REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyka śledcza - znane przypadki (część II)

Kroll Ontrack

REKLAMA

REKLAMA

Prezentujemy drugą część zestawienia najciekawszych przypadków dotyczących informatyki śledczej, zanotowanych przez firmę Kroll Ontrack.

1. Dostarczenie elektronicznych środków dowodowych do trzech krajów jednocześnie

Eksperci działu Ontrack Forensics otrzymali zlecenie tzw. akwizycji danych polegającej na skopiowaniu informacji elektronicznych w taki sposób, aby nie straciły one wartości dowodowej (narzędzia wykorzystywane przez Kroll Ontrack pozwalają na zachowanie tzw. sumy kontrolnej. Jej niezmieniona wartość gwarantuje brak ingerencji w zawartość zabezpieczanych plików elektronicznych). Identyczną operację przeprowadzili w tym samym czasie specjaliści Kroll Ontrack w Niemczech i we Francji. Zleceniodawcą był zarząd francuskiej firmy farmaceutycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Powodem do zatrudnienia „elektronicznych detektywów” było podejrzenie o malwersacje finansowe zarządu polskiego oddziału firmy, którego członkowie otworzyli firmę pośredniczącą w zakupach dla koncernu oferując towary po cenach nierynkowych i powodując w ten sposób powstanie wymiernych strat dla firmy.

Operacja zebrania materiałów dowodowych przeprowadzana w każdym z trzech krajów tej samej nocy odbyła się w obecności prawnika, notariusza i służby ochrony mienia. Specjaliści Kroll Ontrack skopiowali dane z każdego komputera w firmie oraz z urządzeń służących do archiwizacji danych firmowych. Każde z miejsc pracy zostało sfotografowane.

Dane z Niemiec i Polski trafiły następnie do Francji. Podobnie jak dane z siedziby głównej koncernu, zostały poddane analizie. Wynikało z niej, że przypuszczenie działania na szkodę koncernu przez zarząd polskiego oddziału firmy jest prawdziwe.

REKLAMA

Po analizie wyników analizy zarząd francuskiego koncernu zdecydował się na zmianę całego personelu polskiego oddziału (zarządu i pracowników). Nie wiadomo, czy członkom zarządu wytoczono procesy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Kradzież i wykorzystanie danych przez konkurencję

Udostępnianie danych osobom, które przeprowadzają dla danej firmy określone projekty może niekiedy okazać się niezwykle ryzykowne. Doświadczyło tego jedno z największych biur projektowych, które na potrzeby realizacji jednego ze swych zleceń postanowiło podjąć współpracę z inną firmą. Miała ona wesprzeć działania biura i wraz z jego pracownikami utworzyć zespół zajmujący się projektem przez następne czternaście miesięcy.

Powołany zespół pracował w siedzibie biura projektowego (zleceniodawcy). Dzięki temu pracownicy firmy wspomagającej biuro mieli potencjalną szansę na bezprawny dostęp do wszelkich danych znajdujących się na komputerach ich zleceniodawcy.

W trakcie realizacji projektu pracownicy biura przypadkowo odkryli, iż na rynku pojawiły się produkty bazujące na rozwiązaniach technologicznych stworzonych przez nich samych. W tej sytuacji, obawiając się przecieku, przeprowadzono analizę komputerów pracowników, serwerów danych oraz przesyłanych dokumentów. Pozwoliło to na ustalenie źródła przecieku, którym okazał się zespół projektowy, a dokładnie jeden z pracowników firmy zatrudnionej przez biuro. Ustalono, że kilkakrotnie włamywał się on na serwery, gdzie przechowywane były dane pochodzące z innych projektów, po czym przesyłał je na serwery swej macierzystej firmy.

Odkrycie tych działań nie byłoby możliwe bez szczegółowej analizy komputerów biura projektowego, dokonanej przez specjalistów i poprawnego zabezpieczenia elektronicznych środków dowodowych, które mogły być użyte w sądzie. Zarazem przypadek ten pokazuje, jak istotne jest zabezpieczenie danych firmy, których wykorzystanie może być w przyszłości przyczyną jej poważnych problemów.

3. Komputer wyrzucony z okna

Dane z odzysku mogą być i bywają dowodami przestępstw. Osoby, które łamią prawo pilnie strzegą informacji mogących je pogrążyć.

Ponieważ wiele takich danych jest archiwizowanych na komputerach (często przenośnych) jedną z metod oskarżenia przestępcy jest zgromadzenie elektronicznych dowodów łamania prawa, czyli danych zapisanych w formie elektronicznej.

Przestępcy najczęściej korzystają z komputerów przenośnych. Pozwala im to na ciągły nadzór nad ważnymi danymi.

W razie potrzeby jest też łatwiej pozbyć się notebook’a niż setek lub tysięcy kartek papieru. Tak przynajmniej sądził ścigany przez policję przestępca. Księgowy jednej z dużych grup przestępczych. Uciekając po schodach budynku, dotarł na dach i zrzucił z niego komputer przenośny z obciążającymi go danymi.

Ponieważ informacje te mogły być decydujące w śledztwie do odzyskania danych zatrudniono Kroll Ontrack. Cały komputer po upadku był mocno zniszczony. Jednak z uszkodzonego dysku udało się odzyskać ok. 7 proc. danych. Taka ilość informacji wystarczyła do obciążenia podejrzanego.

4. Elektroniczne dowody fałszerstw

Do firmy Kroll Ontrack trafiło zgłoszenie przesłane przez prokuraturę prowadzącą śledztwo w sprawie fałszowania dokumentów.

Podczas przesłuchań trzy zatrzymane osoby posługujące się sfałszowanymi dokumentami przyznały się do winy. Jednocześnie w czasie przesłuchań okazało się, że współpracował z nimi informatyk, który przygotowywał w wersji elektronicznej kopie dokumentów tożsamości, zaświadczeń o zatrudnieniu i pieczątek.

Po tym zeznaniu prokuratura wydała nakaz aresztowania podejrzanego o fałszerstwo oraz nakazała zarekwirowanie sprzętu komputerowego z użyciem którego dokonywano fałszerstw.

Na porę zatrzymania podejrzanego wybrano wieczór. W czasie interwencji funkcjonariuszy fałszerz dokumentów próbował zniszczyć komputer uderzając nim o ziemię. Jego działania odniosły skutek ponieważ dysk twardy, który znajdował się w jego laptopie uległ uszkodzeniu fizycznemu – jego elementy mechaniczne zostały uszkodzone.

W takim przypadku jedynym możliwym sposobem odzyskania danych jest otwarcie nośnika w laboratoryjnych warunkach oraz wykorzystanie technologii umożliwiającej odtworzenie danych bezpośrednio z otwartego nośnika.

W przypadku fałszerza specjaliści katowickiego laboratorium Kroll Ontrack odzyskali 74 pliki zawierające wzorce spreparowanych dokumentów. Informacje te posłużyły jako materiał dowodowy w prowadzonym przez prokuraturę dochodzeniu.

5. Była pracownica oskarżona o przyczynienie się do upadku firmy

Pracownica jednej z katowickich firm założyła podczas trwania stosunku pracy własną firmę. Bankrutujący pracodawca obwinił ją o problemy swojej firmy, które miały być spowodowane tym, iż pracownica w czasie pracy wykonywała czynności związane z jej prywatną firmą zaniedbując obowiązki służbowe.

Pracownica twierdziła, że wszystkie czynności związane ze swoją firmą wykonywała po pracy. Jako dowód zleciła analizę operacji wykonywanych z użyciem komputera „elektronicznym detektywom” - specjalistom Kroll Ontrack, którzy przeanalizowali dane znajdujące się w komputerze pracownicy. Okazało się, że kobieta wykonywała wszystkie czynności związane z prowadzeniem własnej firmy po godzinach pracy. Pracodawca odstąpił od skierowania sprawy do sądu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA