REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pandemia wstrzymała działania proekologiczne w MŚP?

W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych
W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Ekologia w firmach nadal raczkuje. Większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. inwestuje w fotowoltaikę. Dlaczego przedsiębiorcy rezygnują z inwestycji? Jakie koszty muszą ponosić?

Ile firm rezygnuje z inwestycji w ekologię?

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na postawę proekologiczną. Działania na rzecz ochrony środowiska zwiększają więc przewagę konkurencyjną firm. Przedsiębiorcy nadal utożsamiają je jednak z koniecznością ponoszenia, dodatkowych, wysokich kosztów, a na te w dobie pandemii, jak deklarują, nie ma miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Z raportu Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP” wynika, że aż ¾ przedsiębiorców nie planuje żadnych inwestycji w najbliższym czasie. Powodem jest pandemia koronawirusa i ponowne zamrożenie gospodarki. W obawie o swoją przyszłość, firmy wolą odłożyć wolne środki na ewentualny kryzys. Nie sprzyja to rozwojowi odnawialnych źródeł energii w Polsce, które kojarzone są przede wszystkim z fotowoltaiką. Wysokie koszty jej instalacji i długi okres zwrotu zniechęcają przedsiębiorców do inwestowania. Z danych EFL wynika, że obecnie decyduje się na nią zaledwie 4 proc. MŚP*, 11 proc. planuje inwestycję w przyszłości.

- Instalacje fotowoltaiczne i wiatraki nie wyczerpują możliwości korzystania w firmie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dużo łatwiejszym sposobem, niewymagającym nakładów finansowych, jest zmiana sprzedawcy na takiego, który zapewnia w 100 proc. zieloną energię, wykorzystując do tego inne instrumenty dostępne na rynku, jak np. gwarancje pochodzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwo może pochwalić się docenianą przez klientów, proekologiczną postawą bez obaw o dodatkowe koszty czy długi okres zwrotu inwestycji – mówi Olivier Queinnec, Business Development Manager w Axpo Polska Sp. z o.o.

Kij czy marchewka?

Problemem jest także brak przekonania przedsiębiorców o korzyściach dla biznesu płynących z proekologicznej postawy. Jak wynika z raportu EFL i „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, większość firm w ogóle nie dba o środowisko lub robi to tylko dlatego, że zmuszają je do tego przepisy. Natomiast tylko co piąty przedsiębiorca dostrzega w działaniach proekologicznych potencjał biznesowy.

REKLAMA

- Dbanie o środowisko powinno oczywiście wynikać z naszych przekonań, odpowiedzialności społecznej i jednocześnie, co bardziej przekonuje niektórych przedsiębiorców, może dodatkowo poprawić kondycję biznesu. Warto mówić głośno o wszystkich korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. W naszej firmie zachęcamy klientów do komunikowania zmiany energii z tradycyjnej na zieloną. Jest to powód do dumy i szansa na zbudowanie proekologicznego wizerunku firmy. Każdy przedsiębiorca po podpisaniu z nami umowy otrzymuje w prezencie certyfikat „Firma z dobrą energią” oraz materiały promujące zieloną energię, do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Biznesowych korzyści zatem jest wiele – zaczynając od promocji firmy, poprzez zwiększenie liczby klientów aż po możliwość współpracy z nowymi, wymagającymi tego typu postaw partnerami biznesowymi – dodaje Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

* EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA