REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szpieg w firmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Szpiegostwo to przestępstwo polegające na zbieraniu informacji stanowiących tajemnicę państwową i przekazywaniu ich organom innego kraju. Oprócz szpiegostwa politycznego i wojskowego, często prowadzone jest szpiegostwo gospodarcze w celu zdobycia tajemnic dotyczących technologii produkcji i rozwiązań technicznych. Zgodnie z polskim prawem szpiegostwo polega na udziale w obcym wywiadzie, zbieraniu lub udzielaniu wiadomości. Jeżeli szpiegostwo godzi w podstawy bezpieczeństwa lub obronności RP jest traktowane jako zdrada ojczyzny /WIEM/

ZAGROŻENIA:

Wywiad gospodarczy zajmuje się zdobywaniem i analizowaniem aktualnej informacji o różnych segmentach rynku, podmiotach na nich działających, ich osiągnięciach technicznych, projektach czy pozycji ekonomicznej. Oznacza to zbieranie danych o faktach, wydarzeniach, planach i zamierzeniach określonych organizacji np. konkurencji. Uzyskane informacje są przekazywane własnemu kierownictwu w celu wyprzedzenia konkurencji w podejmowaniu strategicznych decyzji gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Informacja obecnie jest towarem, i to bardzo wysoko cenionym na rynku. Pewności, że tajemnice naszej firmy są chronione w 100% nie ma nigdy, więc jedyne co możemy zrobić to minimalizować to niebezpieczeństwo. A stracić można wiele. Zasoby informacji są różne: rzeczowe, finansowe, ludzkie. Istnieją w postaci raportów, sprawozdań, informacji o zamówieniach, sprzedaży, cenach itp. Wśród czynników zewnętrznych należy wyróżnić ekonomiczne, technologiczne, prawne i kulturowe.

Wiele firm „podkupuje” pracowników konkurencji, którzy posiadają poufną wiedzę lub zdobywa na pozór nieistotne i drobne informacje, które po złożeniu w całość mogą odsłonić ukrywane przez konkurencję tajemnice. Ogniwo ludzkie jak zwykle jest najsłabsze ponieważ przed techniką broni nas sama technika. W miejscach gdzie możemy być podsłuchiwani, wystarczy umieścić odpowiednie urządzenie blokujące w promieniu kilkunastu metrów pracę mikrofonów i telefonów komórkowych.


JAK ZAPOBIEGAĆ ??

Co musimy wiedzieć, by skutecznie się chronić? Na pomoc przychodzi ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 11 przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

By uchronić się przed kradzieżą pilnie strzeżonych firmowych tajemnic, należy zawczasu podjąć odpowiednie kroki, obejmujące cały zakres działalności firmy. Najważniejszą sprawą jest skupienie się na tak istotnych elementach jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacja: Najważniejszy punkt strategii. W tym przypadku raporty o stanie bezpieczeństwa są jednym z podstawowych źródeł wiedzy.

REKLAMA

Edukacja: Stwórz system edukacji pracowników w zakresie zagrożeń ze strony szpiegostwa przemysłowego, kradzieży własności intelektualnej, fałszerstw i piractwa. Pomóż im zrozumieć odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa., na czym polegają twe oczekiwania - jak powinni chronić własność intelektualną firmy i, co za tym idzie, swoje źródło utrzymania. Utrata cennych informacji to nie tylko stracony zysk, ale także, a może przede wszystkim, naruszona opinia, marka, dobre imię firmy. To także utrata wielu godzin czy dni poświęconych przygotowaniu tych informacji i czas niezbędny do ich odtworzenia. Edukacją w stopniu ogólnym należy objąć wszystkich pracowników, natomiast specjalistyczną - zarząd, menedżerów, personel techniczny etc.

Ochrona personelu: Stwórz program pozwalający na zatrudnianie i zwalnianie pracowników w sposób bezpieczny dla firmowych tajemnic. Pierwszy krok to odpowiednia polityka, określająca sposoby działania. Następny - to jej prawidłowe wdrożenie. Poznaj ludzi, których zamierzasz zatrudnić. Nie trać z nimi kontaktu, jeśli już pracują w firmie ponieważ szpieg nie wygląda jak szpieg - to raczej pracownik pozostający po godzinach, ktoś z zespołu sprzątającego, konserwator komputerów czy ochroniarz pracujący nocami. Może to być każdy - warunkiem jego skuteczności jest swobodny dostęp do większości pomieszczeń, bez wzbudzania szczególnego zainteresowania czy sensacji.

Ochrona informacji: Zatrudnij specjalistów od ochrony informacji.Wprowadź odpowiednie technologie wspomagające jej ochronę, jak firewalle, wykrywanie włamań, szyfrowanie i mechanizmy służące identyfikacji. Zwróć szczególną uwagę na zabezpieczanie i niszczenie danych, tak samo jak na dostęp do nich. Niedawno stwierdzono, że ulubionym miejscem szpiegów są śmietniki. Można tam odkryć projekty dokumentów i korespondencji, instrukcje, wewnętrzne książki telefoniczne, słowem: ciekawostki z życia firmy, których posiadacze uznali, że nie są warte wrzucenia do niszczarki.

Ochrona fizyczna: Bezcelowe jest inwestowanie wszystkich środków w ochronę informacji lub śledztwa wewnętrzne, jeśli agenci konkurencji mogą bez przeszkód wejść do firmy i wynieść z niej ważne dane.

Wywiad: Poznaj swych konkurentów, partnerów i klientów. Miej oko na najnowsze trendy w hackingu, przestępczości zorganizowanej, oszustwach finansowych i szpiegostwie przemysłowym. Wszystko to możesz też zlecić firmie zewnętrznej, ale pamiętaj, by kontrolować jej poczynania.

Strategie prawne: Wiedz o tym, że nawet w przypadku, gdy prawo jest po twojej stronie, możesz stracić rynek i reputację.

Lista podejmowanych działań może być długa. Tylko od nas zależy, jakie kroki podejmiemy, aby się zabezpieczyć. Wszystkie firmy zajmujące się bezpieczeństwem i ochroną podkreślają, że szpiegiem może być każdy. Warto o tym pamiętać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA