REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kobiety w branży fotowoltaicznej walczą ze stereotypami?

Stereotypy są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE
Stereotypy są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety w branży fotowoltaicznej nadal walczą ze stereotypami, chociaż z roku na rok coraz rzadziej. Mimo wszystko to właśnie kobiety w rodzinie bardzo często podejmują decyzję co do instalacji fotowoltaicznych.

Kobiety w branży fotowoltaicznej

Stereotypy, zwłaszcza przekonanie o mniejszych zdolnościach kobiet w zakresie techniki i nauk ścisłych, są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE. Dużo jednak zależy od pracodawcy.

REKLAMA

Wraz z rozwojem rynku fotowoltaiki w Polsce — jego wartość w 2020 roku zbliżyła się do 5 mld zł, a większość ekspertów prognozuje utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu — pracuje na nim coraz więcej kobiet. Przyznają, że w tej wymagającej branży wciąż stykają się z dyskryminacją w relacjach z klientem, lecz zdecydowanie rzadziej, niż jeszcze parę lat temu. Mówią, że obecność kobiet w fotowoltaice — nareszcie — nikogo już nie dziwi.

Katarzyna Rybińska, specjalistka zespołu wsparcia sprzedaży w firmie N Energia, na co dzień decyduje o tym, który doradca ruszy na spotkanie do tego lub innego klienta.

REKLAMA

— Tylko kilka razy w ciągu ostatnich miesięcy zdarzyło mi się usłyszeć, że klient z kobietą rozmawiać nie będzie, że kobieta nie ma wiedzy w tej kwestii. Najdziwniejsze, że byli to akurat mężczyźni wykształceni technicznie — architekt i inżynier - mówi Rybińska.

— Wcześniej, już na samym etapie umawiania spotkania, słyszałam — ale jak to, pani przyjedzie, nie będzie z panią żadnego technika? — opowiada Kamila Halikowska, doradczyni klienta z zespołu N Energia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Przecież na dach to pani chyba nie wejdzie? Potem, już na tym dachu, razem śmiejemy się z tego - dodaje Halikowska.

Kobiety lepsze w sprzedaży

REKLAMA

W trakcie codziennej pracy kobiety uczą się radzić sobie z obiekcjami, napięcie rozładowywać uśmiechem. Nie uważają siebie za mniej kompetentne od  mężczyzn. Sytuacje czasem są śmieszne, czasem smutne, ale wraz z rozwojem rynku jest na nim coraz więcej kobiet, więc percepcja klientów również zmienia się.

— Jeśli chodzi o sprzedaż instalacji fotowoltaicznych, kobiety sprawdzają się tu nawet lepiej — uważa Ewa Adasiak, managerka okręgu w firmie N Energia, założycielka strony Fotowoltaika na szpilkach dedykowanej kobietom zainteresowanym pracą w odnawialnych źródłach energii. Łatwiej nawiązują kontakt, co bardzo jest przydatne w obecnych czasach.

— Ludzie są zmęczeni trwałą izolacją i chcą po prostu rozmawiać, niekoniecznie o rzeczach związanych z fotowoltaiką. Kobiety są bardziej otwarte na takie rozmowy - dodaje Adasiak.

Kształcenie i wsparcie pracodawcy

Zgodnie z wynikami badań Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), globalnie branża energetyki odnawialnej zatrudnia około 32% kobiet, co i tak jest lepszym wskaźnikiem w porównaniu z całym sektorem energetycznym (około 22% kobiet). Najważniejszą przeszkodą w wejściu kobiet do branży OZE są stereotypy uwarunkowane przez normy kulturowe i społeczne. W tym pokutujące przekonanie o mniejszych zdolnościach kobiet w zakresie techniki i nauk ścisłych.

Stereotypy na temat ról płciowych przekładają się również na brak dostępu do kształcenia zawodowego. Niskie wskaźniki zapisów na kursy związane z nauką i techniką swoją drogą skutkują niższą reprezentacją kobiet na stanowiskach technicznych w branży energii odnawialnej.

Według raportu “Kobiety na politechnikach” opublikowanego w 2020 roku przez Fundację Edukacyjną Perspektywy, wśród studentów kierunku “Ekoenergetyka” w Polsce kobiety stanowią tylko 21%. Na kierunku “Elektrotechnika” — zaledwie 7%.

Decyduje kobieta

Co ciekawe, sytuacja w przeciętnej polskiej rodzinie, jeśli chodzi o decyzyjność i podział obowiązków, wydaje się być nieco inna. Kobiety rzadko biorą udział w spotkaniach, a jeśli uczestniczą to są zazwyczaj mało aktywne. Wszystko się zmienia, gdy rozmowy schodzą na kwestie związane z finansowaniem inwestycji. Jak wynika z relacji doradców OZE, te decyzje zawsze są akceptowane przez kobiety.

— Jeśli chodzi o instalację fotowoltaiczna dla rodziny, to w 90% ostateczna decyzję podejmuje żona. Potrafi też zablokować każdą decyzję, powiedzieć “nie i koniec” — dodaje Ewa Adasiak.

— Kobieta jak dobry dyrektor finansowy rodziny zachowuje ostrożność i powściągliwość w wydawaniu pieniędzy — reasumuje Anna Pers.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA