REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Sklep internetowy a podatek VAT
Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat gwałtownie wzrosła liczba działalności gospodarczych prowadzona za pośrednictwem Internetu. Przedsiębiorcy prowadzący tego rodzaju działalność gospodarczą często zastanawiają się, czy i kiedy powinni opodatkować swoją sprzedaż.

Sklep internetowy a podatek VAT

Wątpliwości pojawiają się z uwagi na fakt, że klienci mogą dokonywać w różny sposób płatności: przelewem na rachunek bankowy w formie przedpłaty lub po otrzymaniu towaru, za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej przy odbiorze towaru. Wiedza ta jest tym cenniejsza, że fiskus zainteresował się wzmożonymi transakcjami za pośrednictwem stron internetowych i rozpoczął kontrole podatników prowadzących sprzedaż za pośrednictwem Internetu.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r . o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Polecamy: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Kto jest podatnikiem VAT?

Generalna zasadę przedmiotu opodatkowania prezentuje natomiast art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r . o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,  wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

REKLAMA

Jednak nie każdy przedsiębiorca musi być podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 113 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają ci podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast podatnik, który  rozpoczyna w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawo o VAT jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik rozpoczyna  działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży kosmetyków w sklepie internetowym w maju 2011 r. Limit sprzedaży uprawniający do zwolnienia z podatku VAT wynosi zatem 150.000,00 : 12 x 8 = 100.000,00 zł.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT przekroczy kwotę 150.000,00 zł przypadającą na cały rok podatkowy, podatnik traci zwolnienie VAT w momencie przekroczenia tej kwoty, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega wówczas nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. 

Do wartości sprzedaży 150.000,00 zł nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


Podatnicy mogą oczywiście zrezygnować z omawianego zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.

Art. 113 ust. 11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla sprzedaży w sklepie internetowym?

Zgodnie z art. 19 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Ust. 11 art. 19 stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W sposób odmienny uregulowano natomiast powstanie obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 - w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Zatem jeśli najpierw następuje wysyłka towaru wraz z dokumentem sprzedaży, a zapłata pobrana przez firmę spedycyjną lub Pocztę Polską przekazywana jest na rachunek bankowy firmy w terminach późniejszych, wówczas podatek VAT należny od dokonanej sprzedaży zostaje rozliczany w miesiącu otrzymania zapłaty. Ma to szczególne znaczenie w przypadku  płatności dokonywanych na przełomie dwóch miesięcy. Wystawioną fakturę należy w tym przypadku wystawić odbiorcy na zasadach ogólnych - z dniem wysyłki nie później niż 7 dnia, od dnia jej dokonania, lecz obowiązek podatkowy wiąże się nie z faktem jej wystawienia, lecz z momentem otrzymania zapłaty.

Generalna zasada wyrażona w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT mówiąca, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi będzie mieć zastosowanie, jeśli wyślemy klientowi towar wraz z fakturą, a klient sam dokona płatności za pośrednictwem swojego banku  lub Poczty Polskiej na rachunek wskazany na fakturze (Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2011 r., PP/443-39/07/TE, Interpretacja indywidualna z 25.07.2007, . PP/443-65-1/07) .

Polecamy: Jak e-sklep może obniżyć koszty wysyłki?

A kiedy zaewidencjonować obrót na kasie fiskalnej?

Kasa rejestrująca jest urządzeniem służącym do ewidencjonowania kwot obrotu i podatku należnego (art. 111 ust. 1 ustawy). Sprzedaż należy zaewidencjonować w kasie z chwilą otrzymania przedpłaty od nabywcy towaru lub zapłaty od firmy kurierskiej. Jeśli natomiast płatność za towar zostanie dokonana przez odbiorcę na podstawie otrzymanej wraz z towarem faktury VAT, wówczas obrót na  kasie fiskalnej należy zaewidencjonować wraz z wystawieniem tejże faktury.

Polecamy: Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA