REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prowadzenie e-działalności - obowiązki informacyjne

Anna Hryńko
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia
Prowadzenie e-działalności. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zasady prowadzenia działalności gospodarczej w internecie jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Ustawa ta (Dz. U. Nr 144, poz. 1024 ze zm., dalej: „uśude”) nakłada na podmioty świadczące e-usługi liczne obowiązki informacyjne, określone w przepisach od art. 5 do art. 8, które muszą zostać spełnione bez względu na rodzaj świadczonej usługi i status drugiej strony umowy, czyli niezależnie od tego czy jest nią konsument (B2C), czy też profesjonalny uczestnik obrotu gospodarczego (B2B), przy czym w przypadku zawierania umów z konsumentami, wspomniane obowiązki informacyjne muszą zostać spełnione jednocześnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm., dalej: „uonpk”).

REKLAMA

Dostęp do aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach i specjalistycznym oprogramowaniu oraz do informacji na temat niezbędnych wymagań technicznych sprzętu komputerowego

Na podstawie art. 6 uśude usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do:

- aktualnej informacji o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną, a także

- funkcji i celu oprogramowania lub danych, które nie są składnikiem treści usługi, a są wprowadzane do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, usługodawca ma również obowiązek udostępnić usługobiorcy informacje na temat minimalnych parametrów technicznych, niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym się posługuje, o czym jest mowa w art. 8 ust. 3 pkt 2 lit. a uśude.

Zobacz serwis: e-Firma

Co to oznacza jednak w praktyce?

Otóż po pierwsze, informacje o szczególnych zagrożeniach powinny odnosić się do specyfiki danej usługi i określać tylko potencjalnie możliwe zagrożenia. Nie jest konieczne wskazywanie konkretnych, zidentyfikowanych zagrożeń.

Po drugie, usługodawca powinien stworzyć warunki do zapoznania się przez usługobiorcę z informacjami na temat specjalistycznego oprogramowania instalowanego w związku ze świadczeniem usługi oraz zapisywanych w systemie usługobiorcy plików cookie. Z praktycznego punktu wiedzenia do dnia 22 marca 2012 r. wystarczającym rozwiązaniem – na gruncie przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – była możliwość połączenia wykonania analizowanego obowiązku informacyjnego z wyrażeniem przez usługobiorcę zgody na zainstalowanie specjalistycznego oprogramowania lub wykorzystanie techniki cookie.

Zobacz: Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

REKLAMA

Jednakże z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012, poz. 1445), stosownie do znowelizowanego art. 173 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), podmiot świadczący usługi drogą elektroniczną jest zobligowany - przed dokonaniem instalacji rzeczonego oprogramowania - do uzyskania zgody usługobiorcy na jego instalację i używanie, jak również do bezpośredniego poinformowania usługobiorcy w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania, a także o sposobie jego usunięcia.

Po trzecie, usługobiorca musi mieć zapewniony dostęp do informacji dotyczących rodzajów przeglądarek internetowych prawidłowo współpracujących z daną witryną, konieczności dokonania instalacji dodatkowego oprogramowania obsługującego aplety Java czy rozdzielczości, dla jakiej jest zoptymalizowana strona internetowa. Brak powyższych informacji uniemożliwia usługobiorcy (np. konsumentowi) dostosowanie wykorzystywanego oprogramowania do optymalnej możliwości wyświetlania informacji na stronie internetowej usługodawcy.

Zadaj pytanie na FORUM

Na koniec ponownie zwracam uwagę, że w przypadku umów zawieranych z konsumentami, brak spełnienia opisanych powyżej obowiązków informacyjnych naraża przedsiębiorców na określone sankcje wynikające z kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA