REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Michał Wawiórko
ekspert ds. robotyzacji
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.

REKLAMA

REKLAMA

Roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Roboty nie tylko dla korporacji

Robotyzacja procesów w celu optymalizacji pracy do niedawna kojarzona była z dużymi firmami i międzynarodowymi korporacjami. Wprowadzenie robotów wiązało się bowiem z dużymi kosztami, czego powodem było m.in. korzystanie z usług zagranicznych dostawców. Skomplikowana obsługa robota wymagała również wykwalifikowanej kadry, na którą mniejsze przedsiębiorstwa nie mogły sobie pozwolić.

REKLAMA

Wraz z rozwojem technologii, powstały rozwiązania szyte na miarę małych i średnich przedsiębiorstw, tym samym roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Jakiego robota wybrać?

Do firm można „zatrudnić” dwa rodzaje robotów: hardware’owe – czyli fizyczne maszyny, wykorzystywane najczęściej w produkcji oraz software’owe, czyli roboty cyfrowe w postaci oprogramowania. To właśnie oprogramowania cyfrowe najczęściej sprawdzają się w małych
i średnich firmach, ponieważ są bardziej dostępne dla przedsiębiorców i odpowiednio wykorzystane mogą okazać się niezwykle pomocne w prostych czynnościach pracy biurowej.

Roboty – dla kogo?

Przedsiębiorcy pytani o główne przeszkody we wprowadzeniu robotyzacji do ich firm, przeważnie wskazywali wysokie koszty oraz potrzebę posiadania specjalistycznych kompetencji. Dzięki nowoczesnym narzędziom kwestie te nie stanowią już przeszkody.

  1. Koszt robotyzacji.

Dotychczas firmy korzystały głównie z rozwiązań zagranicznych firm, jednak dzięki temu, że w Polsce powstaje coraz więcej firm zajmujących się robotyzacją, usługi te stają się dużo bardziej przystępne, także finansowo. Na „zatrudnienie” robota mogą sobie już z powodzeniem pozwolić małe i średnie firmy. Ponadto ten koszt to inwestycja, która zwraca się już po kilku miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Specjalistyczne kompetencje w zarządzaniu robotem.

Proste „trenowanie” robota, np.: w narzędziu Wizlink, sprawia, że nawet osoby bez wykształcenia kierunkowego (IT) poradzą sobie z jego obsługą. Firma, decydując się na robotyzację, nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników lub całych działów IT, by zarządzać oprogramowaniem. Krótkie szkolenie wprowadzające daje wiedzę, która pozwala samodzielnie zarządzać robotem.

Jak roboty mogą pomóc przedsiębiorcom z sektora MŚP?

REKLAMA

W każdej firmie można wyłonić działania, które są powtarzalne, monotonne i ich wykonanie nie wymaga specjalistycznej, merytorycznej wiedzy. Głównie są to proste czynności biurowe związane z przetwarzaniem danych z dokumentów, wypełnianiem formularzy, obliczeniami, przekazywaniem danych czy wysyłaniem oraz odbieraniem maili.

Korzyści z robotyzacji procesów dostrzegają zarówno pracownicy, jak i właściciele firm. Roboty „wyręczają” człowieka w zadaniach powtarzalnych, dzięki czemu może on zająć się tymi bardziej zaawansowanymi, rozwijając swoje kompetencje w czasie, gdy robot wykonuje tę monotonną i nużącą część pracy. Co istotne – robot w ciągu kilku minut wykona zadania, które zwykłym pracownikom zajęłaby nawet godzinę. Zmniejsza się także ryzyko popełnienia błędów, pod warunkiem, że scenariusz dla robota zostanie poprawnie zaprogramowany.

Przedsiębiorstwa w ten sposób zwiększają swoją wydajność i zakres usług. Przy zachowaniu takiej samej liczby pracowników, mogą wykonywać więcej zadań, przyśpieszyć procesy i zwiększyć jakość obsługi klienta. Mogą również wydłużyć czas działania firmy, bowiem roboty mogą pracować nawet wtedy, kiedy pracownicy mają wolne.

Jak wprowadzić robota do firmy?

REKLAMA

Podjęcie decyzji o robotyzacji procesów w firmie powinna poprzedzić gruntowna analiza. Warto dokładnie przyjrzeć się codziennym działaniom wykonywanym przez pracowników, sprawdzić, które są najbardziej czasochłonne i wybrać te, które pozwolą na optymalizację czasu pracy zespołu. Należy pamiętać, że o skuteczności działań robota decyduje jego poprawne zaprojektowanie, bowiem będzie on pracował dokładnie tak, jak go tego nauczymy, jeśli więc proces jest błędny, to robot również będzie wykonywał błędną pracę.

Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest również precyzyjna komunikacja z pracownikami. Wielu z nich może obawiać się zwolnień, myśląc, że robot zastąpi ich na stanowisku. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę swoim pracownikom, by mogli zrozumieć, że robot jest dla nich szansą na rozwój, a nie zagrożeniem utraty pracy. Tylko przy pełnej współpracy kadry zarządzającej i pracowników robotyzacja pozytywnie wpłynie na rozwój firmy, a także zadowolenie zespołu.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu robotyzacji do swojego przedsiębiorstwa, zawsze warto również skonsultować się z firmą, która profesjonalnie zajmuje się tego typu usługami.

Michał Wawiórko - Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela marki Wizlink.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA