REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Phishing - czyli jak nie być naiwną rybką i nie dać się złapać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kaspersky Lab Polska

REKLAMA

Nie ma prawie dnia bez pojawiania się w Internecie wiadomości o przypadkach phishingu. Czasami phishing określany jest jako "carding" lub "brand spoofing". Czym dokładnie jest to zjawisko? Jakie są mechanizmy phishingu i jego skutki?

Haczyk, linka i ciężarek - definicja phishingu

REKLAMA

Phishing - celowo błędny zapis słowa 'fishing' (łowienie ryb) - jest specyficzną formą cyberprzestępczości. Ma na celu podstępne skłonienie użytkowników komputerów do wyjawienia swoich danych osobistych, takich jak nazwy użytkowników, hasła, numery PIN, numery kart kredytowych itd., związanych z kontami bankowymi lub systemami płatności on-line. Dane te są następnie wykorzystywane do kradzieży pieniędzy.

Tak więc, phishing jest oszustwem: najpierw skradzione zostają twoje osobiste dane, a później pieniądze.


Phishing i socjotechnika

REKLAMA

Phisherzy wykorzystują w dużym stopniu socjotechnikę. Termin socjotechnika odnosi się zazwyczaj do stosowania socjologicznych metod w celu wywarcia wpływu na dużą grupę ludzi. W dziedzinie bezpieczeństwa komputerowego termin ten odnosi się do metod, które twórcy wirusów wykorzystują do wyłudzenia informacji od użytkowników i złamania zabezpieczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, autorzy wirusów wykorzystują powszechnie socjotechnikę, aby podstępnie nakłonić użytkowników do uruchomienia złośliwego kodu. Można to osiągnąć załączając wirusa lub robaka do pozornie nieszkodliwej/standardowej wiadomości e-mail.

LoveLetter, na przykład, rozprzestrzenił się jako wiadomość e-mail z tytułem "I LOVE YOU" - któż z nas nie chciałby otrzymać listu miłosnego? Sama wiadomość zawierała następującą treść: "Kindly check the attached LOVELETTER coming from me" (ang. Uprzejmie proszę o przejrzenie przesłanego załącznika). Załącznik posiadał podwójne rozszerzenie (LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs).


Domyślnie, Windows nie wyświetla drugiego [rzeczywistego] rozszerzenia, które może wzbudzić w odbiorcy podejrzenie o kryjącym się w wiadomości złośliwym kodzie. W ciągu ostatnich pięciu lat wielu twórców wirusów i robaków wykorzystywało trik z podwójnym rozszerzeniem.


Podstawowe techniki wykorzystywane w phishingu

REKLAMA

Phisher tworzy najpierw stronę WWW, która do złudzenia przypomina będącą celem ataku stronę instytucji finansowej. Następnie, oszust rusza do akcji i masowo rozsyła wiadomość e-mail, która imituje wiadomość pochodzącą z banku lub firmy zajmującej się kartami kredytowymi.

Phisherzy wykorzystują zazwyczaj autentyczne logo, właściwy styl korespondencji handlowej, a nawet umieszczają rzeczywiste nazwiska osób należących do ścisłego zarządu instytucji finansowych. Starają się również, aby otrzymana wiadomość wydawała się legalną: nie trudno jest wysłać wiadomość, która wygląda, jakby pochodziła od innego nadawcy.

Zazwyczaj, wiadomości pochodzące z banków powiadamiają o zmianie infrastruktury IT i proszą klientów o potwierdzenie informacji personalnych. Czasami, aby przedstawić powód konieczności podawania danych osobistych, rzekomy bank informuje o awarii sieci lub ataku hakerów.

Wiadomości typu phishing mają jedną rzecz wspólną: są przynętą użytą w celu nakłonienia klientów, aby kliknęli odsyłacz zawarty w wiadomości e-mail. Odsyłacz prowadzi użytkownika bezpośrednio do specjalnie utworzonej strony. Gdy nieszczęsna "rybka" połknie przynętę i wypełni formularz podając wymagane dane osobowe - phisher uzyska dostęp do banku ofiary, jej karty kredytowej lub konta założonego przy dokonywaniu zakupów on-line.


Typowe cele phisherów

Jak się już domyślacie, phisherzy atakują organizacje, które zajmują się przeprowadzaniem olbrzymich transakcji finansowych on-line. W ciągu minionego półtora roku klienci prawie wszystkich głównych banków (Barclays, Citibank, Halifax, HSBC, Lloyds TSB and MBNA, NatWest) padli ofiarą phisherów. Jednak, zagrożeni są nie tylko klienci banków - phisherzy zaatakowali również amazon.com, AOL, BestBuy, eBay, MSN, PayPal oraz Yahoo.

W każdym oszustwie typu phishing klientami atakowanych banków lub innych organizacji będzie niewielki odsetek odbiorców wiadomości e-mail i tylko część z nich "złapie przynętę". Mimo to, wiadomości w oszustwach typu phishing są masowo rozsyłane - wysyłane są tak ogromne ilości fałszywych wiadomości, że nawet najmniejszy odsetek odpowiedzi pozwoli na zebranie wystarczającej ilości danych, aby wysiłek opłacił się.

Straty finansowe

Phisherzy grają o wysoką stawkę. Podawane są różne szacunki strat spowodowanych phishingiem - w sieci można znaleźć liczby od 400 milionów do 2,4 miliarda dolarów. Jednak, jedno jest pewne: liczba ataków typu phishing i związane z nimi koszty rosną.

Od lipca 2004 r. do listopada 2004 r. co miesiąc odnotowano 34% wzrost liczby nowych, unikatowych wiadomości e-mail oraz 28% wzrost liczby unikatowych oszukańczych stron WWW (dane pochodzą z raportu Phishing Activity Trends Report, który został opublikowany w listopadzie 2004 r. przez Anti-Phishing Working Group).


Straty pośrednie

Problem nie kończy się na bezpośrednich stratach finansowych poniesionych przez ofiary phishingu i instytucje finansowe. Niektórzy phisherzy umieszczają na fałszywych stronach programy typu exploit dla luk w Microsoft Internet Explorer [IE]. Gdy ofiara przegląda fałszywą stronę, exploit wrzuca na jej komputer trojana. W rezultacie, nie tylko przechwytywane są informacje bankowe użytkownika, ale jego komputer staje się także częścią sieci maszyn zombie.

Sieć ta może zostać wykorzystana do innych szkodliwych działań: może być posłużyć do ataku DDoS [Distributed Denial of Service], w wyniku którego od zaatakowanej organizacji wymuszane są pieniądze. Może również służyć jako platforma do rozsyłania spamu lub rozprzestrzeniania wirusów czy robaków.

Całkiem nieźle jak na dzienny połów! Zrozumiała jest więc uwaga, jaką media poświęciły w ostatnich latach zjawisku phishingu. Odpowiedzialne instytucje finansowe informują teraz swoich klientów o potencjalnych zagrożeniach. Użytkownicy stają się coraz ostrożniejsi. W rezultacie, phisherzy poszukują coraz lepszych sposobów skłaniania użytkowników do wyjawiania swoich osobistych informacji.


Jak uniknąć phisherów

Poniżej przedstawione zostały ogólne wskazówki, jak zminimalizować ryzyko złapania się "na haczyk" phishera.


1. Traktuj niezwykle ostrożnie każdą wiadomość e-mail proszącą o podanie informacji osobistych. Jest nikłe prawdopodobieństwo, że twój bank poprosi cię o takie informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z bankiem w celu potwierdzenia!

2. Aby otworzyć stronę WWW, nie używaj odsyłaczy zawartych w wiadomościach. Zamiast tego, wpisz adresu URL do przeglądarki internetowej.

3. Nie wypełniaj danymi osobistymi formularza zawartego w wiadomości e-mail. Dostarczaj takich danych jedynie przez bezpieczną stronę WWW. Sprawdź, czy adres URL rozpoczyna się od wyrażenia 'https://', a nie 'http://'. Jeżeli używasz przeglądarki IE, poszukaj symbolu kłódki po prawej stronie paska stanu i kliknij go dwukrotnie, aby sprawdzić poprawność certyfikatu cyfrowego. Ewentualnie, przeprowadzaj transakcje handlowe telefonicznie.

4. Zastanów się na zainstalowaniem paska narzędzi w przeglądarce internetowej, który ostrzega cię przed znanymi atakami typu phishing.

5. Rozważ pisanie wiadomości e-mail zwykłym tekstem zamiast HTML. Wiadomość może nie wyglądać tak atrakcyjnie, ale z pewnością będzie bezpieczniejsza.

6. Regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe [łącznie z debetem i kartami kredytowymi, wyciągami z kont itd.], aby upewnić się, że wyszczególnione transakcje są legalne.

7. Upewnij się, że używasz najnowszej wersji przeglądarki i zainstalowałeś wszystkie niezbędne łaty.

8. Natychmiast powiadamiaj swój bank lub dostawcę karty kredytowej o wszystkim, co wyda ci się podejrzane.


Kaspersky Lab Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA