REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia 3G i 4G – czym się cechują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System.
Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzedniej części wyjaśniliśmy w skrócie czym są technologie 2G i 2.5G, dzięki czemu będziemy mogli porównać je do technologii 3G i 4G. Postęp i różnica między tymi rozwiązaniami jest ogromna. Poznajmy więc bliżej protokół 3G i porównajmy go do najnowszego rozwiązania 4G.

Sieci 3G, czyli sieci trzeciej generacji są rozwijane od 10 lat. W przeciwieństwie do poprzednich technologii, czyli starego 2G i przejściowego 2.5G, sieci 3G nie skupiają się jedynie na usługach głosowych. Oprócz nich operatorzy oferują możliwość szybkiej transmisji różnego rodzaju danych, czyli wideo, pakiety danych, zdjęcia etc.

REKLAMA

REKLAMA

Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System. Początkowo UMTS zapewniał prędkość pobierania do 384 kb/s w przypadku wersji R99. Standard ciągle rozwijano, co zaowocowało wdrożeniem rodziny HSPA, czyli w rozwinięciu High Speed Packet Access.

W naszym kraju wykorzystywane są również dwie inne technologie o nazwie High Speed Downlink Packet Access (HSDPA) i High Speed Uplink Packet Access (HSUPA). W zależności od wersji HSPA pozwala na uzyskiwanie prędkości pobierania do 3,6, 7,2 czy 14,4 Mb/s i wysyłania do 5,8 Mb/s. Niestety problemy z zasięgiem, szczególnie poza centrami dużych miast w znacznym stopniu ograniczają powyższe parametry. Niemniej jednak niemal z miesiąca na miesiąc zasięg najwydajniejszych sieci się zwiększa.

Sprawdź też: Sieci społecznościowe zagrożeniem dla danych firmowych?

REKLAMA

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Tak ewoluuje sieć 3G zbliżając się coraz bardziej do najnowszego rozwiązania, czyli 4G. Wracając jednak do 3G, kolejnym etapem rozwoju jest rodzina HSPA+, znana również jako Evolved High-Speed Packet Access. Umożliwia ona pobieranie danych z szybkością do 84 Mb/s i wysyłanie do 22 Mb/s. Co więcej, wiele wskazuje na to, że prędkości te zostaną niedługo podwojone. Sieci wykorzystujące HSPA lub HSPA+ określa się jako 3G+ lub 3.5G, a czasem nawet jako 4G. Warto jednak pamiętać, że 4G oferuje dużo wyższe transfery, dlatego też musimy być czujni. Naciąganie nazwy przez operatorów jest coraz częstszym procederem.

Najnowsza faza rozwoju sieci komórkowych to LTE, czyli Long Term Evolution. Maksymalne docelowe prędkości to w tym przypadku 326,4 Mb/s w przypadku pobierania i aż 86,4 Mb/s dla wysyłania. Sieci wykorzystujące tę technologię (a także standard WiMAX) bywają nazywane sieciami 3.9G lub 4G. I w tym przypadku ten ostatni skrót wzbudza kontrowersje, gdyż nie do końca zgadza się z rzeczywistością. A czym tak naprawdę jest 4G?

Zgodnie z pierwotną specyfikacją Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 4G powinno zapewniać minimum 100 Mb/s prędkości pobierania danych użytkownikom w ruchu (pociąg, samochód) i 1 Gb/s prędkości pobierania użytkownikom pieszym czy stacjonarnym. HSPA+, WiMAX czy LTE nie spełniają tych warunków i sieci, które oferują taki standard nazywając go 4G po prostu zwabiają klientów. Prawda jest taka, że Polsce daleko do standardy 4G, dlatego też lepiej skupić się na rozwoju dotychczasowych technologii, niż wprowadzać ludzi w błąd oferując „wybrakowane nowości”. 

Zobacz również: Czy smartfony podążą za usługami w chmurze?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA