REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki jest cel nowelizacji ustawy odległościowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Transformacja energetyczna dzięki lądowej energetyce wiatrowej to szybszy rozwój polskiej gospodarki.
Transformacja energetyczna dzięki lądowej energetyce wiatrowej to szybszy rozwój polskiej gospodarki.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa odległościowa to jedno z założeń transformacji energetycznej. Lądowa energetyka wiatrowa ma być korzyścią dla branży, dostawców energii wiatrowej, ale też mieszkańców i samorządów. Na czym mają polegać zmiany?

Co zakłada ustawa odległościowa?

Ułatwienie możliwości realizowania lądowych elektrowni wiatrowych w gminach, które wyrażają wolę lokowania takiej infrastruktury, przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa oraz zapewnienia pełnej informacji o planowanej inwestycji dla mieszkańców okolicznych terenów – to główny cel nowelizacji tzw. ustawy odległościowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany, jakie proponuje MRPiT w raporcie "Energetyka wiatrowa na lądzie - założenia reformy i propozycja ustawy” mają charakter ewolucyjny.

- Zasada 10H będzie dalej obowiązywać, ale umożliwimy udostępnianie na mocy planów miejscowych terenów pod farmy wiatrowe, jeśli taka będzie wola gmin i okolicznych mieszkańców. Biorąc pod uwagę ograniczenia wynikające z określenia jednej sztywnej zasady odległościowej, bardziej efektywnym podejściem w tym zakresie jest uelastycznienie ww. ustawowej zasady odległościowej i oddanie większego władztwa w zakresie wyznaczania lokalizacji elektrowni wiatrowych poszczególnym gminom w ramach procedury planistycznej zmiany planów miejscowych opracowywanej dla nowej elektrowni wiatrowej. Tym samym wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom wielu interesariuszy lokalnych, którzy o takie zmiany do nas się zwracali, a których głos jest również słyszalny w raporcie UNGC – dodała Anna Kornecka.

- Dla mnie osobiście jeszcze jeden głos w dyskusji jest bardzo ważny – głos odbiorców energii. Przemysł jest największym konsumentem energii w Polsce. I to właśnie przemysł, jego konkurencyjność i wręcz zdolność przeżycia – zależy od cen i czystości energii. To jest wymóg podstawowy dla coraz większej liczby firm – produkcja w oparciu o źródła bezemisyjne. Rosnące ceny energii mogą wypchnąć nasze krajowe firmy nie tylko z rynków międzynarodowych, ale nawet zagrozić opłacalności ich produkcji na rynek krajowy- mówiła wiceminister.

REKLAMA

Energetyka wiatrowa na lądzie

Raport "Energetyka wiatrowa na lądzie – założenia reformy i propozycja ustawy" zawiera obszerny przegląd obecnych przepisów dotyczących lokowania inwestycji w zakresie elektrowni wiatrowych na lądzie oraz propozycje zmian ustawy - przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.
Raport zawiera wypowiedzi przedstawicieli instytucji branżowych, samorządowych, firm z sektora energetyki, bankowości oraz instytucji finansowo-doradczych, które posłużą jako istotny głos doradczy w konsultacjach związanych ze zmianą zapisów tzw. ustawy odległościowej. Dokument został przygotowany przez UN Global Compact Network Poland, a powstał we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, Ministertswem Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwem Aktywów Państwowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji tzw. ustawy odległościowej

Założeniem projektu jest utrzymanie podstawowych zasad obecnie obowiązujących przepisów:

1. Nowa elektrownia wiatrowa (oraz ich zespół) może być lokowany wyłącznie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), sporządzanego dla obszaru prognozowanego oddziaływania elektrowni wiatrowej.
2. Podstawowa minimalna odległość nowej elektrowni wiatrowej od zabudowań mieszkalnych nie może być mniejsza niż dziesięciokrotność całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej (dalej jako „10H”).

Podstawą dla określania wymaganej od inwestora minimalnej odległości od zabudowań mieszkalnych byłyby wyniki przeprowadzonej prognozy oddziaływania na środowisko (w ramach której analizuje się m.in. wpływ emisji hałasu na otoczenie i zdrowie mieszkańców)wykonywanej w ramach MPZP przy zachowaniu nowej bezpiecznej bezwzględnej minimalnej odległości od zabudowań mieszkalnych. Identyczna minimalna odległość bezwzględna będzie dotyczyć lokowania nowych budynków mieszkalnych w odniesieniu do elektrowni wiatrowej – odległość nowego budynku mieszkalnego elektrowni wiatrowej nie może być mniejsza, niż przyjęte w projekcie 500 metrów. W MPZP sporządzanego dla terenu wokół przyszłej elektrowni wiatrowej przyjmowane odległości będą uwzględniać faktyczne wymagania wynikające z ww. prognozy i szacowania emisji hałasu.

Finalna odległość od zabudowań mieszkalnych będzie weryfikowana i określana w ramach procedury wydawania pozwolenia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla danej inwestycji (na podstawie szczegółowego raportu oddziaływania na środowisko przy jednoczesnym zachowaniu wskazanej w ustawie minimalnej bezpiecznej bezwzględnej odległości od zabudowań mieszkalnych).

Zgodnie z projektem nowelizacji, będzie istniała możliwość wydania dodatkowych szczegółowych przepisów dot. wytycznych dla RDOŚ oraz gmin dot. badania i określania oddziaływań elektrowni wiatrowych i ich maksymalnych poziomów hałasu.

Możliwość ww. uelastycznienia przez gminy minimalnej odległości będzie jednak powiązana z dodatkowymi prawami w zakresie konsultacji mieszkańców gmin (podczas dyskusji publicznych), a w szczególności mieszkańców zamieszkałych w odległości mniejszej niż 10H od planowanej elektrowni wiatrowej.

Elektrownie wiatrowe i sprzeciw lokalny

Podstawowym problemem związanym z inwestycjami w elektrownie wiatrowe, powodującym wiele nieprawidłowości i wywołującym szereg sporów wśród członków społeczności lokalnej, był fakt, że przed przyjęciem przepisów ustawy o lokowaniu inwestycji wiatrowych, były one lokowane na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, a nie na podstanie MPZP. Ten problem jest rozwiązany poprzez utrzymanie zasady, że lokowanie elektrowni wiatrowej może się odbywać wyłącznie na podstawie MPZP, przy zachowaniu pełnej procedury konsultacyjnej.

Kolejnym istotnym elementem proponowanych zmian jest wzmocnienie obowiązków dot. bezpiecznej eksploatacji elektrowni wiatrowej. Za bezpieczne eksploatowanie elektrowni wiatrowej, odpowiada bezpośrednio jej właściciel. Dodatkowo jednak w stosunku do obecnych, zapewniających właściwy nadzór budowlany nad elektrownią wiatrową, ustawa wprowadzi dodatkowe obowiązki dot. czynności technicznych niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji kluczowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, które będą realizowane przez Urząd Dozoru Technicznego w stosunku do elektrowni wiatrowych.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA