REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Wawiórko
ekspert ds. robotyzacji
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.

REKLAMA

REKLAMA

Roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Roboty nie tylko dla korporacji

Robotyzacja procesów w celu optymalizacji pracy do niedawna kojarzona była z dużymi firmami i międzynarodowymi korporacjami. Wprowadzenie robotów wiązało się bowiem z dużymi kosztami, czego powodem było m.in. korzystanie z usług zagranicznych dostawców. Skomplikowana obsługa robota wymagała również wykwalifikowanej kadry, na którą mniejsze przedsiębiorstwa nie mogły sobie pozwolić.

REKLAMA

Wraz z rozwojem technologii, powstały rozwiązania szyte na miarę małych i średnich przedsiębiorstw, tym samym roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Jakiego robota wybrać?

Do firm można „zatrudnić” dwa rodzaje robotów: hardware’owe – czyli fizyczne maszyny, wykorzystywane najczęściej w produkcji oraz software’owe, czyli roboty cyfrowe w postaci oprogramowania. To właśnie oprogramowania cyfrowe najczęściej sprawdzają się w małych
i średnich firmach, ponieważ są bardziej dostępne dla przedsiębiorców i odpowiednio wykorzystane mogą okazać się niezwykle pomocne w prostych czynnościach pracy biurowej.

Roboty – dla kogo?

Przedsiębiorcy pytani o główne przeszkody we wprowadzeniu robotyzacji do ich firm, przeważnie wskazywali wysokie koszty oraz potrzebę posiadania specjalistycznych kompetencji. Dzięki nowoczesnym narzędziom kwestie te nie stanowią już przeszkody.

  1. Koszt robotyzacji.

Dotychczas firmy korzystały głównie z rozwiązań zagranicznych firm, jednak dzięki temu, że w Polsce powstaje coraz więcej firm zajmujących się robotyzacją, usługi te stają się dużo bardziej przystępne, także finansowo. Na „zatrudnienie” robota mogą sobie już z powodzeniem pozwolić małe i średnie firmy. Ponadto ten koszt to inwestycja, która zwraca się już po kilku miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Specjalistyczne kompetencje w zarządzaniu robotem.

Proste „trenowanie” robota, np.: w narzędziu Wizlink, sprawia, że nawet osoby bez wykształcenia kierunkowego (IT) poradzą sobie z jego obsługą. Firma, decydując się na robotyzację, nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników lub całych działów IT, by zarządzać oprogramowaniem. Krótkie szkolenie wprowadzające daje wiedzę, która pozwala samodzielnie zarządzać robotem.

Jak roboty mogą pomóc przedsiębiorcom z sektora MŚP?

REKLAMA

W każdej firmie można wyłonić działania, które są powtarzalne, monotonne i ich wykonanie nie wymaga specjalistycznej, merytorycznej wiedzy. Głównie są to proste czynności biurowe związane z przetwarzaniem danych z dokumentów, wypełnianiem formularzy, obliczeniami, przekazywaniem danych czy wysyłaniem oraz odbieraniem maili.

Korzyści z robotyzacji procesów dostrzegają zarówno pracownicy, jak i właściciele firm. Roboty „wyręczają” człowieka w zadaniach powtarzalnych, dzięki czemu może on zająć się tymi bardziej zaawansowanymi, rozwijając swoje kompetencje w czasie, gdy robot wykonuje tę monotonną i nużącą część pracy. Co istotne – robot w ciągu kilku minut wykona zadania, które zwykłym pracownikom zajęłaby nawet godzinę. Zmniejsza się także ryzyko popełnienia błędów, pod warunkiem, że scenariusz dla robota zostanie poprawnie zaprogramowany.

Przedsiębiorstwa w ten sposób zwiększają swoją wydajność i zakres usług. Przy zachowaniu takiej samej liczby pracowników, mogą wykonywać więcej zadań, przyśpieszyć procesy i zwiększyć jakość obsługi klienta. Mogą również wydłużyć czas działania firmy, bowiem roboty mogą pracować nawet wtedy, kiedy pracownicy mają wolne.

Jak wprowadzić robota do firmy?

REKLAMA

Podjęcie decyzji o robotyzacji procesów w firmie powinna poprzedzić gruntowna analiza. Warto dokładnie przyjrzeć się codziennym działaniom wykonywanym przez pracowników, sprawdzić, które są najbardziej czasochłonne i wybrać te, które pozwolą na optymalizację czasu pracy zespołu. Należy pamiętać, że o skuteczności działań robota decyduje jego poprawne zaprojektowanie, bowiem będzie on pracował dokładnie tak, jak go tego nauczymy, jeśli więc proces jest błędny, to robot również będzie wykonywał błędną pracę.

Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest również precyzyjna komunikacja z pracownikami. Wielu z nich może obawiać się zwolnień, myśląc, że robot zastąpi ich na stanowisku. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę swoim pracownikom, by mogli zrozumieć, że robot jest dla nich szansą na rozwój, a nie zagrożeniem utraty pracy. Tylko przy pełnej współpracy kadry zarządzającej i pracowników robotyzacja pozytywnie wpłynie na rozwój firmy, a także zadowolenie zespołu.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu robotyzacji do swojego przedsiębiorstwa, zawsze warto również skonsultować się z firmą, która profesjonalnie zajmuje się tego typu usługami.

Michał Wawiórko - Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela marki Wizlink.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA