REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyka śledcza - znane przypadki (część II)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kroll Ontrack

REKLAMA

REKLAMA

Prezentujemy drugą część zestawienia najciekawszych przypadków dotyczących informatyki śledczej, zanotowanych przez firmę Kroll Ontrack.

1. Dostarczenie elektronicznych środków dowodowych do trzech krajów jednocześnie

Eksperci działu Ontrack Forensics otrzymali zlecenie tzw. akwizycji danych polegającej na skopiowaniu informacji elektronicznych w taki sposób, aby nie straciły one wartości dowodowej (narzędzia wykorzystywane przez Kroll Ontrack pozwalają na zachowanie tzw. sumy kontrolnej. Jej niezmieniona wartość gwarantuje brak ingerencji w zawartość zabezpieczanych plików elektronicznych). Identyczną operację przeprowadzili w tym samym czasie specjaliści Kroll Ontrack w Niemczech i we Francji. Zleceniodawcą był zarząd francuskiej firmy farmaceutycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Powodem do zatrudnienia „elektronicznych detektywów” było podejrzenie o malwersacje finansowe zarządu polskiego oddziału firmy, którego członkowie otworzyli firmę pośredniczącą w zakupach dla koncernu oferując towary po cenach nierynkowych i powodując w ten sposób powstanie wymiernych strat dla firmy.

Operacja zebrania materiałów dowodowych przeprowadzana w każdym z trzech krajów tej samej nocy odbyła się w obecności prawnika, notariusza i służby ochrony mienia. Specjaliści Kroll Ontrack skopiowali dane z każdego komputera w firmie oraz z urządzeń służących do archiwizacji danych firmowych. Każde z miejsc pracy zostało sfotografowane.

Dane z Niemiec i Polski trafiły następnie do Francji. Podobnie jak dane z siedziby głównej koncernu, zostały poddane analizie. Wynikało z niej, że przypuszczenie działania na szkodę koncernu przez zarząd polskiego oddziału firmy jest prawdziwe.

Po analizie wyników analizy zarząd francuskiego koncernu zdecydował się na zmianę całego personelu polskiego oddziału (zarządu i pracowników). Nie wiadomo, czy członkom zarządu wytoczono procesy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Kradzież i wykorzystanie danych przez konkurencję

REKLAMA

Udostępnianie danych osobom, które przeprowadzają dla danej firmy określone projekty może niekiedy okazać się niezwykle ryzykowne. Doświadczyło tego jedno z największych biur projektowych, które na potrzeby realizacji jednego ze swych zleceń postanowiło podjąć współpracę z inną firmą. Miała ona wesprzeć działania biura i wraz z jego pracownikami utworzyć zespół zajmujący się projektem przez następne czternaście miesięcy.

Powołany zespół pracował w siedzibie biura projektowego (zleceniodawcy). Dzięki temu pracownicy firmy wspomagającej biuro mieli potencjalną szansę na bezprawny dostęp do wszelkich danych znajdujących się na komputerach ich zleceniodawcy.

W trakcie realizacji projektu pracownicy biura przypadkowo odkryli, iż na rynku pojawiły się produkty bazujące na rozwiązaniach technologicznych stworzonych przez nich samych. W tej sytuacji, obawiając się przecieku, przeprowadzono analizę komputerów pracowników, serwerów danych oraz przesyłanych dokumentów. Pozwoliło to na ustalenie źródła przecieku, którym okazał się zespół projektowy, a dokładnie jeden z pracowników firmy zatrudnionej przez biuro. Ustalono, że kilkakrotnie włamywał się on na serwery, gdzie przechowywane były dane pochodzące z innych projektów, po czym przesyłał je na serwery swej macierzystej firmy.

Odkrycie tych działań nie byłoby możliwe bez szczegółowej analizy komputerów biura projektowego, dokonanej przez specjalistów i poprawnego zabezpieczenia elektronicznych środków dowodowych, które mogły być użyte w sądzie. Zarazem przypadek ten pokazuje, jak istotne jest zabezpieczenie danych firmy, których wykorzystanie może być w przyszłości przyczyną jej poważnych problemów.

