REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Phishing - popularne oszustwo

Kaspersky LAB

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najbardziej znanych rodzajów oszustwa jest prawdopodobnie phishing. Na czym polega? Otrzymujesz wiadomość, w której nadawca prosi Cię, abyś wszedł na określoną stronę (odsyłacz jest zawarty w e-mailu) i podał swoje osobiste informacje - np. hasło, numer konta bankowego itd.

Wiadomość wygląda tak, jakby została wysłana przez Twój bank, eBay, system płatności, taki jak PayPal etc. Jednak bez względu na to, jak przekonująca wydaje się wiadomość, jest ona fałszywa; jeżeli klikniesz odsyłacz i wprowadzisz wymagane informacje, cyberprzestępcy będą mogli przechwycić Twoje dane i wykorzystać je do własnych celów.

REKLAMA

Aby zapobiegać próbom ataków phishigowych wiele banków wprowadziło dodatkowe zabezpieczenia. Spowodowało to spadek liczby wiadomości phishingowych atakujących najpopularniejsze banki. Nie oznacza to jednak, że ten rodzaj oszustwa nie jest już wykorzystywany - został po prostu zmodyfikowany, dostosowany do nowej rzeczywistości.

Phishing zyskuje

Wiadomości phishingowe to zjawisko międzynarodowe: tekst bazowy zostaje przetłumaczony na wiele różnych języków, a następnie powstaje wiadomość e-mail, która imituje styl znanego banku lub instytucji finansowej. Główny nacisk położony jest na wygląd wiadomości e-mail - użyte kolory i logo często trudno odróżnić od prawdziwych elementów wiadomości wysyłanych przez te instytucje. Natomiast tekst często zawiera mnóstwo literówek i/lub błędów gramatycznych, które od razu powinny spowodować u nas zapalenie się czerwonego światełka. Innym wyraźnym sygnałem, że mamy do czynienia z phishingiem, są ogólne zwroty rozpoczynające wiadomość, takie jak "Szanowny kliencie", które nie zawierają Twojego imienia. W końcu dzisiaj nawet newslettery są spersonalizowane, dlatego rozsądnie jest wymagać, aby nadawcy legalnych wiadomości znali Twoje imię. Wreszcie, banki nigdy nie żądają podawania numerów PIN oraz innych poufnych informacji, a już na pewno nie za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Nie tylko banki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak już wspominałem, celem ataków phishingowych nie są tylko banki. Ostatnio spora liczba wiadomości phishingowych jest wysyłana po to, aby przechwycić dane dotyczące kont w systemach płatności online, takich jak PayPal, lub na portalach aukcyjnych, takich jak Allegro. Wiadomości phishingowe stanowią 0,94% całego spamu, z czego aż 60% atakuje PayPal. Takie e-maile często straszą odbiorcę zamknięciem jego konta, ponieważ rzekomo nie korzysta z niego od pewnego czasu. Aby zachować swoje konto, pisze nadawca wiadomości, należy zalogować się; naturalnie wiadomość zawiera odsyłacz do odpowiedniej strony. Po kliknięciu go pojawi się strona wyglądająca jakby należała do organizacji, która wysłała e-maila, zawierająca prośbę o wprowadzenie nazwy użytkownika i hasła.

Mimo że wygląda jak prawdziwa, strona ta jest w rzeczywistości fałszywa. Nigdy nie powinieneś klikać odsyłaczy w wiadomościach prowadzących do strony, na której jesteś proszony o podanie poufnych informacji. Używaj zakładek w swojej przeglądarce lub ręcznie wpisuj adres w pasku adresu przeglądarki. Nawet jeśli odsyłacz wydaje się być w porządku, działający w tle szkodliwy program może otworzyć stronę o zupełnie innym adresie niż ten wyświetlany.

Jeżeli nie jesteś pewny, czy wiadomość e-mail jest rzeczywiście tą, za jaką się podaje, zadzwoń bezpośrednio do organizacji, z której została rzekomo wysłana, lub wyślij do niej maila. Jeśli jednak postanowisz skontaktować się za pośrednictwem poczty elektronicznej, nie ograniczaj się do odpowiadania na podejrzany e-mail: sprawdź adres kontaktowy na stronie internetowej firmy i użyj właśnie jego. W ten sposób będziesz miał pewność, że Twoje zapytanie trafi bezpośrednio do firmy, na którą powołują się jej autorzy, a nie na nieaktualny adres zwrotny wykorzystywany przez spamerów lub oszustów.

Źródło: Kaspersky LAB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA