REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kobiety w branży fotowoltaicznej walczą ze stereotypami?

Stereotypy są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE
Stereotypy są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety w branży fotowoltaicznej nadal walczą ze stereotypami, chociaż z roku na rok coraz rzadziej. Mimo wszystko to właśnie kobiety w rodzinie bardzo często podejmują decyzję co do instalacji fotowoltaicznych.

Kobiety w branży fotowoltaicznej

Stereotypy, zwłaszcza przekonanie o mniejszych zdolnościach kobiet w zakresie techniki i nauk ścisłych, są największą przeszkodą rozwoju kobiet w branży OZE. Dużo jednak zależy od pracodawcy.

REKLAMA

Wraz z rozwojem rynku fotowoltaiki w Polsce — jego wartość w 2020 roku zbliżyła się do 5 mld zł, a większość ekspertów prognozuje utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu — pracuje na nim coraz więcej kobiet. Przyznają, że w tej wymagającej branży wciąż stykają się z dyskryminacją w relacjach z klientem, lecz zdecydowanie rzadziej, niż jeszcze parę lat temu. Mówią, że obecność kobiet w fotowoltaice — nareszcie — nikogo już nie dziwi.

Katarzyna Rybińska, specjalistka zespołu wsparcia sprzedaży w firmie N Energia, na co dzień decyduje o tym, który doradca ruszy na spotkanie do tego lub innego klienta.

REKLAMA

— Tylko kilka razy w ciągu ostatnich miesięcy zdarzyło mi się usłyszeć, że klient z kobietą rozmawiać nie będzie, że kobieta nie ma wiedzy w tej kwestii. Najdziwniejsze, że byli to akurat mężczyźni wykształceni technicznie — architekt i inżynier - mówi Rybińska.

— Wcześniej, już na samym etapie umawiania spotkania, słyszałam — ale jak to, pani przyjedzie, nie będzie z panią żadnego technika? — opowiada Kamila Halikowska, doradczyni klienta z zespołu N Energia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Przecież na dach to pani chyba nie wejdzie? Potem, już na tym dachu, razem śmiejemy się z tego - dodaje Halikowska.

Kobiety lepsze w sprzedaży

REKLAMA

W trakcie codziennej pracy kobiety uczą się radzić sobie z obiekcjami, napięcie rozładowywać uśmiechem. Nie uważają siebie za mniej kompetentne od  mężczyzn. Sytuacje czasem są śmieszne, czasem smutne, ale wraz z rozwojem rynku jest na nim coraz więcej kobiet, więc percepcja klientów również zmienia się.

— Jeśli chodzi o sprzedaż instalacji fotowoltaicznych, kobiety sprawdzają się tu nawet lepiej — uważa Ewa Adasiak, managerka okręgu w firmie N Energia, założycielka strony Fotowoltaika na szpilkach dedykowanej kobietom zainteresowanym pracą w odnawialnych źródłach energii. Łatwiej nawiązują kontakt, co bardzo jest przydatne w obecnych czasach.

— Ludzie są zmęczeni trwałą izolacją i chcą po prostu rozmawiać, niekoniecznie o rzeczach związanych z fotowoltaiką. Kobiety są bardziej otwarte na takie rozmowy - dodaje Adasiak.

Kształcenie i wsparcie pracodawcy

Zgodnie z wynikami badań Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), globalnie branża energetyki odnawialnej zatrudnia około 32% kobiet, co i tak jest lepszym wskaźnikiem w porównaniu z całym sektorem energetycznym (około 22% kobiet). Najważniejszą przeszkodą w wejściu kobiet do branży OZE są stereotypy uwarunkowane przez normy kulturowe i społeczne. W tym pokutujące przekonanie o mniejszych zdolnościach kobiet w zakresie techniki i nauk ścisłych.

Stereotypy na temat ról płciowych przekładają się również na brak dostępu do kształcenia zawodowego. Niskie wskaźniki zapisów na kursy związane z nauką i techniką swoją drogą skutkują niższą reprezentacją kobiet na stanowiskach technicznych w branży energii odnawialnej.

Według raportu “Kobiety na politechnikach” opublikowanego w 2020 roku przez Fundację Edukacyjną Perspektywy, wśród studentów kierunku “Ekoenergetyka” w Polsce kobiety stanowią tylko 21%. Na kierunku “Elektrotechnika” — zaledwie 7%.

Decyduje kobieta

Co ciekawe, sytuacja w przeciętnej polskiej rodzinie, jeśli chodzi o decyzyjność i podział obowiązków, wydaje się być nieco inna. Kobiety rzadko biorą udział w spotkaniach, a jeśli uczestniczą to są zazwyczaj mało aktywne. Wszystko się zmienia, gdy rozmowy schodzą na kwestie związane z finansowaniem inwestycji. Jak wynika z relacji doradców OZE, te decyzje zawsze są akceptowane przez kobiety.

— Jeśli chodzi o instalację fotowoltaiczna dla rodziny, to w 90% ostateczna decyzję podejmuje żona. Potrafi też zablokować każdą decyzję, powiedzieć “nie i koniec” — dodaje Ewa Adasiak.

— Kobieta jak dobry dyrektor finansowy rodziny zachowuje ostrożność i powściągliwość w wydawaniu pieniędzy — reasumuje Anna Pers.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA