wodorze

O ile samochody elektryczne lepiej sprawdzają się w miastach to, jego zdaniem, poza obszarem zabudowanym auta na wodór, z uwagi na czas ładowania paliwem oraz zasięg są bezkonkurencyjne. Według przedstawiciela Toyota Motor Poland jest to więc najlepsze, przyszłościowe rozwiązanie dla transportu publicznego oraz w logistyce.

Ale wodorowa rewolucja nie zostanie w Polsce przeprowadzona, jak zgodzili się paneliści, bez rozwoju infrastruktury, czyli stacji ładowania paliwem wodorowym (obecnie najbliższa znajduje się w Niemczech). Wielką zaletą tego rodzaju obiektów jest możliwość wytwarzania paliwa na miejscu. Nie musi być ono dostarczane, jak benzyna, czy ropa naftowa, drogą lądową, albo rurociągiem.

„Wodór może odegrać kluczową rolę w procesie dekarbonizacji transportu nie tylko lądowego, ale także w zasadzie wszystkiego, co obecnie napędzane jest produktami ropopochodnymi” – podsumował panel Karol Koronowski, przedstawiciel koncernu Boryszew.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA