REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Wawiórko
ekspert ds. robotyzacji
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.

REKLAMA

REKLAMA

Roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Roboty nie tylko dla korporacji

Robotyzacja procesów w celu optymalizacji pracy do niedawna kojarzona była z dużymi firmami i międzynarodowymi korporacjami. Wprowadzenie robotów wiązało się bowiem z dużymi kosztami, czego powodem było m.in. korzystanie z usług zagranicznych dostawców. Skomplikowana obsługa robota wymagała również wykwalifikowanej kadry, na którą mniejsze przedsiębiorstwa nie mogły sobie pozwolić.

REKLAMA

Wraz z rozwojem technologii, powstały rozwiązania szyte na miarę małych i średnich przedsiębiorstw, tym samym roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Jakiego robota wybrać?

Do firm można „zatrudnić” dwa rodzaje robotów: hardware’owe – czyli fizyczne maszyny, wykorzystywane najczęściej w produkcji oraz software’owe, czyli roboty cyfrowe w postaci oprogramowania. To właśnie oprogramowania cyfrowe najczęściej sprawdzają się w małych
i średnich firmach, ponieważ są bardziej dostępne dla przedsiębiorców i odpowiednio wykorzystane mogą okazać się niezwykle pomocne w prostych czynnościach pracy biurowej.

Roboty – dla kogo?

Przedsiębiorcy pytani o główne przeszkody we wprowadzeniu robotyzacji do ich firm, przeważnie wskazywali wysokie koszty oraz potrzebę posiadania specjalistycznych kompetencji. Dzięki nowoczesnym narzędziom kwestie te nie stanowią już przeszkody.

  1. Koszt robotyzacji.

Dotychczas firmy korzystały głównie z rozwiązań zagranicznych firm, jednak dzięki temu, że w Polsce powstaje coraz więcej firm zajmujących się robotyzacją, usługi te stają się dużo bardziej przystępne, także finansowo. Na „zatrudnienie” robota mogą sobie już z powodzeniem pozwolić małe i średnie firmy. Ponadto ten koszt to inwestycja, która zwraca się już po kilku miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Specjalistyczne kompetencje w zarządzaniu robotem.

Proste „trenowanie” robota, np.: w narzędziu Wizlink, sprawia, że nawet osoby bez wykształcenia kierunkowego (IT) poradzą sobie z jego obsługą. Firma, decydując się na robotyzację, nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników lub całych działów IT, by zarządzać oprogramowaniem. Krótkie szkolenie wprowadzające daje wiedzę, która pozwala samodzielnie zarządzać robotem.

Jak roboty mogą pomóc przedsiębiorcom z sektora MŚP?

REKLAMA

W każdej firmie można wyłonić działania, które są powtarzalne, monotonne i ich wykonanie nie wymaga specjalistycznej, merytorycznej wiedzy. Głównie są to proste czynności biurowe związane z przetwarzaniem danych z dokumentów, wypełnianiem formularzy, obliczeniami, przekazywaniem danych czy wysyłaniem oraz odbieraniem maili.

Korzyści z robotyzacji procesów dostrzegają zarówno pracownicy, jak i właściciele firm. Roboty „wyręczają” człowieka w zadaniach powtarzalnych, dzięki czemu może on zająć się tymi bardziej zaawansowanymi, rozwijając swoje kompetencje w czasie, gdy robot wykonuje tę monotonną i nużącą część pracy. Co istotne – robot w ciągu kilku minut wykona zadania, które zwykłym pracownikom zajęłaby nawet godzinę. Zmniejsza się także ryzyko popełnienia błędów, pod warunkiem, że scenariusz dla robota zostanie poprawnie zaprogramowany.

Przedsiębiorstwa w ten sposób zwiększają swoją wydajność i zakres usług. Przy zachowaniu takiej samej liczby pracowników, mogą wykonywać więcej zadań, przyśpieszyć procesy i zwiększyć jakość obsługi klienta. Mogą również wydłużyć czas działania firmy, bowiem roboty mogą pracować nawet wtedy, kiedy pracownicy mają wolne.

Jak wprowadzić robota do firmy?

REKLAMA

Podjęcie decyzji o robotyzacji procesów w firmie powinna poprzedzić gruntowna analiza. Warto dokładnie przyjrzeć się codziennym działaniom wykonywanym przez pracowników, sprawdzić, które są najbardziej czasochłonne i wybrać te, które pozwolą na optymalizację czasu pracy zespołu. Należy pamiętać, że o skuteczności działań robota decyduje jego poprawne zaprojektowanie, bowiem będzie on pracował dokładnie tak, jak go tego nauczymy, jeśli więc proces jest błędny, to robot również będzie wykonywał błędną pracę.

Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest również precyzyjna komunikacja z pracownikami. Wielu z nich może obawiać się zwolnień, myśląc, że robot zastąpi ich na stanowisku. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę swoim pracownikom, by mogli zrozumieć, że robot jest dla nich szansą na rozwój, a nie zagrożeniem utraty pracy. Tylko przy pełnej współpracy kadry zarządzającej i pracowników robotyzacja pozytywnie wpłynie na rozwój firmy, a także zadowolenie zespołu.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu robotyzacji do swojego przedsiębiorstwa, zawsze warto również skonsultować się z firmą, która profesjonalnie zajmuje się tego typu usługami.

Michał Wawiórko - Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela marki Wizlink.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA