REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pandemia wstrzymała działania proekologiczne w MŚP?

Subskrybuj nas na Youtube
W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych
W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Ekologia w firmach nadal raczkuje. Większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. inwestuje w fotowoltaikę. Dlaczego przedsiębiorcy rezygnują z inwestycji? Jakie koszty muszą ponosić?

Ile firm rezygnuje z inwestycji w ekologię?

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na postawę proekologiczną. Działania na rzecz ochrony środowiska zwiększają więc przewagę konkurencyjną firm. Przedsiębiorcy nadal utożsamiają je jednak z koniecznością ponoszenia, dodatkowych, wysokich kosztów, a na te w dobie pandemii, jak deklarują, nie ma miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Z raportu Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP” wynika, że aż ¾ przedsiębiorców nie planuje żadnych inwestycji w najbliższym czasie. Powodem jest pandemia koronawirusa i ponowne zamrożenie gospodarki. W obawie o swoją przyszłość, firmy wolą odłożyć wolne środki na ewentualny kryzys. Nie sprzyja to rozwojowi odnawialnych źródeł energii w Polsce, które kojarzone są przede wszystkim z fotowoltaiką. Wysokie koszty jej instalacji i długi okres zwrotu zniechęcają przedsiębiorców do inwestowania. Z danych EFL wynika, że obecnie decyduje się na nią zaledwie 4 proc. MŚP*, 11 proc. planuje inwestycję w przyszłości.

- Instalacje fotowoltaiczne i wiatraki nie wyczerpują możliwości korzystania w firmie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dużo łatwiejszym sposobem, niewymagającym nakładów finansowych, jest zmiana sprzedawcy na takiego, który zapewnia w 100 proc. zieloną energię, wykorzystując do tego inne instrumenty dostępne na rynku, jak np. gwarancje pochodzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwo może pochwalić się docenianą przez klientów, proekologiczną postawą bez obaw o dodatkowe koszty czy długi okres zwrotu inwestycji – mówi Olivier Queinnec, Business Development Manager w Axpo Polska Sp. z o.o.

Kij czy marchewka?

Problemem jest także brak przekonania przedsiębiorców o korzyściach dla biznesu płynących z proekologicznej postawy. Jak wynika z raportu EFL i „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, większość firm w ogóle nie dba o środowisko lub robi to tylko dlatego, że zmuszają je do tego przepisy. Natomiast tylko co piąty przedsiębiorca dostrzega w działaniach proekologicznych potencjał biznesowy.

REKLAMA

- Dbanie o środowisko powinno oczywiście wynikać z naszych przekonań, odpowiedzialności społecznej i jednocześnie, co bardziej przekonuje niektórych przedsiębiorców, może dodatkowo poprawić kondycję biznesu. Warto mówić głośno o wszystkich korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. W naszej firmie zachęcamy klientów do komunikowania zmiany energii z tradycyjnej na zieloną. Jest to powód do dumy i szansa na zbudowanie proekologicznego wizerunku firmy. Każdy przedsiębiorca po podpisaniu z nami umowy otrzymuje w prezencie certyfikat „Firma z dobrą energią” oraz materiały promujące zieloną energię, do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Biznesowych korzyści zatem jest wiele – zaczynając od promocji firmy, poprzez zwiększenie liczby klientów aż po możliwość współpracy z nowymi, wymagającymi tego typu postaw partnerami biznesowymi – dodaje Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

* EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA