Szpiegostwo przemysłowe
REKLAMA
REKLAMA
ZAGROŻENIA:
Wywiad gospodarczy zajmuje się zdobywaniem i analizowaniem aktualnej informacji o różnych segmentach rynku, podmiotach na nich działających, ich osiągnięciach technicznych, projektach czy pozycji ekonomicznej. Oznacza to zbieranie danych o faktach, wydarzeniach, planach i zamierzeniach określonych organizacji np. konkurencji. Uzyskane informacje są przekazywane własnemu kierownictwu w celu wyprzedzenia konkurencji w podejmowaniu strategicznych decyzji gospodarczych.
REKLAMA
REKLAMA
Informacja obecnie jest towarem, i to bardzo wysoko cenionym na rynku. Pewności, że tajemnice naszej firmy są chronione w 100% nie ma nigdy, więc jedyne co możemy zrobić to minimalizować to niebezpieczeństwo. A stracić można wiele. Zasoby informacji są różne: rzeczowe, finansowe, ludzkie. Istnieją w postaci raportów, sprawozdań, informacji o zamówieniach, sprzedaży, cenach itp. Wśród czynników zewnętrznych należy wyróżnić ekonomiczne, technologiczne, prawne i kulturowe.
Wiele firm „podkupuje” pracowników konkurencji, którzy posiadają poufną wiedzę lub zdobywa na pozór nieistotne i drobne informacje, które po złożeniu w całość mogą odsłonić ukrywane przez konkurencję tajemnice. Ogniwo ludzkie jak zwykle jest najsłabsze ponieważ przed techniką broni nas sama technika. W miejscach gdzie możemy być podsłuchiwani, wystarczy umieścić odpowiednie urządzenie blokujące w promieniu kilkunastu metrów pracę mikrofonów i telefonów komórkowych.
JAK ZAPOBIEGAĆ ??
Co musimy wiedzieć, by skutecznie się chronić? Na pomoc przychodzi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 11 przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
By uchronić się przed kradzieżą pilnie strzeżonych firmowych tajemnic, należy zawczasu podjąć odpowiednie kroki, obejmujące cały zakres działalności firmy. Najważniejszą sprawą jest skupienie się na tak istotnych elementach jak:
Organizacja: Najważniejszy punkt strategii. W tym przypadku raporty o stanie bezpieczeństwa są jednym z podstawowych źródeł wiedzy.
REKLAMA
Edukacja: Stwórz system edukacji pracowników w zakresie zagrożeń ze strony szpiegostwa przemysłowego, kradzieży własności intelektualnej, fałszerstw i piractwa. Pomóż im zrozumieć odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa., na czym polegają twe oczekiwania - jak powinni chronić własność intelektualną firmy i, co za tym idzie, swoje źródło utrzymania. Utrata cennych informacji to nie tylko stracony zysk, ale także, a może przede wszystkim, naruszona opinia, marka, dobre imię firmy. To także utrata wielu godzin czy dni poświęconych przygotowaniu tych informacji i czas niezbędny do ich odtworzenia. Edukacją w stopniu ogólnym należy objąć wszystkich pracowników, natomiast specjalistyczną - zarząd, menedżerów, personel techniczny etc.
Ochrona personelu: Stwórz program pozwalający na zatrudnianie i zwalnianie pracowników w sposób bezpieczny dla firmowych tajemnic. Pierwszy krok to odpowiednia polityka, określająca sposoby działania. Następny - to jej prawidłowe wdrożenie. Poznaj ludzi, których zamierzasz zatrudnić. Nie trać z nimi kontaktu, jeśli już pracują w firmie ponieważ szpieg nie wygląda jak szpieg - to raczej pracownik pozostający po godzinach, ktoś z zespołu sprzątającego, konserwator komputerów czy ochroniarz pracujący nocami. Może to być każdy - warunkiem jego skuteczności jest swobodny dostęp do większości pomieszczeń, bez wzbudzania szczególnego zainteresowania czy sensacji.
Ochrona informacji: Zatrudnij specjalistów od ochrony informacji.Wprowadź odpowiednie technologie wspomagające jej ochronę, jak firewalle, wykrywanie włamań, szyfrowanie i mechanizmy służące identyfikacji. Zwróć szczególną uwagę na zabezpieczanie i niszczenie danych, tak samo jak na dostęp do nich. Niedawno stwierdzono, że ulubionym miejscem szpiegów są śmietniki. Można tam odkryć projekty dokumentów i korespondencji, instrukcje, wewnętrzne książki telefoniczne, słowem: ciekawostki z życia firmy, których posiadacze uznali, że nie są warte wrzucenia do niszczarki.
Ochrona fizyczna: Bezcelowe jest inwestowanie wszystkich środków w ochronę informacji lub śledztwa wewnętrzne, jeśli agenci konkurencji mogą bez przeszkód wejść do firmy i wynieść z niej ważne dane.
Wywiad: Poznaj swych konkurentów, partnerów i klientów. Miej oko na najnowsze trendy w hackingu, przestępczości zorganizowanej, oszustwach finansowych i szpiegostwie przemysłowym. Wszystko to możesz też zlecić firmie zewnętrznej, ale pamiętaj, by kontrolować jej poczynania.
Strategie prawne: Wiedz o tym, że nawet w przypadku, gdy prawo jest po twojej stronie, możesz stracić rynek i reputację.
Lista podejmowanych działań może być długa. Tylko od nas zależy, jakie kroki podejmiemy, aby się zabezpieczyć. Wszystkie firmy zajmujące się bezpieczeństwem i ochroną podkreślają, że szpiegiem może być każdy. Warto o tym pamiętać.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.