REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szpiegostwo przemysłowe

REKLAMA

REKLAMA

Szpiegostwo to przestępstwo polegające na zbieraniu informacji stanowiących tajemnicę państwową i przekazywaniu ich organom innego kraju. Oprócz szpiegostwa politycznego i wojskowego, często prowadzone jest szpiegostwo gospodarcze w celu zdobycia tajemnic dotyczących technologii produkcji i rozwiązań technicznych. Zgodnie z polskim prawem szpiegostwo polega na udziale w obcym wywiadzie, zbieraniu lub udzielaniu wiadomości. Jeżeli szpiegostwo godzi w podstawy bezpieczeństwa lub obronności RP jest traktowane jako zdrada ojczyzny /WIEM/

ZAGROŻENIA:

Wywiad gospodarczy zajmuje się zdobywaniem i analizowaniem aktualnej informacji o różnych segmentach rynku, podmiotach na nich działających, ich osiągnięciach technicznych, projektach czy pozycji ekonomicznej. Oznacza to zbieranie danych o faktach, wydarzeniach, planach i zamierzeniach określonych organizacji np. konkurencji. Uzyskane informacje są przekazywane własnemu kierownictwu w celu wyprzedzenia konkurencji w podejmowaniu strategicznych decyzji gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Informacja obecnie jest towarem, i to bardzo wysoko cenionym na rynku. Pewności, że tajemnice naszej firmy są chronione w 100% nie ma nigdy, więc jedyne co możemy zrobić to minimalizować to niebezpieczeństwo. A stracić można wiele. Zasoby informacji są różne: rzeczowe, finansowe, ludzkie. Istnieją w postaci raportów, sprawozdań, informacji o zamówieniach, sprzedaży, cenach itp. Wśród czynników zewnętrznych należy wyróżnić ekonomiczne, technologiczne, prawne i kulturowe.

Wiele firm „podkupuje” pracowników konkurencji, którzy posiadają poufną wiedzę lub zdobywa na pozór nieistotne i drobne informacje, które po złożeniu w całość mogą odsłonić ukrywane przez konkurencję tajemnice. Ogniwo ludzkie jak zwykle jest najsłabsze ponieważ przed techniką broni nas sama technika. W miejscach gdzie możemy być podsłuchiwani, wystarczy umieścić odpowiednie urządzenie blokujące w promieniu kilkunastu metrów pracę mikrofonów i telefonów komórkowych.


JAK ZAPOBIEGAĆ ??

Co musimy wiedzieć, by skutecznie się chronić? Na pomoc przychodzi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 11 przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

By uchronić się przed kradzieżą pilnie strzeżonych firmowych tajemnic, należy zawczasu podjąć odpowiednie kroki, obejmujące cały zakres działalności firmy. Najważniejszą sprawą jest skupienie się na tak istotnych elementach jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacja: Najważniejszy punkt strategii. W tym przypadku raporty o stanie bezpieczeństwa są jednym z podstawowych źródeł wiedzy.

REKLAMA

Edukacja: Stwórz system edukacji pracowników w zakresie zagrożeń ze strony szpiegostwa przemysłowego, kradzieży własności intelektualnej, fałszerstw i piractwa. Pomóż im zrozumieć odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa., na czym polegają twe oczekiwania - jak powinni chronić własność intelektualną firmy i, co za tym idzie, swoje źródło utrzymania. Utrata cennych informacji to nie tylko stracony zysk, ale także, a może przede wszystkim, naruszona opinia, marka, dobre imię firmy. To także utrata wielu godzin czy dni poświęconych przygotowaniu tych informacji i czas niezbędny do ich odtworzenia. Edukacją w stopniu ogólnym należy objąć wszystkich pracowników, natomiast specjalistyczną - zarząd, menedżerów, personel techniczny etc.

Ochrona personelu: Stwórz program pozwalający na zatrudnianie i zwalnianie pracowników w sposób bezpieczny dla firmowych tajemnic. Pierwszy krok to odpowiednia polityka, określająca sposoby działania. Następny - to jej prawidłowe wdrożenie. Poznaj ludzi, których zamierzasz zatrudnić. Nie trać z nimi kontaktu, jeśli już pracują w firmie ponieważ szpieg nie wygląda jak szpieg - to raczej pracownik pozostający po godzinach, ktoś z zespołu sprzątającego, konserwator komputerów czy ochroniarz pracujący nocami. Może to być każdy - warunkiem jego skuteczności jest swobodny dostęp do większości pomieszczeń, bez wzbudzania szczególnego zainteresowania czy sensacji.

Ochrona informacji: Zatrudnij specjalistów od ochrony informacji.Wprowadź odpowiednie technologie wspomagające jej ochronę, jak firewalle, wykrywanie włamań, szyfrowanie i mechanizmy służące identyfikacji. Zwróć szczególną uwagę na zabezpieczanie i niszczenie danych, tak samo jak na dostęp do nich. Niedawno stwierdzono, że ulubionym miejscem szpiegów są śmietniki. Można tam odkryć projekty dokumentów i korespondencji, instrukcje, wewnętrzne książki telefoniczne, słowem: ciekawostki z życia firmy, których posiadacze uznali, że nie są warte wrzucenia do niszczarki.

Ochrona fizyczna: Bezcelowe jest inwestowanie wszystkich środków w ochronę informacji lub śledztwa wewnętrzne, jeśli agenci konkurencji mogą bez przeszkód wejść do firmy i wynieść z niej ważne dane.

Wywiad: Poznaj swych konkurentów, partnerów i klientów. Miej oko na najnowsze trendy w hackingu, przestępczości zorganizowanej, oszustwach finansowych i szpiegostwie przemysłowym. Wszystko to możesz też zlecić firmie zewnętrznej, ale pamiętaj, by kontrolować jej poczynania.

Strategie prawne: Wiedz o tym, że nawet w przypadku, gdy prawo jest po twojej stronie, możesz stracić rynek i reputację.

Lista podejmowanych działań może być długa. Tylko od nas zależy, jakie kroki podejmiemy, aby się zabezpieczyć. Wszystkie firmy zajmujące się bezpieczeństwem i ochroną podkreślają, że szpiegiem może być każdy. Warto o tym pamiętać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA