REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Sklep internetowy a podatek VAT
Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat gwałtownie wzrosła liczba działalności gospodarczych prowadzona za pośrednictwem Internetu. Przedsiębiorcy prowadzący tego rodzaju działalność gospodarczą często zastanawiają się, czy i kiedy powinni opodatkować swoją sprzedaż.

Sklep internetowy a podatek VAT

REKLAMA

Wątpliwości pojawiają się z uwagi na fakt, że klienci mogą dokonywać w różny sposób płatności: przelewem na rachunek bankowy w formie przedpłaty lub po otrzymaniu towaru, za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej przy odbiorze towaru. Wiedza ta jest tym cenniejsza, że fiskus zainteresował się wzmożonymi transakcjami za pośrednictwem stron internetowych i rozpoczął kontrole podatników prowadzących sprzedaż za pośrednictwem Internetu.

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r . o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Polecamy: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Kto jest podatnikiem VAT?

REKLAMA

Generalna zasadę przedmiotu opodatkowania prezentuje natomiast art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r . o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,  wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednak nie każdy przedsiębiorca musi być podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 113 zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają ci podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast podatnik, który  rozpoczyna w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawo o VAT jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik rozpoczyna  działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży kosmetyków w sklepie internetowym w maju 2011 r. Limit sprzedaży uprawniający do zwolnienia z podatku VAT wynosi zatem 150.000,00 : 12 x 8 = 100.000,00 zł.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT przekroczy kwotę 150.000,00 zł przypadającą na cały rok podatkowy, podatnik traci zwolnienie VAT w momencie przekroczenia tej kwoty, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega wówczas nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. 

Do wartości sprzedaży 150.000,00 zł nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


Podatnicy mogą oczywiście zrezygnować z omawianego zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.

Art. 113 ust. 11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla sprzedaży w sklepie internetowym?

Zgodnie z art. 19 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Ust. 11 art. 19 stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W sposób odmienny uregulowano natomiast powstanie obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 6 - w takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Zatem jeśli najpierw następuje wysyłka towaru wraz z dokumentem sprzedaży, a zapłata pobrana przez firmę spedycyjną lub Pocztę Polską przekazywana jest na rachunek bankowy firmy w terminach późniejszych, wówczas podatek VAT należny od dokonanej sprzedaży zostaje rozliczany w miesiącu otrzymania zapłaty. Ma to szczególne znaczenie w przypadku  płatności dokonywanych na przełomie dwóch miesięcy. Wystawioną fakturę należy w tym przypadku wystawić odbiorcy na zasadach ogólnych - z dniem wysyłki nie później niż 7 dnia, od dnia jej dokonania, lecz obowiązek podatkowy wiąże się nie z faktem jej wystawienia, lecz z momentem otrzymania zapłaty.

Generalna zasada wyrażona w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT mówiąca, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi będzie mieć zastosowanie, jeśli wyślemy klientowi towar wraz z fakturą, a klient sam dokona płatności za pośrednictwem swojego banku  lub Poczty Polskiej na rachunek wskazany na fakturze (Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2011 r., PP/443-39/07/TE, Interpretacja indywidualna z 25.07.2007, . PP/443-65-1/07) .

Polecamy: Jak e-sklep może obniżyć koszty wysyłki?

A kiedy zaewidencjonować obrót na kasie fiskalnej?

Kasa rejestrująca jest urządzeniem służącym do ewidencjonowania kwot obrotu i podatku należnego (art. 111 ust. 1 ustawy). Sprzedaż należy zaewidencjonować w kasie z chwilą otrzymania przedpłaty od nabywcy towaru lub zapłaty od firmy kurierskiej. Jeśli natomiast płatność za towar zostanie dokonana przez odbiorcę na podstawie otrzymanej wraz z towarem faktury VAT, wówczas obrót na  kasie fiskalnej należy zaewidencjonować wraz z wystawieniem tejże faktury.

Polecamy: Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA