REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia 3G i 4G – czym się cechują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Rogala
Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System.
Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System.

REKLAMA

REKLAMA

W poprzedniej części wyjaśniliśmy w skrócie czym są technologie 2G i 2.5G, dzięki czemu będziemy mogli porównać je do technologii 3G i 4G. Postęp i różnica między tymi rozwiązaniami jest ogromna. Poznajmy więc bliżej protokół 3G i porównajmy go do najnowszego rozwiązania 4G.

Sieci 3G, czyli sieci trzeciej generacji są rozwijane od 10 lat. W przeciwieństwie do poprzednich technologii, czyli starego 2G i przejściowego 2.5G, sieci 3G nie skupiają się jedynie na usługach głosowych. Oprócz nich operatorzy oferują możliwość szybkiej transmisji różnego rodzaju danych, czyli wideo, pakiety danych, zdjęcia etc.

REKLAMA

REKLAMA

Do najpopularniejszej w Europie technologii 3G należy UMTS, czyli w rozwinięciu Universal Mobile Telecommunications System. Początkowo UMTS zapewniał prędkość pobierania do 384 kb/s w przypadku wersji R99. Standard ciągle rozwijano, co zaowocowało wdrożeniem rodziny HSPA, czyli w rozwinięciu High Speed Packet Access.

W naszym kraju wykorzystywane są również dwie inne technologie o nazwie High Speed Downlink Packet Access (HSDPA) i High Speed Uplink Packet Access (HSUPA). W zależności od wersji HSPA pozwala na uzyskiwanie prędkości pobierania do 3,6, 7,2 czy 14,4 Mb/s i wysyłania do 5,8 Mb/s. Niestety problemy z zasięgiem, szczególnie poza centrami dużych miast w znacznym stopniu ograniczają powyższe parametry. Niemniej jednak niemal z miesiąca na miesiąc zasięg najwydajniejszych sieci się zwiększa.

Sprawdź też: Sieci społecznościowe zagrożeniem dla danych firmowych?

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Tak ewoluuje sieć 3G zbliżając się coraz bardziej do najnowszego rozwiązania, czyli 4G. Wracając jednak do 3G, kolejnym etapem rozwoju jest rodzina HSPA+, znana również jako Evolved High-Speed Packet Access. Umożliwia ona pobieranie danych z szybkością do 84 Mb/s i wysyłanie do 22 Mb/s. Co więcej, wiele wskazuje na to, że prędkości te zostaną niedługo podwojone. Sieci wykorzystujące HSPA lub HSPA+ określa się jako 3G+ lub 3.5G, a czasem nawet jako 4G. Warto jednak pamiętać, że 4G oferuje dużo wyższe transfery, dlatego też musimy być czujni. Naciąganie nazwy przez operatorów jest coraz częstszym procederem.

Najnowsza faza rozwoju sieci komórkowych to LTE, czyli Long Term Evolution. Maksymalne docelowe prędkości to w tym przypadku 326,4 Mb/s w przypadku pobierania i aż 86,4 Mb/s dla wysyłania. Sieci wykorzystujące tę technologię (a także standard WiMAX) bywają nazywane sieciami 3.9G lub 4G. I w tym przypadku ten ostatni skrót wzbudza kontrowersje, gdyż nie do końca zgadza się z rzeczywistością. A czym tak naprawdę jest 4G?

Zgodnie z pierwotną specyfikacją Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) 4G powinno zapewniać minimum 100 Mb/s prędkości pobierania danych użytkownikom w ruchu (pociąg, samochód) i 1 Gb/s prędkości pobierania użytkownikom pieszym czy stacjonarnym. HSPA+, WiMAX czy LTE nie spełniają tych warunków i sieci, które oferują taki standard nazywając go 4G po prostu zwabiają klientów. Prawda jest taka, że Polsce daleko do standardy 4G, dlatego też lepiej skupić się na rozwoju dotychczasowych technologii, niż wprowadzać ludzi w błąd oferując „wybrakowane nowości”. 

Zobacz również: Czy smartfony podążą za usługami w chmurze?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA