REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić robota do firmy?

Michał Wawiórko
ekspert ds. robotyzacji
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.
Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest precyzyjna komunikacja z pracownikami.

REKLAMA

REKLAMA

Roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Roboty nie tylko dla korporacji

Robotyzacja procesów w celu optymalizacji pracy do niedawna kojarzona była z dużymi firmami i międzynarodowymi korporacjami. Wprowadzenie robotów wiązało się bowiem z dużymi kosztami, czego powodem było m.in. korzystanie z usług zagranicznych dostawców. Skomplikowana obsługa robota wymagała również wykwalifikowanej kadry, na którą mniejsze przedsiębiorstwa nie mogły sobie pozwolić.

REKLAMA

Wraz z rozwojem technologii, powstały rozwiązania szyte na miarę małych i średnich przedsiębiorstw, tym samym roboty mogą wesprzeć w pracy pracowników praktycznie w każdej branży, przejmując powtarzalne, monotonne czynności, „odblokowując” w ten sposób ich czas na działania wymagające ich wiedzy oraz kompetencji.

Jakiego robota wybrać?

Do firm można „zatrudnić” dwa rodzaje robotów: hardware’owe – czyli fizyczne maszyny, wykorzystywane najczęściej w produkcji oraz software’owe, czyli roboty cyfrowe w postaci oprogramowania. To właśnie oprogramowania cyfrowe najczęściej sprawdzają się w małych
i średnich firmach, ponieważ są bardziej dostępne dla przedsiębiorców i odpowiednio wykorzystane mogą okazać się niezwykle pomocne w prostych czynnościach pracy biurowej.

Roboty – dla kogo?

Przedsiębiorcy pytani o główne przeszkody we wprowadzeniu robotyzacji do ich firm, przeważnie wskazywali wysokie koszty oraz potrzebę posiadania specjalistycznych kompetencji. Dzięki nowoczesnym narzędziom kwestie te nie stanowią już przeszkody.

  1. Koszt robotyzacji.

Dotychczas firmy korzystały głównie z rozwiązań zagranicznych firm, jednak dzięki temu, że w Polsce powstaje coraz więcej firm zajmujących się robotyzacją, usługi te stają się dużo bardziej przystępne, także finansowo. Na „zatrudnienie” robota mogą sobie już z powodzeniem pozwolić małe i średnie firmy. Ponadto ten koszt to inwestycja, która zwraca się już po kilku miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Specjalistyczne kompetencje w zarządzaniu robotem.

Proste „trenowanie” robota, np.: w narzędziu Wizlink, sprawia, że nawet osoby bez wykształcenia kierunkowego (IT) poradzą sobie z jego obsługą. Firma, decydując się na robotyzację, nie ma potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników lub całych działów IT, by zarządzać oprogramowaniem. Krótkie szkolenie wprowadzające daje wiedzę, która pozwala samodzielnie zarządzać robotem.

Jak roboty mogą pomóc przedsiębiorcom z sektora MŚP?

REKLAMA

W każdej firmie można wyłonić działania, które są powtarzalne, monotonne i ich wykonanie nie wymaga specjalistycznej, merytorycznej wiedzy. Głównie są to proste czynności biurowe związane z przetwarzaniem danych z dokumentów, wypełnianiem formularzy, obliczeniami, przekazywaniem danych czy wysyłaniem oraz odbieraniem maili.

Korzyści z robotyzacji procesów dostrzegają zarówno pracownicy, jak i właściciele firm. Roboty „wyręczają” człowieka w zadaniach powtarzalnych, dzięki czemu może on zająć się tymi bardziej zaawansowanymi, rozwijając swoje kompetencje w czasie, gdy robot wykonuje tę monotonną i nużącą część pracy. Co istotne – robot w ciągu kilku minut wykona zadania, które zwykłym pracownikom zajęłaby nawet godzinę. Zmniejsza się także ryzyko popełnienia błędów, pod warunkiem, że scenariusz dla robota zostanie poprawnie zaprogramowany.

Przedsiębiorstwa w ten sposób zwiększają swoją wydajność i zakres usług. Przy zachowaniu takiej samej liczby pracowników, mogą wykonywać więcej zadań, przyśpieszyć procesy i zwiększyć jakość obsługi klienta. Mogą również wydłużyć czas działania firmy, bowiem roboty mogą pracować nawet wtedy, kiedy pracownicy mają wolne.

Jak wprowadzić robota do firmy?

REKLAMA

Podjęcie decyzji o robotyzacji procesów w firmie powinna poprzedzić gruntowna analiza. Warto dokładnie przyjrzeć się codziennym działaniom wykonywanym przez pracowników, sprawdzić, które są najbardziej czasochłonne i wybrać te, które pozwolą na optymalizację czasu pracy zespołu. Należy pamiętać, że o skuteczności działań robota decyduje jego poprawne zaprojektowanie, bowiem będzie on pracował dokładnie tak, jak go tego nauczymy, jeśli więc proces jest błędny, to robot również będzie wykonywał błędną pracę.

Wprowadzając robota do organizacji, istotna jest również precyzyjna komunikacja z pracownikami. Wielu z nich może obawiać się zwolnień, myśląc, że robot zastąpi ich na stanowisku. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę swoim pracownikom, by mogli zrozumieć, że robot jest dla nich szansą na rozwój, a nie zagrożeniem utraty pracy. Tylko przy pełnej współpracy kadry zarządzającej i pracowników robotyzacja pozytywnie wpłynie na rozwój firmy, a także zadowolenie zespołu.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu robotyzacji do swojego przedsiębiorstwa, zawsze warto również skonsultować się z firmą, która profesjonalnie zajmuje się tego typu usługami.

Michał Wawiórko - Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela marki Wizlink.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    REKLAMA

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    REKLAMA

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    Dlaczego opłaca się ponownie wykorzystywać, odnawiać lub odsprzedawać stare urządzenia elektroniczne?

    Współczesny rynek elektroniki użytkowej opiera się głównie na handlu nowym sprzętem w sieciach sprzedaży stacjonarnej i na platformach online. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się również recommerce (reverse commerce), czyli sprzedaż zakupionych produktów w celu ich ponownego wykorzystania, odnowienia, poddania recyklingowi lub odsprzedaży. Jakie zalety ma handel zwrotny? Komu i czemu służy? Czy ma szansę dalej się rozwijać? 

    REKLAMA