3. Komputer wyrzucony z okna

Dane z odzysku mogą być i bywają dowodami przestępstw. Osoby, które łamią prawo pilnie strzegą informacji mogących je pogrążyć.

Ponieważ wiele takich danych jest archiwizowanych na komputerach (często przenośnych) jedną z metod oskarżenia przestępcy jest zgromadzenie elektronicznych dowodów łamania prawa, czyli danych zapisanych w formie elektronicznej.

Przestępcy najczęściej korzystają z komputerów przenośnych. Pozwala im to na ciągły nadzór nad ważnymi danymi.

W razie potrzeby jest też łatwiej pozbyć się notebook’a niż setek lub tysięcy kartek papieru. Tak przynajmniej sądził ścigany przez policję przestępca. Księgowy jednej z dużych grup przestępczych. Uciekając po schodach budynku, dotarł na dach i zrzucił z niego komputer przenośny z obciążającymi go danymi.

Ponieważ informacje te mogły być decydujące w śledztwie do odzyskania danych zatrudniono Kroll Ontrack. Cały komputer po upadku był mocno zniszczony. Jednak z uszkodzonego dysku udało się odzyskać ok. 7 proc. danych. Taka ilość informacji wystarczyła do obciążenia podejrzanego.

4. Elektroniczne dowody fałszerstw

Do firmy Kroll Ontrack trafiło zgłoszenie przesłane przez prokuraturę prowadzącą śledztwo w sprawie fałszowania dokumentów.

Podczas przesłuchań trzy zatrzymane osoby posługujące się sfałszowanymi dokumentami przyznały się do winy. Jednocześnie w czasie przesłuchań okazało się, że współpracował z nimi informatyk, który przygotowywał w wersji elektronicznej kopie dokumentów tożsamości, zaświadczeń o zatrudnieniu i pieczątek.

Po tym zeznaniu prokuratura wydała nakaz aresztowania podejrzanego o fałszerstwo oraz nakazała zarekwirowanie sprzętu komputerowego z użyciem którego dokonywano fałszerstw.

Na porę zatrzymania podejrzanego wybrano wieczór. W czasie interwencji funkcjonariuszy fałszerz dokumentów próbował zniszczyć komputer uderzając nim o ziemię. Jego działania odniosły skutek ponieważ dysk twardy, który znajdował się w jego laptopie uległ uszkodzeniu fizycznemu – jego elementy mechaniczne zostały uszkodzone.

W takim przypadku jedynym możliwym sposobem odzyskania danych jest otwarcie nośnika w laboratoryjnych warunkach oraz wykorzystanie technologii umożliwiającej odtworzenie danych bezpośrednio z otwartego nośnika.

W przypadku fałszerza specjaliści katowickiego laboratorium Kroll Ontrack odzyskali 74 pliki zawierające wzorce spreparowanych dokumentów. Informacje te posłużyły jako materiał dowodowy w prowadzonym przez prokuraturę dochodzeniu.

5. Była pracownica oskarżona o przyczynienie się do upadku firmy

Pracownica jednej z katowickich firm założyła podczas trwania stosunku pracy własną firmę. Bankrutujący pracodawca obwinił ją o problemy swojej firmy, które miały być spowodowane tym, iż pracownica w czasie pracy wykonywała czynności związane z jej prywatną firmą zaniedbując obowiązki służbowe.

Pracownica twierdziła, że wszystkie czynności związane ze swoją firmą wykonywała po pracy. Jako dowód zleciła analizę operacji wykonywanych z użyciem komputera „elektronicznym detektywom” - specjalistom Kroll Ontrack, którzy przeanalizowali dane znajdujące się w komputerze pracownicy. Okazało się, że kobieta wykonywała wszystkie czynności związane z prowadzeniem własnej firmy po godzinach pracy. Pracodawca odstąpił od skierowania sprawy do sądu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA